Gå til innhold

Har russen utspilt sin rolle?

1. 1. Har russen utspilt sin rolle?

• Ja - det har gått for langt
      16
    • Nei - ikke ta fra ungdommen denne morroa
      10
    • La dem ha en kjempefest etter eksamen + 17 mai...
      15

Anbefalte innlegg

Gjest Mayamor
Skrevet

http://www.dagbladet.no/nyheter/2003/05/04/367900.html

Den russen - den russen.

Hva mener dere:

:roll: Drittsekker i "uniform"...

:o Har sex med eksosrør...

:x Roter og griser sine omgivelser etter festene sine...

:-? Bråker og drikker som reneste alkoholikeren...

:cry: Ødelegger 3 års skolegang med en utsvevende innsats når det virkelig gjelder...

:evil: Dreper en and for morro skyld...

Klart dette ikke gjelder alle, men det er jo disse vi hører om...

Maya30

Videoannonse
Annonse
Gjest care
Skrevet

Russen i dag har ingen visjoner. Det eneste som teller er å drikke seg drita full. Tragisk :-?

Skrevet

Har vært russ, men ikke vært det, for å si det sånn. Russefeiringen min foregikk etter avsluttet eksamen i Tyrkia. Drakk meg drita der, uten å skade andre enn min egen lever.

Synd når noe med idiotisk oppførsel ødelegger for alle dem som tar en ok russefeiring. Jeg tror ikke dårlig oppførsel er gjengs for all russ, noen få skrekkhistorier og eksempler på teit oppførsel overskygger alt det andre som er helt streit.

Skrevet

Synes det er kult at det er russ, som gir litt farger, og gjør noen sprell, men jeg synes russen drar det alfor langt nå.

jeg synes det blir mer vold, drikking og press. det er jo ikke morro lenger, og jeg synes det er synd at de mener at så fort de er russ har de ikke ansvar for egne handlinger lenger. synes det er synd hvis russen bir borte, men hvis utviklingen fortsetter, så er det vel ikke så mange alternativer. jeg skjønner det at ikke alle er like, men det blir noen som ødelegger for alle.

Gjest Kira
Skrevet

Huff, det er tragisk. Jeg skjønner ikke hva som er vitsen med å være russ FØR eksamen, hvorfor ikke ETTER?

Skrevet

Noen mister alle heminger i russetida, og det er veldig trist siden det ødelegger for alle de som er russ som bare vil ha litt uskyldig morro.

Det er fire år siden jeg var russ, og i byen jeg var russ så var vi veldig snille. Var faktisk andre som var slemme mot oss. Husker en russebil som fikk slengt en glassflaske ned på panseret fra et hus og fikk knust hele frontruta mens de var i fart. Jeg kjørte rett i bilen rett foran dem og så alt sammen. Man fant aldri ut hvem det var. Når jeg gikk i russetoget (som er på kvelden den byen jeg bodde i) var det de som så på som var de slemme, jeg fikk flere halvliters glass over meg (jeg bar en plakat og kunne ikke rømme) av voksne mennesker (ca 30 år gamle gutter som jeg ikke kjente), i tillegg til pulver fra et brannslokningsapparat. Jeg var så sint at jeg freste når jeg var ferdig med russetoget.

Så det er ikke bare noen russ som tror de kan gjøre alt, noen tror de kan gjøre alt mot russen også.

Da jeg var russ ønsket jeg at russefeiringa kunne vært etter at vi var ferdige. Framskyndet eksamnene slik at man var ferdige til 17. mai og begynt feiringa da. Jeg hadde første eksamen 19. mai, og det ødela en del av feiringa 16. og 17. mai.

Ellers syns jeg russ skal få lov til å være litt rampete og barnslige, så lenge det ikke går utover andre (mennesker, dyr, bygninger etc). Det er en tradisjon som jeg ikke vet om makan til andre steder i verden, og den syns jeg at vi skal beholde.

Skrevet

det er sant Kira. og ikke skjønner jeg hvorfor det skal være så mye vold og idioti, kan man ikke ha det morro uten det

Gjest Zalomine
Skrevet

Ja, russetida burde egentlig vært ETTER eksamen, for jeg vet om folk somhar måttet tafag som privatist fordi eksamen i fylla/bakrus rett og slett ikke ga så bra resultat...

Og hvorfor skal man feire en avsluttet utdannelse før den er avsluttet???Problemet er vel at etter eksamen er det sommerferie, og alle flytter hver sin vei....

Var russ for 5 år siden, og jeg var edru hver en eneste av de 17 dagene (vi hadde russefeiring fra 1. mai til 17. mai, ikke i hele april også, slik jeg observerer nå....) Jeg har forøvrig også vært edru hver en eneste dag av de over 23 årene jeg har levd, så der er nok en sammenheng. Klarte fint å ha det morro likevel jeg.

Gjest Tutta fra Calcutta
Skrevet

Synd at noen få rotne epler skal smitte resten av eplekurven med råttenskapen sin. :evil:

Men jeg liker ikke russen og synes de blir verre år for år.

Det gjelder liksom å overgå fjorårets russ.

Tutta

Skrevet

Jeg er selv russ i år, og jeg har hittil ikke drukket en dråpe alkohol. Russen får ta ansvar selv, de fleste av dem er jo myndige. Jeg kommer nok til å drikke i løpet av russetiden, men ikke hvis det er skoledag dagen etter.

Gjest Anonymous
Skrevet

Vi blir aldri ferdig med den der...

Akkurat de samme spørsmåla var oppe den gangen jeg var russ. Og det var ikke akkurat i går.

Men jo... det er mulig russen har blitt verre med åra. Vi gjorde ikkeno som gikk ut over andre mennesker. Vi dekorerte en del vinduer med vanvittig morsomme meldinger, bygde tårn av utebenkene på skolen, sov i rundkjøringer osv, men vi dynka ikke unger.

Gjest Anonymous
Skrevet
Den russen - den russen.

Hva mener dere:

:roll: Drittsekker i "uniform"...

:o Har sex med eksosrør...

:x Roter og griser sine omgivelser etter festene sine...

:-? Bråker og drikker som reneste alkoholikeren...

:cry: Ødelegger 3 års skolegang med en utsvevende innsats når det virkelig gjelder...

:evil: Dreper en and for morro skyld...

Klart dette ikke gjelder alle, men det er jo disse vi hører om...

Jeg var russ i 88, og dette høres både ut som en beskrivelse av hva vi "gjorde" (dobbelt eksosrør = gruppesex :ler: ) og hvordan avisene prøvde å lage debatter om russens eksistens. Det samme har skjedd hvert eneste år siden, det skjedde sikkert før også - og det kommer garantert til å skje igjen.

Med andre ord: Snork!

:briller:

Skrevet

Jeg synes at russen bør få ha det moro jeg.. Synes de det er gøy å ha sex med eksosrør, javel! Hver sin lyst sier jeg..

Men moroa bør begrenses slik at det ikke går helt over styr, som feks når det går utover små jenter/ gutter og andre mennesker som ikke er med på det. Vold er ikke bra, men utenom det synes jeg nesten alt er akseptert, og at russen bør få ha det moro den lille tiden russeferinga varer. De har jo tross alt fullført ekstremt mange år med skolegang.. :roll:

JA til snill russ som opfører seg fint og bare "skader" seg selv! :ler:

jamie :briller:

Gjest Zalomine
Skrevet

Saken er den at de egentlig IKKE har fullført skolegangen enda, og at mange faktisk ikke klarer å fullføre den, nettopp pga russefeiringa...

Forøvrig synes jeg de skal få lov til å ha det morro, så lenge de ikke skader andre. Sex med et eksosrør kan jeg forsåvidt skjønne at gutter kan gjennomføre, men som jente kan jeg ikke si at det frister noe veldig, særlig ikke de doble....

Skrevet

Javel, så er de ikke helt ferdige med skolegangen da, men det er ikke langt ifra. Klarer de ikke examen etterpå, bør de skylde på seg selv, og ikke russetiden. De bør klare å kontrollere hvor mye alkohol de drikker, og hva de gjør. Examen bør de klare uansett.

Synes jeg da...

Det er vel bare gutter som har sex med eksosrør.....?! Ikke jenter vel?? Det må da gjøre jævlig vondt......??? :o

Eksosrør er jo skarpt langs kantene... Og så stort... :o

jamie :briller:

Gjest Zalomine
Skrevet

Ja, det er derfor jeg ikke kunne tenke meg å ha sex med et eksosrør (også så skittent da!)

Førovrig så er det jo den enkeltes feil om de ikke klarer eksamen ja, men det er et faktum at mange drikker såpass i russetida, feirer, er ute, fester, er sosial etc at de leser for lite, og stryker, eller i alle fall gjør en dårlig eksamen.

Det er jo mange av dem jeg gikk på vgs med som sa de skulle begynne på NHH etter ferien. Ja, JEG begynte der. INGEN av de andre. Ett år senere begynte to gutter. De kan ha vært i millitæret først.

Men de andre da? de 5-6 som sa de hadde søkt NHH som førstevalg, som skulle begynne der? De kom ikke inn... er det noen som helst sammenheng med at disse var AKTIVE som russ, for å si det på den måten? Ingen garanti for det, men....

Ja, mange ødelegger den skolegangen de har gjennomført i løpet av russetida (som faktisk varer i to måender for mange, ja tidvis enda lengre! For oss var det 17 dager i mai.....)

Men, enhver er ansvarlig for det den selv gjør.

Skrevet

jeg var snill russ jeg, den gangen jeg var russ. men det blir bare flere og flere med årene som går laaangt over streken, og disse burde straffes krafitg mener jeg. særlig når de dreper dyr eller skader andre. ikke bøter men FENGSEL (og tortur dersom jeg hadde fått bestemme).

Iset

Gjest Zalomine
Skrevet

Jeg var også en snill russ da jeg var russ, den gangen det var (det er da ikke SÅÅÅ lenge siden 1998) Deltok bare i de uskyldige russeknutene, som å slise froksot i en rundkjøring, vekke en lærer (det gjorde vi klokka halv 7 17. mai, syntes det var på tide hun sto opp likevel), kysse en lærer (på kinnet da, men læreren som ble "overfalt" av 5 russejenter syntes det var koselig han), våkenatt (var jo selvsagt våken natt til 17. mai), gi en tier til frelesearmeen (vi fant ingen sånne innsamlingsdamer, så vi rett og slett putta pengene i en konvolutt og stakk det inn brevsprekka i døra deres, vanskeligeå nå tak i disse frelsesarmefolka i mai, visstnok...) og andre slike ting som bar var morro, men ikke skadet noen. Jo, forresten, det er en viss fare for atjeg var delvis delaktivi å tape fast en 1. klassing (fra vgs selvsagt, ikke en 6-åring) til treet midt i skoleplana da... Men han slapp selvsagt løs igjen innen friminuttet var omme... så VELDIg slemt var det ikke?)

Skrevet

Synes at de er litt vel tøffe i kjeldressene sine, jeg

Har selv vært russ,

festet,herjet og bråket nok også endel. :vinke:

Men lot nå dyr få være i fred

og plaget ikke andre folk på annen måte enn med litt støy. :gape:

Ellers var jeg grei:oops:

Skrevet

Jeg likte russen helt til jeg begynte på videregående. Etter det var det ren hets av 1. og 2. klassingene fra russen på samme skole. Vannspruting er greit nok, men ikke å bli dynka i ei tønne med blanding av vann, egg, ketchup, barberingsskum, urin!, og diverse andre kvalme greier. Heller ikke så moro å bli holdt fast av russen på fortauet og så bli dyttet ut i veien like før en bil kommer kjørende og så er det bare med nød og neppe at en kommer seg bort i tide. Var også litt ekkelt på ungdomsskolen da det var regelrett at noen ble bortført hvert år, og satt av et sted langt unna.... sikkert ikke så gøy det heller for offeret, men sikkert veldig festlig for russen....

Liker ikke fulle folk generelt, og russen er intet unntak.

Da jeg selv var russ var jeg veldig snill. Var med på en russebil med to kristenruss... som da heller ikke drakk. Vi holdt oss til vannspruting alle tre, og vekket folk natt til 17. mai, og deltok i barnetoget og russetoget. Gudskjelov var ikke-russen snille, de holdt seg til vannspruting de også. Årskullet på skolen min fikk utmerkelse fra undervisningsministeren det året, fordi vi hadde knuteregler som ikke baserte seg på verken alkohol, sex eller vold. Stolt ja!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...