Gå til innhold

forldreansvar

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_inka_*
Skrevet

Jeg fikk mildt tatt sjokk i går. Guttungen trengte nytt pass for det gamle hadde gått ut. Vi hadde fylt ut alle papirer, tatt passbilder og fått fri fra jobb og skole. Vi troppet opp på plitistasjonen og leverte papirene. Etter ca 10 min. kom damen tilbake og sa at i følge folkeregisteret hadde jeg og barnets far delt foreldreansvar så jeg måtte ha med fullmakt fra far. Hvordan kan vi ha delt foreldreansvar? Sist han fikk pass så leverte jeg en bekreftelse fra trygdekontoret om at jeg hadde foreldreansvar alene. Trodde ikke jeg trengte å ha med det nå. Vi har aldri bodd sammen og jeg har aldri underskrevet eller sett noe papirer. Far har null kontakt ned barnet. Nå er det ikke slik at jeg ikke vil ha delt foreldreansvar men når far ikke vil ha kontakt med ungen sin så er det jo ikke veldig praktisk for oss. Jeg skjønner bare ikke hvordan det kan ha blitt registrert hos folkeregisteret uten at jeg har fått melding om det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Den regelen om at begge foreldrene må signere når barnet skal ha pass er veldig viktig i saker der det f.eks er fare for kidnapping.

I ditt tilfelle må det være en kommunikasjonssvikt ett eller annet sted dersom faren har fraskrevet seg foreldreansvar og du har levert dette til offentlige myndighet. Sånt skjer desverre.

Gjest Gjest
Skrevet

Noen må ha gjort en feil, og du bør kontakte folkeregisteret for å få klarhet i hva som har skjedd.

Far får ikke foreldreansvar uten at du blir informert, så enten har han hatt det hele tiden (lite sannsynlig hvis du ikke har skrevet under på noe), eller så har folkeregisteret gjort feil.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...