Fru Fomle Skrevet 4. mai 2003 #1 Del Skrevet 4. mai 2003 Jeg har fått noen agurk- og tomatplanter som jeg har tenkt å ha stående i stuen. Har hatt tomatplanter ute på terassen tidligere, det endte med to modne tomater i oktober. Tror vinden tok knekken på dem og at det ble for kaldt. Derfor vil jeg nå prøve og ha dem innendørs. Hvis de skal stå inne antar jeg at jeg selv må pollinere dem (heter det det, mon tro?). Noen som vet hvordan jeg skal gjøre det? Og så må de vel ha gjødsel også. Kan ikke ha husdyrgjødsel siden de står inne, noen som vet om luktfrie alternativer? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet 5. mai 2003 #2 Del Skrevet 5. mai 2003 Hvis du ikke har en havestue el. lign. tror jeg du etterhvert vil få problemer med å gi disse plantene nok lys innendørs, så jeg vil vel anbefale deg å ha dem på terassen. Løsningen på problemet med vind etc. er å gi dem et lite "drivhus", dvs. at du spikrer sammen noen lister el. lign. og trekker/spenner gjennomsiktig plast over. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Fomle Skrevet 5. mai 2003 Forfatter #3 Del Skrevet 5. mai 2003 Vi har en slags liten vinterhage i stua med vinduer i taket som slipper inn masse lys. Men det er ettermiddagssol der, så hvis plantene trenger sol hele dagen må jeg kanskje krype til korset og flytte dem ut når sommeren kommer.. Å snekre drivhus kan jeg vel kanskje klare å gjøre også! Takk for tipset, trenger jo ikke å bli så avansert det! Plantene har blomster allerede nå, får se hvor langt de kommer til uti juni en gang. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet 5. mai 2003 #4 Del Skrevet 5. mai 2003 Disse plantene trenger sol hele dagen for å trives, så ettermiddagssol holder desverre ikke. Husk at selv om de står ute, må du selv ta deg av bestøvningen hvis du har dem under plast. Jeg er ingen ekspert, men så vidt jeg vet har hunblomsten et fruktanlegg der hvor blomsten er festet til stilken som hanblomsten ikke har. Når du skal bestøve plukker du av en hanblomst og gnir det mot en nyutsprunget hunblomst. Du kan også bruke en myk pensel til å overføre blomsterstøv fra han- til hunblomst. (Ville ha sjekket dette med en "ekspert" for ordens skyld. Nesten 20 år siden jeg gjorde det sist, men skal til igjen i sommer). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Fomle Skrevet 5. mai 2003 Forfatter #5 Del Skrevet 5. mai 2003 Takk skal du ha!! :D Da begynner jeg å planlegge drivhus i dag! Har ikke morgensol på terassen, men skal prøve å sette plantene der sola kommer først og er lenge utover kvelden. Skal også hjem og sjekke blomstene på agurkplanten. Så på den i går som ikke hadde støvbærere, skal se om jeg finne er med. Trodde hver blomst var både hunn og hann, må visst pusse litt på biologi-kunnskapene mine. :oops: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå