Gjest Gjest Skrevet 4. mars 2008 #1 Skrevet 4. mars 2008 Finnes det noen situasjoner hvor det er legitimt å dele strømregningen ujevnt? I kollektivet mitt er det to stykker som kjører ovnen på full guffe på rommet sitt døgnet rundt (!), skrur opp varmen på rom som ikke er i bruk samt dusjer leeenge. Jeg dusjer på treningssenteret de fem ukedagene, har ikke ovn på rommet mitt og sover hos kjæresten min i helgene. De to siste i kollektivet er 'normalforbrukere'. Vi har i fellesskap snakket om å passe på strømmen (dusjing er selvsagt lov, men ovn på når ingen er hjemme kan bli brannfarlig samt at det er unødvendig og dyrt). Alle var enige, men disse to gjennomfører tiltakene. Med dagens strømpriser utgjører jo dette forbruket en vesentlig forskjell. Er det mulig å 'kreve' litt skjevfordeling av strømregningen? Jeg har aldri hørt om noen som har gjort det før, nemlig. Men jeg er student og skulle gjerne brukt mine såre kroner på noe annet enn andre folks velbehag.
Gjest Gjest Skrevet 4. mars 2008 #2 Skrevet 4. mars 2008 men disse to gjennomfører tiltakene. IKKE skulle det stå her.
Gjest Gjest Skrevet 4. mars 2008 #3 Skrevet 4. mars 2008 Dette er noe man må regne med i et kollektiv, og at du ikke dusjer hjemme, er noe du velger selv, uten at det "skal gå ut over andre". Når venninnen min og jeg bodde sammen, flyttet hun ut for en periode for å bo hos kjæresten sin, men hun betalte likevel litt strøm. Det er jo hennes valg å IKKE være i leiligheten, og når vi fant oss et sted å bo sammen, gikk jeg jo inn med den intensjonen om å dele strøm, så uforutsette utgifter hadde jeg ikke taklet.
Gjest Gjest Skrevet 4. mars 2008 #4 Skrevet 4. mars 2008 Dette er noe man må regne med i et kollektiv, og at du ikke dusjer hjemme, er noe du velger selv, uten at det "skal gå ut over andre". Når venninnen min og jeg bodde sammen, flyttet hun ut for en periode for å bo hos kjæresten sin, men hun betalte likevel litt strøm. Det er jo hennes valg å IKKE være i leiligheten, og når vi fant oss et sted å bo sammen, gikk jeg jo inn med den intensjonen om å dele strøm, så uforutsette utgifter hadde jeg ikke taklet. Dusjingen var jo bare et eksempel. Jeg skjønner ikke hvorfor noe 'går ut over andre' når det er de som har på varmeovnen døgnet rundt. Er det ikke meg dette går utover, da? Tenker ikke på at jeg skal snike meg unna noe nettleie her.
Rosalie Skrevet 4. mars 2008 #5 Skrevet 4. mars 2008 Spørs jo hvor varmt de har det, da. Men det er vel mer økonomisk å ha noe strøm på hele tiden i stedet for å kjøle ned for så å måtte varme helt opp igjen gang på gang. For øvrig er det vel ved matlaging, klesvask og på badet det går mest strøm - det er ihvertfall min erfaring fra kollektiv. Og ja - i de kollektivene jeg har bodd i betalte alle likt - både frysepinnen med 40 grader på rommet sitt og friskusen med frostrøyktemperatur på rommet sitt. Slik er det å bo i kollektiv.
Gjest Gjest Skrevet 4. mars 2008 #6 Skrevet 4. mars 2008 Dette har jeg vært borti jeg også. Vi ble enige om at varmen skulle skrus ned om nettene og nr vi var ute av huset for en helg e.l. Dusjing får man gjort lite med, men det kan være greit å ta det opp - så folk tenker seg litt om. Vi hadde en regel på at dusjing etter trening helst skulle skje på treningssentret. Det høres kanskje nægete ut, men det fungerte veldig bra - bedre enn jeg hadde trodd da problemstillingen ble tatt opp. I tillegg må man tenke på at ""sånn er det å bo i kollektiv". Rett og slett. Man bør hvertfall tenke litt enøk - særlig med tanke på klima osv., uten at folk skal behøve å fryse av den grunn. Hvis mennesker lufter og har varmeovn på full guffe samtidig, så vet de rett og slett for lite om fornuftig energibruk. ikke overdriv, men snakk om det og ha en avtle om at alle skal tenke mer over dette. Nettleie må deles likt på alle uansett, og det skal godt gjøres å få noen til å betale større andel enn andre. Men hvis alle sparer litt, så blir det vel bedre for hele kollektivet uansett. Lykke til!
Gjest Gjest Skrevet 4. mars 2008 #7 Skrevet 4. mars 2008 ikke overdriv, men snakk om det og ha en avtle om at alle skal tenke mer over dette. Nettleie må deles likt på alle uansett, og det skal godt gjøres å få noen til å betale større andel enn andre. Men hvis alle sparer litt, så blir det vel bedre for hele kollektivet uansett. Lykke til! Jepp, jeg synes bare det er litt spesielt med tanke på at vi har hatt et fellesmøte om saken (rett etter forrige strømregning så reagerte jo alle på prisen og vi ble enige alle sammen om at vi må tenke litt på dette i hverdagen), men de gjør jo det motsatte av å spare, de sløser! Var mest en 'feelingtråd' dette, jeg kunne jo gjettet hva andre mener siden jeg aldri har hørt om noen som har splittet strømregningen på andre måter enn helt likt. Men når jeg opplever så stort sløseri så begynte jeg plutselig å tenke litt på det. Vi er ellers et harmonisk kollektiv. =)
Rosalie Skrevet 4. mars 2008 #8 Skrevet 4. mars 2008 Og hvordan har du tenkt å splitte strømregningen når dere har felles måler? Det blir sysing, det! Og jeg syns det skal være fullt lov å både ha det varmt der man bor, og stå lenge i dusjen. Men ett tips er jo å få tak i termometer til de ulike rommene - mener at Oslo Energi (Hafslund) delte ut slik til kundene sine for noen år siden, hvor anbefalt innetemperatur i de ulike rommene var avmerket. Smart måte å få fokus på innetemperatur på.
superMe Skrevet 4. mars 2008 #9 Skrevet 4. mars 2008 Huff, forstår deg godt! Bor også i kollektiv, og er en av "sparerne" som tenker miljøbevisst og økonomisk:) Prøvde så vidt en gang å foreslå dette med "rettferdig" deling av strømregning, men da fikk jeg kjeft så det holdt! Men uansett er det nok vanskelig å få delt den etter forbruk, men hadde i grunn vært kjekt om slik teknologi kunne bli funnet opp;) Hvertfall for oss som tenker på strømforbruk!
:-) anna Skrevet 5. mars 2008 #10 Skrevet 5. mars 2008 Men det er jo mange reaksjonsformer der man ikke sier "du skal betale mer enn meg" Man kan jo f.eks ta det opp i plenum.. "På sist møte avtalte vi at vi skulle spare på strømmen. Kan vi ta en runde og si hvordan vi tenker på det, og hva vi gjør?" Også kan man f.eks forelså at man i stor grad prøver å dusje på treningssenteret. At man kjøper inn tidsbrytere som man bruker på varmen, eller kanskje man kan få en enøk-sjekk av boligen. Så kan alle lære hva som vil få ned strømutgiftene. Eller så kan man jo ta det opp med den det gjelder: " Vi ble jo enige om at vi skulle spare på strømmen, men jeg synes ikke du gjør det jeg... " Men man bør kanskje huske på at det er lett for at man ser det som irriterer den ene veien. Når ts dusjer på treningssenteret hele tiden og er mye hos kjæresten sin så bruker nok hun under gjennomsnittet med strøm. Men det kan ikke de andre belastes for. Folk er forskjellige. Den som er mest i leiligheten, dusjer mest, liker å ha det varmt og vasker mye klær/lager mye mat, bruker mer strøm enn en som trives med å ha det kaldt og er lite hjemme. Men sånn er det å bo i kollektiv. Det blir vanskelig å regne ut en modell etter forbruk. Da må man også se på størrelsen på de enkelte rommene som skal varmes opp. Kanskje man må legge på litt for den som liker å sove med vinduet åpent om natta og dermed sørger for at man må bruke litt mer energi på å varme opp leiligheten hver morgen. E.t.c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå