Gutt 37 Skrevet 4. mars 2008 #1 Skrevet 4. mars 2008 Er nybegynner her, men trenger litt råd nå. Har vært sammen med en søt jente i 10 mnd. men har tenkt mye på å avslutte det, henger meg opp i ting hun gjør og sier. Da vi hadde vært sammen et par mnd gjorde jeg det slutt, vi var fra hverandre noen dager, før vi pratet og kom sammen igjen. Hun hadde da vært hos en ex. og jeg hadde ikke noe med det å gjøre siden vi ikke var sammen, sant nok men det gjør meg jo misstenkelig, sammtidig som hun ønsket at jeg skulle være med å møte han, da han skule ha nyåpning av et utested?? Hun jobber også i team med en annen ex, noe jeg har sagt er ok bare ikke gjør noe som kan gjøre meg sjalu, dette har gått veldig bra selv om det er mye firmaturer og fester. Men en dag skulle jeg ut med noen kollegaer, da ble hun vanskelig fordi hun mente at en av dem bare var ute etter å sjekke damer. Og når jeg fikk en ny kvinnelig kollega, fikk jeg en krass kommentar om at jeg må holde meg unna. Jeg tok for en stund siden etterutdaning sammen med en veninne som er forlovet med min beste kammerat, tenkte å fortsette med dette, men fikk beskjed om at slikt ofte utvikler seg til et forhold, sjalusien rundt denne venninen tok ikke slutt og jeg valgte av forskjellige grunner og ikke begynne på studiene igjen, jeg har nå valgt å besøkke disse venner alene, da hun lager vanskeligheter rundt det. Sammtidig tenker hun på studier med ex, men det er anderledes siden dem jobber sammen? Etter at hun hadde vært ute på byen en dag fant jeg et kondom papir utenfor soveromsvindu, da ble jeg sjalu. Vi har ikke funnet noen forklaring på det, men jeg valgte å stole på henne. Neste gang hun hadde vært ute på byen, sto en flaske med masasjeolje på nattbordet, hun hadde først ingen forklaring, men kom på en time senere at den kan ha vært brukt til onani. Er jeg dum som stoler på henne, er ikke helt sikker på om jeg gjør det heller. Vi har i senere tid hatt mange tøffe krangler om småting, tror det er fordi vi begge kommer fra et langt ekteskap og er litt redd for å brenne oss igjen. jeg sa for en tid siden at jeg ikke kunne forandre henne, men jeg tror ikke at forholdet våres holder hvis ikke vi begge er villige til å forandre oss. Vi har et veldig godt venskapelig forhold og grei sex, men jeg tror kansje ikke vi passer sammen. Kan noen si at jeg er en dust, eller noe oppmuntrende
Gjest Gjest Skrevet 4. mars 2008 #2 Skrevet 4. mars 2008 Er nybegynner her, men trenger litt råd nå. Har vært sammen med en søt jente i 10 mnd. men har tenkt mye på å avslutte det, henger meg opp i ting hun gjør og sier. Da vi hadde vært sammen et par mnd gjorde jeg det slutt, vi var fra hverandre noen dager, før vi pratet og kom sammen igjen. Hun hadde da vært hos en ex. og jeg hadde ikke noe med det å gjøre siden vi ikke var sammen, sant nok men det gjør meg jo misstenkelig, sammtidig som hun ønsket at jeg skulle være med å møte han, da han skule ha nyåpning av et utested?? Hun jobber også i team med en annen ex, noe jeg har sagt er ok bare ikke gjør noe som kan gjøre meg sjalu, dette har gått veldig bra selv om det er mye firmaturer og fester. Men en dag skulle jeg ut med noen kollegaer, da ble hun vanskelig fordi hun mente at en av dem bare var ute etter å sjekke damer. Og når jeg fikk en ny kvinnelig kollega, fikk jeg en krass kommentar om at jeg må holde meg unna. Jeg tok for en stund siden etterutdaning sammen med en veninne som er forlovet med min beste kammerat, tenkte å fortsette med dette, men fikk beskjed om at slikt ofte utvikler seg til et forhold, sjalusien rundt denne venninen tok ikke slutt og jeg valgte av forskjellige grunner og ikke begynne på studiene igjen, jeg har nå valgt å besøkke disse venner alene, da hun lager vanskeligheter rundt det. Sammtidig tenker hun på studier med ex, men det er anderledes siden dem jobber sammen? Etter at hun hadde vært ute på byen en dag fant jeg et kondom papir utenfor soveromsvindu, da ble jeg sjalu. Vi har ikke funnet noen forklaring på det, men jeg valgte å stole på henne. Neste gang hun hadde vært ute på byen, sto en flaske med masasjeolje på nattbordet, hun hadde først ingen forklaring, men kom på en time senere at den kan ha vært brukt til onani. Er jeg dum som stoler på henne, er ikke helt sikker på om jeg gjør det heller. Vi har i senere tid hatt mange tøffe krangler om småting, tror det er fordi vi begge kommer fra et langt ekteskap og er litt redd for å brenne oss igjen. jeg sa for en tid siden at jeg ikke kunne forandre henne, men jeg tror ikke at forholdet våres holder hvis ikke vi begge er villige til å forandre oss. Vi har et veldig godt venskapelig forhold og grei sex, men jeg tror kansje ikke vi passer sammen. Kan noen si at jeg er en dust, eller noe oppmuntrende Tja, hun virker litt merkelig i mine øyne, tror jeg forstår din usikkerhet. Massasje oljen virket rart at hun ikke husket. Og jeg ville ikke gått tilbake til en x etter noen dager, sett det an litt i steden. Men, hun kanskje bare trengte trøst, og hun gikk jo tilbake til deg tross alt? At dere er sjalu på hverandres kollegaer og studie kamerater virker unødvendig, det må dere bare lære å akseptere, for dette er uunngåelig! Men fint at dere snakker sammen om dette, kanskje snakke mer? Du må avgjøre det selv, om du orker å jobbe mer med det. Jeg synes det kan lønne seg å jobbe en del med forhold, ellers kan man ende opp med å angre på at man ikke forsøkte 100%. Klem
Gjest jente32 Skrevet 4. mars 2008 #3 Skrevet 4. mars 2008 Og jeg trodde jeg var ille når det gjelder sjalusi... Forhold har tatt slutt pga mindre.... Sett deg ned å skriv ned positive og negative sider ved forholdet. Hvis de positive (og GREI sex vil jeg ikke si er positivt... ) veier opp for de negative, så gjør et forsøk på å få det til å fungere. Overskygger de negative sidene de positive, så er det nok best å gå hver sin vei.
Kosemose Skrevet 4. mars 2008 #4 Skrevet 4. mars 2008 Er det ikke et ordtak som heter "på seg selv kjenner man andre" ? Slik du legger det fram (mulig vi hadde fått en annen versjon om hun hadde skrevet?) høres det ut som om hun er sjalu og kontrollerende pluss at hun har et behov for stadig bekreftelse fra deg. Eller noen andre hvis du ikke er tilstede akkurat når hun trenger bekreftelsen. At dere har et brudd på to dager(?) hvor hun allerede rekker over exen er kanskje litt spesielt? Om glidemiddel og kondompapir har naturlige forklaringer eller ikke; det høres jo ut som om du er veldig usikker på om du kan stole på henne. Nå vet jo ikke jeg om du generelt har vanskelig for å stole på folk eller om det er henne du ikke stoler på, men hvis du vanligvis ikke har et sjalusiproblem men du likevel har en magefølelse om at hun holder på med ting hun ikke burde, kombinert med at hun er veldig sjalu (uten at hun har grunn til det) så er det kanskje greit å revurdere situasjonen? Også holdt jeg på å si at hvis du som 37-åring slutter å titulere deg som gutt og heller begynner å tenke på deg selv som en voksen mann, så kanskje det får ringvirkninger, for dette forholdet høres veldig umodent og dramaqueen-aktig ut.
Rosalind Skrevet 4. mars 2008 #5 Skrevet 4. mars 2008 Jeg vil påstå at sjalusi er et relasjonelt fenomen; ikke en iboende egenskap i mennesket. Naturligvis finnes det mennesker som er overdrevent mistenkelige, men jeg tror også dette kan forklares med henvisning til tidligere erfaringer og usikkerhet. Sjalusi er egentlig en positiv bekreftelse på følelser vi anser som grunnleggende i ethvert forhold; dere er begge redde for å miste hverandre. Hvis du virkelig liker denne jenta, ville jeg prøvd å smile av hennes sjalusi, kombinert med virkelig å formidle til henne hvor godt du liker henne. På denne måten vil hun bli tryggere på deg, og du vil kunne ha ditt liv og dine aktiviteter uten at hun føler usikkerhet ved det. Det ville definitivt også medføre at hun blir tryggere, og dermed ikke trenger bekreftelse andre steder eller gjennom din sjalusi. På meg virker det som om dere har kommet inn i en ond sirkel, hvor den andres sjalusi er eneste og beste kanal for bekreftelse.
Kosemose Skrevet 4. mars 2008 #6 Skrevet 4. mars 2008 Jeg vil påstå at sjalusi er et relasjonelt fenomen; ikke en iboende egenskap i mennesket. Naturligvis finnes det mennesker som er overdrevent mistenkelige, men jeg tror også dette kan forklares med henvisning til tidligere erfaringer og usikkerhet. Sjalusi er egentlig en positiv bekreftelse på følelser vi anser som grunnleggende i ethvert forhold; dere er begge redde for å miste hverandre. Hvis du virkelig liker denne jenta, ville jeg prøvd å smile av hennes sjalusi, kombinert med virkelig å formidle til henne hvor godt du liker henne. På denne måten vil hun bli tryggere på deg, og du vil kunne ha ditt liv og dine aktiviteter uten at hun føler usikkerhet ved det. Det ville definitivt også medføre at hun blir tryggere, og dermed ikke trenger bekreftelse andre steder eller gjennom din sjalusi. På meg virker det som om dere har kommet inn i en ond sirkel, hvor den andres sjalusi er eneste og beste kanal for bekreftelse. Det er helt klart slik at noe sjalusi kan forklares med henvisning til tidligere erfaringer og usikkerhet, men da blir det jo fort vekk et personlighetstrekk like fullt. Selv om det ikke er en medfødt egenskap. (Skjønt jeg tror mennesker kan være mer og mindre disponert for å utvikle sjalusi). Jeg tror ikke sjalusi har så mye med å "være glad i" som med å "være redd for å bli forlatt/forkastet", eller redsel for å tape ansikt, tape "konkurransen", mao dårlig selvbilde. Er man trygg nok på seg selv og sin egen verdi uavhengig av hva andre måtte gjøre og mene, tror jeg ikke man blir så veldig sjalu selv om man elsker noen. Eller rettere sagt: Jo bedre selvbilde man har jo mer skal det til før noe partneren foretar seg gir en sjalusi-følelsen. Jeg syns også det høres utrolig enkelt ut å tro at han skal kunne kurere hennes sjalusi ved å smile (overbærende?) av sjalusien henes og samtidig forsikre henne om hvor mye han liker henne. Jeg tror at å få bukt med sjalusi handler om at den som er sjalu selv må gjøre en kjempejobb i forhold til å jobbe med sine egne tanker og følelser om seg selv og sin rolle og verdi i forhold til omverden. Jeg har null tro på at en annen kan gjøre denne jobben for noen. For da er man jo igjen der at hennes selvbilde/selvverd avhenger av hans forsikringer om at hun er bra nok. For at hun skal få et bedre selvbilde er hun nødt til å selv forsikre seg om at hun er bra nok. Uansett hva alle andre (inkludert kjæresten) måtte mene. Det er det jeg tror i allefall.
Rosalind Skrevet 4. mars 2008 #7 Skrevet 4. mars 2008 [...] Er man trygg nok på seg selv og sin egen verdi uavhengig av hva andre måtte gjøre og mene, tror jeg ikke man blir så veldig sjalu selv om man elsker noen. Eller rettere sagt: Jo bedre selvbilde man har jo mer skal det til før noe partneren foretar seg gir en sjalusi-følelsen. Jeg syns også det høres utrolig enkelt ut å tro at han skal kunne kurere hennes sjalusi ved å smile (overbærende?) av sjalusien henes og samtidig forsikre henne om hvor mye han liker henne. Jeg tror at å få bukt med sjalusi handler om at den som er sjalu selv må gjøre en kjempejobb i forhold til å jobbe med sine egne tanker og følelser om seg selv og sin rolle og verdi i forhold til omverden. [...] Jeg er selvfølgelig grunnleggende enig med dine betraktninger, kosemose. Jeg har imidlertid erfart at sjalusi er en ganske foranderlig størrelse. Jeg er selv benådet med mange nære, mannlige venner, noe som selvfølgelig kan generere usikkerhet for partner. I mitt første langvarige forhold var dette ganske fremtredende i begynnelsen, men totaltfraværende etterhvert. Jeg tror dette skyldes at min daværende kjæreste fikk bekreftet at dette ikke var potensielle trusler, og han utviklet da også selv en relasjon til flere av dem. : ) Mitt poeng er at enkelte ikke ønsker å la partneren bli trygg i forhold til slike usikkerhetsmomenter, fordi den andres usikkerhet og sjalusi nærer en bekreftelsestrang hos vedkommende. Da blir det feil å si at den andre må jobbe med seg selv, all den tid en selv også burde være trygg nok til ikke å bruke denne kanalen til bekreftelse.
Kosemose Skrevet 6. mars 2008 #8 Skrevet 6. mars 2008 Mitt poeng er at enkelte ikke ønsker å la partneren bli trygg i forhold til slike usikkerhetsmomenter, fordi den andres usikkerhet og sjalusi nærer en bekreftelsestrang hos vedkommende. Da blir det feil å si at den andre må jobbe med seg selv, all den tid en selv også burde være trygg nok til ikke å bruke denne kanalen til bekreftelse. Ja. Jeg hadde en gang en sjalu kjæreste som var veldig frustrert over at jeg ikke var sjalu. Han innrømmet til og med at han testet meg ut i forhold til om jeg var sjalu og at han kunne iscensette ting som forhåpentligvis kunne bringe fram sjalusi hos meg. Med ham var det nok som du sier - han målte kjærlighet og bekreftelse i form av hvor sjalu jeg var. Det skal legges til at han hadde vanvittig dårlig selvbilde selv om han var ekstremt pen, grei, godt likt, osv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå