Gå til innhold

Legger du merke til detaljer i et bryllup

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Ingunn_*
Skrevet

Legger du som gjest merke til detaljer når dere er i bryllup?

Fra dag en dere får en innbydelse, hvordan kortet er, konvolutten og skriften?

I kirken, legger dere merke til alle blomsterdetaljer mm.?

I selve selskapet, legger dere merke til middagservicet, glass, servietter, pynt, bordkort om det matcher ikke matcher osv...

Ser at bryllupsplanleggerne her inne er så vanvittig opptatt av alle detaljer, men merker du deg som gjest alt dette, eller er dette rett og slett bare en bortkastet handling fra brudeparrets side, som gjestene driter en lang mars i?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis et selskap/bryllup er ekstremt smakfullt og gjennomført så legger jeg selvsagt merke til det. Også de små detaljene. Så tenker jeg "dette var fint og grundig planlagt/gjennomført" og ferdig med det. Jeg får det ikke mer eller mindre hyggelig og jeg fester meg ikke veldig ved det, så på meg er det nok litt bortkastet. Men jeg har inntrykk av at planleggingen og detaljfokuset har en verdi i seg selv for de som gjør det. Kanskje som en rituell ting eller for å "tyne" mest mulig glede og forventning og innhold ut av festen?

Om bordkortene matcher invitasjonene er slike ting som går meg hus forbi. Så samler jeg da heller ikke på gamle bordkort og invitasjoner, men ser på det som informasjon. Men selvsagt er det hyggelig å ha en pen invitasjon hengende på kjøleskapet i ukene før! Og jeg kan skjønne at de som skal gifte seg finner glede i å legge tid og omsorg i disse små detaljene og ikke la alt bli tilfeldig rasket sammen.

Skrevet

Dette er noe jeg overhodet ikke bryr meg om. Grunn: det koster mye å gifte seg i utgangspunktet, og dersom en skal være nødt å ordne dyre detaljer i tillegg er det ikke rart mange kvier seg for å gifte seg seg; dvs ikke det å bli gift men selve bryllupet og kostnaden ved det. Synes det er blitt for amerikaniserte forhold her i Norge etterhvert. Trist!

Gjest Gjest
Skrevet

Invitasjonen legger jeg definitivt merke til - den har man jo god tid til å se på, også... :) (Fikk nettopp en i posten som var utrooooolig kjedelig... ;) )

Får aldri med meg hvordan blomstene i kirken er, men bordpynt, blomster, bordkort og sånt noe ser man jo på når man sitter ved bordet i ørten timer. Middagsservise / glass er ikke fullt så nøye...syns jeg.

Skrevet

Det er nok grense for hvor mange detaljer jeg legger merke til, men det er klart jeg legger merke til et pent pyntet lokale. Føler at alt er mer gjennomtenkt når det ser pent ut, og får et godt inntrykk. Føler mer omtanke fra vertenes side når ting er gjennomført. Men invitasjonen trenger absolutt ikke matche bord- og takkekort. Da er det viktigere med tidløs pynt som blomster, duker, servise o.l. Noen er nok i overkant detaljorienterte, men så lenge det gleder dem så er jo det bra.

Gjest Frk.Uhåndterlig
Skrevet (endret)

Nei, jeg ser ikke på detaljer i det hele tatt!Jeg er opptatt av det vakre, det er ikke det, men jeg merker meg ikke om blomstene på bordet matcher serviettene, eller hvordan serviettene er brettet, farve osv.

Så for meg er det bortkastet tid for brudeparret å legge så mye vekt på dette!

Er tallerknene hvite og glassene fra IKEA så er det meg totalt likegyldig!

Jeg legger merke til klærne til brudeparret og ferdig med det!

Jeg studerer heller ikke invitasjonen, så om den er forseggjort eller ikke bryr jeg meg ingenting om faktisk!

EDIT:Er vel mer eller mindre enig i svaret som Koosemoose skrev faktisk!

Endret av Frk.Uhåndterlig
Skrevet

Nei, jeg gjør rett og slett ikke det, og er ikke spesielt detaljfokusert når det gjelder mitt eget bryllup heller. Kommer nok til å legge litt arbeid ned i invitasjoner, bordkort og takkekort, men jeg kommer ikke til å ta helt av.

Skrevet

Ja, jeg legger merke til detaljer.

det skyldes vel bare at jeg er veldig detaljfokusert selv - når det gjelder slike ting.

Men om detaljene skulle mangle, eller om ting ikke står i stil (i følge mine øyne), så bryr jeg meg ikke noe om det. Jeg får det ikke noe bedre/værre om det er små stilfulle detaljer, eller ikke.

Men jo, jeg legger merke til det

Skrevet

Ja, jeg legger absolutt merke til slikt! Men det er IKKE slik at jeg tenke "herregud, de matcher ikke innbydelse og borkort... :klaske: " :ler:

Synes det er kjempe kjekt å få innbydelser som er gjort pene og som er personlige og gjenspeiler brudeparet!

Den dagen jeg gifter meg, kommer jeg til å bruke mye tid på innbydelse, borkort, sanghefte og denslags. Ikke nødvendigvis så dyrt, men elsker detlajer på slikt!

Mange i min famile/slekt samler også på invitasjoner og bordkort, så da er det kjekt at de er fine!

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg legger nok merke til det der og da, men det meste er glemt fort igjen. Et unntak er detaljer som stikker seg veldig ut i negativ retning - som da brudeparet hadde leid hvit limo og sjåføren presterte å dukke opp ikke med dress, men med vest som ikke sto i stil med buksa og lisseslips istedet for ordentlig slips. Jeg kan godt forestille meg at brudeparet ikke syntes skyssen så særlig stilig da...

Skrevet

Jepp, Caos, i vår familie samler de på slike ting. Her på KG er det visstnok mange som likegjerne tar mot invitasjon på en postitlapp, for de noterer dato i kalenderen og kaster invitasjonen...

Jeg laget invitsjoner som matchet bordkort og sanghefter (husj, jeg skulle ikke ha sanger jeg...) fordi jeg VET at mamma putter dem i album, som hun gjør med alle andre, og jeg vet hun ikke er den eneste som samler på dem.

Vel, aller mest laga jeg det fordi jeg koooooosa meg med det da.

Og ja, jeg legger merke til om bordkort og invitajson matcher, for gjett om jeg også tar vare på det da? Jepp, er sånn særing jeg.

For all del, jeg sitter nok ikke og tenker "husj, matcher jo ikke jo", men jeg legger merke til detaljer ja. Jeg elsker detaljer.

Skrevet
Her på KG er det visstnok mange som likegjerne tar mot invitasjon på en postitlapp, for de noterer dato i kalenderen og kaster invitasjonen...

*rekker opp hånden*

Jeg er en av dem. Jeg kan ikke for mitt bare liv forstå hva jeg skal med gamle invitasjoner. (Tror faktisk ikke jeg kjenner noen som tar vare på sånt, og i allefall ikke i album.) Jeg kan til en viss grad skjønne det hvis det er mine egne barn, men andre invitasjoner er totalt uinteressante rent bortsett fra det å få med seg dato. Det er egentlig helt likegyldig for meg om den kommende brud har brukt tid og penger på en hjemmelaget invitasjon eller om den kostet 5 kr på Nille, jeg ser virkelig ikke på dem i det hele tatt.

Skrevet
Jeg laget invitsjoner som matchet bordkort og sanghefter (husj, jeg skulle ikke ha sanger jeg...) fordi jeg VET at mamma putter dem i album, som hun gjør med alle andre, og jeg vet hun ikke er den eneste som samler på dem.

Vel, aller mest laga jeg det fordi jeg koooooosa meg med det da.

Og ja, jeg legger merke til om bordkort og invitajson matcher, for gjett om jeg også tar vare på det da? Jepp, er sånn særing jeg.

For all del, jeg sitter nok ikke og tenker "husj, matcher jo ikke jo", men jeg legger merke til detaljer ja. Jeg elsker detaljer.

Jeg kjenner meg veldig igjen i dette. Jeg lager det sånn at det matcher fordi jeg vet om flere i familie som tar vare på sånt og fordi jeg synes det er gøy å holde på med. Fine invitasjoner og bordkort tar jeg selv også vare på. Jeg ser derfor om ting matcher, men det plager meg ikke om det ikke gjør det. Det er jo noe man må få velge selv om man vil bruke tid på eller ikke.

Gjest Ingunn trådstarter
Skrevet

Ser at de fleste ikke henger seg opp i disse detaljene som brudeparret (spesielt bruden da ;) ) henger seg så voldsom opp i!

Jeg er en av dem som IKKE bryr meg om dette og skjønner ikke helt hvorfor noen bruker flere år på å forberede et bryllup.Det viktigste er evt. kirken og lokalet.Frakt, husrom og klær.Maten og drikken!

Ikke alle disse smådetaljene omkring farger, duker, roser og matching av alt mulig dilldall!

Jeg tar gjerne i mot en bryllupsinvitasjon på en "post it lapp" og en litem lapp festet på et IKEA eller Nilleglass der navnet mitt står at jeg skal sitte!

Skrevet

Nei, i likhet med Arkana så ser jeg på invitasjonen for å finne ut tid og sted: Når bryllupet er over så går den i søpla. Det gjør også sanghefter og bordkort og hva jeg nå ellers må ha fått i hendene i løpet av selve bryllupet. Det eneste jeg registrerer sånn noenlunde er borddekorasjonene - og da er det på nivå "Dette var fint" eller "Dette likte jeg ikke".

Gjest Frk.Uhåndterlig
Skrevet (endret)
Nei, i likhet med Arkana så ser jeg på invitasjonen for å finne ut tid og sted: Når bryllupet er over så går den i søpla. Det gjør også sanghefter og bordkort og hva jeg nå ellers må ha fått i hendene i løpet av selve bryllupet. Det eneste jeg registrerer sånn noenlunde er borddekorasjonene - og da er det på nivå "Dette var fint" eller "Dette likte jeg ikke".

Enig!

Jeg har vært i endel bryllup gjennom tiden, og det eneste bryllupet jeg faktisk bet meg merke i selve dekorasjonen var et bryllup jeg var i da jeg var i Svolvær.Tenkte at dette bordet var pent dekket og det var rett og slett fordi det var så spesielt!

I og med at dette var nær Lofoten så var bordet dekket med sand, skjell, tang og tare - samt fiskegarn!

Bordkortet var et halv og vasket blåskjell med navnet mitt på!

Ellers så husker jeg INGENTING av de andre detaljene!

Endret av Frk.Uhåndterlig
Gjest Frk Åberg
Skrevet

Ja, jeg er skyldig. Jeg legger merke til detaljer. Eller, altså, jeg legger merke til den helhetlige stilen, noe detaljene er med på å skape. Men det betyr absolutt ikke at det må være mange, kompliserte detaljer. Om noen har helt enkle servietter, enkle blomster i vaser og enkle bordkort, så kan det være mye finere enn noe jeg oppfatter som smakløst, men fullt av detaljer som bruden har brukt mye tid på å lage. Det kommer helt an på om jeg liker stilen. Jeg setter ikke noe mer pris på bordpynten om jeg vet at den har vært vanskelig å lage, men mer om det ser gjennomtenkt og stilfullt ut.

Skrevet

Jeg var i bryllup i sommer og la merke til ALT, vil jeg si. Synes ikke det så så veldig fint ut når det nydelige hjemmelagde korte kom i en helv vanlig hvit billig konvolutt, det var ikke så særlig for min del. Noe av grunnen til at jeg fulgte så nøye med var at vi giftet oss en mnd senere og enda ikke hadde detaljene på plass. Ho som giftet seg var ei god venninne og vi hadde planlagt endel sammen så ville se hvordan ting ble live..

For framtiden regner jeg med at jeg kommer til å følge godt med da jeg liker detaljer og vet hvor mye arbeid det er lagt i det.

Vi fikk forresten også kommentarer på et veldig gjennomført bryllup, der det var tenkt på gjestene med hensyn til litt lett mat mens de måtte vente på middagen og brudeparet.

Detaljene er viktig men først og fremst er det viktig om de er viktig for brudeparet. Bryr de seg lite om det er det kanskje like greit å skippe det, for det TAR TID!!!

;)

Gjest antigartner
Skrevet

Jeg legger merke til en del detaljer, men det er nok mange brudepar som har lagt mye liv og sjel i detaljer jeg ikke har registrert. At lokalene er stilig pyntet, maten god og at kirkeprogram, sanghefter, bordkort, dekorasjoner osv harmonerer med hverandre er selvsagt lett å merke til. Brudeparets antrekk og brudebuketten husker jeg også lenge. Maten og stemningen er også kjempeviktig :)

Om invitasjonen og takkekortene står i stil med bordkortene og sangheftene fra bryllupsfesten skal det myyye til for at jeg legger merke til. Da må de i så fall være noe helt utenom det vanlige. Når det er sagt: invitasjoner og takkekort på lekkert papir bør legges i konvolutter som matcher! Motivet på frimerkene blir imidlertid ikke lagt merke til av alle.

Ingen brudepar (les: bruder) bør heller bli fornærmet dersom gjestene ikke er over seg av begeistring for monogramserviettene ... :pls:

Skrevet
Invitasjonen legger jeg definitivt merke til - den har man jo god tid til å se på, også... :) (Fikk nettopp en i posten som var utrooooolig kjedelig... ;) )

Innbiller meg at dette er noe noen av de som fikk vår invitasjon idag kunne sagt. Invitasjonen vår var døll, og ikke helt slik jeg ville hatt det, men kjære sa at han skulle fikse, jeg er fornøyd over at han engasjerer seg, og da blir resultatet så som så,men greit nok. Og det kommer ikke til å matche noe særlig i stil med det som skal være bryllupet, bare monogrammet og kirka som er invitasjonen man kan kjenne igjen. :) Men som gjest selv så legger jeg såklart merke til detaljer, men syns det var så snillt at forlovede engasjerer seg at jeg gir blanke om det ikke matcher eller ei. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...