Barbamama Skrevet 4. mars 2008 #1 Skrevet 4. mars 2008 Jeg lurer på å bestille meg en bunadscape uten broderier herfra, er det noen som har erfaringer? Stemmer det at de får det sydd i Kina? Da ble det plutselig ikke så veldig norsk lenger
Gjest gjææst Skrevet 20. mars 2008 #2 Skrevet 20. mars 2008 St ihvertfall en artikkel om de i DB idag. riktignok om hvordan de betalte polakker under 30kr timen for å pusse opp... Det som også sto i artikkelen var at de var konkurs... Så vet ikke om de har startet opp igjen... De reklamerer nå ihvertfall med at de har salg, så hvis en skal handle der er det kanskje lurt å gjøre det nå... Apropo erfaringer samboeren min mener å ha lest at de ble "testet" på kvaliteten, nettopp fordi de møtte på utsagn om at dette var en del av den norske kulturarven, og ikke var noe hvem som helst kunne sy (eller noe i den dur) I den forbindelse ble det hvertfall vist at kvaliteten på sømmen fra "Norske bunader" var minst like god som bunader sydd av nordmenn i Norge...
Gjest Gjest Skrevet 20. mars 2008 #3 Skrevet 20. mars 2008 Du får det du betaler for... Norsk bunad, ja pga mønster - men ikke sydd i Norge, og dermed er det vel ikke garanti for at de som gjør alt arbeidet får rettferdig betaling for jobben. JA, det er ARBEID, og ikke bare kos å brodere/sette sammen bunad. Så det kommer vel litt an på din sosiale samvittighet og hvor kult du synes det er å utnytte andres dårlig betalte jobb for at du skal spare penger på et stasplagg som blir brukt år etter år. Har ingen erfaring med firmaet, men blir bare mer og mer glad i min bunad som jeg fikk da jeg var 14 - sydd av bestemora til en kjenning. Da fikk jeg prøve bunaden før ferdigstilling så den passet perfekt, og den har siden blitt sydd inn og ut alt etter kroppens stadier i forbindelse med svangerskap og dertil ekstrakilo. Har du samme mulighet når du kjøper via firmaet du nevnte??? Det er viktig å tenke på! Tenker forresten tanken på å lage meg ny bunadskjorte selv, pga skjemmende flekk på en arm - men jeg avventer nok et år til da jeg aldri har tid til å gjøre dette før 17 mai i år.
Gjest Elfrida Skrevet 20. mars 2008 #4 Skrevet 20. mars 2008 (endret) Da fikk jeg prøve bunaden før ferdigstilling så den passet perfekt, og den har siden blitt sydd inn og ut alt etter kroppens stadier i forbindelse med svangerskap og dertil ekstrakilo. Har du samme mulighet når du kjøper via firmaet du nevnte???Det er en CAPE Barbamama ønsker seg... Og hvorfor skal det være så ille at den er sydd i Kina. Det er jo veldig mye av de klærne vi går i uansett. I Kina er det lave lønninger, og arbeidsforholdene kan ofte være så som så. Men de fleste ønsker seg heller at de får en jobb i det hele tatt enn at fabrikken må legge ned på grunn av boikott. Her fant jeg forresten en interessant artikkel fra Morgenbladet i fjor: http://www.morgenbladet.no/apps/pbcs.dll/a...mplate=printart Endret 20. mars 2008 av Elfrida
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå