Gå til innhold

husøkonom på hotell

Gjest Gjest_Kristin_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Kristin_*

Hei, jeg er innkallt på intervju til en stilling som husøkonom på et hotell. Er det noen av dere som har en slik jobb? Som kan fortelle meg om arbeidsoppgaver, lønn, rutiner, grad av personalansvar etc..

Jeg har jobbet med dette tidligere men ikke på hotell.. setter derfor på pris på alle erfaringer slik at jeg er best mulig forberedt..

På horhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

Jeg har jobbet på hotell, ikke som husøkonom, men kan prøve å svare deg likevel :)

Arbeidsoppgavene vil variere alt etter hvor stort hotellet er. Primært er nok oppgavene å sørge for renhold av hotellrom og fellesarealer. På mindre hotell kan husøkonomen være nødt til å faktisk vaske, som en litt mer avansert stuepike.

Husøkonomen har ellers personalansvar for de som jobber med renhold. Antall personer varierer etter hvor stort hotellet er og ikke minst om det er høy- eller lavsesong. Det er også vanlig at husøkonomen setter opp vaktlister, skaffer vikarer og annet nødvendig personell, sjekker timelister og fører på tillegg ++ Altså, har det overordnede ansvar for at renholdet ved hotellet blir utført på en best mulig måte.

Lønn tror jeg kan variere sterkt. Som regel vil husøkonomen være avdelingsleder og i og med at en også har personalansvar kan jeg tenke meg at lønnen ligger på i underkant av 300000 i året. Kanskje like over om du er heldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Glemte å si at en også har ansvar for bestilling av varer (såpe, duker, håndklær, sengetøy...).

Og når renholdet er mangelfullt (og det skjedde oooofte der jeg jobbet!) er det du som står til ansvar. Hos oss var dette særlig et problem i helgene, da d gjerne var studenter/skoleungdom som jobbet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Hei, jeg er innkallt på intervju til en stilling som husøkonom på et hotell. Er det noen av dere som har en slik jobb? Som kan fortelle meg om arbeidsoppgaver, lønn, rutiner, grad av personalansvar etc..

Jeg har jobbet med dette tidligere men ikke på hotell.. setter derfor på pris på alle erfaringer slik at jeg er best mulig forberedt..

På horhånd takk!

helt utrolig at noen kan søke på en jobb de ike har peiling på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Kristin_*
helt utrolig at noen kan søke på en jobb de ike har peiling på...

Trådtstarter her igjen.. har faktisk peiling på jobben, men jobber på en stor cruisebåt med fire ganger så stor kapasitet som hotellet, så det sier seg selv at oppgavene vil være mer fordelt og delegert på båten enn de er på et mindre hotell.. derfor spør jeg hva som er vanlig på land..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Trådtstarter her igjen.. har faktisk peiling på jobben, men jobber på en stor cruisebåt med fire ganger så stor kapasitet som hotellet, så det sier seg selv at oppgavene vil være mer fordelt og delegert på båten enn de er på et mindre hotell.. derfor spør jeg hva som er vanlig på land..

ja,men da må du tenke dit hen at du får samme oppgave men mindre område. Eller du får alt det som du delte med andre.

eks. mindre båter så er det stuerten sin oppgave. Så har du litt større der har RH-leder ansvar for at alt rehold/vedlikeholdt blir fordelt. På hotell, så har du samme som på båt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...