Ibenholt Skrevet 4. mars 2008 #1 Skrevet 4. mars 2008 Jeg har lenge tenkt på å melde meg på avrusning fra sukkeravhengighet, fordi jeg går konsant rundt med følelsen av å være sulten og ha lyst på masse mer, selv om jeg fysisk er stappende mett. Og jeg hater det! Har hatt det så lenge jeg kan huske..men har blitt værre med årene. jeg er så lei av det.. og lurer på om det noen gang går an å bli kvitt suget. Jeg er altfor svak til å klare det alene.. det går aldri to hele uker, uten at jeg får i meg sukker. selv om det kanskje ikke er mengder, så holder det med bare en liten bit, så er det i gang igjen. Noen her som har fått hjelp før?
LilleBille Skrevet 4. mars 2008 #2 Skrevet 4. mars 2008 Jeg merket at sukkersuget og det å være "fysen" på noe hele tiden forsvant da jeg la om kostholdet og gikk over på lavkarbo-diett. Jeg sluttet med poteter/ris/pasta/brød - og spiser grønnskaker, kjøtt, ost osv. og masse nøtter. Dette passer tydeligvis kroppen min - for jeg blir heller ikke desperat sulten og blodsukkeret har sluttet å leke jojo. Før kunne det ikke finnes en sjokoladeplate i huset - men nå kan skålen stå på bordet uten at det gjør noe.
Gjest fami Skrevet 4. mars 2008 #3 Skrevet 4. mars 2008 Det her er et veldig vagt svar, MEN jeg har lest en plass at det kan være problemer med et peptid(hormon) og/eller hypofysen når man konstant går rundt å er sulten for det om man fysisk er stappmett. Det kan kanskje være en ide å ta det opp med fastlegen din? Det er ikke sikkert at det er kostholdet ditt det er noe gærent med?
FrizzleSizzle Skrevet 5. mars 2008 #4 Skrevet 5. mars 2008 Jeg hadde det slik, og jeg manglet rett og slett jern. Sikkert ikke noe fullstendig råd dette, men prøv jerntilskudd. Det ble mye bedre for meg.
Gjest *Mim* Skrevet 5. mars 2008 #5 Skrevet 5. mars 2008 Jeg har det slik. Ikke spesielt på sukker, egentlig, men all slags mat. Jeg har alltid lyst på mer av god mat, og kan fint spise ti brødskiver i slengen. Har vært testet for hormonmangel, men de fant ingenting. I perioder har det hjulpet meg å gradvis venne meg til mindre porsjoner, men dessverre er det vanskelig å holde seg til små matmengder på sikt.
No Shorty Skrevet 5. mars 2008 #6 Skrevet 5. mars 2008 Ja jeg går rundt og er sulten veldig ofte... Kroppen skriker liksom hele tiden etter å få spise på noe, og det er ikke alltid like lett å si til seg selv at en skal vente til middag el. Selv rett etter at jeg er ferdig å spis til lunsj er jeg "sulten" igjen og kroppen vil ha mer! Det funker dårlig når jeg vil ha fin bikinikropp til sommeren... Klemmm....
*Enigma* Skrevet 6. mars 2008 #7 Skrevet 6. mars 2008 Jeg hadde det slik, og jeg manglet rett og slett jern. Sikkert ikke noe fullstendig råd dette, men prøv jerntilskudd. Det ble mye bedre for meg. Da må hun først få påvist at det er jernmangel hun har hos legen. Man skal ikke ta jerntilskudd med mindre det er nødvendig Jeg har det også ofte sånn at selv om jeg egentlig burde være stappmett så kjenner jeg en sultfølelse. Skulle gjerne funnet noe som kan hjelpe, sånn det er nå må jeg jo bare ignorere det. Jeg får ofte stillt søtsuget litt av en kopp te med kanelstang i. Kanel skal jo også virke inn positivt på blodsukkeret. Tror du burde ta deg en tur til legen og sjekke om du mangler noe, eller kanskje han/hun kan gi deg noen råd?
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 6. mars 2008 #8 Skrevet 6. mars 2008 Det er viktig å spise nok av både protein, fett og karbohydrater for å bli mett. Hvis du spiser lite av noen av disse vil du nok gå sulten. Ellers kan du jo pøse på med fiber, f eks fiberkli, grønne grønnsaker etc. Det skal noe til å ikke bli mett av dette.
2008brud Skrevet 7. mars 2008 #9 Skrevet 7. mars 2008 Jeg hadde det sånn da jeg gikk på remeron, skjønte ikke at noen kunne gå 3 timer uten mat! Jeg ble skubbsulten. La på meg ti kilo før jeg sluttet.
Ibenholt Skrevet 7. mars 2008 Forfatter #10 Skrevet 7. mars 2008 Jeg går aldri tre timer uten mat.. uansett hvor mye jeg spiser nesten... så virker det som om jeg har en innstilt klokke, som gjør at jeg automatisk blir sulten igjen etter 3 timer. Merkelig. I dag har jeg spist 3 hjemmelagde rundstykker, ca litt mindre enn en knyttneve på str. Et glass skummet melk, med kaviar og hvitost, sild, og brunost som pålegg. tenkte det burde holde lenge.. men 3 timer senere ville magen ha mat igjen. Jeg spiste da 1 middels pizzastykke, og en halv bolle med spinatsuppe m broccoli, kikerter og blomkål + 2 soyapølser. Og da ble jeg mett.. Skal moderere meg resten av dagen, men har planer om å spise litt godis i kveld. Jeg klarer ikke å ha det like moro uten sjokolade.. dersom jeg ikke unner meg litt i ukedagene, så kommer det sånne kjempesprekker hvor jeg bare hiver innpå så mye jeg klarer og blir kjempekvalm. Derfor, spise litt.. innimellom, så slipper jeg å bli så frustrert når jeg ikke klarer å holde meg unna.
Gjest Gjest Skrevet 7. mars 2008 #11 Skrevet 7. mars 2008 Det er jo ikke så rart å bli sulten igjen noen timer etter å ha spist? Synes det høres normalt ut som bare det, jeg..
Ibenholt Skrevet 7. mars 2008 Forfatter #12 Skrevet 7. mars 2008 Joda..jeg er vel normal, i den forstand. Jeg spiser når jeg er sulten, og stopper når jeg er mett.. men jeg har et veldig stort fokus på mat, og er stort sett det eneste jeg tenker på i løpet av dagen. Nå har jeg spist så og så mye, da må jeg trene så og så mye, og for å få lov til å unne meg den sjokoladen/maten jeg har lyst på, må jeg gjøre meg fortjent til det. Enten ved å trene først, eller straffe i etterkant. Sånn lever jeg, dag ut og dag inn. Og kjemper egentlig for å bli tynn, noe som jeg aldri klarer å leve opp til. Jeg trener mye (ikke like mye nå som jeg har gjort) og hører stemmer i hodet mitt som kjefter og smeller hver gang jeg gjør noe "ulovlig", spiser noe usunt eller noe liknende. Stemmene gir meg dårlig samvittighet, som får meg til å ikke ha et heeelt sunt forhold til mat og kropp. Jeg er veldig tung..men jeg trener mye, og får stadig vite jeg ikke er feit, selv om jeg har en oppfatning om at jeg er det. Irriterende.. Så en dag kan være sånn.. jeg bestemmer meg for å kutte alt av pasta/ris/brød. Spiser jeg litt, så går det automatisk til i hodet mitt..at jeg har allerede sprukket, så da kan jeg liksågodt spise sjokolade og andre usunne ting også. Andre sier jeg spiser så sunt som overhodet mulig..men dersom brød i hodet mitt er en synd, så er ikke det godt nok at noen sier brød er sunt.. veldig komplisert, jeg vet det. Men ja.. så jeg hater å være sulten, fordi jeg da ikke vet helt sikkert hva jeg skal spise eller ikke. Så jeg har fått en meny jeg skal holde meg til, selv om jeg aldri helt klarer å holde meg til planen. Og da er jo alt ødelagt uansett.. og jeg gir opp. Ofte.
Gjest Bond Skrevet 7. mars 2008 #13 Skrevet 7. mars 2008 (endret) Hva drikker du til vanlig? Kanskje det har noe med søtstoffer å gjøre? Hvis du drikker mye Cola-light eller Pepsi-max eller Funlight, da kan de være grunnen. Søtstoffer lurer kroppen til å tenke at det var sukker, så det produseser insulin og en blir sulten igjen. => dvs det var noe jeg hørte, hvis jeg husker noe litt feil, kan noen gjerne rette meg Endret 7. mars 2008 av mrs_bond
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 7. mars 2008 #14 Skrevet 7. mars 2008 Høres ut som om du har snev av en spiseforstyrrelse, om ikke kroppslig så hvertfall mentalt....
eriksen Skrevet 8. mars 2008 #15 Skrevet 8. mars 2008 Hva drikker du til vanlig? Kanskje det har noe med søtstoffer å gjøre? Hvis du drikker mye Cola-light eller Pepsi-max eller Funlight, da kan de være grunnen. Søtstoffer lurer kroppen til å tenke at det var sukker, så det produseser insulin og en blir sulten igjen. => dvs det var noe jeg hørte, hvis jeg husker noe litt feil, kan noen gjerne rette meg Da har du misforstått ja. Insulin utskilles som et svar på energiinntak. Brus og saft uten kalorier påvirker ikke insulinet, og det gjør heller ikke søtsmaken. Det er mulig at det er andre insulinliknende hormoner som settes i gang, men det har jeg ikke svaret på her og nå.
Gjest Bolledeig Skrevet 8. mars 2008 #16 Skrevet 8. mars 2008 Høres ut som om du har snev av en spiseforstyrrelse, om ikke kroppslig så hvertfall mentalt.... Spiseforstyrrelse er en mental lidelse, så du har nok rett i at spiseforstyrrelsen er mental. Den kan riktignok gi kroppslige utslag etter hvert. Ettersom det har kommet en del innlegg fra dette medlemmet som har pekt på et relativt anstrengt forhold til mat (å legge seg til avrusning til sukkeravhengighet var kanskje dråpen), og det å aldri føle seg mett er også et typisk kjennetegn på at man ikke har et helt sunt forhold til mat og spising. men jeg har et veldig stort fokus på mat, og er stort sett det eneste jeg tenker på i løpet av dagen. Som sagt.
Gjest Bond Skrevet 9. mars 2008 #17 Skrevet 9. mars 2008 (endret) Da har du misforstått ja. Insulin utskilles som et svar på energiinntak. Brus og saft uten kalorier påvirker ikke insulinet, og det gjør heller ikke søtsmaken. Det er mulig at det er andre insulinliknende hormoner som settes i gang, men det har jeg ikke svaret på her og nå. hmm.. det var da ikke insulin - men det var noe med at kroppen lures å tenke at du har spist noe søt, men etter hvert ser kroppen at det faktisk ikke har fått det og blodsukkeren sunker veldig mye. Tror det var på Oprah? En eller annen lege som var der og sa at 'bra med alle de ungjentene som drikker cola light for å bli tynne - de faktisk får mer matlyst av dette' artikkel by breaking the connection between a sweet sensation and high-calorie food, the use of saccharine changes the body's ability to regulate how many calories it consumes. ... The results did not surprise Richard Cottrell of the Sugar Bureau. He said that there had been a number of studies that suggested a link between use of low-calorie sweeteners and weight gain and that dietary studies in humans 'do not support the idea that avoiding sugar is a predictor of low body mass index, quite the contrary'. En annen artikkel om det samme: her Appetite regulatory mechanisms in the body might get confused by the taste of sweetness followed by a lack of blood sugar rise and perhaps the mechanisms respond by upping appetite? Det er jo spekulasjoner, men for meg høres det logisk ut på en eller annen måte.. Vi lurer jo oss selv med at det er søt.. kroppen må jo reagere på en eller annen måte? Endret 9. mars 2008 av mrs_bond
birgitte242 Skrevet 9. mars 2008 #18 Skrevet 9. mars 2008 Ja! Jeg vet veldig godt hvordan du har det Jeg håper du innser at mye av sulten sitter i hodet. At du antagelig har et tomrom et eller annet sted som du forsøker å fylle med mat. Det du kan forsøke er å eliminere all mat som trigger overspising (for meg er det raske karbohydrater), spise hver 3.time (så holder blodsukkeret seg stabilt), prøve å kartlegge situasjoner som trigger sulten og jobbe med/unngå disse. Jeg har selv slitt med spiseforstyrrelser i alle år og klarer tidvis å holde det i sjakk ved å leve etter strenge regler for matinntak. Nå er det grenser for hvor lenge man klarer å leve så ekstremt disiplinert, så det går opp og ned
Gjest Gjest Skrevet 9. mars 2008 #19 Skrevet 9. mars 2008 Hva drikker du til vanlig? Kanskje det har noe med søtstoffer å gjøre? Hvis du drikker mye Cola-light eller Pepsi-max eller Funlight, da kan de være grunnen. Søtstoffer lurer kroppen til å tenke at det var sukker, så det produseser insulin og en blir sulten igjen. => dvs det var noe jeg hørte, hvis jeg husker noe litt feil, kan noen gjerne rette meg Dette har jeg også hørt. Lærte det på skolen av en lege som underviste oss. Søtstoffene likner sukker, insulin blir skilt ut. Siden det ikke er noe sukker å plukke opp, blir man sulten. Dårlig forklart, men jeg tror det var noe sånt..
Opal Skrevet 10. mars 2008 #20 Skrevet 10. mars 2008 Jeg har vært en STOR sukkerslave. Spiste sjokolade og kaker 4-5 dager i uka, og var alltid sugen på noe søtt. Jeg var en stor fan av Cola-light og måtte ha det hver dag. I høst bestemte jeg meg for at nok var nok, og sluttet erstattet brusen med vann. Det tok 4-6 uker, så var søtsuget omtrent helt borte. Det gikk veldig bra helt til jeg var på ferie nylig og drakk brus, da kom suget tilbake. Etter at jeg kom hjem tok det et par uker før søtsuget var borte igjen, så jeg er overbevist om at lightbrusen skapte søtsuget hos meg. Har tidligere tatt blodprøver, spis krom osv osv. Jeg har gradvis lagt om kostholdet, og spiser sunnere nå, men allikevel ganske så normalt. Dvs at jeg spiser endel grove produkter, men mer grønnsaker og frukt enn før. Spiser fortsatt endel brød, poteter, pizza ol. Jeg anbefaler deg å ligge unna brus, juice og saft. Prøv å bare drikk vann og eventuelt kaffe en stund.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå