Gjest Gjest_maria_* Skrevet 4. mars 2008 #1 Skrevet 4. mars 2008 Nå har jeg tatt to blodprøver for å se om jeg er immun mot røde hunder... til tross for to vaksiner under oppveksten er jeg ikke det (tok vaksine i 85 og 97). Fortalte dette til legen og hun sa at "en vaksnine gjerne sluttet å virke etter ti år", det har ingen sagt til meg før... visste dere det? Før vi begynte prøve bli gravide spurte jeg nemlig en lege og sjekket helseboka mi og fikk konstatert at jeg var vaksninert, trodde det holdt. Nå er jeg over 3 mnd på vei og det hadde jo vært relativt merkelig om jeg fikk rødehunder nå.. har jo aldri hatt det før og det er etter det jeg vet, lite røde hunder "ute og går"? Men jeg er irritert for å ikke vite dette på forhånd og desverre nervøs for å få denne sykdommen. Livredd for å gjøre noe som gjør at nurket i magen min skades.. Kjenner jeg er lei meg og fortvilt og litt småhysterisk, sikkert uten grunn men...
Knøttet Skrevet 4. mars 2008 #2 Skrevet 4. mars 2008 Nå har jeg tatt to blodprøver for å se om jeg er immun mot røde hunder... til tross for to vaksiner under oppveksten er jeg ikke det (tok vaksine i 85 og 97). Fortalte dette til legen og hun sa at "en vaksnine gjerne sluttet å virke etter ti år", det har ingen sagt til meg før... visste dere det? Før vi begynte prøve bli gravide spurte jeg nemlig en lege og sjekket helseboka mi og fikk konstatert at jeg var vaksninert, trodde det holdt. Nå er jeg over 3 mnd på vei og det hadde jo vært relativt merkelig om jeg fikk rødehunder nå.. har jo aldri hatt det før og det er etter det jeg vet, lite røde hunder "ute og går"? Men jeg er irritert for å ikke vite dette på forhånd og desverre nervøs for å få denne sykdommen. Livredd for å gjøre noe som gjør at nurket i magen min skades.. Kjenner jeg er lei meg og fortvilt og litt småhysterisk, sikkert uten grunn men... Hm, det var merkelig... Nå kan jeg ikke komme her å si at jeg har peiling altså, men meg spurte de om jeg hadde tatt vaksinen, og siden jeg hadde tatt den antok de jeg var immun. De tok selvsagt en blodprøve også, for å være sikker siden det kan være ganske alvorlig å få røde hunder under graviditeten. Jeg var immun, og det er mye over ti år siden jeg tok den vaksinen! Hva er vitsen med vaksinen om man tar den én gang og den ikke virker i mer enn ti år da? :klø: Eller tar man den vaksinen om igjen på barne- eller ungdomsskolen? Husker ikke det der jeg...
Wildy Skrevet 4. mars 2008 #3 Skrevet 4. mars 2008 Det er vel flere vaksiner som har en "levetid" på omtrent ti år, bla stivkrampe om jeg ikke husker helt feil.
Knøttet Skrevet 4. mars 2008 #4 Skrevet 4. mars 2008 (endret) Nå er ikke Wikipedia en helt pålitelig kilde, men dette fant jeg "Vaksinen gir beskyttelse hos 98% og beskyttelser ser ut til å vare livet ut. Vaksinen gi oftest som kombinert vaksine mot meslinger, kusma og røde hunder (MMR-vaksine)." I tillegg til dette "ersoner i alderen 24 - 35 år har så lav beskyttelse mot røde hunder (ca. 15% er ikke beskyttet), at det i årene fremover fortsatt vil være en risiko for at gravide i denne aldersgruppen får sykdommen. Årsaken er at disse kvinnene ikke fikk MMR-vaksinen i barndommen, og de er ikke siden blitt vaksinert mot røde hunder." Rart egentlig, for jeg er innen aldersgruppen men har blitt vaksinert... link om noen vil lese mer. Vet ikke om man kan stole på denne siden, men i følge den blir man vaksinert mot Røde Hunder i 7.Klasse, noe jeg synes å huske stemmer... link Endret 4. mars 2008 av Knøttet
Gjest imli Skrevet 4. mars 2008 #5 Skrevet 4. mars 2008 Det er faktisk temmelig nøyaktig ti år siden jeg fikk MMR-vaksinen på slutten av barneskolen. Jeg har også hørt at vaksiner kan slutte å virke etter ti år. Mange vaksiner må man jo ta om igjen hvis man skal til utlandet, feks stivkrampe. Mulig det er annerledes med stivkrampe-vaksinen da... Til TS: Røde hunder er veldig skjelden i Norge, fordi de aller fleste blir vaksinert. Risikoen for at du skal få denne sykdommen er svært liten. Etter tre måneder er du også over stadiet der sykdommen er farligst for fosteret.
Gjest Gjest Skrevet 4. mars 2008 #6 Skrevet 4. mars 2008 På M-M-R i felleskatalogen: Egenskaper: Klassifisering: Kombinasjonsvaksine. Mesling- og parotittkomponenten fremstilles ved dyrking av respektive virus i kyllingembryokulturer. Rubellakomponenten fremstilles ved dyrkning av rubellavirus i cellekulturer av humane diploide celler. Virkningsmekanisme: En enkelt vaksinasjon gir >96% beskyttelse mot kusma, >95% beskyttelse mot meslinger og >99% beskyttelse mot røde hunder. Beskyttelsen inntrer i løpet av 1-3 uker etter vaksinering og varer i mer enn 11 år. Desverre er det få leger som informerer om at den vaksinen som blir tatt i 12-13 års alderen faktisk ofte går ut i en kvinnes fertile alder.
Gjest Maria TS Skrevet 4. mars 2008 #7 Skrevet 4. mars 2008 takk for svar jenter! Jeg tok MMR vaksinen for 11 år siden, men ser altså ikke ut til å være immun mot røde hunder etter to blodprøver tatt nå.. Uff... først ble jeg så skremt, men nå prøver jeg å berolige meg selv med at sjansene for å få det akkurat denne perioden er vel relativt små.. Da skal jeg i allefall være yterst uhelig siden jeg ikke har fått sykdommen tidligere gjennom mine 24 år på denne kloden Fått beskjed om å ligge unna "risiko grupper" men vanskelig å forstå hva som er en risikogruppe... Blir litt paranolid. Sitter på buss dagelig og redd det er en risiko. men legen ba meg bare holde meg unna barn med rødt utslett så får jeg bare håpe at ingen barn med slikt utslett kommer inn i butikken min Prøver elles å holde meg så frisk jeg bare kan med vitaminer, sunn kost og nok hvile, og renslighet, mer kan jeg vel ikke gjøre?!... Og etter tre mnd er man vel over den verste tiden for å evt få sykdommen? Og om man får sykdommen så merker jeg det vel? masse spørsmål her.. men først skal en gå og frykte abort de tre første mnd og nå går jeg og bebreider meg selv for å ikke ha sjekket det bedre opp dette med røde hunder og min immunitet... jaja
MellonCollie Skrevet 4. mars 2008 #8 Skrevet 4. mars 2008 Det var nesten litt godt å lese innlegget ditt TS, for da vet jeg at ikke jeg er alene... Jeg er nemlig i samme situasjon, og legen min hadde faktisk ikke vært borti dette før. Så det er tydeligvis ikke mange det skjer med. Men kroppen min har altså forbrukt vaksinen fortere enn hva som er normalt. Siden vaksineprogrammet i Norge er så godt, så er det som imli sier meget liten risiko for noe smitte. Men jeg fikk beskjed om å helst unngå noe særlig utenlandsreiser, ettersom vaksineprogrammene kan være annerledes enn her, og man ikke vet i hvilken stor grad vaksineprogrammene blir fulgt av alle i andre land... Ble også informert om at jeg etter svangerskap og amming skulle ta en "vaksinasjons-boost" på dette, altså et påfyll. Da kunne vi la være å bekymre oss for dette ved et evt senere svangerskap
Gjest MAria TS Skrevet 4. mars 2008 #9 Skrevet 4. mars 2008 Hei Mellon Collie. Ja, da er vi to... ar faktisk hørt om flere som opplever det samme.. Kjedelig å måtte gå rundt å uroe seg, men men... Var i paris i januar, men ser ikke ut til at jeg ble smittet der, da hadde jeg vel merket det? men jeg får holde meg unna utenlandsreiser inntil barnet er født. Vet ikke hvor i landet du er i fra? Selv bosatt i Oslo og er så redd for at dette er et typisk sted å bli smittet? Men hører jo så lite om denne sykdommen nå til dags at sjansene er vel relativt små tror jeg. snakket med tanten min som er overlege på et sykehus. Hun har litt peiling. hun sa at det kunne jo være at jeg hadde noe antistoffer i kroppen , men ikke nok til at dette viser på en slik prøve... og at sjansene var marginale for å bli smittet og at det var verst de første tre mnd og noe smårisiko også fram til uke 16-20 men etter det skal det ikke være så utrolig farlig.. Så du kan jo puste ut du nå snart kjære deg. Ja vi får ta en vaksine i barseltid vi da.. så slipper vi å gå rundt å engste oss neste svangerskap
Gjest jente23 Skrevet 4. mars 2008 #10 Skrevet 4. mars 2008 Er det ikke slik at dersom man har hatt røde hunder så får man det ikke flere ganger?
Malama Skrevet 4. mars 2008 #11 Skrevet 4. mars 2008 Hmm, jeg visste ikke at den gikk ut nei, trodde at fordi jeg har fått to doser, så var jeg trygg... legen sjekka helsekortet mitt på første kontroll (alt jeg går og bærer på) og fastslo at det var i orden da. Men tok jo blodprøve likevel, og antistoff er påviost ifølge svaret fra sykehuset, så jeg er nok immum da. Men det er jo noen år siden jeg tok den siste på ungdomsskolen.... midten av 90-tallet det.... trodde vi var "trygge" når man hadde tatt den to ganger jeg... (bortsett fra de få prosentene som det ikke funker på da, men altså, visste ikke at den kunne gå ut)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå