Gå til innhold

Trakkaseres av barnevernet.

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Vi har kommet i en vanskelig situasjon.Rektor ved skolen der vår datter gikk meldte oss til BV da vi varslet om hjemmeundervisning.Jenta vår er 14 år.Hjemmeunderv fungerer bra.Hun var utsatt for mobbing da hun gikk på skolen,og nå lærer hun godt.Problemet er at BV vil fortsette sin undersøkelse,noe som virker veldig forstyrrende.Vi er blitt truet med advokat også.Det dem driver med virker ødeleggende på var datter,bl.a har vi opplevd at brev dem påstår de har sendt ikke er kommet frem.Vi ønsket deretter å hente brev på kommunen,men dem fortsetter å sende i posten.Vi opplever dette som trakkasering,og ønsker fred.Er det noen som har opplevd noe liknende?Hva skal vi gjøre?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har ikke vært borti dette selv, men jeg forbereder meg på at det kan bli et mulig problem. Kjenner ikke til kommunen vi bor i, så forhåpentligvis går det knirkefritt. Men jeg har lest meg til litt for å ha på baklomma om den dagen skulle komme.

Få ting så konkret som overhodet mulig.

Hvorfor er det levert inn bekymringsmelding? Er det pga manglende læring, så mener jeg at det skal ha vært oppfølgingsprøver fra noen i kommunen som skal ha avdekket dette. Det vil og vise på prestasjonene fra tidligere til nå.

Er det pga det sosiale? Denne er vanskeligere å bevise, men om hun har lyst så skader det ikke å melde henne inn i en eller annen forening (kampsport, fotball, kor, astronomi, politikk osv). Denne vil hun også selv kunne uttale seg på. Spesielt siden hun er såpass gammel så vil hun ha krav på å uttale seg.

Hvem er det som truer med advokat? Skolen eller BV?

Er ikke sikker, men vil tro Christian Beck kjenner til en eller flere advokater som dere kan rådføre dere med, i tillegg til at han har mye kompetanse ang hjemmeundervisning generelt.

Og brevene: Det er de som har ansvar for at de kommer frem, og rekomandert sending eller at dere henter og signerer på kommunehuset bør være en selvfølge om det har vært problemer med dette. Kanskje litt sent nå, men vurder å send et rekomandert brev, med kopi hjemme i denne stilen:

"Siden vi har opplevd en del problemer med at brev har forsvunnet i postgangen ønsker vi at all skriftlig kommunikasjon mellom oss heretter blir sendt rekomanndert eller blir overbrakt personlig."

Håper det var noe nyttig i dette :)

Gjest Gjest
Skrevet

Det ble sendt bekymringsmld. pga at vi tok henne ut for å sarte hjemmeundervisning.Det var et dårlig skolemiljø.Jenta har det bra nå,men BV virker skremmende på henne.Hun har mange gode venner.

BV truet med advokat,for å få fortsette den undersøkelsen dem har igangsatt.

Når det gjelder brev,ble det faktisk avtalt at dem skulle legge det på kommunen,dem brøt avtalen.

Vi har ikke behov for hjelp fra dem og det dem driver med ødelegger,noe dem er klar over,men fortsetter plagingen.

Gjest Gjest
Skrevet

Igjen, stikkordet er konkret. Få konkret beskjed om hva det er de vil undersøke, og hvorfor de er bekymret, så skal dette egentlig gå ganske knirkefritt. Det skal ikke være nødvendig med eviglange opplegg for å få bekreftet at alt er i orden, og at det var en bomtur. Men klart, dere kan ha hatt uflaks og havnet hos noen som har hengt seg opp i saken, og da er det like greit å få tak i advokat selv først som sist.

Er den avtalen om brevene skriftlig? ALT slikt er viktig å få på papiret, muntlige avtaler er knapt verdt luften som blir brukt.

Går ut fra at flytting er praktisk vanskelig/umulig?

Gjest Gjest
Skrevet

Det kan være lurt av dere å være samarbeidsvillige mens de undersøker saken. Hvis de er enige i at alt er greit hos dere og med jenta di, blir saken henlagt. Husk at de er der for å hjelpe, ikke for å gjøre dere vondt!

Gjest Gjest
Skrevet

Dette har vi skriftlig.

Problemet er at vi ikke blir hørt.Dette gjalt problemer på en skole,men det ender opp med at dem skal undersøke i hjemmet og hele pakken.

Det virker faktisk som at dem vil ødelegge hjemmeundervisningen.

Det går utover nattesøvnen-for slik dette har utviklet seg,blir man faktisk redd for hva dem er i stand til å gjøre.

Takknemlig for svar..

Skrevet

Jeg tror ikke dere har noe å frykte. Det kreves mer av foreldre med hjemmeundervisning enn å "bare" sende barna på skolen. Jeg ville vært imøtekommende, spurt om det fantes noen tester barnet deres kunne tatt slik at de kunne bli beroliget av at dere faktisk følger opp barnet med hjemmeundervisning. Ellers som allerede nevnt i tråden; fått barnet i gang med kampsport, kor eller annet som fenger barnet slik at det ikke blir isolert annet enn i skoletiden. Lykke til.

Gjest Gjest
Skrevet

Det er ikke BV som skal føre tilsyn ved hjemmeundervisning.

Gjest Gjest
Skrevet

Vanskelig å vite hva man skal gjøre,men når det skader barnet og ikke er grunn til bekymring må det stoppes på en eller annen måte.Vet bare ikke hvordan...

Gjest antigartner
Skrevet
Det er ikke BV som skal føre tilsyn ved hjemmeundervisning.

Opplæringsloven sier at det er kommunen som skal føre tilsyn med hjemmeundervisning. Den sier ikke noe om hvilken kommunal instans som skal gjennomføre tilsynet. Derfor kan det hende at BV, som er kommunalt, er delegert denne oppgaven i TS sin kommune, men det vil i så fall være en ganske utradisjonell løsning.

Gjest Javel ja
Skrevet

Det kan ikke være noe annet som er årsaken til barnevernets undersøkelser da? Jeg kjenner mange i barnevernet og de har altfor mye å gjøre til å bry seg med ingenting.

Det er et kjent fenomen at folk peker på en uskyldig årsak til barnevernets besøk, mens virkeligheten er noe helt annet.

Tror forresten kanskje jeg ville funnet en annen løsning enn hjemmeundervisning, selv om det er komplisert. Det vil isolere henne enda mer fra jevnaldrende. Og utfra rettskrivningen din å dømme trenger hun nok et bedre tilbud.

Jeg kjenner iallefall at jeg er skeptisk til denne historien din.

Gjest Gjest
Skrevet

Barnevernet kan føre tilsyn vedr. undervisning??

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Ja, da er det vel ingenting å være redd for. Barnevernet vil bare barnets beste.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg synes også det høres merkelig ut at barnevernstjenesten skal varsles bare på grunn av hjemmeundervisning. Men om samarbeidet mellom skole og hjem i forbindelse med anklager om mobbing har vært vanskelig, og skolen mener at foreldrene ikke tar vare på barnets interesser og mener barnet ikke har det bra, kan jeg tenke meg at de kan komme til å sende en bekymringsmelding. Det er faktisk deres plikt.

Men jeg kan ikke tenke meg at hjemmeundervisning i seg selv er nok til at barnevernstjenesten skulle involvere seg - og når bv først begynner å kikke på saken vinner man lite på å prøve å nekte dem å sjekke barnets velferd, for i mange tilfeller tyder manglende samarbeid på at foreldrene ikke helt skjønner hva som er best for barnet.

I de fleste tilfeller er det nok enten kommunens skolesektor eller PPT som har ansvaret for å sjekke om barnets læring er god nok ved hjemmeundervisning.

Gjest Gjest
Skrevet

Ups,Jeg skrev litt feil,men uasett fungerer hjemmeundervisningen bra.Vi har en tilsynsperson,men selvfølgelig ikke fra BV.Ingen problemer i forhold til det sosiale heller.Vi var ute etter noen gode råd for å stoppe BV trakkasering,som faktisk skader vår datter.Takk til dere som har gitt oss gode råd. :)

Skrevet

Jeg skremmes av at noen med så store problem med rettskrivingen skal ha hjemmeundervisning. En 14-åring kan komme med mange innspill selv, om dere ikke har noe å frykte så burde det ikke være noen grunn til å ikke la barnevernet få fullt innsyn i hjemmet.

Skrevet (endret)

Til TS: Det beste du kan gjøre for å minske belastningen på barnet ditt, er å samarbeide med barneverntjenesten rundt undersøkelsen. Den skal ta max tre måneder. Dersom dere foreldre kaller det trakassering, og gjør det til noe veldig negativt, blir det enda mer negativt for barnet.

En undersøkelse etter barnevernloven er en rettighet som barn i Norge har dersom det blir inngitt ei begrunnet bekymring til barneverntjenesten. Se som det som en offentlig tjeneste, og slik det norske samfunnet fungerer. Det kan lett bli mye mer traumatisk for barnet ditt om du oppfører deg hysterisk. Sørg for at du får den informasjonen du trenger for å føle deg trygg om hva barneverntjenesten er bekymret for, hvordan de skal jobbe for å undersøke dette, og hva de vurderer.

Endret av Tiit
Gjest Gjest
Skrevet
Vi har kommet i en vanskelig situasjon.Rektor ved skolen der vår datter gikk meldte oss til BV da vi varslet om hjemmeundervisning.Jenta vår er 14 år.Hjemmeunderv fungerer bra.Hun var utsatt for mobbing da hun gikk på skolen,og nå lærer hun godt.Problemet er at BV vil fortsette sin undersøkelse,noe som virker veldig forstyrrende.Vi er blitt truet med advokat også.Det dem driver med virker ødeleggende på var datter,bl.a har vi opplevd at brev dem påstår de har sendt ikke er kommet frem.Vi ønsket deretter å hente brev på kommunen,men dem fortsetter å sende i posten.Vi opplever dette som trakkasering,og ønsker fred.Er det noen som har opplevd noe liknende?Hva skal vi gjøre?

Så lenge dere kan dokumentere at hun får god undervisning, av noen som er kvalifisert for det, så kan det vel ikke være et problem?

Kan skolen dokumentere at mobbing på skolen er vekke?

Nå er det vanlig saksgang at post fra Kommunen går via posten.

istedenfor at de truer med advokat, så bør dere skaffe Dere en.

Hvem skal undervise jenten?

Gjest Gjest
Skrevet

Du er sikkert en god mor, men noe hjemmeundervisning kan ikke du påta deg.

Norsk skriftlig er du elendig til ,for å undervise et barn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...