Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Hei. Ser at du øverst skriver : "De er jo en privatskole som kun tar inn folk som ikke lenger har rett på videregående opplæring."

Hva vil det si? jeg har fullført vgs. og har timeantallet jeg trenger, og bestått i alle fag. Men vil ta realfag siden jeg ikke har disse, å trenger de til videre studier. Kan jeg søke på danielsen da ?

Gjest Gjest
Skrevet
Er det virkelig mulig å bytte ut gammel standpunkt med ny altså? Virker nesten for godt til å være sant, hehe :)

Det blir ikke regnet noen type middelverdi av de to standpunktene da?

Nei, det gjør det ikke. Det gjør det ikke hvis du velger å avlegge ny eksamen for å forbedre karakteren din heller. Den karakteren kan du velge om du vil bruke eller ikke. Husk at dersom du velger å gå på Danielsen så må du kanskje sette av mer tid til skole. De fører fravær slik som vanlig skole. Du kan gå ettermiddag og kveld hvis du vil da:)

Gjest Gjest
Skrevet
Hei. Ser at du øverst skriver : "De er jo en privatskole som kun tar inn folk som ikke lenger har rett på videregående opplæring."

Hva vil det si? jeg har fullført vgs. og har timeantallet jeg trenger, og bestått i alle fag. Men vil ta realfag siden jeg ikke har disse, å trenger de til videre studier. Kan jeg søke på danielsen da ?

Tror du kan det. Kjenner flere som ikke er i den gruppen og de har gått på Danielsen. Men husk at det finnes andre skoler også da:)

Skrevet

Ja, det kan du. Det er mange som går der for å ta realfagene de trenger for å søke høyere utdanning.

Gjest Gjest
Skrevet
Vet noen om det er vanskelig å komme inn på Danielsen Intensivgymnas? Har hørt rykter om at man helst bør levere søknaden personlig, stemmer det?

Ønsker nemlig å ta 2MX og 2FY (om de fagene tilbys denne høsten hos dem da? De står ikke på siden deres lenger...), men siden jeg bor et godt stykke unna Bergen blir jo det litt vanskelig å stille opp personlig... =P

2MX og 2FY tilbys ingen steder så vidt jeg vet etter denne våren. Siste sjansen var nå. Alle 2XX fag etter gammelreform går ut dette året. 3XX fag går ut neste år. Det finnes muligheter for å ta fag etter ny reform, men da heter det vel noe annet tror jeg. Tror 2MX heter teoretisk matte eller noe sånt noe. 2FY heter kanskje det samme..

Skrevet

Om du poster eller leverer søknaden personlig, spiller ingen rolle. Det er første mann til mølla-prinsippet som teller. Det er kontinuerlig opptak fra den dagen de tar i mot nye søknader, ingen trynefaktorgreie.

Ring å snakk med de. De er veldig greie.

Skrevet

Har bare godord å komme med om Danielsen Intensivgymnas! Knallbra lærere, kjempebra læringsmiljø og god informasjon.

Først-til-møllaprinsippet gjelder. Jeg er glad jeg gikk der før ryktet begynte å gå som ild i tørt gress. Hører det er lange, lange køer den dagen de åpner for opptak om høsten. Om våren er det internt opptak, så da er det ca. null sjans for å komme inn på tredjeklassefagene.

Tok alle realfagene (unntatt 3mx og 3fy) - tok ingen på videregående, og så forbedret jeg karakteren i naturfag. Akkurat dét faget var jo en spøk når jeg samtidig tok alle andreklassefagene, 2kj, 2bi og 2mx. Hadde bare én eksamen, 3KJ.

Skrevet
Selv om det er en kristen skole, merket jeg ikke så mye til det. De som går der er både troende og ikke troende. Det gjenspeiles også på skolen. På de andre skolene som drives av Danielsens stiftelse, er det et mer synlig og hørbart kristent preg. Uansett er skolene kjent for å være bra.

Måtte bare si at at også den vanlige videregående i denne stiftelsen er utrolig bra :jepp: Det er et supert miljø og det er den beste skolen jeg har gått på! Er et veldig åpent og kristent miljø, noe som en vil merke, men jeg trivdes veldig godt, de er utrolig åpne! Selv er jeg ikke kristen og lesbisk(ryktene er at de ikke godtar noen som er lesbiske eller homofile), men ikke noen som ikke godtok meg. Fikk venner som jeg kommer til å ha resten av mitt liv, som betyr helt utrolig mye for meg!

• 2 uker senere...
Skrevet
Tror du kan det. Kjenner flere som ikke er i den gruppen og de har gått på Danielsen. Men husk at det finnes andre skoler også da:)

Hvilke andre skoler vet du om da? Finner ingen på nettet som er like billig og med standpunkt karakter som Danielsen:S

Skrevet
Hvilke andre skoler vet du om da? Finner ingen på nettet som er like billig og med standpunkt karakter som Danielsen:S

Du kan fint gå på Danielsen selv om du bare skal ta realfag (og har studiekomp.), gjør det selv nå...:) Men husk at den dagen søknadene leveres er det laaang kø (og det er første mann til mølla-prinsippet som gjelder), og mange stiller seg i kø på natta, så vær tidlig ute!

Vet ikke om noen som helst andre privatskoler som gir standpunkt i Bergen, men du har i hvertfall Akademiet, Bergen Private Gymnas (eller noe sånt, tidligere John Bauer?) og Sonans i Bergen. Dyrere, og du må ta privatisteksamener, men bedre enn ingenting?

Skrevet

Danielsen er unik i Bergen når det gjelder pris og det at man faktisk får standpunktkarakterer. Håper du gjest kommer inn på de fagene du ønsker.

Skrevet
Du kan fint gå på Danielsen selv om du bare skal ta realfag (og har studiekomp.), gjør det selv nå...:) Men husk at den dagen søknadene leveres er det laaang kø (og det er første mann til mølla-prinsippet som gjelder), og mange stiller seg i kø på natta, så vær tidlig ute!

Vet ikke om noen som helst andre privatskoler som gir standpunkt i Bergen, men du har i hvertfall Akademiet, Bergen Private Gymnas (eller noe sånt, tidligere John Bauer?) og Sonans i Bergen. Dyrere, og du må ta privatisteksamener, men bedre enn ingenting?

Okei!:) men finnes det privatskoler med standpunktkarakter noen andre plasser i landet?

Må ikke nødvendigvis gå i Bergen, bor nemlig ikke der, så er nesten det samme hvor jeg ender opp;p

Er bare at jeg ønsker helst å gå der jeg kan få standpunkt karakterer, og kun hørt om Danielsen så langt:S

Gjest Gjest_hmm_*
Skrevet

Noen som vet nårtid man får svar på søknaden fra danielsen intensivgymnas?

• 2 år senere...
Skrevet

Drar opp igjen denne! Noen som vet hvordan Danielsen kan tilby standpunktkarakterer i fag man allerede har når ingen andre kan? Skjønner ikke dette. Om det var lovlig, ville vel flere ha gjort det? Hvis det faktisk er mulig, er det jo en svært enkel utvei i motsetning til drøssevis med privatisteksamener.

Skrevet

Vel, en enkel utvei er det jo, men det er ikke enkelt å komme inn. ;) Forbered deg på lang kø!

Du kunne vel fått ny standpunktkarakter ved en vanlig vgs også, hvis de hadde tatt deg inn? Forskjellen er at en vanlig vgs ikke vil ta deg inn (med mindre de har plass til overs) når du har brukt opp retten din. Men nå synser jeg bare, mulig jeg tar helt feil.

Skrevet

Vel, en enkel utvei er det jo, men det er ikke enkelt å komme inn. ;) Forbered deg på lang kø!

Du kunne vel fått ny standpunktkarakter ved en vanlig vgs også, hvis de hadde tatt deg inn? Forskjellen er at en vanlig vgs ikke vil ta deg inn (med mindre de har plass til overs) når du har brukt opp retten din. Men nå synser jeg bare, mulig jeg tar helt feil.

Det stemmer det. Dessuten får denne skolen statsstøtte, og det er nok også noe av grunnen til at de får lov til å tilby standpunktkarakterer. I tillegg er de en friskole med godkjenning, og de driver en vanlig vgs. fra før. Sonans og andre er private friskoler UTEN støtte, så det å få plass på Danielsen er både rimeligere og vil gi deg standpunktkarakterer i stedet for bare eksamenskarakterer. Men vær forberedt på å jobbe godt, for de krever litt av deg.

Skrevet

Det stemmer det. Dessuten får denne skolen statsstøtte, og det er nok også noe av grunnen til at de får lov til å tilby standpunktkarakterer. I tillegg er de en friskole med godkjenning, og de driver en vanlig vgs. fra før. Sonans og andre er private friskoler UTEN støtte, så det å få plass på Danielsen er både rimeligere og vil gi deg standpunktkarakterer i stedet for bare eksamenskarakterer. Men vær forberedt på å jobbe godt, for de krever litt av deg.

De krever nå akkurat det samme som en vanlig vgs var nå min erfaring. Man har prøver i de fleste temaene man er gjennom, og gjør man det bra på prøve, får man en bra karakter. Er ikke noe forskjell sånn sett fra en vanlig skole, bortsett fra at kurset på Danielsen blir mer intensivt pga tiden. Får man en god lærer er det "lett" å gjøre det bra, særlig siden mange av elevene er ambisiøse og dermed er flinke til å hjelpe hverandre.

Det var på Danielsen at matte gikk fra å være et "må-ha-fag" til å bli et interessant fag jeg plutselig ble kjempeglad i. Så for meg ble matte sånn sett mindre krevende enn før, fordi det plutselig ble gøy å jobbe med. :)

Skrevet

Drar opp igjen denne! Noen som vet hvordan Danielsen kan tilby standpunktkarakterer i fag man allerede har når ingen andre kan? Skjønner ikke dette. Om det var lovlig, ville vel flere ha gjort det? Hvis det faktisk er mulig, er det jo en svært enkel utvei i motsetning til drøssevis med privatisteksamener.

En jeg kjenner gikk på Danielsen i Bergen. Hun hadde vgs fra før, men hadde strøket i et fag eller eksamen, og hun vil forbedre noen karakterer.

Husker hun fortalte at på Danielsen hadde de prøver gjennom hele året, også fikk de en ny standpunktkarakter.

Om de kom opp i eksamen, vet jeg ikke ...

Skrevet

De trekker til eksamen, som ved vanlig vgs. :) De krever litt mer av en (min erfaring) enn ved en hvilken som helst vgs. (om man ikke har gått på et av de mer prestisjetunge vgs. i Bergen da), men det har jo litt med at man tross alt er mer voksen når man går der. Det er forskjell på en på 16 og en på 22. De krever ikke noe utenom pensum, men at man svarer godt for seg og begrunner/argumenterer bra.

De lærerne jeg hadde var kjempeflinke!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...