Gjest Gjest Skrevet 3. mars 2008 #1 Skrevet 3. mars 2008 Det er noe jeg ikke har forstått med Danielsen intensivgymnas. De er jo en privatskole som kun tar inn folk som ikke lenger har rett på videregående opplæring. På hjemmeisden deres kan man lese følgende: "Ønsker du å forbedre karakterene dine fra videregående skole eller å ta nye fag? Danielsen Intensivgymnas kan bla. gi deg generell studiekompetanse, les mer" De operer med standpunktkarakterer og så kan man bli trekt ut til eksamen i tilfeldige fag. Det er akkurat det jeg ikke skjønner helt. Når man tar opp igjen fag fra videregående for å forbedre karakteren, er man ikke nødt til å da avlegge en eksamen i dette faget når man har en tidligere standpunktkarakter? La oss si at jeg har 4 i religion, men vil øke denne karakteren til 5. Kan jeg da ta religion på denne skolen og få en ny standpunktkarakter? Er jeg ikke nødt til å ta det opp igjen som privatist på en eksamen? Og hva hvis jeg allerede har en eksamenskarakter i dette faget i tillegg. La oss si 4 i standpunkt og 3 på eksamen. Kan jeg da ta religion på denne skolen og få en ny standpunktkarakter som erstatter den tidligere standpunkt -og eksamens karakteren? Jeg syns liksom ikke det gir helt mening, så jeg lurte på om noen her hadde litt mer peiling.
Noli Skrevet 3. mars 2008 #2 Skrevet 3. mars 2008 Ønsker du ny eksamenskarakter, må du ta ny eksamen, enten ved som privatist eller via Danielsen, men da er det jo ikke sikkert du kommer opp. Ønsker du ny standpunktkarakter kan du gå på Danielsen.
Gjest Gjest Skrevet 4. mars 2008 #3 Skrevet 4. mars 2008 Er det virkelig mulig å bytte ut gammel standpunkt med ny altså? Virker nesten for godt til å være sant, hehe Det blir ikke regnet noen type middelverdi av de to standpunktene da?
Noli Skrevet 4. mars 2008 #4 Skrevet 4. mars 2008 Nei, det tror jeg ikke, men vet ikke hundre prosent sikkert. Vet at om du tar eksamen på nytt blir den nye karakterende gjeldende bare om den er høyere enn den gamle. Vil tro det samme gjelder med standpunkt, men er ikke sikker.
Gjest Cem Skrevet 5. mars 2008 #5 Skrevet 5. mars 2008 Vet noen om det er vanskelig å komme inn på Danielsen Intensivgymnas? Har hørt rykter om at man helst bør levere søknaden personlig, stemmer det? Ønsker nemlig å ta 2MX og 2FY (om de fagene tilbys denne høsten hos dem da? De står ikke på siden deres lenger...), men siden jeg bor et godt stykke unna Bergen blir jo det litt vanskelig å stille opp personlig... =P
Saeria Skrevet 5. mars 2008 #6 Skrevet 5. mars 2008 (endret) Det er noen kurs som blir fortere fulle enn andre, som realfag, så cluet er å være tidlig ute. Når du tar fag på Intensiven har du jevnlige prøver og du får standpunktkarakterer. Du får også terminkarkater, slik at du vet hvor du ligger. Du kan risikere å komme opp til eksamen i fag du tar, og da vil du få både standpunkt og eksamenskarkater som på videregående. Ønsker du å beholde den nye standpunktkarakteren (sammen med en evt. eksamenskarakter om du trekkes til eksamen i faget) er det den karakteren som teller. Du kan ta med deg karakterene til din gamle vgs. og få de til å lage et nytt vitnemål til deg med de nye karakterene dine på. Det regnes ikke ut nytt snitt på standpunkt av den game og den nye. Kun den nye teller. Skulle du mot all formodning gjøre det dårligere enn på vgs, behøver du ikke få den karakteren med på vitnemålet. Du kan la den gamle stå. Ellers kan jeg ikke annet enn å skryte av Intensiven. De aller, aller fleste lærerne er kjempedyktige, miljøet er topp og du vil få veldig god oppfølging. Lærerne ønsker at du når de målene du har satt deg og er ofte mer enn villig til å diskutere etter timene. Jeg hadde det helt utrolig bra der! Selv om det er en kristen skole, merket jeg ikke så mye til det. De som går der er både troende og ikke troende. Det gjenspeiles også på skolen. På de andre skolene som drives av Danielsens stiftelse, er det et mer synlig og hørbart kristent preg. Uansett er skolene kjent for å være bra. Endret 5. mars 2008 av Saeria
Gjest Gjest Skrevet 5. mars 2008 #7 Skrevet 5. mars 2008 Tusen takk for langt og utfyllende svar Høres ut som en veldig bra skole, og jeg kommer nok til å prøve å komme inn der. Veldig greit at de gir standpunktpkarakterer også, slik at man ikke må opp i eksamen i ALLE fag. Jeg må nemlig forbedre en hel del karakterer og satse på å få bare 5 og 6 i alle fag, og jeg regner med det er litt lettere når man har prøver og innleveringer gjennom hele året istedenfor bare en eksamen. Men en ting til jeg lurte på angående norsk faget; Jeg har tatt det faget og bestått, og vil nå foredre karakterene. Det er obligatorisk for alle som tar norsk på vgs å gå opp til skriftlig eksamen i hoved -og bokmål. Er man også nødt til å ha disse eksamene om igjen på Danielsens? For hvis ikke er det jo ikke noe poeng i å ta norsk på Danielsen siden jeg da uansett må melde meg opp som privatist senere for å få en bedre eksamenskarakter, siden jeg bare får standpunkt om jeg ikke er heldig å blir trekt ut til eksamen... Håper noen forstod hva jeg mente med dette
Saeria Skrevet 5. mars 2008 #8 Skrevet 5. mars 2008 Mener at de som hadde norsk kom opp, ja. Jeg tok ikke norsk der, men de som gjorde det, kom opp. Du får rett og slett høre med de, om alle som tar norsk kommer opp i eksamen. Jeg mener at det var den eneste eksamenen som var "spikret", hvertfall for de som hadde "påbyggpakken". Det er lettere å få en god karakter når man har jevnlige prøver, oppgaver, fremføringer o.l. Man får tross alt et bredere fundament å basere karakterene på. Dessuten får man sjans til å forbedre seg underveis. Igjen, lærerene er flinke, engasjerte, glade i jobben sin og opptatt av elevene sine. Topp skole! Lykke til! Håper du kommer inn.
Varsia Skrevet 5. mars 2008 #9 Skrevet 5. mars 2008 Men, som noen har spurt om, hvor vanskelig er det å komme inn? Hva ser de på? Ser på sida deres at søknadspapirer legges ut i april, må de sendes i posten for oss som bor langt unna? Hvor stor mulighet er det egentlig da for å faktisk komme inn (tenker på realfag)? Har hørt så mye bra om dem, og de koster jo ingenting sammenlignet med Sonans, så det er litt kjipt om jeg ikke kommer inn bare fordi jeg bor langt unna og ikke kan troppe opp personlig..
Gir Skrevet 6. mars 2008 #10 Skrevet 6. mars 2008 Hei. Det er mange privatskoler som tilbyr 2MX etc tilfelle du ikke kommer inn der du vil? Søstern min gikk på Sonans og tok opp videregående. Hun var på skolen fysisk, for hun bor i Trondheim, men tror de har fjernundervisning og nettgymnas også. Du får eventuelt google på Privatgymnas eller Nettgymnas eller noe, så får du opp en del alternativer til den skolen du prater om. Så har du en backup-løsning?
Varsia Skrevet 6. mars 2008 #11 Skrevet 6. mars 2008 Hei. Det er mange privatskoler som tilbyr 2MX etc tilfelle du ikke kommer inn der du vil? Søstern min gikk på Sonans og tok opp videregående. Hun var på skolen fysisk, for hun bor i Trondheim, men tror de har fjernundervisning og nettgymnas også. Du får eventuelt google på Privatgymnas eller Nettgymnas eller noe, så får du opp en del alternativer til den skolen du prater om. Så har du en backup-løsning? Ja, men Sonans har et elendig rykte, Danielsen har et fantastisk rykte, Sonans koster 10-15 000 pr fag, Danielsen koster 1000 pr frag. Enten blir det Danielsen for min del hvertfall, eller ingenting... Jeg dropper ikke faget så klart, men tar det heller som privatist på egenhånd om Danielsen ikke har plass til oss utenfra.. 1
Gir Skrevet 6. mars 2008 #12 Skrevet 6. mars 2008 Ja, men Sonans har et elendig rykte, Danielsen har et fantastisk rykte, Sonans koster 10-15 000 pr fag, Danielsen koster 1000 pr frag. Enten blir det Danielsen for min del hvertfall, eller ingenting... Jeg dropper ikke faget så klart, men tar det heller som privatist på egenhånd om Danielsen ikke har plass til oss utenfra.. Rykte eller ei, hun forbedret i hvert fall karakterene sine betraktelig. Men erfaringene varierer sikkert fra person til person
Saeria Skrevet 6. mars 2008 #13 Skrevet 6. mars 2008 Søker du til høsten, er det ikke slik at interne søkere prioriteres. Det var hvertfall ikke slik når jeg gikk der. Kan du søke via nett? Hvis ikke kan du jo ringe i forkant å be dem om å sende papirene slik at du har dem i hende innen april eller tidlig i april. Da burde det gå greit.
Varsia Skrevet 6. mars 2008 #14 Skrevet 6. mars 2008 Sendte mail til dem, og fikk beskjed om at jeg helst burde få noen i Bergen til å levere søknad for meg når det gjaldt realfag, siden det er stor rift om plassene. Så da vet vi det
Gjest Gjest Skrevet 6. mars 2008 #15 Skrevet 6. mars 2008 Men hvis noen andre leverer søknad for deg så kunne du vel like godt ha sendt inn en selv, siden de da uansett ikke får møtt deg? Hva blir poenget da liksom? Skjønte ikke helt den der egentlig
Saeria Skrevet 7. mars 2008 #16 Skrevet 7. mars 2008 Poenget er å være førstemann til plassene. Du skal ikke gjennom noe intervju for å få tildelt skoleplass, og det er ei kontordame som tar i mot søknadene.
Varsia Skrevet 7. mars 2008 #17 Skrevet 7. mars 2008 Men hvis noen andre leverer søknad for deg så kunne du vel like godt ha sendt inn en selv, siden de da uansett ikke får møtt deg? Hva blir poenget da liksom? Skjønte ikke helt den der egentlig Poenget er å være førstemann til plassene. Du skal ikke gjennom noe intervju for å få tildelt skoleplass, og det er ei kontordame som tar i mot søknadene. Nettopp... Sender jeg søknaden i posten vil søknaden kanskje ikke nå fram før det er fullt, fordi det er førstemann til mølla-prinsippet som gjelder. De bryr seg jo ikke om å møte elevene på forhånd, det er ikke akkurat kunsthøgskolen jeg søker på heller... Så da får man bare følge med på når søknadspapirene blir lagt ut og ringe en bergenser så snart som mulig..
Varsia Skrevet 7. mars 2008 #19 Skrevet 7. mars 2008 Ja heldigvis... Hadde jeg ikke hatt noen bergensere på lur tror jeg ikke at jeg hadde tord å flytte til Bergen uansett..
Saeria Skrevet 7. mars 2008 #20 Skrevet 7. mars 2008 Jeg kom hit uten å kjenne en eneste en. Men så fikk jeg plutselig samboer, så da var det gjort.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå