Gå til innhold

Bidrag -

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

La oss tenke oss "Lisa". Hun er nylig blitt 18 år, foreldrene hennes er skilt og far har betalt bidrag fram til Lisa ble 18 år.

Lisa går på videregående ca 20 min. unna med buss. Hun har nå flyttet sammen med sin kjæreste, og hun har jobb ved siden av skolen. Lisa måtte ikke flytte for å komme nærmere skolen, og der hun nå bor med sin kjæreste er omtrent samme avstand til skolen som da hun bodde hos mor.

Så kommer det store bidragsspørsmålet. Hva har Lisa krav på av sine foreldre nå:

1) bidrag fra far

2) bidrag fra både far og mor

3) bidrag fra mor

4) eller regnes hun som en voksen selvstendig person nå som hun lever i ekteskapslignende forhold, og må forsørge seg selv?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hun kan søke om bidrag fra far, men det kommer vel egentlig anpå om hun er folkeregistrert hos moren sin eller ikke. Foreldre har plikt til å forsørge barn som går på videregående.

Skrevet
Hun kan søke om bidrag fra far, men det kommer vel egentlig anpå om hun er folkeregistrert hos moren sin eller ikke. Foreldre har plikt til å forsørge barn som går på videregående.

Vet at foreldre har plikt til å forsørge hjemmeboende barn eller barn som bor på hybel for å studere. Det var ikke det det var snakk om her, men når man har gått til det skrittet at man lever som "ektefolk" må man vel regnes som voksen og forsørge seg selv?

Skrevet

Det vil jeg tro, ja. Men hun er jo ikke gift. Men jeg vet ikke så mye om akkurat det, har aldri hørt om tilfeller der "voksne barn" har krevd videre bidrag av foreldre som ikke var villig til å gi det.

Skrevet
Det vil jeg tro, ja. Men hun er jo ikke gift. Men jeg vet ikke så mye om akkurat det, har aldri hørt om tilfeller der "voksne barn" har krevd videre bidrag av foreldre som ikke var villig til å gi det.

Jeg burde skjønt at enkelte ville vinkle hele spørsmålet mitt i negativ retning der foreldre "nekter" å betale bidrag til barna.

Hvis du mener at foreldrene er bidragspliktige så lenge barna er under utdannelse -selv om de har skaffet seg eget hjem og familie/ samboer- hvor lenge mener du da at foreldrene skal forsørge barn og etterhvert svigerbarn?

Skrevet (endret)

Men hva jeg personlig mener har veldig lite å si i forhold til "rettspraksis" og der har jeg ingen erfaring, dessverre. Når du spør hva vedkommende har krav på, tenker jeg i forhold til loven. Og for at rettssystemet skal ha noe å si om saken, må det jo ha skjedd at foreldrene har nektet og det voksne barnet har krevd. Var derfor jeg tenkte slik jeg gjorde.

Altså, min mening: om man bor hjemme mens man fullfører vgs, kan man godt forsørges av foreldre, dersom man flytte kan man også forsørges av foreldre. Velger man å flytte ut, enten alene eller sammen med kjæreste, synes jeg man er på egne ben, uansett alder.

(Jeg flyttet hjemmefra da jeg var 16, og har aldri mottatt noen økonomisk hjelp fra andre enn Lånekassen etterpå)

Endret av Noli
Gjest Gjest_Anna_*
Skrevet

Hun har faktisk krav på barnebidrag fra begge foreldrene siden hun går på videregående. Hun må oppgi egen inntekt og dette kan slå ut på hvor stort barnebidraget blir.

Skrevet

Nå vet ikke jeg noe om en slik situasjon. Men dersom dette er riktig (at bidrag kan kreves, og her må ikke "barnet" på 18 år bo hjemmenfra, men velger å bo sammen med en kjærestem og foreta andre voksne avgjørelser som sex, matinnkjøp, strømregning etc) - vil ikke da "barnet" kunne kreve bidrag fra både mor OG far? :klø:

Skrevet
Nå vet ikke jeg noe om en slik situasjon. Men dersom dette er riktig (at bidrag kan kreves, og her må ikke "barnet" på 18 år bo hjemmenfra, men velger å bo sammen med en kjærestem og foreta andre voksne avgjørelser som sex, matinnkjøp, strømregning etc) - vil ikke da "barnet" kunne kreve bidrag fra både mor OG far? :klø:

Jo.

Gjest Gjest
Skrevet
La oss tenke oss "Lisa". Hun er nylig blitt 18 år, foreldrene hennes er skilt og far har betalt bidrag fram til Lisa ble 18 år.

Lisa går på videregående ca 20 min. unna med buss. Hun har nå flyttet sammen med sin kjæreste, og hun har jobb ved siden av skolen. Lisa måtte ikke flytte for å komme nærmere skolen, og der hun nå bor med sin kjæreste er omtrent samme avstand til skolen som da hun bodde hos mor.

Så kommer det store bidragsspørsmålet. Hva har Lisa krav på av sine foreldre nå:

1) bidrag fra far

2) bidrag fra både far og mor

3) bidrag fra mor

4) eller regnes hun som en voksen selvstendig person nå som hun lever i ekteskapslignende forhold, og må forsørge seg selv?

Så lenge hun bor unna begge foreldre og under sitt eget tak, så har hun krav på borteboerstipend, så da vil nok bidraget bortfalle vil jeg tro. Ja de skal sørge for barna mens de gåri skolen,men til de er 19 år.

det hun vil få i stipend vil være større enn bidraget

Skrevet
Og for at rettssystemet skal ha noe å si om saken, må det jo ha skjedd at foreldrene har nektet og det voksne barnet har krevd. Var derfor jeg tenkte slik jeg gjorde.

Altså, min mening: om man bor hjemme mens man fullfører vgs, kan man godt forsørges av foreldre, dersom man flytte kan man også forsørges av foreldre. Velger man å flytte ut, enten alene eller sammen med kjæreste, synes jeg man er på egne ben, uansett alder.

Det er bare far som har fått krav fra jenta om bidrag, og han har ikke nektet å betale bidrag, men stiller spørsmålet om jentas rett til bidrag så lenge hun har tatt de skritt hun har gjort med å leve i et såkalt ekteskapslignende forhold.

Det er ikke snakk om at mor skal betale bidrag.

Her er det ikke snakk om å måtte flytte ut p.g.a skolegang såpass langt hjemmefra at det gjør det mer praktisk og lettvint for barnet og flytte, men jentas ønske om å bo for seg selv sammen med sin kjæreste.

Hun har faktisk krav på barnebidrag fra begge foreldrene siden hun går på videregående. Hun må oppgi egen inntekt og dette kan slå ut på hvor stort barnebidraget blir.

Gjelder dette også om foreldrene bor sammen eller om de er gift, eller er dette bare noe bidragsbarn kan gjøre?

Jeg ville tro at om man tar disse voksne avgjørelsene og velger å leve som en voksen, så bør man også ta det økonomiske ansvaret selv. Det får være grenser for hva man skal kunne pålegge foreldrene å gjøre.

Velger man derimot å bo hjemme mens man studerer, eller flytte til en hybel, studentbolig eller bofellesskap for å bo nærmere skolen er det selvsagt foreldrenes ansvar å forsørge barna.

De fleste foreldre vil nok hjelpe barna økonomisk så langt det lar seg gjøre under utdanning sånn at barna slipper å sette seg i for stor gjeld, men når barna skaffer seg egen familie er det vel på tide å forsørge seg selv også.

Så lenge hun bor unna begge foreldre og under sitt eget tak, så har hun krav på borteboerstipend, så da vil nok bidraget bortfalle vil jeg tro. Ja de skal sørge for barna mens de gåri skolen,men til de er 19 år.

det hun vil få i stipend vil være større enn bidraget

Men får man borteboerstipend når man fortsatt bor i samme område som siste bostedsforeldre?

Skrevet
Men får man borteboerstipend når man fortsatt bor i samme område som siste bostedsforeldre?

Nei, ikke med mindre man har aldre grunner til at man flytte, og det er svært vanskelig å få godkjent.

• 4 uker senere...
Skrevet

Hei dere. Da har jeg et spørsmål, litt i samme gate - men barnet er fremdeles (såvidt) under 18 og flytter til et annet fylke for å bo hos sine besteforeldre - uvisst enda om det blir for å jobbe fulltid, eller litt jobb/ta noen fag ved siden av.... Neppe full skolegang, det er bare fordi barnet "har lyst" til å flytte dit. Skal da far fortsatt betale bidrag?? Til hvem..?

Litt interessant å høre hva som er løsning på en slik problemstilling.

Skrevet
Hei dere. Da har jeg et spørsmål, litt i samme gate - men barnet er fremdeles (såvidt) under 18 og flytter til et annet fylke for å bo hos sine besteforeldre - uvisst enda om det blir for å jobbe fulltid, eller litt jobb/ta noen fag ved siden av.... Neppe full skolegang, det er bare fordi barnet "har lyst" til å flytte dit. Skal da far fortsatt betale bidrag?? Til hvem..?

Reise mellom nåværende bosted og dit han flytter til, vil bli ca 7-8 timer m/bil slik at samvær jo også vil bli noe helt annet enn før.

Gjest Gjest
Skrevet

hvis barnet har krav på bidrag skal både mor og far betale bidrag til barnet.

Skrevet

kreve bidrag" fra sine foreldre når en har flyttet ut og valgt å starte livet som voksen er meget spesiellt da!

Selvfølgelig vil de fleste foreldre trå til om det kniper....men å kreve dem for et mnd. beløp synes jeg blir...he,he...merkelig.

Gjest Gjest
Skrevet
kreve bidrag" fra sine foreldre når en har flyttet ut og valgt å starte livet som voksen er meget spesiellt da!

Selvfølgelig vil de fleste foreldre trå til om det kniper....men å kreve dem for et mnd. beløp synes jeg blir...he,he...merkelig.

Tror nok det er mange av oss som synes det blir litt spess å kreve foreldrene for bidrag selv om man har flyttet hjemmefra. Men nå til dags så har man faktisk mulighet til det - hvis man går på skole vel og merke.

En annen ting jeg også reagerer på er at avkomma tar indirekte valg for foreldrene om at de skal få enda en boutgift og husholdning å forholde seg til.

Gjest Gjest_Renate_*
Skrevet
Tror nok det er mange av oss som synes det blir litt spess å kreve foreldrene for bidrag selv om man har flyttet hjemmefra. Men nå til dags så har man faktisk mulighet til det - hvis man går på skole vel og merke.

En annen ting jeg også reagerer på er at avkomma tar indirekte valg for foreldrene om at de skal få enda en boutgift og husholdning å forholde seg til.

Hvorfor skal ikke avkommet kunne ta indirekte valg for foreldrene når ekser kan gjøre det?

Som biomor kan jeg velge å flytte og dermed påføre far reiseutgifter og større bidrag pga sjelden samvær, deretter kan jeg studere å overlate til eks å betale det meste av konfirmasjonen i tillegg til et klekkelig stort bidrag, etterpå kan jeg velge å få barn med ny mann å være hjemme uten inntekt til barnet er 3 år mens eksen i samme periode må betale 5/6 av underholdskostnadene + alle reiseutgifter.

Jeg synes alle inngrep i andres økonomi, der den andre part ikke har noe valg selv - er helt på tryne og til de grader konfliktskapende.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...