Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

har nettopp flyttet i en leilighet. alt er perfekt her, eneste som er negativt er at vi kan kjenne lukt fra det de som bor under oss lager til mat. DET er ikke noe særlig. I går lagde de toast og det lille kunne vi lukte til og med. Akkurat som om det siger opp gjennom gulvet. Jeg vet at han har kjøkkenet under vårt kjøkken.. og det lukter ekstra der og inne på badet hos oss. Leiligheten er 90 m2, så det er ganske stort her, men lukten blir fort over alt her.. Jeg er glad for at de under ikke lager mye utenlandsk mat med masse krydder, vil ikke tenke på den lukta det hadde blitt her da engang.. æsj, hva kan jeg gjøre for å.. tja, forhindre dette? kan jo ikke akkurat si til han under her at han må slutte å lage mat, men er det noe annet jeg kan gjøre?

vi leier leiligheten.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet
har nettopp flyttet i en leilighet. alt er perfekt her, eneste som er negativt er at vi kan kjenne lukt fra det de som bor under oss lager til mat. DET er ikke noe særlig. I går lagde de toast og det lille kunne vi lukte til og med. Akkurat som om det siger opp gjennom gulvet. Jeg vet at han har kjøkkenet under vårt kjøkken.. og det lukter ekstra der og inne på badet hos oss. Leiligheten er 90 m2, så det er ganske stort her, men lukten blir fort over alt her.. Jeg er glad for at de under ikke lager mye utenlandsk mat med masse krydder, vil ikke tenke på den lukta det hadde blitt her da engang.. æsj, hva kan jeg gjøre for å.. tja, forhindre dette? kan jo ikke akkurat si til han under her at han må slutte å lage mat, men er det noe annet jeg kan gjøre?

vi leier leiligheten.

Forlang huset revet og be de bygge opp igjen.

har du tenkt over at andre får din matlukt? Sånn er det å bo i flermannshus.

Mye rart en skal lese her inne. Godt du ike har snakka med naboen enda da....hadde jeg vert din nabo, så hadde jeg bedt deg ryke å reise.

Hva i h mener du naboen skal gjøre da?

Skrevet
Forlang huset revet og be de bygge opp igjen.

har du tenkt over at andre får din matlukt? Sånn er det å bo i flermannshus.

Mye rart en skal lese her inne. Godt du ike har snakka med naboen enda da....hadde jeg vert din nabo, så hadde jeg bedt deg ryke å reise.

Hva i h mener du naboen skal gjøre da?

De andre får ikke matlukten vår, i og med at vi bor i øverste etasje. Lukta går jo oppover. Selvfølgelig ville jeg ikke ha snakket med naboen om dette, jeg er jo ikke helt dum. Dessutten syns jeg du kan holde munn dersom du ikke klarer å komme med konstruktiv kritikk. Spørsmålet mitt er hva JEG kan gjøre. Om det kanskje er noe jeg kunne gjort for å forhindre den matlukte.. æh, vanskelig å ordlegge meg. Liksom, type røkelse osv. (Jeg er ikke fan av røkelse, så det er ikke et alternativ, men bare et eksempel.

Gjest Gjest
Skrevet
De andre får ikke matlukten vår, i og med at vi bor i øverste etasje. Lukta går jo oppover. Selvfølgelig ville jeg ikke ha snakket med naboen om dette, jeg er jo ikke helt dum. Dessutten syns jeg du kan holde munn dersom du ikke klarer å komme med konstruktiv kritikk. Spørsmålet mitt er hva JEG kan gjøre. Om det kanskje er noe jeg kunne gjort for å forhindre den matlukte.. æh, vanskelig å ordlegge meg. Liksom, type røkelse osv. (Jeg er ikke fan av røkelse, så det er ikke et alternativ, men bare et eksempel.

du skrev ikke at du bodde i øverste et.

men det kunne jo være slik at du bodde sånn midt mellom da....

Åkke som...det går ventiler igjennom huset, så det er vel lite du kan gjøre. kan jeg regne med at det ikk er nytt bygg du bor i?

Det er ventilasjonen som er dårlig.

Skrevet
du skrev ikke at du bodde i øverste et.

men det kunne jo være slik at du bodde sånn midt mellom da....

Åkke som...det går ventiler igjennom huset, så det er vel lite du kan gjøre. kan jeg regne med at det ikk er nytt bygg du bor i?

Det er ventilasjonen som er dårlig.

er bare leiligheter i andre etasje og tredje etasje.

jeg bodde i leiligheten rett ved siden av her, og der merket vi aldri no lukt.

ja er et gammelt bygg, men det er renovert. eller hva det heter.

æsj, jaja. er vel ikke noe man kan gjøre med det.

Gjest Gjest
Skrevet
er bare leiligheter i andre etasje og tredje etasje.

jeg bodde i leiligheten rett ved siden av her, og der merket vi aldri no lukt.

ja er et gammelt bygg, men det er renovert. eller hva det heter.

æsj, jaja. er vel ikke noe man kan gjøre med det.

Joda, dette kan du gjøre noe med. Hvis du ikke hadde problemet da du bodde rett ved siden av, er det noe som er feil i bygget du nå bor i. Og som en annen har nevnt: svaret ligger i ventilasjonssystemet. Du kontakter utleier evt borettslag, så får de en kvalifisert person til å se på det. Det skal nemlig ikke være sånn :-) Lykke til.

Skrevet

kjøp deg luftfrisker :fnise:

Skrevet
Joda, dette kan du gjøre noe med. Hvis du ikke hadde problemet da du bodde rett ved siden av, er det noe som er feil i bygget du nå bor i. Og som en annen har nevnt: svaret ligger i ventilasjonssystemet. Du kontakter utleier evt borettslag, så får de en kvalifisert person til å se på det. Det skal nemlig ikke være sånn :-) Lykke til.

Ventilasjonen?

Hm, får kontakte utleier da.. Syns det er litt ekkelt å si ifra om det, men burde vel gjøre det.

Skrevet

Men en ting.. det er samme bygg jeg bor i nå.. bare døren.. leiligheten ved siden av..

Gjest Gasse
Skrevet

Det kan være feil i det mekaniske avtrekket hvis et slikt er installert. En nabo kan også ha installert vifter som blåser luft inn i det felles ventilasjonsanlegget. Det er vanligvis ikke tillatt, enten pga. brannforskrifter eller vedtektene i boligselskapet.

Det du kan gjøre, er å stenge ventilene, eventuelt montere kaldrasstengsel i dem slik at luften bare går en vei. Men antagelig er det noen andre som gjør noe de ikke burde et annet sted.

Gjest Gjest
Skrevet

Sjekk om det er isolert under kjøkkenskapene. I eldre bygg, og bygg der det er forsøkt snudd på hver krone for å gjøre det billigst mulig, hender det ofte at isolasjonen er for dårlig akkurat der. Sjekk også om det er større glipper rundt der rørene går, kanskje lukt sniker seg opp der.

Håper du finner ut av det og får det i orden. Det skal ikke være sånn at man kan kjenne matlukten så godt, selv i flermannshus eller bygårder.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...