Gå til innhold

Kreta - men hvor?

Anbefalte innlegg

Gjest Traveller
Skrevet

Vi er to venninner (24 år) som har lyst til å reise til Kreta, men lurer på hvor dere vil anbefale? Platanias? Chania? Rethymnon? Andre?

Vi er ute etter et sted vi kan finne hotell som ligger nær stranden, der vi kan spise god mat hver dag, litt shopping, litt kulturliv med severdigheter og litt uteliv (men ikke overdådig med masse fulle, innpåslitne folk. Og kanskje ikke så mye skandinaver hvis det lar seg gjøre noe sted?

Kom med dine anbefalinger! :)

Skrevet

Skal vi se

Rethymnon anbefales om dere vil ha en stille rolig strandferie! Denne byen er vel den mest romantiske av dem, synes jeg..

chania, har litt mer å by på. Her finner du strandlivet, men også bylivet!!!

Hersonisson er definitivt partystedet! Styr unna om du ikke skal ha partyfaktor! Men et fint sted;)

Gjest Traveller
Skrevet

Foreslå gjerne spesifikke hoteller

Gjest Gjest
Skrevet

Hvorfor absolutt Kreta? Når du/dere allerede har bestemt det, så vet du nok mer om øya enn du gir inntrykk av.

Gjest Gjest
Skrevet

Eg har vært i Hersonissos og Platanias.

Hersonissos er partystedet som nevnt tidlegare, har vært der fleire ganger

med venniner, kjempe fin plass og mye hyggelige folk, liker meg veldig godt der.

Mye skandinavere, men det tror eg er overalt på kreta i høysesongen.

Platanias var eg i fjord med samboeren, veldig lite sentrum, rolig plass.

Men vi tok bussen til Chania fleire ganger, bare 15min med buss og den går ofte.

Vi likte oss veldig godt i chania, mye shopping, bra uteliv og kvaliteten på mat er mye høyere i chania enn platanias og hersonissos.

Skrevet
Eg har vært i Hersonissos og Platanias.

Hersonissos er partystedet som nevnt tidlegare, har vært der fleire ganger

med venniner, kjempe fin plass og mye hyggelige folk, liker meg veldig godt der.

Mye skandinavere, men det tror eg er overalt på kreta i høysesongen.

Platanias var eg i fjord med samboeren, veldig lite sentrum, rolig plass.

Men vi tok bussen til Chania fleire ganger, bare 15min med buss og den går ofte.

Vi likte oss veldig godt i chania, mye shopping, bra uteliv og kvaliteten på mat er mye høyere i chania enn platanias og hersonissos.

Mye heller Chania enn Platanias!

Skrevet
Vi er to venninner (24 år) som har lyst til å reise til Kreta, men lurer på hvor dere vil anbefale? Platanias? Chania? Rethymnon? Andre?

Vi er ute etter et sted vi kan finne hotell som ligger nær stranden, der vi kan spise god mat hver dag, litt shopping, litt kulturliv med severdigheter og litt uteliv (men ikke overdådig med masse fulle, innpåslitne folk. Og kanskje ikke så mye skandinaver hvis det lar seg gjøre noe sted?

Kom med dine anbefalinger! :)

Hvis dere vil ha alt dere dere skriver over så vil jeg anbefale Santa Marina Plaza i Agia Marina. Helt nytt hotell, flotte rom med havutsikt, god mat, bussholdeplass rett over gaten som tar dere til Chania hvert kvarter, gangavstand til Platanias. Det aller beste er derimot at det er stille og rolig og stort sett INGEN barnefamilier der fordi det er litt dyrere og ikka har barnebasseng. Så slipper dere å måtte sloss mellom barnevogner og bli sprutet ned av skrikerunger. (foreldrene har vist en tendens til å ha ferie fra å lære barna vanlig folkeskikk når de er på ferie) Det pleier heller ikke å være så mye skanvinaver på det hotellet.

Men det jeg absolutt vil anbefale er å leie bil noen dager og kjøre langs vest/sørkysten via Maleme, Fallasarna til Sfinari og så videre til Elafonissi. Flott natur, mer genuint og koselige små landsbyer med tavernaer!

Shopping er best i Chania, men styr unna turistbulene nedenfor parken ved bussplassen og rundt havnen. Gå inn i de trange smugene til venstre i havnen i steden eller shop i merkebutikkene rundt den gamle markedshallen!

• Liker 1
Skrevet

Signerer den over. Agia Marina! :jepp:

Det finnes billigere hotell enn Santa Marina Plaza i Agia Marina, hvis dere ikke er så kresne på antall stjerner! Rent og pent!

I tillegg er det litt billigere å handle i Agia Marina, du skal ikke langt unna denne lille plassen før du må betale mer! Merk: klesbutikker er det lite av, men dagligvarer og typiske turist-butikker er rimelige.

Mange små og koselige restauranter og utrolig god sevice på disse lokale stedene! Restaurantene i Chania var fine, men servicen kunne ikke sammenlignes med Agia Marina. Ta en tur litt opp i landsbyen, der fant vi gode spisesteder som vi besøkte flere ganger.

Nå var jeg på tur med samboeren, da, og vi var ikke mest opptatt av party. :love: Men party finner man en kort busstur unna.

Vil du ha rolige omgivelser, men mulighet til å ta noen byturer, er dette stedet om du er villig til å ta buss eller taxi et stykke.

Skrevet

Jeg vil absolutt IKKE anbefale Agia Marina. Utrolig kjedelig sted, all maten smakte det samme, ingen fine butikker, overbefolket av skandinaviske charterturister.

Vi var der med barn for tre år siden, og det var toppen for barnet, da. På voksen-ferie hadde jeg kjedet meg ihjel etter et døgn.

Chania er koselig, Rethymnon samme. Turismen er mer variert, og det finnes ting å finne på utover gymping i poolen, spise dårlig souvlaki og shoppe billige plastmadrasser og falske merkevarer.

Skrevet

Hei igjen.

Må kanskje legge til at vi er ivrige på egne utflukter, uansett hvor vi er på ferie.

Hvis du ikke ønsker å bevege på deg og samtidig ha liv og røre, er ikke Agia Marina stedet for deg. Vi oppsøker heller liv og røre når vi føler for det og nyter stille kvelder fri for stress og jobb og mas! ;)

Vi var på mange turer:

-Dykking

-Tur til øya utenfor, husker ikke hva den heter, men jeg tror kun den er åpen for turister 1 gang i året, tilfeldigvis når vi var der

-Badeland!!! Limnopolis Kjempegøy for barnslige bade-elskende voksne som oss. Vi fant ut at vi kanskje burde lånt med oss noen barn som alibi, men... :)

- Elafonissi. Vi leide motorsykler og kjørte rundt øya til denne nydelige stranda. Vi syntes naturopplevelsen med å kjøre sykkel over fjellene var verd turen i seg selv.

- Guidet tur i fjellet, om du er glad i fysisk aktivitet.

-Chania- shopping og romantisk kveld i den venesianske havnen.

Vi skal tilbake til Agia Marina.

• 1 måned senere...
Gjest eirill
Skrevet

Vil anbefale Almirida! Veldig trivelig by, og hotellet, Almirida bay, er så koselig! god mat, mye utflukter, muligheter til å være med på mye :) Veldig, veldig fin strand! Jeg har selv vært i Almirida en gang, og skal tilbake dit om to uker :D Anbefales på det høyeste!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...