Gjest Gjest Skrevet 3. mars 2008 #1 Skrevet 3. mars 2008 Har selv katt og for meg er det en del kunnskap som bør være obligatorisk å tilegne seg før man får seg katt (eller andre dyr). Kjenner flere som har fått seg kattunge gratis på nettet. Ormekur er noe de ikke har hørt om, så kattene var fulle av orm hele oppveksten. Likeledes vaksiner ble ikke gitt, "for det har vi ikke hørt om". Hva forventer man, at de skal få en telefon fra et offentlig kontor som forteller om alt som trengs å gjøres med dyret? Man er så vant med å bli proppet med informasjon at man ikke gidder å søke fram hva som er nødvendig for kattens helse? Det verste var jo at kattungen tidlig ble kjønnsmoden og fikk kull. da var tonen "å, jeg visste ikke katten kunne få unger". Da var jeg veldig fristet til å fortelle om blomster og bier, for det er utrolig hvor dumme folk er! Videre de som slipper ut små kattunger på egen hånd uten at de er ID-merket og nettopp har blitt avvent fra å dise mora. Da blir de overrasker over at den forsvinner og at ingen mennesker finner den og tar kontakt med dem.. Så hvor mye mener dere det er nødvendig at man skal kunne om dyret man skaffer seg før man får det? Det er jo ikke så vanskelig å skaffe informasjon om dyr. Det selges masse kattebøker, masse informasjon på nettet osv. Det er kanskje et spesielt stort problem i forhold til katter, siden de er gratis osv. Hvor mye kan man skylde på "jeg visste ikke" når det gjelder katter? :katt:
Gjest Gjest Skrevet 3. mars 2008 #2 Skrevet 3. mars 2008 Jeg tenker som deg. Informasjon er lett tilgjengelig både i bøker på biblioteket, og på nettet, og selv om noe info kan være misvisende er det mye man kan lære. Jeg har lest mye om de dyreartene jeg har skaffet meg i voksen alder, og spurt på ulike fora, og synes alle bør gjøre det... Ikke for det, det er ikke gitt at man klarer å ta seg av dyret like bra som intensjonen var, men da har man i hvert fall et grunnlag og kan kanskje lettere se om man kommer til kort også.
Tabris Skrevet 3. mars 2008 #3 Skrevet 3. mars 2008 Jeg mener også man bør sette seg inn i det meste før man får seg et dyr. Jeg blir oppgitt når folk først skaffer seg en kattunge/valp, for deretter å spørre om ting som hvor lenge den kan være hjemme alene, hvordan mn får den stueren osv. Generelt sett pleier jeg å si at hvis man ikke er interessert i å lese en eller helst flere bøker om det dyret, så er man ikke interessert nok til at man bør skaffe seg det. (Når det er sagt så pleier jeg å si at man bør lese så mange bøker som mulig når man får hund, og helst ingen når man får seg katt )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå