Gjest gjest__ Skrevet 3. mars 2008 #1 Skrevet 3. mars 2008 Sitter å leser om alle som planlegger bryllup. Det gjør jeg å. Vi har lyst til å gifte oss til sommeren allerede..hvis vi rekker. Det vi egentlig tenker mest på er økonomien. Hvordan finansierer dere bryllupet deres? Betaler dere selv? Foreldre? Tar dere opp lån? Vi har lyst til å feire skikkelig, vi gifter oss jo bare en gang... Men vi har ikke noe særlig oppsparte penger, min mor er alene og har ikke så kjempe-god rå, hans foreldre har det greit for å si det sånn. Så vi tenker faktisk på å ta opp lån.. Men håper m noe hjelp fra foreldrene da.. Lykke til med planleggingen alle sammen!
Noli Skrevet 3. mars 2008 #2 Skrevet 3. mars 2008 Vi har satt opp budsjett og sparer selv, og er enige om at dersom foreldre tilbyr seg å være med på å betale skal budsjettet vårt ikke forandres. Jeg ville aldri i verden tatt opp lån for å gifte meg.
Chiquita Skrevet 3. mars 2008 #3 Skrevet 3. mars 2008 Utsett bryllupet et år, og spar penger i det kommende året. Jeg synes ikke man skal legge opptil større bryllup enn hva man kan betale selv. Å forvente/spørre om bidrag fra foreldrene synes jeg ikke passer seg. Man gifter seg ikke før man er voksen, og som voksen så synes jeg også man skal klare seg uten økonomisk hjelp fra foreldre (i allefall til slike "valgfrie ting" som bryllup, blir noe annet med "krisehjelp" ved en ødelagt komfyr, el.l) Å ta opp lån for å gifte seg synes jeg også er en veldig dårlig idée. Og da gjenstår det to alternativer, slik jeg ser det - gift dere i sommer, og feir billig (og ev ta en større feiringsfest senere) - gift dere et annet år, og spar penger slik at dere har råd til det bryllupet dere ønsker dere.
Noli Skrevet 3. mars 2008 #4 Skrevet 3. mars 2008 Å forvente/spørre om bidrag fra foreldrene synes jeg ikke passer seg. Det er jeg i grunnen enig i, og ville foretrukket om vi sa nei til bidrag som foreldre tilbød, men min kjære er uenig og han må jo få bestemme litt han også. Tror nok foreldrene hans ville blitt ganske fornærmet om vi sa nei, det er viktig for dem å få bidra, og selvstendigheten min er ikke så viktig for meg at jeg vil såre folk.
Lykkelita Skrevet 4. mars 2008 #5 Skrevet 4. mars 2008 Hei gjest. Hvis dere klarer å lage bryllup med penger fra hans foreldre og det dere selv har, synes jeg dere skal gjøre det. Skjønner at du helst vil at dere skal greie dere selv, men som du sier ønsker foreldrene hans å bidra. Hos oss skal hans foreldre betale drikke, vi betaler ca 25-30000, så betaler mine foreldre resten, 50000.mamma og pappa betaler endel mer enn hans foreldre. jeg får kjole, smykker, undertøy, sko, frisør av mamma.Synes vi er veldig heldige som har foreldre som har mulighet og ønsker å bidra for at vi skal få en flott fest. Synes ikke det er en selvfølge at foreldre bidrar, så jeg har spart opp nok til at vi hadde hatt råd til bryllupet selv. Jeg synes ikke dere skal ta opp lån. Det blir fort veldig dyrt. Da ville jeg ventet til jeg hadde spart opp nok penger til å lage den festen dere ønsker. lykke til.
Chiquita Skrevet 4. mars 2008 #6 Skrevet 4. mars 2008 Det er jeg i grunnen enig i, og ville foretrukket om vi sa nei til bidrag som foreldre tilbød, men min kjære er uenig og han må jo få bestemme litt han også. Tror nok foreldrene hans ville blitt ganske fornærmet om vi sa nei, det er viktig for dem å få bidra, og selvstendigheten min er ikke så viktig for meg at jeg vil såre folk. Dette blir jo litt annet. Men jeg synes ikke man skal legge opp til større bryllup enn hva man kan betale seg, og så får ev gaver/bidrag som kommer uoppfordret fra foreldre komme som et gledelig tilskudd. Men å spørre foreldre om penger synes jeg ikke blir riktig.
MAcy Skrevet 4. mars 2008 #7 Skrevet 4. mars 2008 Vi giftet oss i fjor sommer. Da hadde vi kommet veldig langt i planleggingen for noen av foreldrene sa hva de ville gi og om de ville gi noe. Mamma var tidlig ute å sa ho ville gi meg kjolen, den kom på 10000, og faren hans ville at alle skulle gi likt. Men da satte jeg foten ned og fortalte at alle hadde ulik økonomi så de fikk gi det de følte for. og alle ble fortalt på en grei måte at vi hadde spart nok selv så de trengte ikke, det var frivillig. Faren hans gav 10000 og pappa 25000, moren til mannen min ville ikke være med og det var helt ok. hun kom selvsagt på festen og gav noe annet. Men er enig at man skal kunne betale det selv og ikke forvente at noen andre stiller opp og betaler for dere.
Søs Skrevet 5. mars 2008 #8 Skrevet 5. mars 2008 Jeg ville ikke tatt opp lån. Vi skal bruke litt av sparepengene våre pluss at vi har begynnt å spare på engen "bryllupskonto". Da foreldrene til forloveden hørte at han hadde fridd utbøt de i munnen på hverandre at dem gjrene ville bidra økonomisk. Synes det er kjempe hyggelig, men hadde ikke forventet det. Mine foreldre har sagt at de vil betale kjole/undertøy/frisør/makup til meg pluss at de vil ordne med bil på dagen Kunne ikke vært mere heldig!
Hønemora Skrevet 5. mars 2008 #9 Skrevet 5. mars 2008 Me he spart opp sjøl via skatten... Fin måte å spare på når enn planlegge bryllup over 1 år fram i tid. Ellers visste ej at me hadde 10 000 kr frå mine besteforeldre som he gått vekk. Og sida systå mi gifta sej før mej, so he mamma fortalt at ej også skal få 10 000 kr den gongen ej gifta mej. ellers blir feriepengane våra brukt til bryllup, pluss litt oppsparte middlar ellers. har vel ett budsjett på ca 90 000, og då he vi ingen lån :D
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå