Annie_P Skrevet 3. mars 2008 #1 Skrevet 3. mars 2008 Nå trenger jeg hjelp. Jeg har installert anti-virusprogram, men får likevel virus på maskinene mine. Jeg har prøvd både Normann, Trend og har nå gratisprogrammet AVG. Jeg får stadig virusvarsel. Programmet melder om at virusene er fjernet, men etter kort tid dukker de opp igjen. Det er spesielt "trojanske hester" jeg får varsel om. (Et av varlsene om infeksjon er dette: Trojan HorseIRC/BackDoor.SdBot3.ZKE). Noen som har tips til hva jeg kan gjøre for å bli kvitt problemene? Helst uten at det vil koste fletta....
Gjest Gjest Skrevet 4. mars 2008 #2 Skrevet 4. mars 2008 Jeg bruker nå AVG. Hver gang jeg scannet systemet så fikk jeg meldig om en trojaner. Sjekket banen (hvor det ligger på harddisken) og fjernet den manuelt. Tok så en ny scanning, deretter så kjørte jeg spybot search & destroy og Ad-advare. Har siden ikke vært plaget av denne trojaneren. Iallfall som jeg vet om.
Kamikatze Skrevet 4. mars 2008 #3 Skrevet 4. mars 2008 AVG isolerer infiserte filer i the-virus-vault. Du må selv slette fila fra "virusvelvet". Når programmet finner virus, isoleres dette og "kapsles inn", slik at det ufarliggjøres. Da kan du undersøke i ro og mak, om fila er verdt å ta vare på, og forsøke å "vaske bort" infeksjonen fra fila. Det vil si at viruset fjernes, og den "rensede" fila legges tilbake der den egentlig hører hjemme. Hvis ikke den infiserte fila er viktig, kan den med fordel slettes. Vil du begrense innslepp av uhumskheter, så skifter du nettleser til Opera eller firefox. Bli skeptisk til å laste ned smileyfjas og msnvås. Skygg unna masseutsendte moro-e-poster og spam. Last kun ned programmer fra oppegående nettsteder. Bruk brannmur. Windows egen er helt ok. Ikke kjør flere antivirusprogrammer samtidig. De kan lage krøll for hverandre. Oppdater hyppig windows, antivirusfilene, og nettleseren, for å tette sikkerhetshull. Puh... : )
Gjest Gjest Skrevet 5. mars 2008 #4 Skrevet 5. mars 2008 Oppdater hyppig windows, antivirusfilene, og nettleseren, for å tette sikkerhetshull. Puh... : ) Og ta en tur innom her etterpå..
t_one Skrevet 5. mars 2008 #5 Skrevet 5. mars 2008 Hei Mange gode tips som har kommet her. I tillegg må jeg nesten få si dette: Noen virus er nesten umulig å slette. Det er fordi de infiserer filer som ikke kan slettes (windows gir ingen tillatelse til det), eller det kan gå galt hvis du sletter filen fordi den er en viktig systemfil og du kan oppleve at dataen ikke fungerer som den skal etter sletting eller i værste fall opplever du systemkræsj der du ikke får slått på maskinen igjen. Så vær litt forsiktig. Mitt tips, etter å ha jobbet med dette ganske lenge, er å gjøre en reinstallasjon av operativsystemet. Dette er ikke en så skummel prosess, og vil sette maskinen tilbake i den standen som den var da den var helt ny. Hvordan du gjør dette kan avhenge av hva slags maskin du har. Husk likevel å ta sikkerhetskopier av filene dine før du setter igang med dette. Brenn ut på cd, lagre på minnepinne eller ekstern harddisk. Det som er irriterende med virus for tiden (også andre infeksjoner som spyware, malware) er at de kan "lure" deg til å tro at du har virus uten at du egentlig har det. Så pass opp, hvis det ikke er ditt faste virusprogram eller anti-spywareprogram som sier ifra om faren skal du IKKE ta det for god fisk. Lykke til!
Annie_P Skrevet 6. mars 2008 Forfatter #6 Skrevet 6. mars 2008 Hei Mange gode tips som har kommet her. I tillegg må jeg nesten få si dette: Noen virus er nesten umulig å slette. Det er fordi de infiserer filer som ikke kan slettes (windows gir ingen tillatelse til det), eller det kan gå galt hvis du sletter filen fordi den er en viktig systemfil og du kan oppleve at dataen ikke fungerer som den skal etter sletting eller i værste fall opplever du systemkræsj der du ikke får slått på maskinen igjen. Så vær litt forsiktig. Mitt tips, etter å ha jobbet med dette ganske lenge, er å gjøre en reinstallasjon av operativsystemet. Dette er ikke en så skummel prosess, og vil sette maskinen tilbake i den standen som den var da den var helt ny. Hvordan du gjør dette kan avhenge av hva slags maskin du har. Husk likevel å ta sikkerhetskopier av filene dine før du setter igang med dette. Brenn ut på cd, lagre på minnepinne eller ekstern harddisk. Det som er irriterende med virus for tiden (også andre infeksjoner som spyware, malware) er at de kan "lure" deg til å tro at du har virus uten at du egentlig har det. Så pass opp, hvis det ikke er ditt faste virusprogram eller anti-spywareprogram som sier ifra om faren skal du IKKE ta det for god fisk. Lykke til! Først av alt: Takk for flere og gode tips til løsninger! Jeg forsøkte å slette manuelt, uten at det fungerte. Nå har jeg lastet ned AVG 8.0 (brukte 7.0) tidligere, og da ser det ut til at det kanskje hjelper. Under scanningen ble virusene oppdaget. Det er fjernet, uten at det ser ut til at de umiddelbart har dukket opp igjen. Et godt tegn! Jeg har tidligere ikke fulgt prosedyren med å gå inn i "Virus Vault", det kan være grunnen til at de så har kommer igjen med en gang. Når jeg nå bruker AVG 8.0 , bør jeg også bruke annen programvare som Ad-Aware. Blir det bare tull, eller stoppe de ulike ting uten at det skaper andre problemer?
Annie_P Skrevet 8. mars 2008 Forfatter #7 Skrevet 8. mars 2008 Jeg gledet meg for tidlig. AVG 8.0 finner stadig "trojan horses". Jeg gjør følgende: Flytter det til "Virus vault", for så å gå dit of enten klikke på "delete" eller "empty". Men problemet er umiddelbart tilbake. Noen som har gode råd? Begynner å bli temmelig frustrert her.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå