Gå til innhold

Hvordan få kattene til å slutte å bruke kassen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har prøvd alle slags sandtyper, og vil egentlig bare bli kvitt hele dritten..Jeg lurer på å bare ha de ute når jeg er på jobb, men kommer de selv til å gi beskjed når de vil ut på ettermiddagen/kvelden? Er lei av lukten og sølet....noen som har noen forslag??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville bare fjernet kassen og sluppet kattene ut med jevne mellomrom, evt. når de begynte å snuse der kassen sto. Før hadde jeg kasse inne om vinteren, men fjernet den i sommerhalvåret og kattene gikk alltid ut. Evt. kan du ha kassen ute i en overgangsperiode.

Skrevet

Min mening er at en katt alltid skal ha en kasse tilgjengelig inne, selv om du har utekatt.

Hvor ofte rengjør du kassen hvis du mener det lukter, og hva slags sand bruker du??

Jeg har 4 katter her hjemme, inkl. en fertil hannkatt, og her lukter det ikke av kassene...

Å rengjør kassen hver dag, og ellers jevnlig renhold er absolutt å anbefale.

Skrevet

Jeg merket tydelig forskjell på min steriliserte hunnkatt og min ikke-kastrerte hannkatt. Jeg merket ikke at hun hadde gått i kassen før jeg plukket avføringen fordi den var så luktfri, men hans avføring måtte jeg plukke umiddelbart fordi hele leiligheten stinket.

Gjest Spadamen
Skrevet (endret)

Men men om katten ikkje hadde vore kastrert, så hadde den vel ikkje vore ute?

Man burde vel ha ei kasse inne? I alle fall når det er fleire minusgrader ute. Blir kanskje litt kaldt for kattane å bli stengt ute om vintaren medan du er på jobb.

Er det do med lok du har?

Det reduserar i alle fall lukta veldig. Det er og lurt å ha nok sand i, elles kan skiten bli med ut av kassa. Den eg har, følger det med filter som man kan skifte. Men eg har aldri hatt behov for å skifte.

Brukar du klumpsand?

Om du reingjer kassa ein gang om dagen, så burde det ikkje lukte. Eg trur eg har sett luktdempande middel til kattesand på dyrebutikken. Men eg har ikkje prøvd det, så eg veit ikkje kor godt det fungerer.

Reknar med du har ei matte e.l som fangar opp den verste sanden rundt doen?

Kva for gir du?

Kanskje katten reagerar på foret. Om du brukar for frå matbutikk, så kan det vere grunnen. For frå matbutikk har ikkje så god kvalitet som det frå dyrebutikken/ dyrlegen.

Endret av Spadamen
Skrevet

Jeg har en hellig birma som går på p-pillen foreløpig til jeg får sterilisert henne, og den andre katten er en vanlig huskatt hann, men han er ikke kjønnsmoden enda, så det går fint foreløpig. Skal kastrere han også etterhvert.

Jeg kjøper alltid IAMS eller HILLS til dem, så de får det beste foret.

Til nå har jeg brukt den såkalte "beste" klumpesanden på markedet, men den stinger så fælt at jeg visste ikke hva jeg skulle gjøre. jeg rengjør kassen hver dag, så det er ikke det som er problemet. Nå har jeg kjøpt SMART sin sand på butikken til 31 kr og den lukter ikke i det hele tatt...så det er ikke alltid det dyreste som er det beste...;-)

Skrevet

Vet ikke hvilken sand som skal være markedets beste, men jeg bruker cat exclusive og den er suveren. Helt luktfri og klumper veldig bra. Jeg har to katter :)

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg har prøvd alle slags sandtyper, og vil egentlig bare bli kvitt hele dritten..Jeg lurer på å bare ha de ute når jeg er på jobb, men kommer de selv til å gi beskjed når de vil ut på ettermiddagen/kvelden? Er lei av lukten og sølet....noen som har noen forslag??

Jeg syns du skal beholde kasse din, så slipper du å plukke opp dritt ute.

(regner med alle som gir råd om å fjerne den plukker opp dritten etter kattene sine ute da?)

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg mener at alle katter skal ha tilgang til å gå på do inne. Jeg skjønner selvfølgelig at det er ekkelt med lukt og mye arbeid med å rens ekassen og slikt, men det er en del av arbeidet med det å ha katt. Dessuten får du fulgt litt med på om kattene dine har mark eller andre rare ting i avføringen, noe som vanskelig lar seg gjøre om de kun går på do utendørs. :)

(Kasterte hankatter kan for eksempel få problemer med å urinere - i tillegg til at de får veldig, veldig vondt, noe du overhodet ikke får oversikt over om du bare sender han ut når du tror han må på do.

Skrevet
Vet ikke hvilken sand som skal være markedets beste, men jeg bruker cat exclusive og den er suveren. Helt luktfri og klumper veldig bra. Jeg har to katter :)

Det er den jeg akkurat har brukt 15 kg av...helt grusom lukt, spesielt med babypudder i...vil aldri bruke den igjen....

Skrevet

Jeg håper virkelig at om du kvitter deg med kassen så har du tenkt til å plukke opp bæsjen etter katta di, eller mener du den skal benytte seg av blomsterbed og sandkassene til naboen istedet? :fy fy:

Skrevet

Da jeg fikk min katt til å slutte me kassa flyttet jeg først kassa nærmere døra. Så på utsiden og deretter lenger unna huset, gjerne til en plass med grus/sand. Tilslutt tok jeg den bare bort, å kanskje ha litt kattesand rett på bakken. Katten kommer til å si ifra når den må ut å vet at kassa er ute.

Gjest Driver
Skrevet
Jeg håper virkelig at om du kvitter deg med kassen så har du tenkt til å plukke opp bæsjen etter katta di, eller mener du den skal benytte seg av blomsterbed og sandkassene til naboen istedet? :fy fy:

Skal man dømme ut ifra de fleste katte-elskerne her i forumet ser det ut som det er helt greit at det er naboen som skal ta støyten.

Veldig trist.

Gjest Gjest_Gjestemann_*
Skrevet
Jeg merket tydelig forskjell på min steriliserte hunnkatt og min ikke-kastrerte hannkatt. Jeg merket ikke at hun hadde gått i kassen før jeg plukket avføringen fordi den var så luktfri, men hans avføring måtte jeg plukke umiddelbart fordi hele leiligheten stinket.

Hva er egentlig vitsen med å ha en ikke-kastrert hankatt, driver du med avl?

Skrevet (endret)
Hva er egentlig vitsen med å ha en ikke-kastrert hankatt, driver du med avl?

Det var mens jeg enda var mot kastrering uten å se de nødvendige fordelene med det som store nok. Nå misliker jeg fortsatt kastrering, men ser det som et nødvendig onde. Du vil nok bli glad for å høre at han er død nå.

Det blir meningsløst at fremmede mennesker skal løpe etter og arrestere meg for noe jeg sto for og gjorde for flere år siden når det ikke en gang er trådens tema.

Endret av Tabris
Gjest Gjest_Gjestemann_*
Skrevet
Det var mens jeg enda var mot kastrering uten å se de nødvendige fordelene med det som store nok. Nå misliker jeg fortsatt kastrering, men ser det som et nødvendig onde. Du vil nok bli glad for å høre at han er død nå.

Det blir meningsløst at fremmede mennesker skal løpe etter og arrestere meg for noe jeg sto for og gjorde for flere år siden når det ikke en gang er trådens tema.

Det var da voldsomt så hissig du var da, bare lurte jeg.

Ikke ble jeg glad for han var dau heller.

Skrevet
Det var da voldsomt så hissig du var da, bare lurte jeg.

Ikke ble jeg glad for han var dau heller.

Beklager, jeg røk kanskje litt i forsvar. Jeg blir bare noen ganger litt lei av angrepene her på KG, og så var det du som fikk dråpen. Beklager. :)

Gjest Gjest
Skrevet

:o

Katter driter da ute uansett, det er ikke sånn at de kommer å ringer på døra når de må inn på do.

Jeg kjenner noen som tok vekk kassen plutselig. Veldig skeptisk til idèen, men det funket utmerket.

Skrevet
:o

Katter driter da ute uansett, det er ikke sånn at de kommer å ringer på døra når de må inn på do.

Det gjør de sikkert, men de foretrekker rene, tørre steder hvor det er enkelt å grave ned bæsjen. En kattekasse inne er et opplagt valg i så måte og jeg har oppdaget at min katt ofte mjauer for å få lov til å komme inn, går på kassen og vil ut igjen med en gang. Jeg har også satt en kasse under tak ute i håp om at katten går dit i stedet for i naboens rosebed nå når våren og sommeren nærmer seg i og med at den er renere og tørrere enn nevnte bed.

Faktisk synes jeg det er en smule egoistisk i forhold til naboene hvis man velger å ikke tilby katten sin noen form for "do". Det naturlige valget blir da naboenes blomsterbed og sandkasser og det er jo ikke hyggelig for noen. Er det langt til nærmeste nabo, stiller selvfølgelig saken seg litt annerledes.

P.t. bruker jeg TidyCat grov klumpesand og så lenge etterlatenskapene fjernes 1 - 2 ganger om dagen, synes jeg ikke det lukter noe som helst. Å holde styr på det hele, vet jeg ikke en gang om jeg vil karakterisere som arbeid. Det tar meg ett minutt å spa opp klumpene og kaste dem og når jeg tømmer og vasker kassen ca. hver 3 - 4 uke tar det kanskje ett kvarter. Jeg tror jeg ville synes det var mer anstrengende å hele tiden skulle passe på at katten fikk komme ut når det var nødvendig. Som katter flest følger den nemlig ikke helt normal menneskelig døgnrytme ;) .

Gjest Driver
Skrevet
Faktisk synes jeg det er en smule egoistisk i forhold til naboene hvis man velger å ikke tilby katten sin noen form for "do". Det naturlige valget blir da naboenes blomsterbed og sandkasser og det er jo ikke hyggelig for noen. Er det langt til nærmeste nabo, stiller selvfølgelig saken seg litt annerledes.

Dette fortjener ros, skulle ønske det var flere katte-eiere som deg.

:bukke:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...