Gå til innhold

Tesorter som ikke bør drikkes av gravide?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Rikke_*
Skrevet

Finnes det noen sorter te som ikke bør drikkes av gravide?

Mener jeg har hørt at en type urtete ikke er så bra, men hvilken husker jeg jo ikke...

Skrevet
Finnes det noen sorter te som ikke bør drikkes av gravide?

Mener jeg har hørt at en type urtete ikke er så bra, men hvilken husker jeg jo ikke...

Man bør visst ikke drikke grønn te, fordi det hemmer opptaket av folat, som er viktig for fosterets utvikling. Så grønn te bør man i alle fall ikke drikke de første 12 ukene, da organene dannes.

Enkelte urter virker sammentrekkende på livmoren, og kan dermed føre til abort. Husker ikke helt hvilke, men kjøper du urtete, er det vel bare å spørre.

Vanlig sort te o g frukt-te er i alle fall ikke farlig.

Gjest frama
Skrevet (endret)

Bringebærbladte, som det ofte blir referert til av gravide, bør ikke inntas tidlig i svangerskapet, iflg denne informasjonen http://www.rolv.no/urtemedisin/medisinplanter/rubu_ida.htm Og selv senere i svangerskapet bør den bare inntas etter dialog med helsepersonell.

Ellers er det kanskje grunn til å være litt skeptisk til urteteblandingene en får på helsekost. Spesielt gjelder dette kombinasjoner av ulike urter. Alt er ikke bra selv om det er naturlig, og mye av helsekost er det forsket lite på.

Jeg snakket med en lege på sykehuset da jeg fikk babyen, og hun mente iallfall at en burde være litt skeptisk til urteblandinger. Greit nok i Norge har en veldig strenge krav til mat og medisiner, men greit å være føre var syns i alle fall jeg.

Endret av frama
Gjest Gjest
Skrevet

Det betyr vel at jeg som prøver også bør slutte med den grønne teen jeg nå drikker samtidig som jeg tar folat...??

Jeg som begynte med dette fordi for myr teiner i svart te ikke er bra.

Nå er jeg forvirra, hjelp jenter!! Har ikke hørt dette før.

Skrevet
Det betyr vel at jeg som prøver også bør slutte med den grønne teen jeg nå drikker samtidig som jeg tar folat...??

Jeg som begynte med dette fordi for myr teiner i svart te ikke er bra.

Nå er jeg forvirra, hjelp jenter!! Har ikke hørt dette før.

Du bør i alle fall slutte med grønn te når du blir gravid.. Ellers er det lite poeng i den folaten...

Er sikkert noe i svart te som ikke er bra også, det er det jo i alt. Men tre-fire kopper te pr. dag er helt greit iflg mattilsynet.

Jeg drakk også masse grønn te før jeg ble gravid, og syntes det hørtes veldig rart ut at man ikke kunne drikke det i svangerskapet. Har bare drukket det et par ganger, og da etter de første tre månedene. Ingen vits i å ta noen sjangser...

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg får vel begrense te-inntaket også da, og kanskje slutte med den grønne teen. Jeg trodde også at grønn te var bedre enn svart. Noen som kan forklare litt mer hva i grønn te som gjør dette?

Gjest borte, ikke innlogget
Skrevet

Takk for linken vennen!

"Men et par kopper daglig har selvfølgelig ingen praktiske betydninger.

Så på ditt spørsmål om det "sannsynligvis går bra", så er svaret selvfølgelig er rungende ja !

Håper dette var et greit og beroligende svar. Du har nok lest et eller annet usaklig nettsted om disse greiene, tenker jeg, men nå har du fått balansert og saklig informasjon om dette."

Vi får ikke bli for hysteriske slik at dette blir et "usakelig nettsted", jeg fortsetter med en folat pille om morgenen og en kopp grønn te på jobb, så får jeg heller drikke mer vann det er ikke farlig for noe tror jeg.

Litt kaffe, litt te og ikke kakao (masse sukker), og masse vann

Skrevet (endret)

Man bør vel være forsiktige (altså ikke drikke veldig mange kopper) med:

* grønn te - pga. opptak av folat

* svart te - pga. koffeininnholdet er høyest i svart te

* urtete

Men hva med hvit, rød/rooibos og oolong te? Noen som vet om man bør være forsiktige med dem også?

Jeg drikker mye te og gruer meg litt til den dagen vi begynner å prøve og til jeg (eventuelt) blir gravid. Men jeg håper selvsagt at en mix av mange forskjellige typer te kan fungere. Variasjon er jo uansett bra. Hvis ikke, må jeg vel helst gå over til fruktte? For hibiskus kan vel ikke skade?? *undre*

Endret av *Tausa*
Skrevet

HVit te innholder også koffein.

Gjest Gjest
Skrevet

er koffeinfir te å få tak i da... feks london fruit and herb company

Skrevet
HVit te innholder også koffein.

All "ekte" te (altså ikke urte- eller fruktte), også f.eks. hvit og grønn, inneholder vel koffein, men det er forskjeller i mengdene koffein. Svart te inneholder klart mest. Og man kan jo selvsagt drikke litt koffein selv om man er gravid, man må bare ikke overdrive mengdene. :jepp:

Men jeg lurer altså på om de nevnte tesortene inneholder andre stoffer som helst bør unngås, ala det enzymet i den grønne teen som (muligens) hindrer folatopptak?

Gjest Tinúviel i.i.
Skrevet

Heisann

Jeg er selv en te-elsker og sjekket litt av dette da jeg var gravid. Jeg fant også ut at peppermyntete er lurt å ligge unna, i tillegg til sort, hvit og grønn te som allerede er nevnt.

Men slike ting som kamillete, nypete og diverse rene fruktteer kan en fint drikke :)

Skrevet

Angående rød te så var det ei som googlet det for meg, og ifølge det arket (som jeg selvsagt ikke har her nå) så er rød te fint å drikke for gravide :)

Skrevet
Heisann

Jeg er selv en te-elsker og sjekket litt av dette da jeg var gravid. Jeg fant også ut at peppermyntete er lurt å ligge unna, i tillegg til sort, hvit og grønn te som allerede er nevnt.

Men slike ting som kamillete, nypete og diverse rene fruktteer kan en fint drikke :)

Det er da helt greit å drikke sort te?

Bare man ikke drikker enorme mengder, pga koffeininnholdet. Vil tro hvit te også er OK, og grønn te i små mengder, i alle fall et sykke ut i sv.skapet.

Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Hvorfor ikke peppermynte-te?

Hva med lemon gras?

Svart te inneholder ganske mye kofein, maks grense er på 3 kopper/dagen, det hadde jeg ikke akkurat sett som "enorme mengder". Mange merker også at de for plager av kofeinet i svart te når de går gravide, altså av mye mindre enn 3 kopper.

Vet noen hvor mye kofein det er i hvit te?

Rødt te kommer ikke fra te-planten og har ingen kofein.

Skrevet

Påstod ikke at 3-4 kopper var enorme mengder da ;) Man skal drikke ganske mye te for at det skal være farlig... Man kjenner det jo sikkert litt på kroppen også. Men 3-4 kopper te pr dag er i alle fall ikke farlig.

Kan ikke skjønne hva som er farlig med peppermynte-te heller jeg da. Peppermynte-te er jo ikke ekte te, bare avkok av peppermynte, som i seg selv er en rimelig ufarlig plante så vidt jeg vet.

Hvit te inneholder litt mindre koffein enn sort, tror jeg.

Gjest Lilleulv
Skrevet

Jeg har drukket både urtete og grønn te hele veien, har ikke lest noe om det på de papirene jeg fikk fra legen. Har ikke drukket mye da. kanskje et par kopper i uka. Som jeg har skrevet tidligere her, så er det umulig å få med seg alt. Mye av informasjonen jeg har fått med meg om hva man kan gjøre og ikke gjøre under graviditeten, har jeg sett ved en tilfeldighet. som denne tråden her... jammen ikke lett å være klar over alt :roll:

Gjest Gjest
Skrevet
Påstod ikke at 3-4 kopper var enorme mengder da ;) Man skal drikke ganske mye te for at det skal være farlig... Man kjenner det jo sikkert litt på kroppen også. Men 3-4 kopper te pr dag er i alle fall ikke farlig.

Det jeg mente var at 3-4 kopper svart te gir deg mer kofein enn du bør ha. Det er ikke "enorma mengder" for de fleste, men det ER IKKE anbefalt for gravide pga mulig øking i SA.

Skrevet (endret)
Det jeg mente var at 3-4 kopper svart te gir deg mer kofein enn du bør ha. Det er ikke "enorma mengder" for de fleste, men det ER IKKE anbefalt for gravide pga mulig øking i SA.

OK, men jeg holder meg til anbefalingene i Norge, som er at 3-4 kopper te eller kaffe pr. dag er OK.

Endret av imli

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...