Gå til innhold

Kristen eller humant bryllup?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg og typen har en plan om å gifte oss etter hvert. Problemet er bare hvilken type bryllup en ska velge.. Jeg vil kalle meg selv kristen og har en drøm og å gå oppover kirkegulvet og se han venter ve alteret på meg... MEN så har det jo seg det at han ikke er kristen og kunne tenkt seg en humanetisk bryllup, asså me en viksler eller hva det nå enn heter... Han sier at han vil ikke gi et løfte te noe han ikke tror på.. Og det forstår jeg han me.

Jeg har aldri vært i et sånt bryllup før og lurte på om det er noen her som kanskej kunne fortelle meg litt om hvordan det foregår? Festen sier seg selv jo, men selve sermonien liksom.. :sjenert:

Håper på svar! :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Veronica Mars
Skrevet (endret)

--

Endret av Gjesten
Skrevet
Hei!

Jeg og typen har en plan om å gifte oss etter hvert. Problemet er bare hvilken type bryllup en ska velge.. Jeg vil kalle meg selv kristen og har en drøm og å gå oppover kirkegulvet og se han venter ve alteret på meg... MEN så har det jo seg det at han ikke er kristen og kunne tenkt seg en humanetisk bryllup, asså me en viksler eller hva det nå enn heter... Han sier at han vil ikke gi et løfte te noe han ikke tror på.. Og det forstår jeg han me.

Jeg har aldri vært i et sånt bryllup før og lurte på om det er noen her som kanskej kunne fortelle meg litt om hvordan det foregår? Festen sier seg selv jo, men selve sermonien liksom.. :sjenert:

Hei!

Jeg var i bryllup til min gode venninne, og de giftet seg utendørs på Klepp ved Gjøvik. De hadde fått tak i en sorenskriver, og vielsen ble virkelig vakker. Det ble gjort ute i hagen (de hadde flyttet det inn på gården der hvis regnet hadde øst ned...), hvor de hadde pyntet med blomster og satt opp stoler, i omtrent sånn som det er i kirken - bare litt færre benkerader med klappstoler. Helt nydelig vielse...

Skrevet

Mange takk!! :)

Skrevet
Hei!

Jeg var i bryllup til min gode venninne, og de giftet seg utendørs på Klepp ved Gjøvik. De hadde fått tak i en sorenskriver, og vielsen ble virkelig vakker. Det ble gjort ute i hagen (de hadde flyttet det inn på gården der hvis regnet hadde øst ned...), hvor de hadde pyntet med blomster og satt opp stoler, i omtrent sånn som det er i kirken - bare litt færre benkerader med klappstoler. Helt nydelig vielse...

Hehe

Jeg har jo en drøm om hagebryllup... Hihi..:D

Skrevet

Akkurat dette er sånn hvor en av dere må gi seg om det skal bli noe bryllup, det er vanskelig å komme med noe kompromiss, men i noen kirker kan man la vigslere fra andre trossamfunn delta dersom den ene tilhører et annet trossamfunn. Noen kirker lar også andre trossamfunn låne kirken til å foreta vielser/begravelser.

Jeg ville helst gifte meg hos HEF, siden jeg er medlem der, men det var viktig for kjæresten min å få gifte seg i kirken, og da blir det det. Det viktigste for meg er å bli gift, jeg føler ikke at jeg lyver til noen ved å gifte meg i kirken, jeg lover jo ikke å tro på noe annet enn det jeg tror på fra før.

Skrevet

Jeg har også overvært en humanetisk vielse. Seremonien var nydelig med både diktlesing og sang. Bruden gikk ned en liten "midtgang" som var lagd til mellom stolradene i vielsesrommet (festen var i etasjen over).

Talen fra vigsler var høytidlig og flott og gjenspeilte paret som enkeltmennesker og som enhet.

Paret hadde stor frihet til å utforme seremonien selv, noe de satt veldig stor pris på. Det var flott å overvære det hele, og paret angrer ikke på at de valgte bort kirken til fordel for HEF.

Skrevet

Ja, jeg er villig te å gifte meg utenom kirken, men siden jeg aldri har opplevd andre typer bryllup måtte jeg liksom bare spørre. :)

Jeg vil alltid ha min tro uansett hvordan vi gifter oss. Og jeg er villig te å kunne prøve noe nytt..... så lenge jeg kan bære en offwhite/eggegul kjole og gå ned en midtgang er jeg fornøyd :)

Gjest Gjest_mina_*
Skrevet

Vi skal gifte oss humanetisk til sommeren. For min del var jeg aldri i tvil. Jeg ønsket at min kommende mann og meg selv skulle stå i sentrum den dagen. Ønsket ingen tale fra en vigsler som hadde 80% prekeninnhold som jeg ikke tror på og 20% om oss. Har vært i ett par humanetiske vielser nå og må bare si at jeg syns det er fantastisk opplevelse. Alt dreier seg om kjærlighet og paret som gifter seg (nettop det alle gjestene kommer for å overvære). Selv de mest hardnakkede kritikerne i hver av familiene har sittet med tårer i øynene og i etterkant innrømmet at de ikke trodde en humanetisk vielse kunne være så vakker.

Har hatt flere møter med vigsleren som ønsker å bruke mye tid på oss for å bli godt kjent før selve vielsen. Han hjelper oss masse med inspirasjon til musikk, dikt og andre ting som er med å former vielsen vår.

Jeg skal ha hvit kjole og slør. Min far skal rusle sammen med meg et stykke før min forlovede og jeg tar de første skrittene mot ekteskapet sammen. Vi har valgt oss et lokale med mye historisk sus over seg og hele sermonien kommer til å være veldig høytidelig.

Skrevet
Hei!

Vil bare nevne at det finnes noen greie alternativer til human-etisk vigsel også, spesielt for dem som ikke vil være medlem i HEF. HEF krever medlemsskap av minst en av brudefolkene. Untiarisk vigsel krever ikke medlemsskap og dere kan vies etter borgerlig rituale eller kirkelig rituale. Det stilles heller ingen krav til et bestemt livssyn eller en tro - og dere kan i meget store trekk utforme vigselen som dere vil ha den.

Skrevet
Vil bare nevne at det finnes noen greie alternativer til human-etisk vigsel også, spesielt for dem som ikke vil være medlem i HEF. HEF krever medlemsskap av minst en av brudefolkene.

Her må jeg arrestere deg, Pastor Knut. :nei:

Dette stemmer ikke.

Vi hadde vår vigsel gjennom HEF og ingen av oss er medlem.

Vi har alle våre navnefester gjennom HEF også uten å være medlem.

Medlemmer får billigere vigsler og andre seremonier enn ikke-medlemmer, det er den eneste forskjellen.

Skrevet (endret)
Her må jeg arrestere deg, Pastor Knut. :nei:

Dette stemmer ikke.

Vi hadde vår vigsel gjennom HEF og ingen av oss er medlem.

Vi har alle våre navnefester gjennom HEF også uten å være medlem.

Medlemmer får billigere vigsler og andre seremonier enn ikke-medlemmer, det er den eneste forskjellen.

Da har dere vært veldig heldige med vigselen - eller det har skjedd en glipp fra HEFs side. Alternativet er at HEF har endret reglene siden dere giftet dere.

Her er det HEF selv sier og det som gjelder i dag. Som du ser skriver HEF at minst en av partene må være medlem i HEF (min utheving). Det er også den erfaring jeg har fra andre som har fått vigsel gjennom HEF.

Fra HEFs hjemmeside:

Framgangsmåte for Humanistisk vigsel/Humanistisk partnerskap

* Ta kontakt med Human-Etisk Forbunds fylkeskontor i fylket du bor i god tid før seremonien for å avtale tidspunkt. Dere vil da bli satt i kontakt med en vigsler. Klikk her for å finne kontaktinformasjon for ditt fylke.

* Før vigselen/partnerskapsinngåelsen må vilkårene prøves. Det gjøres av folkeregisteret på stedet en av dere bor. Dere tar selv kontakt med folkeregisteret og ber om en slik prøving. Husk at prøvingsattesten ikke kan være eldre enn fire måneder når vigselen/partnerskapsinngåelsen gjennomføres.

* Minst en av partene må være medlem i Human-Etisk Forbund.

Her er linken til siden sitatet er hentet fra:

http://www.human.no/templates/Page____281.aspx

Endret av Pastor Knut
Skrevet
Sånn som jeg ser det er ikke humanistisk=antikristent, det er bare nøytralt. :)

Humanetikk er ikke "nøytralt", det er et eget livssyn. Human-Etisk forbund kan du lese om her: http://www.human.no. Det mest nøytrale er å gifte seg borgerlig, noe som gjøres av dommere ved tingretten eller hos byfogden, og som er åpent for alle uavhengig av medlemskap i tros- eller livssynssamfunn.

Jeg er ikke kristen, men jeg føler meg ikke som en hykler selv om vi gifter oss i kirken. Det å gifte seg er tross alt ikke en kristen handling, dermed føler jeg meg ikke som en løgner på samme måte som jeg ville gjort om jeg skulle døpes, døpe barna mine eller konfirmere meg. Man lover troskap til hverandre, ikke til Gud. Man lover riktignok troskap til hverandre med Gud og mennesker som vitner, men det kan jeg leve med.

Kirken ville nok ikke vært mitt førstevalg, siden jeg ikke er medlem der, men av praktiske grunner og fordi det er viktig for samboeren min og hans familie har vi valgt å gifte oss i kirken.

Gjest Veronica Mars
Skrevet (endret)

--

Endret av Gjesten
Skrevet
Nei, du har jo rett i at det ikke er livssynsnøytralt, men det er religionsnøytralt, slik jeg ser det. Alt human-etisk forbund står for er ting som hvem som helst i hvilken religion kan være enig i.

Det er sant. Jeg synes nesten det er rart de ikke har flere medlemmer, siden det de står for er ting som de fleste nordmenn kanskje egentlig er enige i når det kommer til stykket, blant annet livssyns- og religionsfrihet, menneskeverd og menneskerettigheter.

Gjest Gjest
Skrevet
Det er sant. Jeg synes nesten det er rart de ikke har flere medlemmer, siden det de står for er ting som de fleste nordmenn kanskje egentlig er enige i når det kommer til stykket, blant annet livssyns- og religionsfrihet, menneskeverd og menneskerettigheter.

Det er vel fordi man ikke kan være medlem av statskirken samtidig.

Jeg vil gjerne bli medlem i HEF, men vil helst ikke melde meg ut av statskirken likvel.. Enn så rart det sikkert høres ut.. ;)

Skrevet
Da har dere vært veldig heldige med vigselen - eller det har skjedd en glipp fra HEFs side. Alternativet er at HEF har endret reglene siden dere giftet dere.

Her er det HEF selv sier og det som gjelder i dag. Som du ser skriver HEF at minst en av partene må være medlem i HEF (min utheving). Det er også den erfaring jeg har fra andre som har fått vigsel gjennom HEF.

Fra HEFs hjemmeside:

Framgangsmåte for Humanistisk vigsel/Humanistisk partnerskap

* Ta kontakt med Human-Etisk Forbunds fylkeskontor i fylket du bor i god tid før seremonien for å avtale tidspunkt. Dere vil da bli satt i kontakt med en vigsler. Klikk her for å finne kontaktinformasjon for ditt fylke.

* Før vigselen/partnerskapsinngåelsen må vilkårene prøves. Det gjøres av folkeregisteret på stedet en av dere bor. Dere tar selv kontakt med folkeregisteret og ber om en slik prøving. Husk at prøvingsattesten ikke kan være eldre enn fire måneder når vigselen/partnerskapsinngåelsen gjennomføres.

* Minst en av partene må være medlem i Human-Etisk Forbund.

Her er linken til siden sitatet er hentet fra:

http://www.human.no/templates/Page____281.aspx

oj...beklager, Pastor Knut. Tusen takk for oppklaringen. Da har ting forandret seg ja.

Det må jeg si var en litt ubehagelig oppdagelse. Jeg som trodde HEF hjalp alle uansett tilhørighet. Ble skikkelig skuffa jeg nå.

Selv vil jeg ikke være medlem fordi jeg har opplevd HEF som litt fordømmende ovenfor de kristne og kirken. Det romer dårlig med min overbesvisning om å utvise respekt- uansett religion. Som religionsnøytral blir det feil for meg å være medlem i HEF.

Skrevet

Humanisme er ikke religionsnøytralt, humanster tror det ikke finnes noen Gud.

Humanismen er uten forestillinger om guder eller andre overnaturlige makter, men understreker verdien av respekt for andre menneskers livssynsvalg og toleranse for innholdet i deres livssyn. Humanister kjemper for livssynsfrihet, som også inkluderer retten til frihet fra religion.
Skrevet

Her tror jeg du blander begrepene litt. Ateister mener det ikke finnes en gud. Humanister har ikke så mye med gud/ikke gud å gjøre, men mer med at alle skal ha muligheten til å velge selv. Som humanist kan man f.eks. være enten ateist eller agnostiker, eller andre varianter. Selv er jeg agnostiker på min hals, men ingen spesielt aktiv humanist.

Skrevet
Her tror jeg du blander begrepene litt. Ateister mener det ikke finnes en gud. Humanister har ikke så mye med gud/ikke gud å gjøre, men mer med at alle skal ha muligheten til å velge selv. Som humanist kan man f.eks. være enten ateist eller agnostiker, eller andre varianter. Selv er jeg agnostiker på min hals, men ingen spesielt aktiv humanist.

Tja, la oss ikke glemme at den kristne humanismen også har en betydelig historie :)

Shabbat shalom.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...