Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vuderer en tur til varmere strøk i juni, og siden jeg er veldig glad i de greske øyene er det et godt alternativ.

Hvilken gresk øy anbefaler du og hvorfor?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har bare vært på Naxos og Paros, og ville valgt Paros neste gang. Mye penere, rett og slett.

Skrevet

Chios!

Fordi den er stor og mangfoldig og har mye å by på både når det gjelder variert natur og severdigheter. Du finner lett en strand for deg selv og på de betjente strendene med solsenger og parasoller ligger du ikke som sild i ei tønne. Øya er stor, men liten når det gjelder turisme pga en flyplass som er alt for liten til at digre charterfly kan lande. Heldigvis!

Er man glad i sjopping, finnes det rikelige muligheter i Chios by.

Det går to norske charterfly i uken til Chios og ellers kan man greit reise med rutefly via Athen.

Skrevet

Hvordan er Chios i forhold til utflukter til andre øyer/land?

Skrevet
Hvordan er Chios i forhold til utflukter til andre øyer/land?

Den øya Chios har hyppigst båtforbindelse med er Lesvos. Hit går det daglige båter, både ferge og hurtigbåt. Ellers går det jevnlig båt til Samos(mulig det også er daglig i sommersesongen, jeg har ikke så god oversikt, men det kan man jo sjekke når fergerutene er klare lenger utpå våren). Og selvfølgelig har vi øyene Inousses(skipsrederøya) og Psara(lengre tur) som hører til Chios.

Det finnes flere mulige daglige båtruter til Cesme i Tyrkia. Det er en snau times tur dit og det er mange som tar turen. Man kan enten reise på egenhånd eller melde seg på organisert tur hvor man får en omvisning i teppebutikk(med skikkelig info om tepper og hvordan man skal "lese" mønsteret og vurdere kvaliteten) før man kan gå på egenhånd og kikke.

Skrevet

Jeg hadde heller dratt til Antiparos framfor bråkete Paros.

Gjest Wolfmoon
Skrevet

Jeg tror faktisk ikke jeg ville ha dratt til verken Paros eller Naxos i Juni, siden jeg har hørt at begge øyene er "overbefolket" av turister i både Juni og Juli. Vi var der ganske sent i August, og da var det helt nydelig der, og man slapp å gå oppå alle de andre turistene. Tror ikke øyene er like fine hvis det er fullt av folk overalt.

Gjest Grekofil
Skrevet

Paros er faktisk en fantastisk flott øy dersom man holder seg litt borte fra Paros by og Naossa.

Vi bodde i en flott liten by på motsatt side av øya som heter Piso Livadi og der var det kjempefint. Lite turister, eller det vil si lite norske turister. Tror vi "hørte" tre andre familier som snakket norsk i løpet av de 14 dagene vi var der.

Lokalbefolkningen sa at det er veldig mange greker fra fastlandet som ferier der.

AntiParos var for meg en gedigen nedtur. Det var som å være på et stort norsk/svensk hotellanlegg. Alle snakket norsk eller svensk rundt oss. Til og med kelneren på det ene steder vi spiste lunch var fra Haugesund. Så dersom du vil oppleve det litt mer greske, anbefaler jeg ikke Paros.

Den beste måten å oppleve greske øyer på er å leie moped eller bil, og farte litt rundt på måfå. De mest fantastiske opplevelsene jeg har hatt på div greske øyer, har jeg hatt langt unna andre turister.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...