katla Skrevet 3. mars 2008 #1 Skrevet 3. mars 2008 I går stoppet vi på rødt lys og la merke til at i bilen ved siden av satt en dame og røykte. I baksetet var en liten baby. Jeg fikk helt sjokk, trodde ikke folk gjorde sånt lenger. Har innbilt meg at denne formen for tortur tok slutt med vår foreldregenerasjon som utsatte oss for "tåkelagte" biler.... Tydeligvis ikke. Er det bare jeg som er overhysterisk eller er dette helt forkastelig? De foreldrene jeg kjenner som røyker gjør det ute, ikke inne eller i bil med barna.
Gjest Gjest Skrevet 3. mars 2008 #2 Skrevet 3. mars 2008 I går stoppet vi på rødt lys og la merke til at i bilen ved siden av satt en dame og røykte. I baksetet var en liten baby. Jeg fikk helt sjokk, trodde ikke folk gjorde sånt lenger. Har innbilt meg at denne formen for tortur tok slutt med vår foreldregenerasjon som utsatte oss for "tåkelagte" biler.... Tydeligvis ikke. Er det bare jeg som er overhysterisk eller er dette helt forkastelig? De foreldrene jeg kjenner som røyker gjør det ute, ikke inne eller i bil med barna. enig med deg. jeg ville tatt bilnummeret og sporet dem opp, deretter ringt dem og fortalt hvor uansvarlig det er. Eller hva med en melding til barnevernet? Dette er mishandling. Ingen er så dumme i dag at de ikke skjønner at de ikke kan røyke med en baby i bilen!
tuji Skrevet 3. mars 2008 #3 Skrevet 3. mars 2008 Helt forkastelig. Jeg synes det er ille å røyke ute sammen med barn også.
Honey Bee Skrevet 3. mars 2008 #4 Skrevet 3. mars 2008 (endret) Det trodde jeg ikke folk gjorde lenger nei....huff!!! En gang så jeg en dame med en baby i bæresele og sneipen i munnviken.FYSJ Endret 3. mars 2008 av Honey Bee
Gjest Ansjoni Skrevet 3. mars 2008 #5 Skrevet 3. mars 2008 (endret) . Endret 29. september 2009 av Ansjoni
Gjest røyker Skrevet 3. mars 2008 #6 Skrevet 3. mars 2008 Helt forkastelig. Jeg synes det er ille å røyke ute sammen med barn også. Det får være måte på hysteri da... Mener at all røyking bør foregå ute. Er selv røyker og har barn, men røyker da ute. Vet at det er ille for barn å være i et hjem der det røykes inne i tillegg til at røyklukten også blir hengende på barnet, i håret og i klærne. Kunne ikke tenkt meg å utsette barnet mitt for det. Røyking i bil er selvsagt uakseptabelt. Som røyker må jeg også si at både hjem og bil lukter mye bedre enn der det røykes.
foolish Skrevet 3. mars 2008 #8 Skrevet 3. mars 2008 Geez, så sykt hysterisk a gitt! Det får vel bli morens problem om hun vil røyke med barn i bilen. Jeg tenker, om hun røyker med vinduet åpent, er det det samme som å røyke ute.
Gjest Gjest Skrevet 3. mars 2008 #9 Skrevet 3. mars 2008 Geez, så sykt hysterisk a gitt! Det får vel bli morens problem om hun vil røyke med barn i bilen. Jeg tenker, om hun røyker med vinduet åpent, er det det samme som å røyke ute. Du tar feil. Røyken vil uansett sive inn i bilen. Jeg har selv sittet i bil med røykere, og det hjelper ikke hvor mye de åpner vinduet. Å utsette en baby for dette, med lunger som ikke er ferdig utviklet, ja det er rett og slett mishandling. Må si foolish lever opp til navnet sitt, foresten..............
kospia Skrevet 3. mars 2008 #10 Skrevet 3. mars 2008 Har selv opplevd at noen vi var på besøk hos røyket mens den lille babyen deres sov i samme rom.............Jeg fikk meg ikke til å si noe, vi var jo tross alt på besøk hos dem. Men hadde det vært de som hadde sittet og røykt hos meg, hadde jeg sagt i fra. Hos oss røyker vi ute.
Sørlandsmamma Skrevet 3. mars 2008 #11 Skrevet 3. mars 2008 Helt sykt å gjøre noe slikt!! Såpass opplyste er til og med røykere, dette blir for dumt... Stakkars barn! Blir dårlig når foreldre i dag er så utrolig dumme...
Gjest Gjest Skrevet 3. mars 2008 #12 Skrevet 3. mars 2008 Geez, så sykt hysterisk a gitt! Det får vel bli morens problem om hun vil røyke med barn i bilen. Jeg tenker, om hun røyker med vinduet åpent, er det det samme som å røyke ute. Herregud da menneske, man kjører ikke med vinduet oppe med baby i baksetet. Og man røyker i allefall ikke!!! Synes faktisk det ser ganske ekkelt ut at man røyker utendørs også, når man har med småbarn. Og ikke minst HARRY!
theamoren Skrevet 3. mars 2008 #13 Skrevet 3. mars 2008 (endret) I fjor var vi på besøk hos et vennepar som nettopp hadde fått en helt nyfødt baby.. de røykte inne begge to mens babyen lå og sov i en vugge i andre enden av stua... ble helt sjokka jeg.. trodde også folk hadde mer vett nå. er jo så opplyst å farlig det er! Har ei anna venninne som er gravid i 7.mnd og hun røyker fast. ennå. og ho mente veldig på at det ikke gjorde noen verdens ting å røyke med barn i magen! bare tull sa ho.... INGEN PROBLEM! What? tror de virkelig at det ikke skader? eller er det noe nytt? Endret 3. mars 2008 av theamoren
Dalila Skrevet 3. mars 2008 #14 Skrevet 3. mars 2008 Forkastelig. Noen jeg kjenner fikk baby 3 mnd for tidlig, begge foreldre røyket som skorsteiner hele svangerskapet. Og de fortsatte å røyke inne etter at gutten ble født. Da er det noe som mangler oppe i hodet ditt, mener jeg.
Gjest Ansjoni Skrevet 3. mars 2008 #15 Skrevet 3. mars 2008 (endret) . Endret 29. september 2009 av Ansjoni
theamoren Skrevet 3. mars 2008 #16 Skrevet 3. mars 2008 (endret) men vet de ikke at det skader? min venninne kalte det skremselspropoganda! er jo en grunn til at de skremmer da,,,, med krybbedød og sånno.... at de tørr Endret 3. mars 2008 av theamoren
tuji Skrevet 3. mars 2008 #17 Skrevet 3. mars 2008 Vil vel ikke si at det er hysterisk å ikke ville røyke sammen med barn ute, akkurat. Er det bare jeg som reagerer på røykende mødre med barnevogn? Når vi vet det vi vet om skadevirkninger av passiv røyk, kan man godt ta den røyken helt alene. Og ja, jeg røyker selv.
MayaMyhr Skrevet 3. mars 2008 #18 Skrevet 3. mars 2008 Begge mine foreldre røykte i svangerskapet, samt innendørs etter at jeg og mine søsken ble født. Ingen av oss har tatt noe nevneverdig skade av det, ble født på termin, og er heller ikke spesielt små av vekst. Så dette er nok individuelt. Selvfølgelig er det individuelt. Men hvem som helst kan ha anlegg for å få skader av det, og jeg ville ikke tatt sjansen på at ungen tåler det (eller jeg for den saks skyld). Foreldrene mine røyker inne og har gjort det hele tiden. Selv om jeg ikke har tatt noe skade av det så skulle jeg ønske de tenkte litt på lille meg som kanskje kunne dødd av det. Men som du sa; det er individuelt, jeg hadde en "venn" som ble 101 år gammel og han røykte fra han var 14 til han døde. Så noen tåler det. Andre kan dø av røykerelaterte skader i ung alder, og man vet aldri hvem det kan være. Hvorfor ta sjansen sier jeg bare. Jeg har forsåvidt aldri skjønt poenget med å røyke. Spesielt det å begynne med det. De fleste sier jo at den første røyken smaker pyton og at man holder på å hoste opp lungene. Hvorfor prøver de da igjen?
estrella Skrevet 3. mars 2008 #19 Skrevet 3. mars 2008 Det er helt sykt at noen gjør det enda. Mamma røykte hele svangerskapet med meg, og jeg ble født alt for tidlig. Vet ikke om det var tilfeldig, eller hang sammen? En gang jeg tok kystbussen etter å ha vært hjemme i Stavanger, så var det ei på bussen som røykte noe sinnsykt, og hun var gravid(ganske langt i svangerskapet også så det ut til!!).. Årh! Jeg fikk meg ikke til å si hvor tåpelig hun var, men hadde voldsomt lyst til det.
ToveM Skrevet 3. mars 2008 #20 Skrevet 3. mars 2008 Vil vel ikke si at det er hysterisk å ikke ville røyke sammen med barn ute, akkurat. Er det bare jeg som reagerer på røykende mødre med barnevogn? Når vi vet det vi vet om skadevirkninger av passiv røyk, kan man godt ta den røyken helt alene. Og ja, jeg røyker selv. jeg reagerer også når jeg ser mødre/fedre trliiende på vogn med røyk i hånden/munnen..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå