Gå til innhold

Vil ha JRT, men

Anbefalte innlegg

Gjest always
Skrevet

Jeg og typen snakker ofte om å skaffe oss hund når vi flytter til en plass med hage og bedre turområde.

Typen min har falt pladask for Parson Jack Russel og har fått meg med på dilla.

De er rett og slett utrolig skjønne og morsomme, fin størrelse osv.

Men har lest meg opp på dem og sett filmsnutter på nettet og snakket med andre JRT eiere.

Viste jo at de var energibomber, men er faktisk begynt å bli skeptisk om jeg/vi som "vanlig" personer kan ha en slik hund.

Vil vanlig mosjon være nok for en slik hund?

Snakket med en eier som har hester der hunden springer etter i lang tid uten å bli sliten, er med i stall og er i aktivitet hele tiden..

Jeg har ikke mulighet til å gjøre noe sånt :(

Jeg kommer til å være på jobb til vanlige tider, hunden vil ha hundehage og få turer med meg og typen og ha det generelt godt. En og annen telt-tur, fellestrening, litt fisking osv..

Overreagerer jeg? krever de egentlig mer enn andre hunder?

Hilsen ei som vil det beste for et eventuelt nytt familiemedlem :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kjenner flere som har Parson terrier og hundene blir akkurat så spreke/lite spreke som eieren gjør det til. De har nok potensiale til å bli veldig utholdene og spreke, men de er ikke født maratonløpere, det kreves også trening. ;)

Skrevet

det er riktig som onyx sier, hunden blir så sprek som eierene gjør den...

men jeg vil anbefale Dansk svensk gårdshund, som er like stor som en JRT, men har et mye bedre gemytt og temprament

jeg har selv hatt JRT og synes DSG er en mye bedre familie hund

Gjest Gjest rangi
Skrevet

Jeg har hatt en PRT, og mer sjarmerende, sta, egenrådig og flott hund skal man lete lenge etter. Nå var jeg litt uheldig med min, men jeg har veldig lyst på en PRT igjen. Vær forberedt på en liten rakker som tester tålmodigheten din igjen og igjen, men som med konsekvent oppdragelse blir en skikkelig flott familiehund. Jeg anbefaler iallfall PRT:) Og ang mosjon, så fant jeg ut at det var like viktig å mosjonere hodet som beina, for å si det på den måten. Min likte veldig godt å lete etter godbiter og leker som jeg gjemte i hagen, vi øvde litt på agitity osv. Også gikk vi lange turer i skogen i helgene, og litt kortere turer i løpet av uka. Det holdt i massevis for min PRT.

Skrevet
det er riktig som onyx sier, hunden blir så sprek som eierene gjør den...

men jeg vil anbefale Dansk svensk gårdshund, som er like stor som en JRT, men har et mye bedre gemytt og temprament

jeg har selv hatt JRT og synes DSG er en mye bedre familie hund

Dette skal du være forsiktig med å påstå, da det er forskjeller på linjer, foreldredyr osv osv innen begge rasene. At noe er annerledes gjør heller ikke det ene automatisk til bedre.

Skrevet
Dette skal du være forsiktig med å påstå, da det er forskjeller på linjer, foreldredyr osv osv innen begge rasene. At noe er annerledes gjør heller ikke det ene automatisk til bedre.

det er sant... jeg rakker ikke ned på rasen, men jeg sier det som er fakta

Skrevet
det er sant... jeg rakker ikke ned på rasen, men jeg sier det som er fakta

Det er ikke fakta at Dansk Svensk Gårdshund har et mye bedre gemytt og temperament enn PRT, det er synsing fra din side.

Gjest binta
Skrevet

Jeg synes det er litt overdrevet hvor mye mosjon en JRT faktisk skal ha.. Altså jeg kan bli imponert over hvor lenge han holder ut på ski/sykkel/løpe tur, men det er mer fordi han er så liten, enn at han er så utholdene om dere skjønner hve jeg mener.

Jeg gir min JRT normalt slik mosjon: Liten tur på morgnen, ca 1 time tur på ettermiddagen og liten runde på kvelden, i tillegg er han ofte med når vi skal noe. Også prøver vi å ha litt leketid hver dag, enten inne (dralek, finne en gjenstand/godbit ol) Eller så kan jeg gi han en fotball ute, da holder han på til han stuper, hehe.

Men er det veldig kaldt eller regner så nekter han å være mer ute en nødvendig, da kan han fint ligge nesten en hel dag inne på teppe sitt. Og han blir ikke mer crazy av det. Ja, de har mye livsglede i seg, men de er har ikke ett enegribehov ikke en normal person kan gi.

Det jeg liker mist med rasen (og jeg kjenner mange som har) er at de kan veldig fort bli veldig gneldrete....

Skrevet
Det er ikke fakta at Dansk Svensk Gårdshund har et mye bedre gemytt og temperament enn PRT, det er synsing fra din side.

unnskyld, jeg skrev det på en litt feil måte... selvfølgelig er det sett fra mine øyne...

men terriere er mer gneldrete enn en DSG...

men stort sett er de veldig like

Skrevet

Det er ikke masse og lange økter med fysisk trim som er viktigst, men de trenger en del mental stimulanse.

Fin hund for feks lydighet og agillety

Skrevet

Jeg har jack og jeg vil ikke anbefale den som en førstegangshund.

Hovedsaklig pga at den har en sterk vilje og er grusomt sta, men på den andre siden så er det også den sterke personligheten som gjør at jacker er så herlige.

Når det gjelder mosjon, så er det akkurat som med de fleste andre hunder, den blir hva du gjør den til. Min ligger like gjerne på sofaen og drar seg som å være ute på tur (spesielt når det er dårlig vær). Psykisk trening er vel så viktig.

Skrevet
men terriere er mer gneldrete enn en DSG...

men stort sett er de veldig like

Påstand og ikke fakta.

Dette varierer fra individ til individ.

Min terrierer er ikke gneldrete i det hele tatt.

Gjest always
Skrevet
Jeg synes det er litt overdrevet hvor mye mosjon en JRT faktisk skal ha.. Altså jeg kan bli imponert over hvor lenge han holder ut på ski/sykkel/løpe tur, men det er mer fordi han er så liten, enn at han er så utholdene om dere skjønner hve jeg mener.

Jeg gir min JRT normalt slik mosjon: Liten tur på morgnen, ca 1 time tur på ettermiddagen og liten runde på kvelden, i tillegg er han ofte med når vi skal noe. Også prøver vi å ha litt leketid hver dag, enten inne (dralek, finne en gjenstand/godbit ol) Eller så kan jeg gi han en fotball ute, da holder han på til han stuper, hehe.

Mange gode svar hær og jeg føler meg mer sikker når det gjelder å skaffe meg JRT.

Tror kanskje jeg overdimensjonerte den lille hunden litt :)

Hvordan er din (mener alle som har JRT og kan svare:) JRT når det gjelder ting som går fort framover?

Min kjære elsker snøscooter og isfiske og drar gjerne med scooteren på fjellet for å finne et godt fiskevann. Ville det vært noe problem å ha med hunden da, eller kan de bli elleville?

Antagentligvis er det bare en tilvenningssak, men morsomt å høre hvordan andre har gjort det :)

Skrevet (endret)

Tipper hunden kommer til å bjeffe vilt og jage scooteren.

Det er i hvertfall vår erfaring med sykler, ski, akebrett etc, men alt går med tilvenning.

Det blir dog kanskje litt brutalt for en jack å holde følge med en snøscooter, ikke minst med tanke på underlaget. Om jeg misforstår og at dere har tenkt at han skal sitte på, så blir kanskje det litt vanskelig i praksis?

Endret av Sol79
Skrevet

jeg tror ikke det blir noe problem med en JRT på en snøscooter... er jo bare å holde godt fast i hunden når dere er ute å kjører...

Lykke til med valg av hund...

Gjest always
Skrevet
Tipper hunden kommer til å bjeffe vilt og jage scooteren.

Det er i hvertfall vår erfaring med sykler, ski, akebrett etc, men alt går med tilvenning.

Det blir dog kanskje litt brutalt for en jack å holde følge med en snøscooter, ikke minst med tanke på underlaget. Om jeg misforstår og at dere har tenkt at han skal sitte på, så blir kanskje det litt vanskelig i praksis?

Det er ikke snakk om lange kjøreturen så en av oss holder hunden på fanget hvis vi er to eller kjæresten min finner en teknikk når han er alene. Hunden skal selfølgelig ikke springe etter, det er dyp sne som når meg til langt opp etter knærne jo, hehe

Håper det går å venne hunden til sånne bråkelyder og framkomstmidler :)

Når det kommer til kjønn så hadde vi tenkt oss en jente, er det noen som har erfaring angående forskjellen på kjønn?

Gjest always
Skrevet
jeg tror ikke det blir noe problem med en JRT på en snøscooter... er jo bare å holde godt fast i hunden når dere er ute å kjører...

Lykke til med valg av hund...

Tusen tall :)

Det blir nok fortsatt en stund til selve anskaffelsen, men er godt å være tidlig ute med å skaffe seg info :)

Skrevet

Å venne han til støyen kan kanskje bli litt arbeid, min har vært livredd støvsugeren i ca 2.5 år, men har endelig begynt og tøffe seg litt nå. :)

Gjest Miabia
Skrevet

Må bare legge inn en kommentar om snøscooterkjøring her, for jeg har en JRT som elsker det!!! Hun sitter på og synes det er kjempegøy! Hun har til og med egen scooterdress og lue!!! Firehjuling synes hun også er prima :ler:

Jeg henger meg litt på de andre som mener at hunden blir litt til hva man gjør det til selv, min hund elsker å være med overalt, men gjør ikke noe av å ligge inne en uværsdag! Det viktigste for den er at den er med der det skjer eller der vi er. Hun går i stallen, men får ikke bli med på ridetur etter hesten, da må hun sitte i bilen så lenge, det går helt fint. Ellers så elsker hun å kaste ball og pinne, og kan holde på med det i timesvis uten å bli lei, god trim det også!

Er ikke noe orakel på hund selv, men vet at jeg alltid skal ha JRT ved min side, for meg er det ingen raser som slår denne :jepp:

Det eneste minuset jeg har å tilføye er røytingen... Den kan være ekstrem til tider... Ellers så har jeg vært heldig med en sunn og frisk hund, nå er hun 13 år gammel, og kanskje noe stiv og litt svaksynt, men absolutt i vigør! Kul hund er alt jeg kan si!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...