Sørlandsmamma Skrevet 3. mars 2008 #1 Skrevet 3. mars 2008 Vi skal sette opp en ny samværsavtale og i den forbindelse lurer jeg på hvordan du eller noen du kjenner deler ferier...? Vi har hatt annenhver påske. H*n går nå i første klasse og da er det høstferie og vinterferie å dele på også, selvom jeg har foreslått at faren kan ha henne begge disse feriene siden han får mindre samvær etter h*n begynte på skolen (pga avstanden). Blir det feil...? Hvordan er vanlig å dele jula? Der har vi hatt en veldig fram-og-tilbake løsning, som ikke fungerer bra. Og så er det sommeren da, bør denne deles likt siden skolebarn har en mnd ferie og vi deler likt på de andre feriene? Eller skal faren bare ha de 2 ukene med h*n som han har krav på....? Kjempe fint hvis noen som har litt erfaring med dette gidder å svare
Honey Bee Skrevet 3. mars 2008 #2 Skrevet 3. mars 2008 Hos oss har vi hatt annenhver jul,påske,vinter og høstferie.Siden bf bor et stykke unna har han ønsket alle feriene enkelte år.Har ikke vi hatt planer så er det aldri noe problem. Sommerferien har vi delt opp slik at han har de 14 dager,så 14 dager hos meg for så å ha 14 dager hos bf igjen.Neste sommer vil han ha de 3 uker i strekk.Vi har ikke skriftlig avtale,men det går vel an å lage en avtale med mulighet for alternativer,slik at man kan ommøblere litt på ferier innimellom?
Gjest Gjest Skrevet 3. mars 2008 #3 Skrevet 3. mars 2008 Her har vi en helt fastspikra avtale: Jula deles i to: 23.12-27.12. og 27.12-2.1 bytter annethvert år Vinter- og høstferie også annethvert år, slik at er barnet hos meg i høstferien, er det hos faren i vinterferien det skoleåret Påsken er hos den som ikke har vinterferien, og er hele påskeuka, fra palmehelgen og til 2. påskedag Sommerferien deles i to, slik at vi har like mange uker hver. I år har jeg første del, og faren siste, neste år er det omvendt. Vært mye tull og bråk, så det er greit å ha en "uforanderlig" avtale. Denne ordningen har fungert greit over flere år.
Gjest Gjest Skrevet 3. mars 2008 #4 Skrevet 3. mars 2008 Her er Jr hos faren annenhver helg fra torsdag eller fredag til mandag. Jul blir delt opp slik: fra 23.12-26.12 hos far det ene året, neste år fra 26.12 til 01.01. Påske: fra palmehelga til "Askeonsdag" det ene året, neste år fra onsdagen til 2. påskedag. Sommerferien: 3 uker sammenhengende hos far, og 3 uker sammenhengende hos meg, ellers vanlige helger hos faren. Vinterferien har tidligere vært kjempekort her i Nord-Norge, men nå ser det ut til at barnet blir hjemme hos meg, det er hans eget ønske for den uka. "Høstferien er ikke noe problem den heller, det er samvær med den som har den langhelga som får "æren" om ikke barnet selv har ønsker den ene eller andre retningen. Kjenner meg igjen i det at det er greit å ha en fast avtale å forholde seg til, det holder støynivået nede!!!
Lykkelig eks-frue Skrevet 4. mars 2008 #5 Skrevet 4. mars 2008 Vi deler dessverre for lite synes jeg. Sommerferien har far 2 uker, maks. Påskeferien har han en dag ekstra utover samværshelgen. Juleferien har han kanskje 3 dager om barna er heldige. Høst- og vinterferie tar han ikke med barna.
sommerglede Skrevet 4. mars 2008 #6 Skrevet 4. mars 2008 Vi deler dessverre for lite synes jeg. Sommerferien har far 2 uker, maks. Påskeferien har han en dag ekstra utover samværshelgen. Juleferien har han kanskje 3 dager om barna er heldige. Høst- og vinterferie tar han ikke med barna. men vanlige folk jobber høst og vinterferie.. så hvordan skal han da få det til? hvor skal barnet være mens han er på jobb?
Gjest Gjest Skrevet 4. mars 2008 #7 Skrevet 4. mars 2008 men vanlige folk jobber høst og vinterferie.. så hvordan skal han da få det til? hvor skal barnet være mens han er på jobb? er ikke mor vanlige folk? Har mor krav på mer ferie enn far? Verken barnehager eller SFO har stengt i skolens høst- og vinterferie, ergo kan barna være der dersom foreldrene ikke har mulighet til å ta seg fri. Du vet - de fleste mødre, iallfall de som er alene om omsorgen MÅ faktisk jobbe for å forsørge seg og sine.....
Gjest Gjest Skrevet 4. mars 2008 #8 Skrevet 4. mars 2008 men vanlige folk jobber høst og vinterferie.. så hvordan skal han da få det til? hvor skal barnet være mens han er på jobb? Vel, ut fra det som skrives her, så har han da mer ferie enn det han tar med barnet. Han kan ta noe av den i høst- eller vinterferien. Eller ta mer sommerferie med barnet. "Vanlige folk", som du sier, tar ikke ferie selv, for å la barna være på sfo/barnehage mens de gjør det. Det er jo en av de få fordelene skilsmissebarn kan ha, at de da får dobbelt så mye ferie som andre. Hvis foreldrene gidder å sette dem først. Og som neste innlegg påpeker, mor har vel det samme problemet? Og det blir ikke mindre ved at far nekter å ta sin del av ansvaret.
Rosalie Skrevet 4. mars 2008 #9 Skrevet 4. mars 2008 er ikke mor vanlige folk? Har mor krav på mer ferie enn far? Verken barnehager eller SFO har stengt i skolens høst- og vinterferie, ergo kan barna være der dersom foreldrene ikke har mulighet til å ta seg fri. Du vet - de fleste mødre, iallfall de som er alene om omsorgen MÅ faktisk jobbe for å forsørge seg og sine..... Og hva tilsier at far bor i nærheten av barnehage/SFO, noe mor gjør?
Gjest Gjest Skrevet 4. mars 2008 #10 Skrevet 4. mars 2008 Avtalen er slik at barna skal være hos faren 2 uker i sommerferien. Faren har 2 uker sammenhengende ferie hver sommer da han ikke har samvær og kan reise på ferie alene (altså "barnefri" en samværshelg og en tirdsag overnatting). Samvær 5 dager i jula og 5 dager i påsken. I praksis blir det bare 2 ekstra dager i tillegg til helgen hans. I tillegg har han i følge avtalen samvær annenhver helg fra fredag kveld til mandag morgen og annenhver tirdag kveld til onsdag morgen. Med denne avtalen betaler faren bare halvt barnebidrag. Samværsgruppe 3. Ferier regnes inn i beregningsgrunnlaget for barnebidrag. I praksis er barna nesten aldri hos faren sin, men han vil ikke forandre samværsavtalen for det taper han økonomisk på. Mitt råd er å finne ferieløsninger som er til det beste for barna og som er realiserbare. Ikke la antall samværsnetter som avgjør barnebidraget bli styrende. Lag avtaler som blir praktisert. Og vær villig til å forandre den opprinnelige avtalen hvis den viser seg å ikke fungere. Hvis dere samarbeider godt tror jeg dere vil finne ferieordninger som fungerer bra for deres barn. Lykke til!
Gjest Gjest Skrevet 4. mars 2008 #11 Skrevet 4. mars 2008 Og hva tilsier at far bor i nærheten av barnehage/SFO, noe mor gjør? Da må faren enten bruke ferien sin sammen med barna eller ha mindre feriesamvær. Moren kan aldri tvinge faren til mer samvær enn han selv ønsker. Det er alltid den som har den daglige omsorgen som har ansvaret for at barnet har et sted å være. Dette gjelder også hvis faren uteblir når han i følge avtalen har samvær.
HeleneHarepus Skrevet 4. mars 2008 #12 Skrevet 4. mars 2008 Undrer meg over begrepet; hva er vanlig? Det som er vanlig for dere er kanskje uvanlig for andre, eller? :klø: Etter mitt syn er det jo barna det handler om. de har ferie mer enn foreldrene. Synes da det er bedre at barna er med en av foreldrene som har mulighet til å ta fri enn å være på skole/sfo/barnehage mens bostedsforelder er i jobb. Men klart at dette innebærer en god dialog og klare avtaler med mulighet til fleksibilitet foreldrene imellom. Men som allerede sagt; dette innebærer en god dialog.
Gjest Gjest Skrevet 4. mars 2008 #13 Skrevet 4. mars 2008 Glemte å skrive at barna i følge samværsavtalen er hos meg hver vinterferie og høstferie. Faren ønsket ikke å ha samvær da.
HeleneHarepus Skrevet 4. mars 2008 #14 Skrevet 4. mars 2008 Kjenner til flere vanlige samvær jeg: 1: barnet har ikke noe samvær med sin far etter fars eget ønske. Far har flyttet til en annen del av landet og er ikke interessert i kontakt med noen av sine 4 barn med fire ekser. 2: barnet har annenhver uke, to uker sommerferie og endten 3 dager med jul i midten eller nyttår i midten. Far orker ikke ha barnet mer da han også vil ha ferie. Ferie for ham er ferie uten barn. 3: barnet er omtrent halve året hos mor, og den andre halvdelen hos far. Med andre ord 50/50 løsning. Både mor og far er ressursterke foreldre som samarbeider bra og bor i samme nærmiljø. 4: barnet er hos mor hver 3 helg, 4 uker sommerferie, annenhver jul eller nyttår, annenhver påske, annenhver vinterferie, annenhver høstferie og litt ekstra i forbindelse med langhelger som pinse, 1 mai etc. Mor og far samarbeider dårlig men de har dom fastsatt i retten på samværsavtale. Begge holder avtalen og kommuniserer kun pr sms. Alt dette er vanlig samvær for dem det gjelder. Så gjelder det å finne sin variant som gagnger barn og foreldre. Lykke til.
Gjest Gjest_Aina_* Skrevet 4. mars 2008 #15 Skrevet 4. mars 2008 Annenhver helg fra torsdag til søndag. Vinterferie hos en, høstferie hos den andre. (På papiret. Har aldri skjedd i praksis) Påsken deler vi og bytter barn på onsdagen. Full anledning til å ha barn hele påsken dersom man skal bort. Har aldri skjedd. Pinse og andre helligdager som faller i forbindelse med en helg, hos den av foreldrene som har barnet den helga. Sommerferie alt fra 3 uker til 0 uker. Mor tilpasser seg far. Ukene trenger ikke å være sammenhengende. 3 uker har kun skjedd en gang på over 10 år. Ofte bare 0 eller 1 uke. Fra midt på dagen på julaftenen og fram til den 27. Da bytter vi. Har barnet fram til kvelden 1. januar. 17. mai alltid hos mor etter far sitt ønske. Hender at han er med på noe den dagen. Bursdager alltid hos mor, men far blir invitert. Far har anledning til å be om så mye samvær han ønsker, men det er dette som er blitt prakis her. Jeg synes ikke man skal henge seg opp i ordet vanlig. Gjør det som er best for barnet og dere. Jeg har invitert til mer samvær, men far har ikke ønsket dette.
Lykkelig eks-frue Skrevet 4. mars 2008 #16 Skrevet 4. mars 2008 men vanlige folk jobber høst og vinterferie.. så hvordan skal han da få det til? hvor skal barnet være mens han er på jobb? Barna er vel i SFO og i barnehage evt. som sine andre venner. Og det må de uansett være, for jeg har da ikke 12 uker ferie i året. Jeg jobber og må derfor benytte meg av barnetilsyn den tid jeg er på jobb. Men i vårt tilfelle er faktisk far student og har mulighet til å ta seg fri. er ikke mor vanlige folk? Har mor krav på mer ferie enn far? Verken barnehager eller SFO har stengt i skolens høst- og vinterferie, ergo kan barna være der dersom foreldrene ikke har mulighet til å ta seg fri. Du vet - de fleste mødre, iallfall de som er alene om omsorgen MÅ faktisk jobbe for å forsørge seg og sine..... Ja de aller aller fleste av oss jobber Og vi er vanlige folk vi også :D Vel, ut fra det som skrives her, så har han da mer ferie enn det han tar med barnet. Han kan ta noe av den i høst- eller vinterferien. Eller ta mer sommerferie med barnet. "Vanlige folk", som du sier, tar ikke ferie selv, for å la barna være på sfo/barnehage mens de gjør det. Det er jo en av de få fordelene skilsmissebarn kan ha, at de da får dobbelt så mye ferie som andre. Hvis foreldrene gidder å sette dem først. Og som neste innlegg påpeker, mor har vel det samme problemet? Og det blir ikke mindre ved at far nekter å ta sin del av ansvaret. Takk Og hva tilsier at far bor i nærheten av barnehage/SFO, noe mor gjør? Han valgte å flytte et lite stykke unna der barna har bodd hele livet, men han bor faktisk ikke mer enn 10 minutter unna med bil. Så det er faktisk viljen det står på.
Far til 2 Skrevet 5. mars 2008 #17 Skrevet 5. mars 2008 Vi skal sette opp en ny samværsavtale og i den forbindelse lurer jeg på hvordan du eller noen du kjenner deler ferier...? Vi har hatt annenhver påske. H*n går nå i første klasse og da er det høstferie og vinterferie å dele på også, selvom jeg har foreslått at faren kan ha henne begge disse feriene siden han får mindre samvær etter h*n begynte på skolen (pga avstanden). Blir det feil...? Hvordan er vanlig å dele jula? Der har vi hatt en veldig fram-og-tilbake løsning, som ikke fungerer bra. Og så er det sommeren da, bør denne deles likt siden skolebarn har en mnd ferie og vi deler likt på de andre feriene? Eller skal faren bare ha de 2 ukene med h*n som han har krav på....? Kjempe fint hvis noen som har litt erfaring med dette gidder å svare For meg synes det som om du er åpen for det meste såfremt det ivaretar barnets behov for mye kontakt med pappan. En mer lovende start enn det er vel umuloig å få til. Hvis du er like åpen ved mekling er det mye som tyder på at barnets behov vil bli ivaretatt på aller beste måte om faren er like positiv. Derfor mener jeg at du bør ha samme holdning som det du viser her når du går til mekling. Det er klart at store avstander gjør ofte samværet vanskelig. Barnet er det som lider mest for dette. Jeg vil helst ikke komme med forslag fordi: a) Jeg mesteparten av tiden har bodd veldig nær moren. b) Myndighetene for en del år siden gikk ut med at beskrivelsen "normalt samvær" burde fjernes fordi de så at en slik beskrivelse gjorde det legitimt å begrense samværet mest mulig. Jeg forstår imidlertid at du gjerne vil ha det i "faste former", noe barnet også vil ha stor glede av. Usikkerheten mht samværet er værre for mange barn enn veldig mye annet. Men pass på at dere kommer frem til en ordning som både barnet og foreldrene kan leve med mht mengde og gjennomførbarhet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå