Gå til innhold

Vask av bil

Anbefalte innlegg

Gjest Mipp Mippmara
Skrevet

Hehei:)

Hvordan vasker du bilen din?

Polerer du den?

Jeg varierer med å vaske på bensinstasjon i "vaskemaskin" eller hjemme selv med hageslange og kost som også brukes til å børste snø om vinteren. bruker mye vann, og vann "over" kosten for å unngå å skade lakken og lage riper på grunn av grus og annen skitt.

Vet at det er en del som bruker høytrykksspyler. Vurderer å kjøpe det selv. Det virker veldig letvint og unngår problemet med å lage riper med kost/børste. Noen sier høytrykksspyler skader lakken.

Hmmmm..... vanskelig dette. Viktig for meg at det er lettvint, billig og at det ikke skader bilen!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Zalovann, svamp og hageslange som regel.

Sambo drar til sånne selv-vask-haller en gang i blandt i tillegg.

Gjest Anonymous
Skrevet

Spyling rund baut med høyttrykkspyler (også inne i hjulbuene), svampvask med varmt vann og bilshampo, ny spyling, tørking med pusseskinn. Motorvask tas før service.

Vi polerer to ganger i året ca, bruker evt lakkrens først.

Børstefrie maskiner vasker ikke rent, og børstemaskiner møkker ut bilen og/eller lager striper i lakken, så de brukes bare i nødsfall. som f. eks 16. mai i regnvær...

Eehh... ja, Reven er proff altså...

Gjest Zalomine
Skrevet

Jeg husker fortsatt meg og min bror, med svamp og bøtte, samt hageslangen (og en liten kost nettopp til bilvask til å montere på hageslangen, og putte såpe inni var også i bruk et år). Og innvendig støvsuging og vasking med kluter. Og ei plate vi begge kunne akseptere på bra volum ibilen, selvsagt! Vår oppgave var å få bilen ren og pen til sommerferien, i gjengjeld fikkvi en "feriegave" av pappa. Vel, slik virket det i alle fall.

Har ikke bil nå, men trurat alternativene for meg ville vært vaskemaskinapå bensinstasjonen, eller bøtte og svamp. samvittigheta sier bøtte og svamp, men latskapen sier bensinstasjonen. (Sambo er dog overbevist om at jeg/vi en vakker dag nok blir voksne. Da kanskje samvittigheta vinner over latskapen?)

Gjest Dr Zoidberg
Skrevet

Bilvask er første regel for å ha en hel bil, ergo tar jeg det veldig seriøst.

Bilen skal hovedsakelig være ren, og om vinteren vaskes det ofte pga salting. Jeg er desverre veldig slurvete når det gjelder det innvendige, men jeg lover stadig å skjerpe meg. Vaskemaskiner er hovedsakelig et banneord, men det finnes faktisk en her i Bergen som jeg bruker - Esso på Damsgård. Hverken børste eller høytrykk, derimot bruker den sånne amerikanske kluter, slik man ser på film.

Bilene mine proffpoleres gjerne med en gang jeg har fått nøkklene og vognkort, etter det så er det de nødvendige poleringene for å få et pent yttre og hel lakk ikke så omfattende. Synes det er verd de kronene det koster. Bruker Autoglym Exclusive Senter, de finner du stort sett over hele landet. Bruker kun Autoglym polering og lakkrens, siden jeg vet det er topp kvalitet.

En perfekt polert bil er stort sett en drøm å renholde, det skal plutselig ikke mer enn en kjapp omgang med høytrykkspyleren - så er det ferdig. Veldig møkkete, så må svampen frem.

Motor-rom og understell får fire ganger i året en fullstendig gjennomvask for hånd, samtidig som jeg leter etter skavanker og tull. Ellers spyles det ved behov.

Tectyl kommer på hvert tredje år, og er noe av det absolutt første som skjer når jeg kjøper bil - ny eller brukt.

Skrevet

Proffpolering anbefales!!! I hvert fall hvis du har en bil som fortjener å bli tatt vare på! Koster litt penger, men tipper at du sparer det inn igjen på vask + at lakken holder seg mye finere og høyner verdien på bilen når du skal selge den. Denne polishen legger seg som et "glasslag" utenpå lakken og gjør at skitten ikke setter seg fast på samme måten. Steinsprut etc. blir faktisk også redusert.

Når bilen skal vaskes er bilvaskeanlegg m/børster bannlyst! (Hvis jeg får lyst til å sandstrø bilen min og gni det inn, skal jeg gjøre det manuelt!)

Om vintereren blir bilen vasket/spylt manuelt el. børsteløst 2 ganger i uken og får lov til å stå i +-grader til den blir tørr.

Om sommeren vaskes den manuelt for hånd ved at den først spyles ren for skitt med slange/svak høytrykksspyler og deretter evt. vaskes forsiktig med svamp og lunkent såpevann.

Mottorrom og understell sees etter ca. en gang i måneden og får seg en skikkelig vask ved behov, d.v.s ca. 4 - 5 ganger i året.

Å gå inn i min bil med skitne sko eller etterlate et sjokoladepapir er "dødssynd", så den er alltid ren innvendig. Støvsuger og div. kluter er likevel fremme ca. en gang i måneden. (Unntak gjøres for Voffe som ikke forstår at det blir potemerker på skinnseter. Han må imidlertid også sitte innpakket i et stort badehåndkle når han er våt og skitten, hviket han ikke later til å ha noe i mot :kul: )

SKAL sove nå og er nok litt ekstrem på dette punktet...

Skrevet

...og, ja, høytrykkspyler er et nyttig redskap til mange ting, men den må brukes med vett! Hvis du spyler for hardt spyler du sand og grus inn i lakken i stedet for å spyle det av.

Skrevet

Om vinteren blir det maskinvask hos Vaskeland som spyler med såpe/høytrykksspyler først, og så gjennom en automatisk "klutbørste"vask.

Om sommeren vasker jeg med svamp og vann med bilshampo. Tørker med klut/pusseskinn. Polerer bilen ofte (selv). Tar spesiell greie på felger og støtfangerene - bilen blir så blank og fin - kult at folk legger merke til det.

Har en liten bil, så det er ikke så ille å polere den selv. Men jeg er avhengig å kunen vaske den hos noen som bor i en enebolig med en privat innkjørsel og hageslange... Ikke alltid så lett å gjøre det når en vil når en bor midt i byen..

Skrevet

Jeg kjører på jobben, leverer nøkkelen ned til bilpleiehallen - og henter nøkkelen igjen etter endt arbeidsdag :hoho: Enklere kan det ikke gjøres.

Der vaskes det på den manuelle måten dvs. ingen maskin på min billakk.

Dessuten har jeg da bilen var ny kostet på meg Ditec-behandling, som gjør at jeg ikke behøver polerer bilen - men tar rebehandling hvert halvannet år... Dette koster litt, men har alltid blank bil når den er ren da.... :wink:

Skrevet

høyttrykksspyler brukes på bilverksteder ved bilvask..

og har du rød bil, så ikke bruk for varmt vann, det matter ned lakken! det samme gjør maskinvask med børster.

Skrevet

Ikke bruk zalo til bilvask! Det ødelegger lakken! :o

Skrevet

og har du rød bil, så ikke bruk for varmt vann, det matter ned lakken! det samme gjør maskinvask med børster.

Mulig at enkelte gjør det - men ikke på "mitt" verksted... Så er det ikke verkstedet som vasker heller da - men guttene på bilpleia !

På bil nr. 2 (en gammel skrothaug) bruker jeg høytrykken hjemme....passer på å ikke spyle for hardt, stiller ned trykket - slik at ikke lakken på den gamle haugen preller av :ler:

Skrevet

Hageslange, og svamp med såpe i.. eller hva det nå er!!

Vaskehallen på Esso er heller ikke så værst :rodme:

Skrevet

Mottorrom og understell sees etter ca. en gang i måneden og får seg en skikkelig vask ved behov, d.v.s  ca. 4 - 5 ganger i året.  

Er mulig dette er et helt teit spørsmål, men jeg har ikke bil så jeg er litt amatør.. Lurer rett og slett på hvordan man vasker motorrom og understell. Gjør en dette selv, eller gjøres det på verksted/pleiehall?

Skrevet

Er mulig dette er et helt teit spørsmål, men jeg har ikke bil så jeg er litt amatør.. Lurer rett og slett på hvordan man vasker motorrom og understell. Gjør en dette selv, eller gjøres det på verksted/pleiehall?

Samboer spruter på litt avfettningsmiddel i motorrommet og lar det stå en stund før han spyler av... Understell har vi kun vasket i vaskehall. (Noen program er med inkl. understellsvask)

Gjest Dr Zoidberg
Skrevet

Dette kommer litt ann på. Har du lekkasjer noen plasser fra tetteringer i motorblokken, så skal du være veldig forsiktig med vask i motorrommet. Du vil absolutt ikke ha vann på feil plasser. Sjekk også at du ikke har åpen elektronikk noen plasser, elektriske ledninger med åpen leder eller lignende styggedom.

Spyl aldri med høytrykkspyler på gummireimer eller direkte på vannledninger - det samme gjelder for varmluftrør som ikke er av hardplast. Har bilen din forgasser, så vær forsiktig rundt denne, ellers skaper du bare ekstraarbeid.

Ellers er det bare å skaffe seg en mild motor-rens, spraye denne rundtom der det er drittent og spyle av etter noen minutter. Det lønner seg å bruke varmvann. Sterk avfettning er fy-fy, unngå å få kjemiske stoffer på reimer.

Personlig tar jeg en ordentlig runde over hele bilen, med klut og børste, en gang i året. Men nå er jeg alltid en smule voldsom når det handler om bil, så dette bør ikke være nødvendig.

Understellet er veldig viktig å holde rent, men som oftest går dette bra med en kjapp runde med høytrykkspyler. Vær oppmerksom på at du kan slite bort en del tectyl slik, så derfor lønner det seg å tectylere ved behov. Dette gjør du lurest i å la en spesialist ordne. Det lønner seg også å smøre nødvendige drivknuter/ledd/bremsedeler regelmessig. Samme gjelder med dørhengsler og låser.

Men noen viktige regler finns!

- Spyl ALDRI vann i et motorrom på en bil som nettopp er kjørt, eller hvor motoren i hovedsak er varm.

- ALDRI vann på bremser på en bil som nettopp er kjørt, iskaldt vann på varme bremser er idiotisk unødvendig. Er du uheldig, så kan du ringe Falken etterpå.

- Har bilen din kardang, så unngå å spyle direkte på denne og festene med høytrykk. Samme gjelder alle typer gummibelger ved drivknuter, støtdempere o.l.

- Vask innsiden av felgene regelmessig. Aluminumsfelger trenger regelmessig vedlikehold, kjør aldri ukevis uten å vaske disse.

Et annet kjøpetips anngående biler og rene motor-rom; vær skeptisk til bruktbil hvor motor-rommet er unaturlig rent, eller hvor du ser det er gjort flid med å vaske. Mulig noen forsøker skjule en lekkasje.

Gjest Dr Zoidberg
Skrevet

Det gjør ingenting om du bruker varmt vann, det er håpløst å vaske en bil med kaldt vann om du ikke bruker høytrykk.

Husk at lakken skal tåle at en våt bil står ute i sterk solvarme, pluss all sur nedbør etc.

Bilen blir derimot matt om du hiver deg på den med svamp med en gang, derfor lønner det seg med høytrykk først. Husk at mens du kjører, så fester det seg utrolig mye dritt på platene. Dette gnir du utover når du begynner vaske med en gang, ergo riper du bilen opp pr svamp.

Dette synes veldig lett på røde, sorte og generelt mørke biler. Derfor er metallic-lakk en fin ting. Og derfor polerer man bilen, uansett farge.

bruk også avfettning før du starter vasken, la denne virke noen minutter - spyl så av.

Det jeg har kostet på mine biler, er å legge et eller to ekstra lag med klarlakk på bilen. Er du veldig glad i den, den er i perfekt stand, så anbefaler jeg dette. Det koster litt, men den varer lengre. Og dæven, så lekker den blir etterpå!

Zalo er faktisk bad for bilen. Bruk ting som hører til rett miljø. Autoglym på bilen, Zalo på kjøkkenet.

En annen ting - ikke poler eller noe slikt om bilen din har fått lakkforseglings-behandling! Spør i så fall om korrekt prosedyre hos en ekspert.

Gjest Anonymous
Skrevet

HVORFOR er Zalo ikke bra for bilen?

Gjest Dr Zoidberg
Skrevet

Fordi den kjemiske sammensettningen ikke er heldig for bilens klarlakk/lakkforsegling. I kombinasjon med den poleringstypen du allerede har, kan den gjøre bilen matt og ru i lakken. Plasten mister også farge av Zalo.

Plast bør for øvrig få spesiell behandling med tiltenkte preparater for å holde fargen.

Gjest Donna
Skrevet

Skal vi se :

Bøtte med varmt vann og turtlewax bilshampo

Svamp

Spyleslange.

Bilen spyles for å få løs skitt

Bilen vaskes del for del med svampen. Bruker mye vann. Spyler det vaskede feltet.

Spyler hele bilen

Lar bilen tørke.

Går over det sorte med et middel som får det til i bli sort igjen ( blir fort grålig uten).

Så puster man lettet ut og gleder seg over at man er ferdig for denne ganen. Hendene vaskes og man prøver å redde restene av de med fuktighetskrem :wink:

En sjelden gang poleres det etterpå. voks på - voks av ....en dritjobb. Kjøpte en poleringsmaskin i fjor sommer - men den lagde et helvete - det ble jo merker i lakken og den røde fargen på bilen smittet over til kluten på den maskinen...Dessuten så ristet den noe forferdelig - og den var tung og uhamselig.... :-?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...