Gå til innhold

Tidligere flamme som ikke vil ha kontakt

Anbefalte innlegg

Gjest Francess
Skrevet

Jeg er kvinne, er i et forhold til en mann som jeg har vært sammen med siden midten av tenårene. For flere år siden flørtet jeg litt med en lesbisk jente. Vi ble etterhvert venner. Iløpet av det første året vi kjente hverandre fortalte jeg henne at jeg hadde følelser for henne. Etter 1,5 år flyttet hun til en annen by.

Vi holdt kontakten over msn og traff hverandre et par ganger i ferier. I fjor nevnte jeg tilfeldigvis at jeg hadde hatt følelser for henne tidligere. Hun ble kjempeoverrasket. Jeg påpekte at jeg jo hadde fortalt henne det før, men hun kunne overhodet ikke huske det. Venninnen syntes det var spesielt rart at hun ikke husket det siden hun hadde følelser for meg også. Hun mente at hun må ha trodd jeg tullet siden jeg gikk for å være hetero. Etter dette flørtet hun mye med meg over msn, skrev til meg hver kveld, kalte meg søta. Hun har blitt beskrevet som en kald type, og kastet aldri om seg med kosenavn før det. I en samtale sa jeg at jeg hadde det bra med samboeren min, og ville leve med ham. Vi fortsatt å holde kontakten, hun ble mindre pågående, men vi forsatte å prate sammen en god del i lang tid.

Var i samme by som venninnen min i juleferien i år, men vi traff ikke hverandre. Har bare hatt én noenlunde lang samtale med henne siden nyttår. Lurer på hvordan det går med henne. Jeg liker henne veldig godt, og vil gjerne ha kontakt med henne. Når jeg skriver til henne svarer hun ikke, dropper raskt ut av samtalen eller svarer kun på det jeg spør om uten å spørre tilbake. Det på tross av at jeg kan ta kontakt med flere ukers mellomrom. Hun er ofte pålogget msn. En gang i høst spurte jeg henne om hun syntes jeg var en kjedelig person. Hun svarte: "Nei, jeg får ikke følelser for kjedelige personer så". En annen gang spurte jeg om hun ikke ville prate med meg mer. Da sa hun bare: "Jo, det er koselig"

Jeg vet at hun har vært forelsket i heterofile venninner tidligere. Blant annet hadde hun en ulykkelig forelskelse på vgs, som jeg tenker at kanskje har preget henne? Hun løste det med å gradvis unngå venninnen, og til slutt tenkte hun ikke på henne så mye mer.

Jeg vil gjerne ha kontakt med venninnen min. Har kjent henne i fire år. Men det er jo ikke bare opp til meg om vi skal ha kontakt. Jeg kan ikke gjøre så mye annet enn å gi opp og la henne være i fred. Hun vil jo åpenlyst ikke snakke med meg. Jeg burde ta hintet snart.

Noen som har vært i samme situasjon, som har vært på den ene eller andre siden? Noen som har noen tanker?

Videoannonse
Annonse
Gjest Britt Banditt
Skrevet

Du har en samboer, men har fortalt henne at du har følelser for henne, og hun har sagt at hun har følelser for deg? Samtidig sier du til henne at du har det bra med samboeren din?

Kanskje hun rett og slett ikke vil bli såret og derfor kutter ned på kontakten med deg?

Gjest Francess
Skrevet

Jeg hadde følelser for henne for 3,5-4 år siden. Det var rundt da jeg fortalte det til henne. Er enig i at det kanskje var dumt av meg. Jeg ville bare være åpen. Men hun skjønte tydeligvis ikke at jeg mente det jeg sa. For rundt ett år siden nevnte jeg det igjen. Jeg trodde jo hun visste det fra før iom at jeg hadde sagt det til henne.

Ja, det tror jeg også. Er kanskje lite å gjøre med det. :(

Gjest Britt Banditt
Skrevet

Jeg syns at du burde la henne være så du ikke sårer henne mer enn nødvendig.

Hvorfor skal du drive og flørte med henne når du har samboer? Syns samboeren din at det er helt greit at du har følelser for henne og flørter med henne?

Gjest Francess
Skrevet

Jeg har ikke følelser for henne lenger. Det er flere år siden jeg hadde det. Nå er det heldigvis ikke sånn lenger.

Ja, jeg skal la henne være. Vil henne ikke noe vondt. Det er synd siden vi har en god tone, og jeg liker henne kjempegodt. Jeg mister en venn jeg har hatt lenge. Men jeg har jo ikke noe valg.

Gjest Gjest
Skrevet

For all del, la henne være i fred. Det mest grusomme som finnes er å være forelsket i en venn som det aldri kan bli noe med. Ved å opprettholde kontakten torturerer du henne bare og gjør henne ute av stand til å komme over deg.

Jeg synes du skal la henne være den som ringer/skriver først fra nå av.

Gjest Francess
Skrevet

Du har nok rett. Jeg skal slutte å kontakte henne. Tviler på at hun kommer til å ta kontakt med meg. Jeg får heller fokusere på andre venner.

Gjest Francess
Skrevet

Hun er i et annet land, skal være der en stund, og jeg lurer sånn på hvordan det går med henne. Det er venninnen min...Har lyst til å sende en melding på facebook.

Skrevet (endret)

Det er jo akkurat samme problemstilling som om du hadde hatt en kamerat du ble forelska og glad i, som flørtet masse med deg og som fortalte at han hadde eller hadde hatt følelser for deg og som kontaktet deg masse, men som samtidig ga beskjed om at han hadde det bra med sin samboer og ikke ville ende det forholdet. Hvis du kjenner litt på den følelsen skjønner du kanskje henne og? Det er vanskelig å ha vennskapsforhold hvis den ene har andre følelser. Vennskapet deres er ikke gjensidig - du vil være venn, hun vil være kjærest.

Skjønner også godt at du er nysgjerrig på hvordan hun har det i nytt land, men tenk deg selv. Hvis du var i hennes sted. Gamle flammer som aldri gir slipp men som samtidig gjør det klart at de ikke er interessert "på den måten" og som sier at de har det bra i forholdet sitt - man ønsker rett og slett ikke alltid å tilfredsstille nysgjerrigheten deres, det er vel mer naturlig at man ønsker å få slike personer ut av livet sitt og gå videre. Dessverre for deg.

Endret av Kosemose
Gjest Bellatrix
Skrevet
Det er jo akkurat samme problemstilling som om du hadde hatt en kamerat du ble forelska og glad i, som flørtet masse med deg og som fortalte at han hadde eller hadde hatt følelser for deg og som kontaktet deg masse, men som samtidig ga beskjed om at han hadde det bra med sin samboer og ikke ville ende det forholdet. Hvis du kjenner litt på den følelsen skjønner du kanskje henne og? Det er vanskelig å ha vennskapsforhold hvis den ene har andre følelser. Vennskapet deres er ikke gjensidig - du vil være venn, hun vil være kjærest.

Skjønner også godt at du er nysgjerrig på hvordan hun har det i nytt land, men tenk deg selv. Hvis du var i hennes sted. Gamle flammer som aldri gir slipp men som samtidig gjør det klart at de ikke er interessert "på den måten" og som sier at de har det bra i forholdet sitt - man ønsker rett og slett ikke alltid å tilfredsstille nysgjerrigheten deres, det er vel mer naturlig at man ønsker å få slike personer ut av livet sitt og gå videre. Dessverre for deg.

Ja. Når hun prøver å ha minst mulig kontakt gjør hun det for å beskytte seg selv så hun ikke blir mer såret.

Gjest Francess
Skrevet

Takk for svar.

Jeg tviler på at hun er forelsket i meg nå. Og hun har kontakt med andre hun har hatt følelser for, samt en eks.

Jeg er ikke bare nysgjerrig. Jeg er interessert i hvordan hun har det, er glad i henne og setter pris på jenta.

Skrevet

Joda, vi skjønner jo det. Men du har egentlig to valg: Enten kan du velge å tro at hun trenger avstand fra deg fordi du er en slik person hun ikke kommer helt over hvis dere har kontakt, at det rører for mye hos henne og blir for slitsomt for henne og at hun ikke klarer å gå videre og slippe dagdrømmen om deg hvis dere fortsatt skal ha et "vennskap". Eller du kan velge å tro at du av en eller annen grunn har kommet inn på lista over B-venner. Den type venner man liker og er glad i, men som man egentlig ikke tenker så mye på i hverdagen, den type venner man ikke prioriterer i en hektisk hverdag.

Gjest Francess
Skrevet

Ja, om jeg er en B-venn eller om hun beskytter seg selv vet jeg helt ærlig ikke. Jeg kan ikke spørre heller.

Gjest Francess
Skrevet

Jeg føler at jeg for henne kun er interessant som flørt (hadde det ikke vært for kjæresten), og ikke som venn.

Teit. :(

Skrevet

Hun har vel følelser for deg, og da er det ikke lett å omgås kun som venner.

La henne være du.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...