Gå til innhold

pulstrening

fridakah

Anbefalte innlegg

Jeg kan fint trene 1 time med 160 i puls på elipsemaskin (trener intervall, så det varierer jo noe)....men "fettforbrenningssonen" ligger på rundt 130 for min aldersgruppe..

nå er spørsmålet:

jeg prøver å gå ned i fettprosent og burde jo derfor ligge på ca 130, men hvis jeg hadde gjort det så hadde jeg ikke svettet nesten + velværedelen av treningen (få ut energi og aggresjon mm) hadde gått vekk for min del....treningen hadde blitt kjedelig

hva synes dere? bør jeg gi blaffen i pulssonen og kjøre mitt eget løp?

eller bør jeg følge sonen og heller trene mye lenger...på en time brenner jeg ca 700kcal slik jeg trener nå?

håper på masse gode svar!

må jo også si at det er veldig motiverende å være her inne, merker at trening blir en mye mer naturlig del av min egen hverdag når jeg leser om alle andre som gjør det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvilken puls du bør trene på er avhengig av makspulsen din.

Sannheten er at du vil forbrenne mer jo nærmere du er makspulsen din.

Det som jobber mot deg da er din anaerobe terskel. Under den får musklene tilstrekkelig med oksygen og du kan holde på ganske lenge. Terskelen er ikke en gitt puls, men intensitet over tid.

Når du krysser terskelen får ikke muskelen nok oksygen. Melkesyre skilles ut og du stivner.

Så kan du holde på lenge med en høyere puls, så synes jeg heller at du skal gjøre det. Hvis du evt går ned på pulsnivået rundt 130/min så kan du holde på enda lengre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den absolutte mest effektive måten å trene for å bli kvitt fett på er intervalltrening, eller trening med veldig høy intensitet, 90-95% av makspuls. På NTNU har de forska endel på dette, og intervalltrening er i seg selv en veldig effektiv slankemetode.

Intervalltrening er svært belastende på kroppen og driver du med det mer enn 3 ganger i uka så kan det være lurt å være bevisst faren for overtrening.

Pulssone-trening med lav puls er kun relevant hvis man trener såpass mye at man blir overtrent hvis man trener med høyere puls. Typisk gjelder dette for eliteutøvere innen langdistanseidrett. Lance Armstrong trente visstnok nesten kun med lav puls.

-> Fettforbrenningssone-tankegangen er utdatert og/eller feil, og med mindre du trener virkelig mye er det bare å kjøre på med høyest mulig intensitet, hvis du vil ned i vekt.

Endret av Cognizance
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ikke den NTNU forskningen om å forbrede kondisjon, ikke slanking? Jeg husker jeg leste om det, og så vidt jeg husker var det lite om akkurat vekttap der, det var mer snakk om å få opp kondis.

De er jo selvfølgelig knyttet til hverandre, men bare husker ikke at de snakket om slanking... :forvirret:

Ellers, til ts - hvis du vil gå ned i fettprosent - så flere kalorier du brenner, så bedre. Så hvis du føler at du kan gjøre det mer intensivt, da er det bare bra, du brenner jo flere kalorier og det er jo hele poenget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ikke den NTNU forskningen om å forbrede kondisjon, ikke slanking? Jeg husker jeg leste om det, og så vidt jeg husker var det lite om akkurat vekttap der, det var mer snakk om å få opp kondis.

De er jo selvfølgelig knyttet til hverandre, men bare husker ikke at de snakket om slanking... :forvirret:

Ellers, til ts - hvis du vil gå ned i fettprosent - så flere kalorier du brenner, så bedre. Så hvis du føler at du kan gjøre det mer intensivt, da er det bare bra, du brenner jo flere kalorier og det er jo hele poenget.

Det var vel utholdenhet de forsket mest på, men det kom frem at intervall trening også var effektiv for fettforbrenning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wildcat

I tillegg til at man totalt forbrenner mer med hard intervalltrening, så vil forenklet sett kondisjonen din bli bedre, og dette øker basalforbrenningen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...