Gjest gjest nå Skrevet 2. mars 2008 #1 Skrevet 2. mars 2008 Jeg og mannen skal i gjeldsrådgivning til uka. Men jeg lurer litt på hva de egentlig kan hjelpe oss med. Vi har virkelig rota det til for oss selv. Jeg har vært syk de siste 5 årene og har derfor hatt ingen eller lav inntekt. Vi har vel og hatt dendens til og bruke penger vi ikke har og ta opp en del kjøpekort gjeld flere steder. Så nå sitter vi her, vi har to barn og jeg er fortsatt alt for syk til og jobbe. Vi har utgifter som er like høye som inntektene våres. Det vil si vi ikke har ekstra til mat og sånn. Vi bor i en leilighet på 80 m2, så er jo ikke stor, men den er ny og bra for meg da jeg er hyperallergisk mot alt, så og flytte er lite aktuelt. Men det er en andelsleilighet med høy fellesgjeld. Og bare siste året har utgiftene på bo økt med 5000 kr. Vi trengte og bil da den andre var klar for dynga, så da har vi 3500 i billån og. Vi må og ha barnehageplass da jeg er for syk til og klare og ta meg av barna. Så der går det jo penger. Men det verste er nok de mange tusen kronene vi har i smågjeld, overalt og div inkassosaker. Vi ønsker virkelig og rydde opp i økonomien vår, men vet ikke helt om det går. For oss nå blir vel det viktigste og rydde opp så godt vi kan og prøve og holde det flytendes så lenge det går. Jeg har og i vente en arv, som blir på litt over en million. Og regner vel med at det skjer i løpet av 1 års tid. Og når det skjer så kommer alt det til og bli brukt på gjeld. Og da vil jo våres situasjon bli en helt annen. Men vi trenger jo og ordne ting nå, sånn så vi ikke risikerer og miste både hjem og bil før den tid. Har noen erfaring ang gjelsrådgivning så kom gjerne med det. Eller hvis noen har tips og råd om våres håpløse situasjon blir jeg veldig taknemlig.
Gjest antigartner Skrevet 2. mars 2008 #2 Skrevet 2. mars 2008 Jeg har ikke vært hos gjeldsrådgiver selv, men kjenner noen som jobbet som det i en kommune. De kunne selvsagt ikke beskrive jobben sin i detalj, men utfra det jeg forsto, så var det ikke uvanlig at det var personer med flere smålån (som til sammen ble store), kjøpekortgjeld, inkassosaker og forbrukslån som trengte gjeldsrådgiving. Gjeldsrådgiveren skal helst komme inn for å hjelpe folk før det går så langt at de må selge boligen sin. Konkret går det ofte ut på å hjelpe folk få til avtaler med banken om betalingsplaner som en kan leve med. Tror også det i en del tilfeller er mulig å få hjelp til å undersøke/forhandle fram avtaler om å samle flere av smålånene til ett lån slik at det blir mer oversiktlig. Oversikt over faste inntekter og faste utgifter er lurt å ha med seg! Gjeldsrådgiveren trenger alle fakta rundt økonomien deres. Be også om tips og råd om hva dere kan søke om offentlig støtte til, sett i sammenheng med din helsesituasjon og deres totale økonomiske situasjon. Det jeg skriver gjelder de kommunale gjeldsrådgiverne. Jeg så et innslag på et av forbrukerprogrammene på TV forleden dag (husker ikke om det var FBI eller TV2 hjelper deg) som omhandlet private gjeldsrådgivere. De opererer tydeligvis litt annerledes, for de skal tjene penger på folk med gjeld. Lykke til!
Gjest ekteGjeldsslave Skrevet 3. mars 2008 #3 Skrevet 3. mars 2008 Har noen erfaring ang gjelsrådgivning så kom gjerne med det. Eller hvis noen har tips og råd om våres håpløse situasjon blir jeg veldig taknemlig. Jeg kan gi gode råd, for jeg var der selv for 2 år siden. Desverre lot jeg det gå for langt så idag er jeg i en mye værre situasjon. Det er først nå jeg har våknet. Men jeg kan ikke gi noe råd før jeg vet mer konkret om deres situasjon. Først; Hva er deres inntekter. Helt spesefikt. Hvor mye er hans netto lønn? Hva er din trygd? Er det felles barn eller får du også farsbidrag, isåfall hvor mye? Bostøtte eller andre bidrag(kontantstøtte, barnebidrag, etc)? Utgifter; Hvor mye gjeld har dere på bolig? Hvor mye betaler dere på boliglånet? Hvor mye har dere i husleie(fellesomkostninger og fellesgjeld)? Hvor mye betaler dere i forsikring på bolig? Hvor mye betaler dere ca til strøm, vann, andre? Billånet er på 3500kr, men hvor mye betaler dere i forsikring? Hvor mye bruker dere bilen, kan du gi et estimat på bensinforbruk i mnd? Gjeld; Hvem eller hvilken instans(skatt, forbrukslån, bøter, lån) skylder dere penger? Hva er størrelsen på denne gjelden samlet? Betjener dere all gjeld eller er det noen med store beløp dere ikke betaler? Hvis du svarer på disse spørsmålene kan jeg gi råd. Dette vil nok gjeldsrådgivningen også spørre om. Så lurer jeg på om det er privat gjeldsrådgivning eller om det er kommunens økonomiske rådgiver? Pass dere for hvem dere bruker. Det er mange av de private som ikke er bra. Hvis de foreslår et forbrukslån i en bank de samarbeider med, er det bare å ta beina fatt og komme seg ut. Da er de ikke ute etter å hjelpe dere.
Vienn Skrevet 7. mars 2008 #4 Skrevet 7. mars 2008 Utgangspunktet for gjeldsrådgivning er også at gjelden er uhåndterbar for dere på sikt... Det er strenge regler for å komme innunder denne ordningen og det tar tid. Ta kontakt med kommunen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå