Gjest Gjest Skrevet 2. mars 2008 #1 Skrevet 2. mars 2008 Har funnet et kjempefint hus som jeg gjerne vil ta en nærmere titt på. Men så var det ikke eid tomt, men festet. Hva innebærer det egentlig, rent økonomisk og praktisk? Dette står i annonsen: Reguleringsklausul: Hvert 10 år. Siste og neste regulering:Neste regulering er i 2009 Hmmm...
Gjest Gjest Skrevet 2. mars 2008 #2 Skrevet 2. mars 2008 Har funnet et kjempefint hus som jeg gjerne vil ta en nærmere titt på. Men så var det ikke eid tomt, men festet. Hva innebærer det egentlig, rent økonomisk og praktisk? Dette står i annonsen: Reguleringsklausul: Hvert 10 år. Siste og neste regulering:Neste regulering er i 2009 Hmmm... Økonomisk: dere må betale festeavgift. Det er denne som vil bli regulert i 2009. Festet tomt innebærer rett og slett at du ikke eier tomten, men leier den.
Noli Skrevet 2. mars 2008 #3 Skrevet 2. mars 2008 Hvem eier den da? (er ikke meg som er TS, jeg ble bare nysgjerrig)
Gjest Gjest igjen Skrevet 2. mars 2008 #4 Skrevet 2. mars 2008 Hvem eier den da? (er ikke meg som er TS, jeg ble bare nysgjerrig) Den som eier tomten kalles grunneier. Hvem det er kan jo variere stort, det vil man vel kunne se i festeavtalen. De eksemplene jeg kjenner til i Oslo er det kommunen som har vært grunneier, men dette kan vel like gjerne være en privatperson. Festeavgiften betales til grunneier. Be om å få se festeavtalen før man evt. kjøper.
Gjest Gjest Skrevet 2. mars 2008 #5 Skrevet 2. mars 2008 Hvem eier den da? (er ikke meg som er TS, jeg ble bare nysgjerrig) Eier er "et-eller-annet Eiendom", festeavgiften er 997 kr. Regner med at det er pr år? Avtalen går ut i 2009. Det som bekymrer meg da er at putselig blir det høyere avgifter e.l. Vet ikke jeg altså..
Gjest Gjest Skrevet 2. mars 2008 #6 Skrevet 2. mars 2008 Her står det om regulering av festeavgiften, blant annet.
Gjest Gjest Skrevet 2. mars 2008 #7 Skrevet 2. mars 2008 Eier er "et-eller-annet Eiendom", festeavgiften er 997 kr. Regner med at det er pr år? Avtalen går ut i 2009. Det som bekymrer meg da er at putselig blir det høyere avgifter e.l. Vet ikke jeg altså.. Det må du regne med. ble jo "frislepp" på disse festetomtene for et par år siden. Ble jo baluba....mange grunneiere forlangte noe enormt. Dette kan du sjekke med den som eier huset i dag. De vet nok hva grunneier allerede har bestemt. eller snakk med grunneier og be om å få det skriftlig.
Gjest Gjest Skrevet 4. mars 2008 #8 Skrevet 4. mars 2008 Det må du regne med. ble jo "frislepp" på disse festetomtene for et par år siden. Ble jo baluba....mange grunneiere forlangte noe enormt. Dette kan du sjekke med den som eier huset i dag. De vet nok hva grunneier allerede har bestemt. eller snakk med grunneier og be om å få det skriftlig. Takk for svar! Spørs om eier vil si noe da...huset har stått en stund. Men grunneier ja.
Gjest Gjest Skrevet 4. mars 2008 #9 Skrevet 4. mars 2008 Jeg tror ikke det stemmer at det ble baluba og frislepp, selv om loven er endret noe. F eks mener jeg det er en øvre grense for hvor mye grunneier kan øke prisen (bra om man bor i et område hvor prisene har steget masse ellers, f eks hytteområder langs Oslofjorden), og den som bor på festetomta får også tilbud om å kjøpe tomta når avtalen reforhandles eller hva det heter. Jeg ville undersøkt nærmere, det er selvsagt noen ulemper med festetomt ettersom man ikke eier grunnen selv og mister oe verdistigning, samtidig kan det i noen situasjoner være gunstig nok.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå