Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sånne jenter 10-15 års alderen.. Hva skjer da?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Om barn i voksealderen slanker seg kan de få for lite av viktige næringsstoffer, sånn at veksten/utviklingen blir hemmet. I tillegg kan de få et unormalt forhold til mat, noe som kan sitte i resten av livet.

Barn skal aldri slankes; de skal ha et normalt og sunt kosthold (med lov til å spise snop innimellom) og oppmuntres til fysisk aktivitet.

Gjest StoreSky
Skrevet

Vel, blir fettprosenten for lav, så mister jenter menstruasjonen. Hormonforstyrrelse.

Det er lettere å utvikle spiseforstyrrelse om man slanker seg tidlig. (tror jeg)

Uansett, slanking bør være forbeholdt de som er overvektig, dessuten bør vektreduksjonen være sunn, ernæringsmessigsett.

Skrevet

Ok. Takk for svar! Hvis jentene mister mensen nr de slanker, får de den tilbake igjen da når de begynner å spise normalt igjen?

Gjest Gjest
Skrevet

Om de sulter seg i en sånn grad at de mister mensen vil de sannsynligvis få tilbake både mensen og kiloene når de begynner å spise normalt igjen.

Om du har et overvektig barn og ikke helt vet hvordan dere kan legge om til et sunt kosthold bør du søke råd/hjelp fra helsestasjonen :nei:

Skrevet

Jeg har ikke barn selv, men har hørt om flere unge jenter som slanker seg. Ville bare vite hva som skjedde med kroppen deres når de utførte dette.

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Hvor lite må små jenter spise for at dere mener de slanker seg?

Skrevet

En i klassen min fikk anoreksi da hun var 11 år...hun stoppet veksten sin helt, og er i dag ikke høyere enn en normal liten 11 åring den dag i dag (25 år)....Hun trodde alltid at hun skulle bli like høy som moren på 1,75, men er ikke mer en 1,60-62...Huden er sliten og gusten, og hun ser mye eldre ut enn det hun er....

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Unge jenter skal ikke slanke seg fordi de er i en vekstfase hvor kroppen

utvikler seg. Hvis de slanker seg kan det gå utover menstruajonen,høyden, skjelettet og psyken. I klassen min var det en jente på 15 som begunte å slanke seg, hun ble alvorlig syk, mistet menstruasjonen og ble benskjør.

Selv om hun i dag er mye friskere enn hun var så har hun ikke fått igjen mensen ennå, og legene sier det er en fare for at hun ikke kommer til å få det heller. Skjelettet hennes er som en gammel dames, og det kan heller ikke fikses. I dag er hun 26. Det er rett og slett veldig farlig! Noe man risikerer å angre bittert på.

Skrevet

Nå er det vel også forskjell på slanking og slanking? Hvis du med slanking mener å slutte å spise eller spise ekstremt små rasjoner, eller begynne med en eller annen grapefrukt-diett, eller at foreldrene rasjonerer maten med brask og bram, så vil jeg tenke at det er skadelig og usunt. Men hvis en 15 år gammel jente er i ferd med å utvikle et fedmeproblem og bestemmer seg for å slanke seg i form av å spise sunnere, spise litt mindre, trene mer og bli mer bevisst på mat og helse, så må vel det være en grei ting? Eller hvis foreldre som ser at barnet sitt er i ferd med å utvikle et vektproblem, tar grep og legger om kosten, innfører restriksjoner på brus, saft og godteri og maner til mer aktivitet - da er det jo også snakk om slanking, men jeg vil vel ikke kalle det farlig, snarere tvert i mot.

Jeg syns det virker som om ordet slanking er ensbetydende med spiseforstyrrelser og elendighet, men må det nødvendigvis være slik?

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet
Nå er det vel også forskjell på slanking og slanking? Hvis du med slanking mener å slutte å spise eller spise ekstremt små rasjoner, eller begynne med en eller annen grapefrukt-diett, eller at foreldrene rasjonerer maten med brask og bram, så vil jeg tenke at det er skadelig og usunt. Men hvis en 15 år gammel jente er i ferd med å utvikle et fedmeproblem og bestemmer seg for å slanke seg i form av å spise sunnere, spise litt mindre, trene mer og bli mer bevisst på mat og helse, så må vel det være en grei ting? Eller hvis foreldre som ser at barnet sitt er i ferd med å utvikle et vektproblem, tar grep og legger om kosten, innfører restriksjoner på brus, saft og godteri og maner til mer aktivitet - da er det jo også snakk om slanking, men jeg vil vel ikke kalle det farlig, snarere tvert i mot.

Jeg syns det virker som om ordet slanking er ensbetydende med spiseforstyrrelser og elendighet, men må det nødvendigvis være slik?

Barn skal ikke slankes! Hvis de har et reelt fedmeproblem vil fagfolk rett å slett

prøve å få dem til ikke å gå ned i vekt men å stoppe å legge på seg slik at de kan "strekkes i høyden". For litt siden var dette temaet oppe i media, og

da uttalte fagfolk at barn med fedme ikke skal slankes, men man skal med sunt kosthold og mosjon stoppe vektøkningen.

Skrevet
Barn skal ikke slankes! Hvis de har et reelt fedmeproblem vil fagfolk rett å slett

prøve å få dem til ikke å gå ned i vekt men å stoppe å legge på seg slik at de kan "strekkes i høyden". For litt siden var dette temaet oppe i media, og

da uttalte fagfolk at barn med fedme ikke skal slankes, men man skal med sunt kosthold og mosjon stoppe vektøkningen.

Ok, det visste jeg ikke.

Men det er godt mulig mange (jeg foreksempel) blander sammen "slanke seg" og "slutte å legge på seg". For som du sier, barn som er i vekst og som slutter å legge på seg, vil jo framstå som om de har slanket seg? Og er ikke framgangsmåten lik for de som "skal slutte å legge på seg" og for de som skal slanke seg? Begge deler vil vel innebære en justering av kaloriinntak og eventuelt økt fysisk aktivitet? For meg blir dette litt potato poteto, men mulig det er noe jeg ikke har skjønt her?

Gjest 086F5F
Skrevet
Ok, det visste jeg ikke.

Men det er godt mulig mange (jeg foreksempel) blander sammen "slanke seg" og "slutte å legge på seg". For som du sier, barn som er i vekst og som slutter å legge på seg, vil jo framstå som om de har slanket seg? Og er ikke framgangsmåten lik for de som "skal slutte å legge på seg" og for de som skal slanke seg? Begge deler vil vel innebære en justering av kaloriinntak og eventuelt økt fysisk aktivitet? For meg blir dette litt potato poteto, men mulig det er noe jeg ikke har skjønt her?

En voksen som slanker seg vil gå ned i vekt, et barn som stopper å legge på seg, men vokser i høyden vil ikke gå ned i vekt. Men det er klart vedkommende vil se slankere ut når h*n er høyere.

Det er jo forskjell i kaloriinntaket også, en voksen som slanker seg vil gå

i minus i kaloriinntak. Et barn som slutter å legge på seg, men holder vekten, vil i prinsippet gå i null.

Skrevet
En voksen som slanker seg vil gå ned i vekt, et barn som stopper å legge på seg, men vokser i høyden vil ikke gå ned i vekt. Men det er klart vedkommende vil se slankere ut når h*n er høyere.

Det er jo forskjell i kaloriinntaket også, en voksen som slanker seg vil gå

i minus i kaloriinntak. Et barn som slutter å legge på seg, men holder vekten, vil i prinsippet gå i null.

Ok. For meg er det slanking når man foretar seg bevisste grep rundt matinntakt og eventuelt trening fordi man har blitt for tjukk. Å kontrollere vekten til et barn og sørge for at barnet "går i null" med fokus på matinntak og endrede vaner er i mitt hode det samme som slanking. Målet er jo at barnet skal bli slankere i forhold til høyden, er det ikke? Den metoden går jo ikke på voksne som rett og slett ikke vokser mer.

Men vi kan godt bli enig om at vi kaller det noe annet enn slanking. Så høres det bedre ut.

Jeg for min del stusser litt over at slanking skal være ensbetydende med noe farlig og usunt og noe som skal forbindes med hysteriske mødre som påfører barnet sitt komplekser og spiseforstyrrelser. Jeg mener at det er godt mulig å slanke et overvektig barn, eller å passe vekta til et barn som har lett for å legge på seg uten at man påfører traumer. På samme måte som det er mulig å passe på at barn får i seg sunn kost uten at det nødvendigvis betyr at barnet lever i et kropps- og sunnhetsdiktatur.

Skrevet

Det er jo forskjell på å være kostholdsbevisst og å slanke seg?

Er jo ikke noe galt i at en ung jente som er overvektig, bestemmer seg for å spise sunnere og/eller begynne å mosjonere mer. Men det kan nok lettere skli ut for så unge jenter, enn for en voksen... Er nok viktig at foreldrene er obs, selv om jenta bare begynner å spise litt sunnere. Det kan lett utvikle seg til "grapefrukt-diett"...

Synes det er synd at så unge jenter - barn - ønsker å slanke seg. Kropps og slankepresset er nok stort hos unge jenter. Det er skummelt.

Gjest Tigress
Skrevet

Eg synest det er utruleg skummelt at så mange unge jenter/barn berre eser ut, og synest eigentleg det er mykje verre enn å slanke ein unge. Eller få han til strekke seg, då, det var vel det politisk korrekte uttrykket for det.

Skrevet
Eg synest det er utruleg skummelt at så mange unge jenter/barn berre eser ut, og synest eigentleg det er mykje verre enn å slanke ein unge. Eller få han til strekke seg, då, det var vel det politisk korrekte uttrykket for det.

Ja, det er viktig å passe på begrepene her ;)

Etter hva jeg har lært om spisevegring, så er det ikke nødvendigvis noe som rammer tykke barn som prøver å slanke seg. Slik jeg har forstått det er dette noe som like gjerne rammer jenter som ikke hadde trengt å "strekke av seg" noe som helst, jenter som godt kan være normalt slanke eller tynne, men som bruker det å kontrollere maten som en måte å skaffe seg kontroll over livet sitt på.

Og for all del, jeg tror ikke det er noe bra å vokse opp med en kroppsfiksert mor som mønstrer det normalvektige barnet sitt kritisk mens hun bemerker at "ikke noe is i dag, vi må tenke på vekta" samtidig som hun rører ut dagens pulverfrokost.

Men, som sagt, at man tar grep og setter overvektige barn på diett/slankekur/strekke seg uten å legge på seg mer-kur (som i og for seg går ut på det samme, og som jeg kaller slanking) på en human og fornuftig måte, det tenker jeg er forebyggende helsevern, både når det gjelder psykisk og fysisk helse.

Hvis en normalvektig jente (eller gutt!) begynner å skulle slanke seg eller blir utsatt for slankeprat derimot, er jeg helt enig i at det kan være veldig skadelig.

Skrevet

Barn kan slankes, men ikke på samme måte som voksne: en skal fek ikke sette en 13 år gammel jente på en 1200 kalorier om dagen diett, men det er inegnting galt i å være kostholdsbevisst, ikke la barnet spise godteri midt i uken, sørge for at barnet er fysisk aktivt og ikke minst sørge for et sundt og variert kosthold.

Det er jo, som Tigress påpeker, bekymringsverdig at så mange barn nå til dags er overvektige. Det var ingen overvektige barn omtrent den gangen jeg var barn(på 70- og begynnelsen av 80-tallet), mens en i dag ser overvektige barn nesten overalt. Det er nok et mer utbredt problem enn slanking blandt barn.

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Det har aldri vært så mange overvektige barn nei,_men_ det har heller aldri

vært så mange undervektige/folk som har en spiseforstyrrelse.

Tror kanskje det var bedre før med lite fokus på slanking, da spiste de fleste normalt og sunt, og var normalvekitge som man bør være. I dag skeier de som føler at de uannsett mislykkes i matveien, helt ut, mens andre blir ekstremt fokuserte på sunnhet og restriktive på matinntak.

Apropo de som syntes det var tåpelig at jeg "hengte" meg opp i begrepene/påpekte at å slankes og å stoppe å legge på seg er to forskjellige ting, selv synes jeg det er en vesentlig forskjell på å gå i "null" og i minus. Og

det var først og fremst fagfolk som gikk ut i media og poengterte med følgende overskrift at "barn skal ikke slankes". Jeg går utifra at disse vet hva de snakker om.

Synes selv det er aaalt for stort fokus på slanking og sunnhet i samfunnet.

Har selv hatt anoreksia, og kan love at alt som har med slanking og sunnhet

kan være svært destruktivt for en anoretiker. Muligens er det derfor jeg er litt "sensitiv" når det gjelder slanking, har så utrolig dårlig erfaring med det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...