Gå til innhold

Generell helsesjekk

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har lenge lurt på om jeg skal gå til legen og teste om alt står bra til, uten at jeg har mistanke om noe spesielt, men bare for å få bekreftet/avkreftet at kroppen min trenger noe. Er dette vanlig? Hva vil dere isåfall anbefale å få testet? Jeg tenker på feks jerninnhold, vitaminer og mineraler osv.

Må man ha en grunn til å bestille en slik time? Det som er grunnen min er at jeg er litt sliten, har litt dårlig kondis og noen kg for mye. Ønsker å få bedre på alt dette, og da er det vel godt å vite at kroppen er klar til å sette igang?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du trenger vel ikke noen spesiell grunn til det.

Vi må på helsesjekk jevnlig via jobben, og de testene jeg mener å huske at de tar er:

blodprosent

kolesterol

Og en til blodprøve som jeg ikke er helt sikker på

Urinprøve

Synstest

spirometri

audiogram

ekg

balansetest

+ samtale med legen

Skrevet

Jeg regner med arbeidsgiver betaler disse helsesjekkene for dere, men har du(eller noen andre) peiling på hva man betaler når man går til legen på eget initiativ? Er det en fast sum for en legetime, eller kommer det priser per test oppå der også? Jeg må innrømme at jeg ikke har gått til legen på mange år, ikke siden den gangen jeg bodde hjemme og hadde foreldre som tok seg av slik..

Skrevet
Jeg regner med arbeidsgiver betaler disse helsesjekkene for dere, men har du(eller noen andre) peiling på hva man betaler når man går til legen på eget initiativ? Er det en fast sum for en legetime, eller kommer det priser per test oppå der også? Jeg må innrømme at jeg ikke har gått til legen på mange år, ikke siden den gangen jeg bodde hjemme og hadde foreldre som tok seg av slik..

Vi betaler selvsagt ikke for dette. For private regner jeg med at du må betale ekstra for alle testene som må sendes til lab'en eller krever utstyr som legen ikke har der.

Men du kan jo ringe til fastlegen din og spørre om du kan få en generell helsesjekk og hva det innebærer eller koster osv.

Skrevet
Men du kan jo ringe til fastlegen din og spørre om du kan få en generell helsesjekk og hva det innebærer eller koster osv.

Jeg skal gjøre det en dag, for gjør jeg ingenting skjer det heller ingenting.. Sprøyteskrekken er ikke noe som akkurat får fortgang i sakene, så det er nok best å bare kaste seg ut i det!

tusen takk for hjelpa!

Skrevet
Jeg skal gjøre det en dag, for gjør jeg ingenting skjer det heller ingenting.. Sprøyteskrekken er ikke noe som akkurat får fortgang i sakene, så det er nok best å bare kaste seg ut i det!

tusen takk for hjelpa!

Sprøyteskrekk, det er ikke greit. Selv er jeg ikke redd for sprøyter, men jeg liker jo ikke å ta dem, selv om det har blitt et par opp gjennom årene. Hehe.

Er jo ikke sikkert du trenger å ta noen sprøyter. Hvis det er noe gale med deg så pleier kroppen å si fra på andre måter også. Men en blodprøve kan gi mer nøyaktige svar.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...