CherryBlossom Skrevet 2. mars 2008 #1 Skrevet 2. mars 2008 Jeg støvsuger og støvsuger men det blir aldri støvfritt, så nå tenkte jeg å ta en real vårrengjøring! I den forbindelse lurer jeg på hva det er vanlig å gjøre? Tenkte kanskje å engasjere litt hjelp også, da huset er relativt stort, men altså; hva gjør dere når dere gjør grundig rent? Skal jeg vaske ned tak og vegger, og i tilfelle med hva? Der vi har matt hvitmalt tapet må det lett bli skjolder? Og hvordan får jeg gardinene støvfrie? Jeg lufter og vasker dem, men når jeg henger dem opp etter vask er det fortsatt fullt av fibre som svever rundt i lufta! Hm... det har kanskje noe å gjøre med kvaliteten - jeg har sydd dem selv, i ett relativt billig stoff... buhuuu... Frustrert CherryBlossom
LilleCanCan Skrevet 2. mars 2008 #2 Skrevet 2. mars 2008 (endret) 90% av hjemmet ditt er støv. Jeg VET. Jeg driver et vaskebyrå. Tørrmopp, (støvsug hvis du har støvsuger til tak/vegger) med en mikrofiberklut (obs: pass på å stille inn skaftet på "hold" så du ikke lager riper i veggen). Støvtørk ovenifra og ned. Fra tak, og nedover alle vegger (støvsug så gulv). Bruk 1 kork ajax rengjøring oppi ca 8L vann (kommer litt an på veggen selvklart). Ta så en ny mobb og begynn på vegggene. Denne gangen når du rengjør med væske arbeider du deg oppover (viktig, ellers kan det bli striper i tapet e.l!!). Dra frem en god svamp og skur med Jif skurekrem der du ser flekker (forsiktig, ikke lag riper i tapeten - sjekk også om det evt. bare er en ripe i tapeten fra før av, slik at du ikke skurer mer, og gjør ripen større). Mopp så over igjen. Støv-tørk igjen hvis det henger igjen rester av støv på vegg/tak. Lister og alt slikt burde også vaskes. I det minste støvtørkes! Disse burde man også støvtørke før man vasker dem. Det finnes mye mer effektive midler på vegger og tak, men da må det mer utstyr til osv. spør hva du har råd og kapasitet til. ps: gardinene dine blir ikke rene fordi HELE huset ditt er fult av støv. Endret 3. mars 2008 av LilleCanCan
Gjest Gjest Skrevet 2. mars 2008 #3 Skrevet 2. mars 2008 90% av hjemmet ditt er støv. Jeg VET. Jeg driver et vaskebyrå. Tørrmopp, (støvsug hvis du har støvsuger til tak/vegger) med en mikrofiberklut (obs: pass på å stille inn skaftet på "hold" så du ikke lager riper i veggen). Støvtørk ovenifra og ned. Fra tak, og nedover alle vegger (støvsug så gulv). Bruk 1 kork ajax rengjøring oppi ca 8L vann. Ta så en ny mobb og begynn på vegggene. Denne gangen når du rengjør med væske arbeider du deg oppover (viktig, ellers kan det blir striper i tapet e.l!!!). Dra frem en god svamp og skur med jif skurekrem der du ser flekker (forsiktig, ikke lag riper i tapeten). Mopp så over igjen. Støv-tørk hvis det henger igjen rester av støv på vegg/tak. Lister og alt slikt burde også vaskes. i det minste støvtørkes! Det finnes mye mer effektive midler på vegger og tak, men da må det mer utstyr til osv. spør hva du har råd og kapasitet til. ps: gardinene dine blir ikke rene fordi HELE huset ditt er fult av støv. Man begynner vel med taket......
CherryBlossom Skrevet 2. mars 2008 Forfatter #4 Skrevet 2. mars 2008 Dette høres helt uoverkommelig ut!!!
Gjest Gjest Skrevet 2. mars 2008 #5 Skrevet 2. mars 2008 Jeg støvsuger og støvsuger men det blir aldri støvfritt, så nå tenkte jeg å ta en real vårrengjøring! I den forbindelse lurer jeg på hva det er vanlig å gjøre? Tenkte kanskje å engasjere litt hjelp også, da huset er relativt stort, men altså; hva gjør dere når dere gjør grundig rent? Skal jeg vaske ned tak og vegger, og i tilfelle med hva? Der vi har matt hvitmalt tapet må det lett bli skjolder? Og hvordan får jeg gardinene støvfrie? Jeg lufter og vasker dem, men når jeg henger dem opp etter vask er det fortsatt fullt av fibre som svever rundt i lufta! Hm... det har kanskje noe å gjøre med kvaliteten - jeg har sydd dem selv, i ett relativt billig stoff...buhuuu... Frustrert CherryBlossomhar du en vanlig støvsuger, så kommer mye av støvet ut gjen bak.......Grunnen til at jeg har malte vegger er mye av støvet. Min erfaring er at billige stoffer støver mye.Jeg har ventilasjonsanlegg i huset, så det blir ikke så mye...Til daglig bruker jeg swiffers til støvet rundt omkring. unngår stoffskermer til lamper.Jeg har ikke de helt billige syntestiske tepper i huset. Småtepper kan være av de billige,men kjøper de helt tynne/flate så jeg får vasket de. unngå håndkle fra billigbutikker...mye støv på bad. unngå klestørking inne. jeg har mine ute på snor. Har tørrmopp stående til å dra over gulvene ofte. dampvasker til kjøkken, bad, vaskerom... når jeg vasker grundig, så plasserer jeg store ting jeg kan bære ute på uteplassen. Rydder mest mulig vekk. vasker med mopp. gjerne med zalo. vasker taket to ganger. Bytter mopp. tørrer over med tørr mopp. Veggene vaskes nedenfra og opp. vaskes to ganger. det blir ikke skjolder om man vasker nedenfra og opp. det festes lite støv på malte vegger. Støvsug gulvene godt før regjøring. Prøv å få vasket gardiner tepper, slik at de er rene til å legge på igjen. har du skaper i stuen, så vær sikker på at det er mye støv der inne også. Spesielt på sommeren har jeg dører og vinduer lukket da vinden blåser imot pga da kommer veistøv,pollen og annen skitt fykende inn.
CherryBlossom Skrevet 2. mars 2008 Forfatter #6 Skrevet 2. mars 2008 Jeg må jo bare takke for svar til dere begge, men dette blir omfattende skjønner jeg... Kommer til å ta evigheter å fa til dette i hele huset. Jeg får se om jeg kan få tak i noe dugende hjelp tror jeg!
LilleCanCan Skrevet 2. mars 2008 #7 Skrevet 2. mars 2008 (endret) 90% av hjemmet ditt er støv. Jeg VET. Jeg driver et vaskebyrå. Tørrmopp, (støvsug hvis du har støvsuger til tak/vegger) med en mikrofiberklut (obs: pass på å stille inn skaftet på "hold" så du ikke lager riper i veggen). Støvtørk ovenifra og ned(det ligger vel i ordene her?) . Fra tak, og nedover alle vegger (støvsug så gulv). Bruk 1 kork ajax rengjøring oppi ca 8L vann. Ta så en ny mobb og begynn på vegggene. Denne gangen når du rengjør med væske arbeider du deg oppover (viktig, ellers kan det blir striper i tapet e.l!!!). Dra frem en god svamp og skur med jif skurekrem der du ser flekker (forsiktig, ikke lag riper i tapeten). Mopp så over igjen. Støv-tørk hvis det henger igjen rester av støv på vegg/tak. Lister og alt slikt burde også vaskes. i det minste støvtørkes! Det finnes mye mer effektive midler på vegger og tak, men da må det mer utstyr til osv. spør hva du har råd og kapasitet til. ps: gardinene dine blir ikke rene fordi HELE huset ditt er fult av støv. Man begynner vel med taket...... Skrev jeg ikke det, da? :klø: I tilfelle andre misforståelser: mente ikke mikrofiberklut, men mikrofiberMOPP vel. så dum jeg er. Endret 2. mars 2008 av LilleCanCan
LilleCanCan Skrevet 3. mars 2008 #8 Skrevet 3. mars 2008 (endret) Jeg må jo bare takke for svar til dere begge, men dette blir omfattende skjønner jeg... Kommer til å ta evigheter å fa til dette i hele huset. Jeg får se om jeg kan få tak i noe dugende hjelp tror jeg! Tja. For deg som ikke "kan" alt dette, og som kanskje ikke har "råd" til den typen midler vil det muligens gå opp i opp med f,eks et rengjøringsbyrå. Uansett. Du kan jo begynne i det små selv. Med en litt stor mikrofiberklut på veggene f.eks? Også kan du bedekke eller heller støvsuge møbler og slikt etterpå? Det skal ikke ta så lang tid ser du. Bedre enn ingenting er det også. Det er ikke alltid byråene tørker tak heller. Kommer an på hva kunden ønsker. ps: Denne gangen mente jeg mikrofiberKLUT. Endret 3. mars 2008 av LilleCanCan
CherryBlossom Skrevet 3. mars 2008 Forfatter #9 Skrevet 3. mars 2008 Hvor får jeg kjøpt microfibermopp??? Og hva er det egentlig best å rengjøre gulv med? Bruker vanlig langkost og skurefille, men etter at vi slipte ned og beiset/lakket parketten får jeg liksom ikke like godt reslultat. Gulvet er mørkebrunt...
LilleCanCan Skrevet 3. mars 2008 #10 Skrevet 3. mars 2008 (endret) Brilliants supert, gulvrens kunne vært noe, men da må man ha stort utstyr. Kommer an på hva som er best å rengjøre gulv med også. Kommer an på hva slags gulv du har. Brilliants fungerer til veldig mange da. Personlig liker jeg best å bruke mopper, og vet at de i mange tilfeller er bedre enn langkoster også. Man får en god en for kanskje 300 (og gjeeerne oppover). Litt dyrt syns noen, men jeg syns det er verdt det i et hjem, jeg. Microfibermopper fåes kjøpt overalt, men jeg syns det er best å kjøpe mopp og stativ samlet jeg da. Slik at ting er skikkelig, men jeg har mine grunner Endret 3. mars 2008 av LilleCanCan
Gjest Gjest Skrevet 3. mars 2008 #11 Skrevet 3. mars 2008 Jeg må jo bare takke for svar til dere begge, men dette blir omfattende skjønner jeg... Kommer til å ta evigheter å fa til dette i hele huset. Jeg får se om jeg kan få tak i noe dugende hjelp tror jeg! Det er ikke en så omfattende jobb som du tror. bare du lager et system for det og planlegger. jeg har mye å ta selv,men for ikke at det skal bli slitsomt tar jeg over to dager. Tar et og et rom. Når jeg er ferdig med et rom, så rydder jeg alt på plass igjen før jeg går til neste
Gjest Gjest Skrevet 3. mars 2008 #12 Skrevet 3. mars 2008 Hvor får jeg kjøpt microfibermopp??? Og hva er det egentlig best å rengjøre gulv med? Bruker vanlig langkost og skurefille, men etter at vi slipte ned og beiset/lakket parketten får jeg liksom ikke like godt reslultat. Gulvet er mørkebrunt... sag langkosten i flere deler og hiv den i ovnen. trodde ikke noen hadde slikt i hus lengre. Det blir veldig tungt og vaske med langkost.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå