Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hver natt en eller annen gang våkner vår 3 år gamle sønn og roper på meg. Vi får ikke lagt ham igjen og tar han over i vår seng. En av oss flytter seg da inn på gjesterommet og sover videre der, da det blir for trangt til alle tre da jeg er høygravid. Problemet nå er at jeg har termin om ca 4 uker, og planen er da at jeg og den nyfødte skal ligge i dobbeltsengen. Hva gjør vi da med sønnen vår på 3, for han kommer garantert til å ville komme inn til meg da. Mannen min vil på det tidspunktet sove på gjesterommet.

Er det å legge en madrass inn til ham nå og isteden for å hente ham om natten, heller legge seg ved siden av ham en ide, eller gjør vi oss selv bare en bjørnetjeneste da? Det kommer jo til å bli helt forferdelig for gutten vår å ikke få komme inn til meg når babyen har blitt født. Han kommer jo til å bli så sjalu.

Nei, tar imot alle råd med stor takk.....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med å ha den nyfødte i en egen seng ved siden av dobbeltsengen, som du og mannen kan beholde selv? Da er det ikke krise hvis 3-åringen kommer inn og vil legge seg der. Det høres liksom litt sårt ut hvis han kommer inn til dere og blir avvist fordi den nyfødte ligger i dobbeltsengen.

Madrass ville jeg ikke brukt. Hvis jeg forstår dere rett, er det slik at dere ønsker at 3-åringen skal sove i sin egen seng, og da blir det vel en bjørnetjeneste å gjøre ham vant med å ha andre sovende i samme rom.

Men det får være opp til hver enkelt.

Skrevet

Barn som våkner hver natt og vil ha mamma (eller pappa) der, er utrygge av en eller annen grunn. Jeg ville først prøvd at pappa gikk inn til ham hver natt, i stedet for deg.

Har også hørt at det kan være lurt å prøve å sove på en madrass inne hos barnet en periode, for å se om det gjør barnet tryggere slik at det slutter å våkne om natten.

Det bør jo aller helst pappa gjøre da, slik at du får fri når nestemann kommer.

Skrevet

Hvorfor skal den nyfødte ligge i sengen deres????

La den nye verdensborgeren ligge i en egen babyseng. Fordelen er at du kan si til 3-åringen at babyen også ligger i sin egen seng om natten.

Ganske enkelt.... i alle fall i teorien:

Snakk med gutten og fortell ham om den "nye" regelen: Han skal sove i sengen sin om natten. Sett evt opp belønning for å sove hele natten i egen seng (tur i bassenget, lese bok etter frokost, ...)

Men - ikke presiser hvor "stor" 3-åringen din er, og at han er storebror el.l., for en 3-åring kjenner seg neppe særlig stor, spesielt ikke om natten....

Når 3-åringen kommer inn til dere om natten - før ham tilbake til hans egen seng, pakk dyna rundt og si god natt - og ikke "dull". Si bare at han skal sove i sin egen seng.

Husk: Det tar gjerne 3-4 "turer" hver natt, over et par-tre netter å få 3-åringen til å endre rutine. Det er slitsomt de få dagene/nettene det står på, så ikke ha store planer om mye annet den uka... (Been there, done that).

Denne oppskriften er velprøvd og fungerer for barn fra 1 år og oppover.

Skrevet

Nyfødte skal da sove sammen med mamma, eller??Tenkte ihvertfall første uken da.

Ja, ja jeg får krype til korset og følge ham tilbake noen ganger hver natt. Sover jo så dårlig om natten uansett...

Jeg kunne jo også latt den nyfødte sove i egen seng ved siden av meg, og ha 3 åringen ved siden av meg i sengen, og pappan på gjesterommet.....

Skrevet

Men er det ikke litt farlig å vise 3-åringen at det er viktigere at han får sove i din seng enn at faren får det? Hvordan skal du få ham på rett kurs når du i praksis viser ham at det er helt greit at han sover hos deg?

Skrevet

Kan ikke pappa følge ham tilbake selv om han roper på deg? Og pappa kan godt sove på madrass inne hos ham.

Vet om noen som søkte hjelp for samme problem, og de ble ihvertfall anbefalt å prøve å sove en stund på madrass inne hos barnet, før man prøver andre virkemidler. Nok en gang - det er pappas jobb når mamma snart skal føde :)

Gjest Gjest
Skrevet
Kan ikke pappa følge ham tilbake selv om han roper på deg? Og pappa kan godt sove på madrass inne hos ham.

Vet om noen som søkte hjelp for samme problem, og de ble ihvertfall anbefalt å prøve å sove en stund på madrass inne hos barnet, før man prøver andre virkemidler. Nok en gang - det er pappas jobb når mamma snart skal føde :)

Enig med de over!

Og så er det vel ikke anbefalt å sove med et nyfødt barn i sengen? Med tanke på fare for krybbedød (overoppheting m.m.).

Det beste er vel at alle sover i sine egne senger?

Jeg ammet selv nyfødt barn liggende i sengen, men la henne tilbake i sengen hennes når hun var mett (hadde vugge stående like ved min side av dobbelsengen).

Lykke til!

Skrevet
Nyfødte skal da sove sammen med mamma, eller??Tenkte ihvertfall første uken da.

Nei, nyfødte skal ikke nødvendigvis sove i samme seng som mamma. Hvorfor skal de det?

Det anbefales samme rom den første tiden - men ikke nødvendigvis samme seng.

Jeg lurer på hvordan du skal forklare ovenfor 3-åringen at han må sove i egen seng, mens babyen kan få sove sammen med mamma.

Tror du ikke DET skaper sjalusi?

Løsning:

Mamma og pappa i mamma og pappa sin seng.

3-åringen i sin seng, og babyen i sin seng.

Likt for alle! (og dersom din 3-åring er en "standard" 3-åring, så er han opptatt av at det skal være likt for alle)

3-åringen greier også å forstå at alle skal sove i sin egen seng, men har vanskelig for å forstå hvorfor dette bare gjelder for ham, og ikke for babyen.

Skrevet
Nei, nyfødte skal ikke nødvendigvis sove i samme seng som mamma. Hvorfor skal de det?

Det anbefales samme rom den første tiden - men ikke nødvendigvis samme seng.

Jeg lurer på hvordan du skal forklare ovenfor 3-åringen at han må sove i egen seng, mens babyen kan få sove sammen med mamma.

Tror du ikke DET skaper sjalusi?

Løsning:

Mamma og pappa i mamma og pappa sin seng.

3-åringen i sin seng, og babyen i sin seng.

Likt for alle! (og dersom din 3-åring er en "standard" 3-åring, så er han opptatt av at det skal være likt for alle)

3-åringen greier også å forstå at alle skal sove i sin egen seng, men har vanskelig for å forstå hvorfor dette bare gjelder for ham, og ikke for babyen.

Bravo Chiquita! Enkelt og greit!

Skrevet

Syns det høres litt trist ut å pælme ut gubben og ha babyen i senga jeg. Det blir ihvertfall feil i forhold til storebror.

Jeg hadde babyen i en vugge som var i samme høyde som dobbeltsenga, føltes som om de lå i senga med meg. Men jeg slapp å være redd for å legge meg over nurket i søvne. Dvs. slapp å være redd for at pappan skulle gjøre det. Storesøster (den gang 1,5 år) tok pappan seg av hvis hun våknet om natten, men så var hun heller ikke vant til å ligge inne hos oss og hadde ikke noe ønske om det selv. Hadde ikke sett noe problem i å ha henne med meg i senga en gang i blant, men da måtte nok pappan funnet sofan.

Foreslår at du i det minste har seng til babyen inne på soverommet deres, så storebror ser at alle har egne senger. Du kan jo ha Lille i senga di iblant for det.

Lykke til med baby, koselig med små. :)

Gjest Lineline
Skrevet

Selvfølgelig kan babyen sove sammen med dere. Det er det som blir anbefalt i 2008, men babyen skal ha egen dyne og foreldrene skal ikke røyke, og selvfølgelig ikke være påvirket av alkohol.

Babyen trenger masse nærhet!!

Skrevet

Ok, takk for mange svar

Har kommet på en løsning nå. Fra inatt tar vi sprinkelsengen som sønnen vår på 3 sover i inn på rommet vårt, så da får ihvertfall mannen min og jeg sengen for oss selv, og alle sover bedre. Da blir også gutten vandt med å sove i egene seng igjen. Når babyen kommer flyttes sprinkel sengen tilbake på rommet til gutten og mannen min inn på gjesterommet(han skal tidlig på jobb så det er løsningen vi sammen har funnet ut)og tar seg av gutten om han skulle våkne om natten. GJør han det legger mannen seg ned på rommet hans. Babyen sover i bærebagen ved siden av min seng.

Ergo alle sover i egne senger!:-)

Skrevet
Fra inatt tar vi sprinkelsengen som sønnen vår på 3 sover i inn på rommet vårt

DET ville jeg IKKE gjort da barnet kan føle at lillesøsken tar hans rettmessige plass. Chiquita skisserte en bra løsning og ellers mange bra innlegg.

Skrevet

Enig med HeleneHarepus.

Da blir 3-åringen "kastet ut" til fordel for "nykomlingen" - hvordan tror du det kan oppleves for en 3-åring?

Tror nok løsningen er at dere må ta fatt på dette NÅ, slik at problemene er borte/mindre når babyen kommer.

Ellers er jeg nesten villig til å satse penger på at dere kommer til å oppleve mye sjalusi og reaksjoner fra størstemann (som jo også er liten, og ikke skjønner alt)

Skrevet

Absolutt enig med Chiquita. Her har vi og en treåring som kommer inn til oss innimellom, men han skal sove i sin egen seng. Når den nye babyen kommer skal den og sove i sin egen seng. Likt for alle.

Skrevet

Ok.

Vi tok ikke sengen hans inn til oss, men vi har lagt en madrass inn til ham til når han våkner. Så får en av oss legge seg ved siden av ham noen netter til han skjønner at det er i sengen sin på rommet sitt han skal være.

Uff, syns det er så trist og tøft......har allerede dårlig samvittighet ovenfor ham med tanke på den nye babyen......Føler at det er nå han trenger ekstra mye kos.....men ser jo at dere har gode poenger.

Men, i helgene da, kan vi da ta han over i sengen vår, eller hvis han våkner kl 0600?

Skrevet
Men, i helgene da, kan vi da ta han over i sengen vår, eller hvis han våkner kl 0600?

Ja, dersom han får lov til å gjøre det samme etter at babyen blir født også, så er det da ikke noe i veien for at han skal få gjøre det nå.

Men det bør ikke komme noen slike forrandringer når/pga babyen er født.

Skrevet

vi hadde samme problemet for noen uker siden.. Jeg kjøpte en sånn klokke med bilde av en kanin som sover når det er natt, og en våken kanin når det er dag.. (Vi stiller selv inn forskjellen på natt og dag...)

De dagene jenta vår var i seng og flink til å legge seg om kvelden likt med kaninen, og ikke sto opp og kom inn til oss før kaninen hadde stått opp fikk hun klistremerke på et ark... Vi tegnet opp 14 ruter, og når alle var fylt med klistremerker fikk hun en premie...

Den klokken er til å anbefalle.

Viktig å lære barna forskjell på natt og dag, og når det er lov å stå opp... Jeg er veldig opptatt av å si nå er klokken 7 og da er det natta, i stedet for nå er det mørkt.. for da slipper vi det problemet om sommeren... Natta styres av klokken og ikke av når det blir mørkt/lyst ute..

Skrevet
vi hadde samme problemet for noen uker siden.. Jeg kjøpte en sånn klokke med bilde av en kanin som sover når det er natt, og en våken kanin når det er dag.. (Vi stiller selv inn forskjellen på natt og dag...)

De dagene jenta vår var i seng og flink til å legge seg om kvelden likt med kaninen, og ikke sto opp og kom inn til oss før kaninen hadde stått opp fikk hun klistremerke på et ark... Vi tegnet opp 14 ruter, og når alle var fylt med klistremerker fikk hun en premie...

Den klokken er til å anbefalle.

Viktig å lære barna forskjell på natt og dag, og når det er lov å stå opp... Jeg er veldig opptatt av å si nå er klokken 7 og da er det natta, i stedet for nå er det mørkt.. for da slipper vi det problemet om sommeren... Natta styres av klokken og ikke av når det blir mørkt/lyst ute..

Hvor får jeg kjøpt en sånn klokke? Høres så trygt og koselig ut for de små, de er jo litt døgnville innemellom.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...