Gjest Gjest_Anne_* Skrevet 2. mars 2008 #1 Skrevet 2. mars 2008 Skal bake en kake med delfiafett i fyllet, men har bare noe som heter Flott matfett. noen som vet forskjellen?
Brunhilde Skrevet 2. mars 2008 #2 Skrevet 2. mars 2008 Delfiafett er av kokos og Flott matfett er vel laget av svinefett? Mulig jeg tar feil, altså, men jeg innbiller meg at det ene er vegetabilsk og det andre animalsk.
Leo Skrevet 2. mars 2008 #3 Skrevet 2. mars 2008 Neida, Flott matfett er også 100% vegetabilsk, men det oppgis ikke hva slags vegetabilsk fett det består av. Uten at jeg vet det med sikkerhet, vil jeg anta at det er palmeolje.
Brunhilde Skrevet 2. mars 2008 #4 Skrevet 2. mars 2008 Der lærte jeg noe nytt. Jeg trodde Flott var det samme som smult.
Leo Skrevet 2. mars 2008 #5 Skrevet 2. mars 2008 Sjekket hjemmesiden til produsenten, altså Mills, og Delfiafett er laget av kokosfett, mens Flott matfett er laget av soyaolje.
Leo Skrevet 2. mars 2008 #6 Skrevet 2. mars 2008 Der lærte jeg noe nytt. Jeg trodde Flott var det samme som smult. Flott er et annet ord for ister, altså fett som ligger mellom innvollene hos bl.a. svin på svensk. Flott matfett på norsk er det samme som vi i våre dager gjerne kaller smult og brukes på samme måte. Man steker altså f.eks. smultringer i Flott matfett. Det kan man for øvrig også gjøre i svinefettet. Det som selges som Flott matfett har imidlertid aldri vært i nærheten av en gris eller noe annet dyr. Ikke rart du trodde som du gjorde! (Ble nysgjerrig fordi jeg holder på å vaske kjøleskapet og derfor faktisk har en pakke liggende på kjøkkenbordet).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå