Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei alle :vinke:

Jeg er en liten nOOb på trening og slikt :sjenert: så bare lurer på et par ting.

• vet at idealet for hvor mange kalorier en mann skal ha om dagen er 2000. hvor mange kalorier skal vi damene ha da?

• Er det lurt å trene hver dag? (jeg er skikkelig gira, og føler virkelig at det er deilig å trene litt hver dag)

• Hva er riktig mat når man trener mye? har hørt at proteiner er lurt?

• Har oxo hørt at man ikke bør trene samme muskel-gruppe 2 dager etter hverandre, hvorfor?

• Hva kan man gjøre for å ikke gå ned i vekt? Jeg vil gjerne opp i vekt litt (har hatt et snev av anoreksi) vil ikke ha mer fett på kroppen, men bli litt mer "formfull" om dere skjønner?

*lese gjennom* oi, dette ble litt mye, som jeg kanskje burde spurt veilederen på sats om :ler: ble bare litt gira når jeg satte i gang her! jaja, håper kanskje på svar på noen av punktene mine da :sjenert:

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Hei

En normal mann trenger nok mye mer enn 2000 kcal. En gjennomsnittlig aktiv kvinne har behov for ca 2000 kcal, mer hvis hun er ung eller trener en del.

Ganske enkelt, for ikke å gå ned i vekt men opp må du spise nok og gjerne mer og. Spis proteiner, sunt fett, advocado, nøtter, fet fisk osv. Men også karbohydrater er viktig! Raske karbohydrater etter trening forbedrer treningseffekten.

Det er ikke anbefalt med trening av samme muskelgrupper hver dag hvis du vil

ha optimalt resultat av treningen. Det er faktisk veldig viktig å hvile musklene også for at de skal restitueres skikkelig.

Tren styrke og spise nok så går du opp i vekt på en sunn måte. Kroppen trenger faktisk utrolig mye mat, spes ved trening. Akkurat hvor mye du trenger er vanskelig å annslå, du kan jo prøve deg frem. Men hvis du er i 20 årene trenger du nok ca 2200 for å vedlikeholde vekten, som sagt mer hvis du trener mye og /eller skal opp i vekt.

Har selv hatt anoreksi så vet dette kan være en utfordring.

Lykke til

Skrevet

ah okei! Jeg teller kcal som en gærning for tiden, og da ikke for å få så lite som mulig av det :ler:

Tusen takk for et innholdsrikt svar :jepp: Det er fint å ha litt bakgrunnsinfo når man setter i gang med slike stor prosjekter ^^

Skrevet
Raske karbohydrater etter trening forbedrer treningseffekten.

Lykke til

Det er ikke helt riktig. Treningseffekten er den samme, men det kan korte noe ned på restitusjonen. Men det er såpass lite at man likegreit kan nøye seg med en proteinshake etter trening. (Det er ikke nødvendig med både protein og karb shake).

Det er selvsagt ikke feil å spise karbohydrater, men mange mener det er bortkastet å bruke penger på feks karbohydratpulver.

Til ts:

Jeg kan anbefale disse treningsprogrammene:

HST

RYP

Programmene er ganske like, og prinsippet bakom er likt. De baserer seg på at du trener ca 3 dager i uken. Litt over 1 time hver gang. Det er både en styrkedel og en utholdenhetsdel.

ps Ikke la deg skremme over bildene, programmet passer like godt for kvinner som menn, og du kommer ikke til å se ut som en bodybuilder når du har kjørt gjennom det.

Skrevet

Brosjyren i den linken er veldig god og vil gi deg svar på flesteparten av spørsmålene du har TS.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...