Gjest Sarah 20 Skrevet 2. mars 2008 #1 Skrevet 2. mars 2008 Skal i middagsselskap til en dame jeg aldri har møtt før i morgen. Hun er bestemora til samboeren min. Hun (litt over 70 år) har nettopp hatt bursdag, fikk jeg vite i kveld... Skulle hatt med en gave til henne, men nå er butikkene stengt. Aner ikke hva slags person hun er, hva hun liker. Sambo er ikke sikker han heller... Tenkte å bake noe, men blir det litt teit siden det kommer mer enn 20 familiemedlemmer dit? Blir ikke nok til at alle kan smake.. Hva kan bakes som er greit å gi, og som ikke trenger å serveres med en gang. Tenkte på hverdagsbrød, men det er litt stusslig... Tenkte også på boller, krydderkake e.l. Tenkte å bare kjøpe blomster eller konfekt på bensinstasjon, men da vil jeg lage et pent kort selv iallefall. Når jeg lager kort, så har de en lei tendens til å se ut som korta jeg lagde da jeg gikk i barnehagen... Hvilke effekter kan jeg bruke for at det skal se stilig ut? Har forskjellig farget papp, papir og kartong... Tips mottas med takk!
Malibulita Skrevet 2. mars 2008 #2 Skrevet 2. mars 2008 Finn noen fine bilder i ukeblader, reklamehefter eller lignende, lim de på kartong, og klipp rundt. Da har du feks noen pappblomster. Disse fester du til ensfarget kartong, feks grønn som et blomsterbed, med en liten bit dobbeltsidig "putetape". Jeg mener da at tapen må være litt tykk, sånn at det blir litt mellomrom mellom blomsten og blomsterbedet. Om du ikke har slik putetape kan du være litt kreativ, klippe til en liten firkant av et materiale som er et par mm tykt, og lime. Den grønne kartongen med blomstene på kan du igjen lime på framsiden av et dobbelt/brettet hvitt kort, sånn at det hvite blir rammen på forsiden. Kanskje litt rotete forklaring dette, men spør om du ikke skjønte! Og blomster i blomsterbed var bare et eksempel, bruk bilder av hva som helst!
Gjest Frk Åberg Skrevet 2. mars 2008 #3 Skrevet 2. mars 2008 Eller du kan lage et kort med to lag, hvor du klipper ut en firkant eller en runding i det øverste laget foran. Så kan du lime fast en fin, mønstret stoffbit eller et mønstret papir i åpningen. Så limer du fast et lag med papir på hele kortets innside. Altså noe à la sånne tradisjonelle bryllupstakkekort, bare med et annet motiv inni rammen.
Gjest Bond Skrevet 2. mars 2008 #5 Skrevet 2. mars 2008 (endret) Jeg hadde faktisk tenkt å bake noe likevel En kan jo alltid lage noe som kan brytes til flere stykker. Ellers da det gjelder kort - jeg liker forskjellige teksturer. Bruke litt spray for å få forskjellige effekter med farge, liker også heller ganske geometriske kort. Se rundt i leiligheten, alle slags tøy kan brukes, også plastikk og lignende. Hvis det hadde vært en mann - kanskje også metall, skruer, alt kan faktisk brukes. Men for en eldre dame, skulle det sikkert være litt mer 'romantisk'. Så tekstur, noe mønster kanskje? Bygge det for eksempel rundt tallet, eller noe enkel motiv hvis du føler deg litt ukomfortabel med tegning (hjerte, stjerne, eller lignende). Noen tips: - spray over papir med blonder for eksempel for å få fin mønster, ellers kan alle slags ting med hull i fungere. Du kan også bruke selve blonder som dekorasjon. - først PVA-lim - 'tegne' noe med det, da spray over etterpå, gir veldig fin tekstur (må ikke alltid være noe ting der heller, kanskje bare noe helt ekspresjonist). Men der trenger du litt tid, PVA må tørke litt. - ha en skål med vann, ha noen drypper med oljebasert maling i det (kan også fungere med veggmaling eller lignende, trenger ikke virkelige oljefarger), da 'fange' de med en stykke papir (gjerne med god kontrast - hvit maling, sort papir osv). Gir ofte kule effekter. - presse motiv gjennom papir. Kutte ut en motiv av tjukkere papir, ha det under papiret, og da trykk gjennom kantene (det hjelper å ha papiret litt fruktig). Noe du sikkert gjorde i barneskolen Ellers - husk å bruke stiv nok papir/kartong for kortet selv, for myke kort blir ikke pene. Endret 2. mars 2008 av mrs_bond
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå