Gjest Fioline Skrevet 1. mars 2008 #1 Skrevet 1. mars 2008 Ser ut som om vi skal til Canada til sommeren - og dette er et sted jeg aldri har vært, aldri har hatt spesielt lyst til å reise til, og egentlig vet nokså lite om. Vi "må" til Toronto (regner med vi flyr direkte dit fra Europa, billigste billettene jeg har funnet koster ca 7000 - ok pris?) - og vi kommer til å ha ca 2 uker (juli / august.) Foreløbig tenker vi å besøke Toronto - Ottawa - Montreal - Quebec. Overkommelig på to uker? Noen andre steder vi bør innom? Noe vi absolutt ikke må gå glipp av? Alle forslag mottas med takk!!!
Gjest Gjest Skrevet 2. mars 2008 #2 Skrevet 2. mars 2008 Rafting i Ottawa riwer anbefales! Da jeg var der var det stor vannføring. En fantastisk spennende opplevelse. http://www.wildernesstours.com/river.php Vi reiste på dagstur til Niagara Falls som ligger ca to timer med bil fra Toronto. Helt greit med veldig typisk turistmål. Ellers var det et levende museum i Toronto som var veldig koselig å besøke. Fine gamle bygninger og folk som hadde kledd seg ut og liksom levde som i gamle dager. Husker ikke hva det het. CN tower i Toronta har fin utsikt. På vei fra Toronto til Ottawa overnattet vi et et privathus ved en liten grusvei fra hovedveien hvor det sto rom til leie. Et spesielt hus som var litt kråkeslott og en dame som nesten ikke sa noe. Rommet vi fikk var også veldig spesielt og det kunne ikke låses. Jeg syntes det var spennende men han jeg reiste sammen med fikk ikke sove den natten fordi han syntes det var så ekkel stemning. Han hadde nok sett for mange skrekkfilmer. God tur!
meta2 Skrevet 2. mars 2008 #3 Skrevet 2. mars 2008 Her står litt om hva en kan se i Toronto. http://www.toronto.ca/attractions/attraction_highlights.htm Var ved NF første juledag, om ettermiddagen og det var nesten ikke noen der.
Gjest Gjest Skrevet 2. mars 2008 #4 Skrevet 2. mars 2008 Jeg synes ruta høres overkommelig ut på to uker, det er store avstander i Canada, men byene du nevner ligger ikke så langt fra hverandre og ikke alle er så store. Selv har jeg bare vært i Montreal, og den byen er en perle og godt skjult hemmelighet for de fleste nordmenn virker det som Den store handlegata er St Laurent, og er verdt å tråle fra Downtown til tja, langt oppe på Le Plateu (som er en bydel såvidt jeg vet). Her er det også masse spisesteder. Le Plateu er også verdt å sjekke ut både for shopping, fine boligområder, spisesteder og uteliv. På Mont Royal (gata, ikke "fjellet" med noenlunde samme navn) er det f eks mye bruktbutikker i området mellom den store parken og metrostasjonen som heter Mont Royal, dessuten en nokså kjent frokostrestaurant ved navn Beauty's. Nede i sentrum/downtown er det også ting som er verdt å sjekke ut, f eks Roboteket som har masse canadisk film og en litt morsom måte å vise dem på (en robotarm plukker filmene du har valgt), men jeg synes den mest interessante og hyggelige delen av byen er St Laurent (og noen kryssende gater som f eks Duluth) og Le Plateu, inkludert gater som Fairmont (?), St Viateur og Bernard. En tur opp på byfjellet er også verdt å vurdere, og på "baksiden" der ligger det en basilisk eller et eller annet som visstnok er fin. Jeg kan kanskje anbefale noen spisesteder også, men da må jeg nok oppdatere meg litt på GoogleEarth, da det er noen år siden sist. Gamlebyen nede ved elva (St Laurent) kan man jo også ta turen innom, selv om den ikke er så imponerende for en blasert europeer - dessuten er byen Quebec kanskje et bedre sted for gammel canadisk/fransk arkitektur. Jeg ville satt av i hvert fall en god langhelg i Montreal, men nå er jeg glad i den byen, da... Forresten er det en jazzfestival der om sommeren. Ellers ville jeg vurdert å stoppe et eller annet sted ute på landet, f eks er det skikkelig landsbygd og masse natur like utenfor Montreal, men jeg har ikke noe konkret tips...
Gjest Gjest Skrevet 3. mars 2008 #5 Skrevet 3. mars 2008 Vi reiste fra Toronto og opp til Algonquin Provincial Park. Der leide vi kano og telt, og padlet i vei innover. Sov over på små øyer og padlet over innsjøer og langs smale elver. Veldig fin opplevlese. http://www.algonquinpark.on.ca/ Vil også anbefale dere å ta turen ned til Niagarafossen. Det er en turistfelle, men Niagara Falls er nå noe spesielt likevel. Dere ser den aller finest fra den canadiske siden. Båten inn til fossen går vel kun fra den amerikanskje siden, hvis jeg ikke husker feil. Fra den canadiske siden kan dere gå bak fossen.
Mixelite Skrevet 4. mars 2008 #6 Skrevet 4. mars 2008 Jeg slutter meg til lovprinsingen av Montreal! Det er en virkelig flott by med mye å by på! Gamlebyen er en perle å spasere i, fornøyelsesparken laRonde er kjempefin... Vi var også i den kinesiske hagen(med en biodom med troparium og masse artige dyr) og i olympiaparken. Vi leide bil og kjørte opp til Quebec. Vi la ruten utenom hovedveiene og kjørte landsbygda/nasjonalparken og det anbefales på det varmeste! Det eneste jeg angrer på, er at vi ikke overnattet på Chateu de Frontenac i Quebec. Det skal vi gjøre neste gang! En dag kjørte vi til St.Agathe des Mones et stykke nord for Montreal sammen med venner og badet i en innsjø hvor det var lagt opp offentlig badeplass. Virkelig flott! Kritthvit strand, seilbåter på sjøen og nydelig badevann. Inntrykket av Montreal er at det er en ren og pen by, eller skal jeg si at Canada er et rent og pent land!, og at det er masse grøntområder som gjør at man nesten ikke har inntrykk av at man er i en storby. Fjellet Mount Royal f.eks. er byens største og eldste park. Der møtte vi på vaskebjørn :-) Jeg er sikker på at du får en kjempeflott tur! Utgangspunktet er jo så dårlig at det bare kan gå en vei: Oppover ;-)
Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 4. mars 2008 #7 Skrevet 4. mars 2008 Takk!! Her var det utrolig mange bra tips. Mannen vil leie bil, jeg tenker tog og sånt noe - kanskje han faktisk har rett denne gangen... Hehe, nå begynner jeg jo faktisk å bli giret på denne turen!!
Mixelite Skrevet 4. mars 2008 #8 Skrevet 4. mars 2008 Takk!! Her var det utrolig mange bra tips. Mannen vil leie bil, jeg tenker tog og sånt noe - kanskje han faktisk har rett denne gangen... Hehe, nå begynner jeg jo faktisk å bli giret på denne turen!! Jeg slang inn en tilfeldig valgt reise i juli/august på orbville.no og fikk opp en pris på drøyt 6.200 med island air, så det er kanskje verdt et søk eller ti før du bestemmer deg, selv om ikke prisforskjellen på den reisen jeg sjekket er altfor stor i forhold til den prisen du har funnet
Gjest Gjest Skrevet 4. mars 2008 #9 Skrevet 4. mars 2008 Det bør være mulig å finne billetter til ca 3000 pr vei, men skal ikke si det for sikkert, det kommer også an på ferieavvikling o.l. Forresten en kommentar til innlegget mitt over om Montreal; gatene er gjerne gjenomgående i store deler av byen, f eks tror jeg St Laurent heter det samme helt ute fra flyplassen, så det er lurt å orientere seg ut fra hvor gatene krysser (eks St Laurent/Viateur (Plateau/Outremont), St Laurent/Berry (downtown?)) og hvor ulike deler av byen er. Samtidig gjør jo dette det nokså lett å finne fram, og det er vel egentlig ganske vanlig ellers i verden også. som nevnt og litt til: *downtown (St Catherine er en stor gate der, ikke så hyggelig område, men storbypreg og da jeg var der var det mye amerikanske turister, kanskje ikke like mye nå med lav USD,) *Le Plateau (MÅ se, både hipt, men avslappet og koselig og masse fine hus) *Outremount (deler er synlig jødisk (ortodokst, hasidim o.l), ganske spesielt og endel morsomme butikker) Området rundt Biodome og OL-parken husker jeg ikke hva heter - Rosemont?, men det er endel interessant å se der også, blant annet en botanisk hage. Byen er veldig internasjonal, som sikkert mange amerikanske byer, så det er mange muligheter for å spise mat fra alle verdenshjørner, i alle prisklasser og for de fleste overbevisninger. Det skjer også mye kulturelt, blant annet mye konserter - alt fra digre stjerner (må selvsagt forhåndsbestille) til musikk på høyt og lavt nivå på diverse utesteder. Ja, også snakker de aller fleste både fransk og engelsk. Også må dere spise en skikkelig bagel med røkelaks og kremost, gjerne et jødisk sted, det er en Montreal-spesialitet.
Mixelite Skrevet 4. mars 2008 #10 Skrevet 4. mars 2008 Apropos internasjonalt. Vi var på kino og på en tur innom toalettet for håndvask, kom venninnen min som er oppvokst i Montreal med greske foreldre i snakk med alle de andre som var der. Samtalen gikk på hvor de var fra etc. Nå bor jeg på bygda og er vant til å komme i prat med folk alle veier, men det var litt spesielt å oppleve det i en storby Generelt synes jeg folk var utrolig imøtekommende og åpne. -Bortsett fra taxisjåføren vi hadde fra bilutleiefirmaet i Laval("den franske delen av Montreal") og tilbake til hotellet. Han var helt "jeg ikke forstå" da vi snakket engelsk til ham. -Helt til vi snakket norsk oss imellom. Da tok han i bruk flytende engelsk for å høre hvor vi kom fra. Det var den eneste smaken vi fikk av knivingen mellom engelsk og fransk på hele de tre ukene vi var der.
Gjest Gjest Skrevet 5. mars 2008 #11 Skrevet 5. mars 2008 Kjenner godt igjen det du beskriver, Mixelite, både at folk er utadvendte og at man KAN få noen rare opplevelser med fransktalende. Det er noen som ikke snakker engelsk (mest folk uten utdanning, tror jeg), men i Montreal er de aller aller fleste av disse likevel positive og hyggelige mot engelsktalende, særlig så lenge de skjønner at du er turist. I andre deler av Quebec kan man nok oppleve mer av at folk bare snakker fransk, og at de ikke er like serviceinnstilte når man snakker engelsk, men dette tror jeg er mest vanlig på landsbygda. Jeg vil forresten anbefale Café Santropol på St Urbain/Duluth, det er et veldig koselig sted med god mat (lunsjaktig og mye gode kaker og desserter) og mulighet for å kjøpe brukte bøker. Det var i hvert fall sånn for noen år siden, og stedet finnes fortsatt. Den indiske vegetarkjeden Pushap er også verdt å lete seg fram til, veldig billig og godt. De har flere filialer rundt i byen. Og en annen hyggelig kafé - hvis den fortsatt finnes - er Le Dépanneur på Bernard/L'Esplanade. I samme område ligger også endel bra frokoststeder/diners. Finere restauranter er jeg ikke så god på, men vi spiste bra japansk et sted ganske langt oppe på St Laurent... Området på Plateau-siden av Parc Lafontaine er forresten også veldig hyggelig, litt mindre hus enn høyere opp, men kanskje litt færre butikker og spisesteder. Parken er også fin.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå