Gå til innhold

Er tunisia virkelig så ille?

Anbefalte innlegg

Gjest Pupsilure
Skrevet

Ser at de fleste er veldig negative til Tunisia her. Jeg har veldig lyst til å reise til Sousse med ei venninne i begynnelsen av mai. Men blir jo litt i tvil av alt det negative jeg leser.

Jeg var i Egypt i mai for to år siden, og syntes ikke det var noe problem, med tanke på innpåslitne menn. Det er klart de maste på oss, men vi taklet det bra. Overså dem, var frekke mot dem noen ganger, snakket litt andre ganger. Det gikk greit. Hvis det er likt i Tunisia ser jeg ikke på det som noe problem.

Det ser jo virkelig flott ut i Tunisia! :) Vi skal bade mest, sole oss, shoppe litt. Viktig at det er varmt!

Noen som har vært i både Sharm el-sheikh og Tunisia? Var det omtrent likt?

Vi tenkte på Salem hotell i Sousse. Noen som har bodd der?

Håper på svar :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ei god venninne som stortrivdes der, hun ble der mer eller mindre i et år, fra og til.

Mange av de som snakker nedsettende om Tunisia, er de samme som liker Norge i Syden om du skjønner hva jeg mener.. For få år tilbake var Tunisia veldig under oppbygging og derfor rotete, men sånn er det jo i Egypt også. Så jeg tror du vil like Tunisia siden du likte Egypt :)

Gjest Pupsilure
Skrevet

Takk for svar :)

Noen andre som har noen meninger?

Gjest Aloha
Skrevet

Tunisia er kjempefint! Dersom man ikke er redd for den arabiske kulturen og syns det var greit i Egypt, er det helt topp i Tunisia også! Selv har jeg vært begge steder og stortrivdes :)

Gjest Gjest
Skrevet

Tunisia er toppers!

Vi syntes det ble litt kjedelig å være på et turiststed (Hammamet), så vi tok toget sørover og videre på en skikkelig rundreise.

De som ikke liker Tunisia er nok helst de som ikke har vært så mange andre steder enn Kanariøyene og Hellas, og heller ikke forstår at man viser respekt for andre lands kulturer og oppfører seg deretter.

Gjest Pupsilure
Skrevet

Tusen takk for svar :) Det var dette jeg helst ville høre ;)

Billettene er bestilt, så nå blir det tur til Tunisia. Gleder meg! Leste det var dyrepark der. Den skal vi hvertfall besøke!!

Gjest Gjest
Skrevet
De som ikke liker Tunisia er nok helst de som ikke har vært så mange andre steder enn Kanariøyene og Hellas, og heller ikke forstår at man viser respekt for andre lands kulturer og oppfører seg deretter.

Ja, selvfølgelig er det noe galt med de som ikke finner seg til rette der. Eh...

En venninne og jeg dro dit et for et par år siden, helt i begynnelsen av turistsesongen. Det kommer jeg aldri til å gjøre igjen, og jeg vil fraråde unge jenter å reise dit alene. Vi gikk aldri med skjort kortere enn til knærne, drakk ikke alkohol og oppholdt oss ikke utenfor hotellet etter mørkets frembrudd. Allikevel ble vi nærmest trakassert overalt. (Ikke at korte skjørt og så videre er en unnskyldning for trakassering allikevel.) Vi kunne ikke engang gå en tur langs stranden uten å bli overfalt av kåte unggutter. Og de tar ikke et nei for et nei. Vi forsøkte oss også på markedet (jeg husker ikke hva det heter), men der hadde vi flere ubehagelige episoder med menn som forsøkte å dra oss med inn på bakrommet. Overalt ble vi ropt til og kalt diverse mindre hyggelige ting. Jeg har aldri opplevd maken.

Skrevet
Ja, selvfølgelig er det noe galt med de som ikke finner seg til rette der. Eh...

En venninne og jeg dro dit et for et par år siden, helt i begynnelsen av turistsesongen. Det kommer jeg aldri til å gjøre igjen, og jeg vil fraråde unge jenter å reise dit alene. Vi gikk aldri med skjort kortere enn til knærne, drakk ikke alkohol og oppholdt oss ikke utenfor hotellet etter mørkets frembrudd. Allikevel ble vi nærmest trakassert overalt. (Ikke at korte skjørt og så videre er en unnskyldning for trakassering allikevel.) Vi kunne ikke engang gå en tur langs stranden uten å bli overfalt av kåte unggutter. Og de tar ikke et nei for et nei. Vi forsøkte oss også på markedet (jeg husker ikke hva det heter), men der hadde vi flere ubehagelige episoder med menn som forsøkte å dra oss med inn på bakrommet. Overalt ble vi ropt til og kalt diverse mindre hyggelige ting. Jeg har aldri opplevd maken.

Jeg har reist flere plasser, og er syns det er spennende å oppleve nye kulturer i land jeg reiser til Og jeg er IKKE interisert i Norge i syden. Jeg kan skrive under på dette over. Enda jeg var der med kjæresten min, og gikk hånd i hånd med han! Flere lurte på om de kunne få klippe av meg litt hår....(har blondt, langt hår) Trodde de var blitt litt mer vant til turister en dette...( vi var der sommeren 2004) Har heller ikke opplevd at så mange har prøvd å lure meg, som i Tunisia. Det er den eneste plassen jeg har vært, hvor jeg ikke følte meg helt trygg på noen.

Men kan skrive under på at det er kjempe fine strender, rent badevann og varmt.

Jeg kommer ikke til å resie tilbake dit iallefall. Men det var en erfaring å ta med seg dette også

• 4 uker senere...
Skrevet

Etter å ha lest mye negativt om Tunisia så var det med en viss porsjon usikkerhet jeg satte meg på flyet for å tilbringe årets påskeferie der.

Vel det kunne jeg ha spart meg.

Vi tilbrakte en fantastisk uke der nede. Jeg var redd for at tunisiske menn skulle være innpåslitne og uhøflige, men traff ikke en eneste mann av den slagen. Tvert i mot - alle tunisiske folk som vi traff var høflige og vennlige.

Vi var stasjonert i Hammamet som var en nydelig by med masse flotte hoteller.

hotellet våres var førsteklasses og maten var helt fantastisk. Veldig mye spennende ,og jeg har vel aldri spist så mye som jeg ikke helt visste hva var på en ferie men det var godt og vi var friske hele tiden.

Vil anbefale å prøve couscos og brik. Veldig typisk for tunisia og kjempegodt.

Ellers så meldte vi oss på flere turer arrangert av reiseselskapet og var i løpet av påskeuken på tur fra tunis, sidi bon said og kartago i nord til Douz og kamelridning i Sahara i sør.

Vi var langt oppe i Atlasfjellene i en oaseby som heter Shebika og vi besøkte Saltsjøen Chott El jerid , El jem ( romersk amfiteater - gladiatoren) og kairoan den hellige by.

Vi har sett landet fra nord til sør og Tunisia er et land som har utrolig mye spennende å by på utenom sine strender.

Da vi var klar over masete selgere i medinaene så valgte vi bare dette bort og handlet i shoppingsenter med faste priser. Der var det helt vanlige ekspeditører. Vi traff noen som prøvde medinaen i Sousse og de sa at det var ikke noen fornøyelse så da vet dere det.

Da vi også var klar over at det er lett å bli lurt med inn i teppebutikker etc. så takket vi nei til folk som kom og skulle gi oss " gratis omvisning".

Noen hadde blitt med på den slags og endt opp i teppefabrikker og nesten følt seg truet til å handle noe. Så her er det egentlig bare å være klar over hva man bør unngå så går det nok bra.

Det er mye politi i tunisia. man ser de over alt og dette gjør at kriminaliteten i landet er lav.

Angående masete selgere så er det slik at en dagslønn for en tuniser er rundt 35 kroner. Det er stor arbeidsledighet i landet og for mange er det vanskelig å få ting til å gå rundt. Når det er mange selgere på en plass som alle kjemper om de samme kundene så er det klart at det kan bli masete for oss. men de er ikke farlige bare litt desperate etter å få solgt og ikke helt inneforstått med våres kultur. og ikke vi med deres mange ganger så det er nok der det skjærer seg.

Dagen før vi skulle dra så ga jeg vår koselige kelner på hotellet 10 dinarer - 50 kroner. Han ble så glad at han ville bære tallerkenen min bort til bordet for meg. For han var det nesten 1,5 dagslønn. for meg var det en 50 lapp.

Nå er det slik at man ikke får ta med seg tunisiske dinarer ut av landet så det du har igjen når du kommer til sikkerhetskontrollen på flyplassen må du gi ifra deg. Du kan få vekslet tilbake men de tar 30 % i gebyr av de pengene så det er dårlig butikk. Det beste er å veksle inn litt av gangen slik at du bare har nok til tips og noe småtteri på slutten av ferien. Vi hadde med Euro som jeg veklset inn etterhvert på hotellet.

Det er også lurt å ha noen dinarer i lommen der nede for tips og toalett og slikt.

Ta med medbrakt papir til dobesøk når du er ute på tur og ta med antibakterielle servietter til håndvask. Noen doer er helt bra og noen er absolutt ikke bra.

Vel vi hadde en flott uke. Flyet vi dro med var fullt og alderen var fra rundt 18 - 65 vil jeg tro. vi ble kjent med mange som var på samme turene som oss og alle hadde hatt en fin ferie.

Jeg er i alle fall glad for at vi dro til Tunisia til tross for alt det negative jeg hadde lest. Hadde gjerne reist ned igjen jeg og ikke verden var så stor og det var så mye jeg skulle se.

GOD TUR.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...