Gjest Evalina Skrevet 1. mars 2008 #1 Skrevet 1. mars 2008 Holder på å innrede et 85-liters akvarium. Har hatt det i drift for en del år siden, men jeg har nok glemt en del gamle kunster. Bl.a. husker jeg ikke saltmengden som skal til (ferskvannsakvarium, altså), det står bare i ytenlandske måleenheter på pakken. Hvor mange spiseskjeer salt på 85 liter, noen som vet? Kan det være 1 SS pr 10 liter?? Hm... Høres mye ut.
minienthe Skrevet 2. mars 2008 #2 Skrevet 2. mars 2008 du trenger ikke salt i et ferskvannsakvarium, enkelte fiskearter blir faktisk syke eller dør av det (worst case scenario men jeg har sett det skje). med mindre du har brønnvann eller spesielle vannverdier/mye klor i vannet ditt så trenger du heller ikke disse tilsetningstoffene som det reklameres for (f.eks "aqusafe" etc).
Gjest Gjest_Malla_* Skrevet 2. mars 2008 #3 Skrevet 2. mars 2008 Enig med minienthe. Det er tross alt ferskvann.... ikke sant Salt behøves ikke, og kan i værste fall ta knekken på enkelte fisker. Du får gjerne vite på dyrebutikker at du trenger salt og div andre ting - de vil bare selge. Det er ikke overflod med kunnskap om akvaristikk på de fleste dyrebutikker heller. Søker du råd og kunnskap, anbefaler jeg to aktive forum. Disse har også div artikler liggende. www.akvaforum.no og www.nettakvariet.no Lykke til med en flott hobby
Trampe Skrevet 2. mars 2008 #4 Skrevet 2. mars 2008 Jeg har tre akvarier, og bruker ikke salt i noen av de. Spør du en dyrebutikkansatt er det ikke måte på alt man trenger og bare MÅ ha i akvariet, men det er som oftest bare tull
Gjest vannmannen Skrevet 4. mars 2008 #5 Skrevet 4. mars 2008 Det er jo også forskjell på hvilke fisker du anskaffer deg! Mange "ferskvannsfisker" er egentlig brakkvannsfisker..da trenger de salt i vannet for ikke å bli syke. Bestem deg for fiskene før du bestemmer deg for vannet :o)
Gjest Frk.Uhåndterlig Skrevet 4. mars 2008 #6 Skrevet 4. mars 2008 (endret) Som det blir nevnt her er det noen arter som blir "glade" av litt salt mens andre arter ikke liker det i det hele tatt! Det viktigste er at du lar vannet med både steiner og vekster godgjøre seg slik at bakteriefloraen i vannet og filteret i pumpa blir "bra" FØR du setter i fisk. Gjerne i 4 uker, eller mere. Ha heller ikke mange fisk oppi med engang! Husk uansett at det skal være flere jenter enn gutter av samme art, ellers blir jentene så stressa av parringsklare hannfisker at dem dør av stress til slutt! Mener det er eks. 1 gutt på 2-3 jentefisker. Levendefødende fisker formerer seg utrolig raskt eks. (Guppy og Molly) og det er ikke alltid like gunstig da akvariet kan bli overfyllt av fisk. (de fleste blir nok spist opp, men mange overlever også) Du burde også kjøpe deg et lab.sett som måler PH, nitrit, harhet mm. slik at du hele tiden kan kontrollere vannverdiene. Endret 4. mars 2008 av Frk.Uhåndterlig
minienthe Skrevet 4. mars 2008 #7 Skrevet 4. mars 2008 Som det blir nevnt her er det noen arter som blir "glade" av litt salt mens andre arter ikke liker det i det hele tatt! Det viktigste er at du lar vannet med både steiner og vekster godgjøre seg slik at bakteriefloraen i vannet og filteret i pumpa blir "bra" FØR du setter i fisk. Gjerne i 4 uker, eller mere. nja... det er jo fisken som setter i gang bakteriefloraen så det er liten vits i å la karet stå på innkjøring så lenge uten fisk. jeg pleier å la det stå en to - tre dager og deretter oppi med algespiser(e), la det stå en ukes tid og deretter bygge opp sakte men sikkert. Ha heller ikke mange fisk oppi med engang! 100 % enig Husk uansett at det skal være flere jenter enn gutter av samme art, ellers blir jentene så stressa av parringsklare hannfisker at dem dør av stress til slutt! Mener det er eks. 1 gutt på 2-3 jentefisker. kommer helt an på arten, noen er monogame og holder seg kun til en partner, andre foretrekker "flerkoneri". Levendefødende fisker formerer seg utrolig raskt eks. (Guppy og Molly) og det er ikke alltid like gunstig da akvariet kan bli overfyllt av fisk. (de fleste blir nok spist opp, men mange overlever også) he he, de fleste nybegynnere har nok opplevd dette ja Du burde også kjøpe deg et lab.sett som måler PH, nitrit, harhet mm. slik at du hele tiden kan kontrollere vannverdiene. igjen, 100 % enig men hold deg langt unna stripstester, de er forferdelig upålitelige.
Gjest Evalina Skrevet 4. mars 2008 #8 Skrevet 4. mars 2008 Tusen takk for mange svar! Jeg har lest på diverse akvarieforum til øyet er blitt stort og vått, og føler at jeg begynner å få ganske kontroll nå. Lurer litt på én ting ift. dette: nja... det er jo fisken som setter i gang bakteriefloraen så det er liten vits i å la karet stå på innkjøring så lenge uten fisk. Overalt står det at den prosessen som omdanner farlig nitritt til nødvendig nitrat, tar ca. 35 dager, og at man ikke bør sette fisk i karet før det er gått den nødvendige tiden. Det finnes rett og slett ikke bakterier før den tid som ekspederer fiskebæsjen, som jeg forstår det. Og fiskebæsj vil føre til nitritt i vannet, om ikke de nødvendige bakteriene er der. Og nitritt vil vi jo ikke ha. Det jeg derimot har lest, er at det kan være gunstig å fòre karet noe, uten fisk. Det vil kunne aksellerere prosessen noe, man man bør uansett vente de nødvendige ukene før man setter ned fisk... Hvorfor mener du at det ikke er noen vits i å vente så lenge, minienthe? Jeg leste denne artikkelen: http://akvaforum.no/text.cfm?id=1685 Og så lurer jeg på en annen ting - har noen erfaring med å bruke skjell i karet? Altså skjell man selv plukker på stranda og vasker godt. Er det for mye kalk i skjellene, som vi forringe vannkvaliteten? Noen om vet? Hva med steiner man finner ute? Noen typer stein man bør unngå?
minienthe Skrevet 4. mars 2008 #9 Skrevet 4. mars 2008 Tusen takk for mange svar! Jeg har lest på diverse akvarieforum til øyet er blitt stort og vått, og føler at jeg begynner å få ganske kontroll nå. Lurer litt på én ting ift. dette: nja... det er jo fisken som setter i gang bakteriefloraen så det er liten vits i å la karet stå på innkjøring så lenge uten fisk. Overalt står det at den prosessen som omdanner farlig nitritt til nødvendig nitrat, tar ca. 35 dager, og at man ikke bør sette fisk i karet før det er gått den nødvendige tiden. Det finnes rett og slett ikke bakterier før den tid som ekspederer fiskebæsjen, som jeg forstår det. Og fiskebæsj vil føre til nitritt i vannet, om ikke de nødvendige bakteriene er der. Og nitritt vil vi jo ikke ha. Det jeg derimot har lest, er at det kan være gunstig å fòre karet noe, uten fisk. Det vil kunne aksellerere prosessen noe, man man bør uansett vente de nødvendige ukene før man setter ned fisk... Hvorfor mener du at det ikke er noen vits i å vente så lenge, minienthe? Jeg leste denne artikkelen: http://akvaforum.no/text.cfm?id=1685 Og så lurer jeg på en annen ting - har noen erfaring med å bruke skjell i karet? Altså skjell man selv plukker på stranda og vasker godt. Er det for mye kalk i skjellene, som vi forringe vannkvaliteten? Noen om vet? Hva med steiner man finner ute? Noen typer stein man bør unngå? innkjøring er et ganske vidt begrep med mye meninger, mange sverger til den metoden du linket til men selv så synes jeg den er litt vel "overkill". har hatt akvarium en del år og personlig er det mange år siden jeg skippet hele innkjøringen og praktiserer nå mer av typen "hell i vann, putt i innredning og tilsett fisk", alt på samme dag. det jeg derimot IKKE gjør er å anbefale denne metoden til uerfarne da den krever litt mer av akvaristen. både å kjenne igjen risikotegn og å følge opp med vannbytter i risikoperioden. jeg har brukt 123 metoden de siste 4 årene og har ikke hatt en eneste død fisk pga dette. jeg heller også mot teorien at hvis karet ikke belastes så vil det heller ikke oppstå bakterier som ordner opp i belastningen. fore med mat ? joda, men er det ikke like greit da å heller korte ned på ventetiden og bruke fisk istedet for fòr ? skjell ja... skjell er jo stort sett bygget opp av kalk og mineraler så du kan risikere at dette vil påvirke vannverdiene dine. hvis du satser på søramerikanere som dvergcichlider (apistogramma, sommerfugler, scalarer, tetra etc) så ville jeg nok vært litt skeptisk til skjell. vurderer du derimot afrikanere fra malawi eller tanganyika/victoria så er det knall. det finnes jo mindre sneglehuslekere fra afrika (mener det er tanganyika) som leker og får frem egg og yngel i sneglehus, utrolig artig å se på. stein mener jeg å ha lest noe om, spørsmålet er bare hvor... må komme tilbake på den.
Gjest Fiskelars Skrevet 4. mars 2008 #10 Skrevet 4. mars 2008 jeg heller også mot teorien at hvis karet ikke belastes så vil det heller ikke oppstå bakterier som ordner opp i belastningen. fore med mat ? joda, men er det ikke like greit da å heller korte ned på ventetiden og bruke fisk istedet for fòr ? Enig med deg i nesten alt du sier bortsett fra det jeg siterer! Hvorfor bruke levende fisk nå for kan gjøre mye av nytten?Skulle det vise seg at bakteriefloraen er feil så er det bedre å bruke for enn at fisken dør. Anbefaler ikke fisk før vannet har godgjort seg etter noen uker, men her har vi forskjellige meninger.Sier som fru håndterlig at 4 uker eller mer er gunstig. Ikke bruk skjell Evalina før du vet om fisken trenger kalk. Mål vannverdiene før du har i fisk. Nitrit mener jeg at er det viktigste å måle.Det andre også, men nitrit er direkte dødelig, men feil på PH, GH mm. er ikke direkte dødelig selvom det også må være korrekt. Når det gjelder lab.test er jeg enig i at strips er bortkastet, kjøp dråpetest Hilsen akvarieist på 12 året
Søs Skrevet 4. mars 2008 #11 Skrevet 4. mars 2008 Anbafaller deg å stikke innom forumet på akvaforum.no... Masse nyttige tips der inne. Vist karet har stått tørt lenge er det lurt å sjekke om det ikke lekker
minienthe Skrevet 5. mars 2008 #12 Skrevet 5. mars 2008 Enig med deg i nesten alt du sier bortsett fra det jeg siterer! Hvorfor bruke levende fisk nå for kan gjøre mye av nytten?Skulle det vise seg at bakteriefloraen er feil så er det bedre å bruke for enn at fisken dør. Anbefaler ikke fisk før vannet har godgjort seg etter noen uker, men her har vi forskjellige meninger.Sier som fru håndterlig at 4 uker eller mer er gunstig. det var også derfor jeg ikke anbefaler 123 metoden til uerfarne. men... det jeg også vet er at svært mange bruker 4 ukers metoden den første gangen de starter opp et akvarium - og thats it. andre karet så hoppes det ofte glatt over disse ukene uten problemer. problemene som jeg ser det kommer oftere av overforig og for stor fisketetthet en av for rask innkjøring i følge oppskriften til AF. de fleste jeg kjenner av mer erfarne folk bruker heller ikke så lang tid på å kjøre inn et kar fra scratch men ja, det er ulike meninger om ting og det er det som gjør akvaristikk så varierende og moro
Gjest Evalina Skrevet 5. mars 2008 #13 Skrevet 5. mars 2008 Setter veldig pris på svar. Nå er jeg ikke helt nybegynner, det er jo en god del basale kjøreregler som sitter igjen siden sist jeg hadde akvarium. Men jo mer jeg leser nå, ser jeg hvor lite jeg visste den gangen... Selv om jeg ikke kan huske at jeg var plaget med at fisken døde. Tror uansett jeg venter med å sette fisk i karet, nå nærmer det seg påske, og da blir huset stående tomt i ti dager. Dumt å sette ned fisk bare dager før da. Så har vi noe å se fram til, når ferien er over og hverdagen kaster seg på igjen.
minienthe Skrevet 5. mars 2008 #14 Skrevet 5. mars 2008 ingen dum tanke det nei men jeg lurer litt... tenker du på å sette ned planter etc før du reiser på påsketur ? har du isåfall skaffet deg en timer til lyset ?
Gjest Evalina Skrevet 5. mars 2008 #15 Skrevet 5. mars 2008 ingen dum tanke det nei men jeg lurer litt... tenker du på å sette ned planter etc før du reiser på påsketur ? har du isåfall skaffet deg en timer til lyset ? Akvariet er fullt beplantet! Ønsker meg noe mose, men det hadde de ikke der jeg var. Timer har jeg liggende fra gamle dager, men jeg har ikke begynt å bruke den enda. Til vi skal på ferie, skal jeg nok se å få den til å fungere.
minienthe Skrevet 5. mars 2008 #16 Skrevet 5. mars 2008 Akvariet er fullt beplantet! Ønsker meg noe mose, men det hadde de ikke der jeg var. Timer har jeg liggende fra gamle dager, men jeg har ikke begynt å bruke den enda. Til vi skal på ferie, skal jeg nok se å få den til å fungere. he he, synd du ikke befinner deg i nærheten her, har en real mosedott jeg må få beskjært litt en av dagene. fatter ikke hvorfor men javamose er en av de få tingene som vokser som ugress her i huset, få andre ting trives pga surt vann men mose + 40 watts lyspære er tydeligvis trikset.... ulogisk plantesak.
Gjest Gjest_Malla_* Skrevet 5. mars 2008 #17 Skrevet 5. mars 2008 Ønsker meg noe mose, men det hadde de ikke der jeg var. De finner du på akvaforum under rubrikker. Kan sendes i posten.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå