Gå til innhold

Hun snakker ikke rent og er fem år

Anbefalte innlegg

Gjest Bekymret
Skrevet

Niesen min på 5 år var sent ute med å snakke. Var langt over to år før hun sa sitt første ord (mamma).

Som femåring snakker hun fortsatt urent. Det er vanskelig å forstå hva hun sier og jeg kjenner at jeg lurer litt.

Foreldrene er nok litt i tvil om hun er sent ute, men har bare blitt avfeid med at "alt er normalt" på helsestasjonen.

Hva sier dere? Hva er sent/noe galt???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min datter var tidlig ute. Sa mamma allerede 8-9 mnd gammel. Snakket rent fra hun var to og et halvt.

Barn er jo forskjellige, men dette hørtes sent ut ja.

Skrevet

Kan du ta en telefon til logoped? Går jenta i barnehage, og hva sier de der?

Skrevet

Går barnet i barnehage så kanskje det kan være noe å ta opp med pedagogisk leder på foreldresamtalen som er nå. Kanskje det er påtide å sette inn ppt?

Skrevet

Har de sjekket hørselen hennes?

Gjest Bekymret
Skrevet

Hun går i bhg, har gjort siden hun var 1. Der sier de heller ikke noe på det. Eller, alle svar foreldrene får er dette med alt er normalt.

Jeg synes det virker rart, men vil ikke pushe. Hun kan for eksempel si "bus" istedetfor brus og "es" for hest osv....

Gjest Piper
Skrevet
Kan du ta en telefon til logoped? Går jenta i barnehage, og hva sier de der?

Og hva skal liksom komme ut av at tanten ringer på vegne av niesen til en logoped? Så lenge tanten ikke har foreldreansvar for barnet, ahr hun ikke noe hun skulle ha sagt i det hele tatt.

Å ikke snakke rent som 5 åring er sent, og hun vil mest sannsynlig få ekstra hjelp i forbindelse med skolestart. Eller for å si det slik, hun bør få ekstra hjelp i forbindelse med skolestart.

Går hun i barnehage? Gjør hund et burde de gjort noe med en gang. Og jeg syns det er veldig merkelig at helsestasjonen ikke har lagt merke til dette. Kanskje hun ikke snakker så urent somd et du vil ha det til?

Min sønn sa sitt første ord da han var nesten to år, men han snakket rent fra han var 3 1/2. Det er stor forskjell på barn

Gjest Gjest-M-
Skrevet

Som førskolelærer syns jeg det er merkelig at barnehagen ikke har satt inn tiltak for å hjelpe niesen din.

En 5-åring som har slike språkvansker som TS gir eksempler på, burde hatt logopedhjelp for lenge siden.

Ta det opp med foreldrene og oppfordre dem til å be barnehagen kontakte logoped.

Ellers er det mye munnmotorisk trening man kan gjøre på egen hånd. La barne blåse i fløyte, suge med sugerør, blåse en fjær opp i luften.

Prøv om hun kan krølle tunga på forskjellige måter, lek at man "vasker huset" med tunga; huset er munnen, og tunga er vaskefille. Vaske taket, vegger, gulv osv med tunga....Håper dette ble forståelig...

Det er viktig å ikke rette på henne, men heller gjenta det hun sier feil på rett måte. Også er det viktig at språktreningen er lystbetont og lekpreget.

Spill lottospill med henne, les bøker, prat og sett ord på ting. Alt hjelper.

Gjest Evalina
Skrevet
Og hva skal liksom komme ut av at tanten ringer på vegne av niesen til en logoped? Så lenge tanten ikke har foreldreansvar for barnet, ahr hun ikke noe hun skulle ha sagt i det hele tatt.

Her er det jo ikke snakk om at tanten "ikke har noe hun skulle sagt". Foreldrene lurer jo dessuten tydeligvis på dette selv. Å ta en telefon til logoped, kan jo ikke være problematisk, det går jo an å gjøre en henvendelse på mer generelt grunnlag, det trenger jo ikke gjøres slik at dette blir "bak ryggen på foreldrene" på noen måte.

Jeg ville definitivt sjekket hørselen til jenta, det er noe av det første som gjøres når barn er sene med språkutviklingen. For som du beskriver det, høres det definitivt ut som om hun er noe utenfor normalen. Jeg mener det hadde vært bra for henne å få dette sjekket i god tid før hun begynner på skolen, ikke særlig moro å snakke så urent når man går i første klasse...

Skrevet

Det er flere i min sønns klasse (første) som ikke snakker rent. Noen lesper, andre kan ikke si r osv. Gutten min lespet fram til han var rundt seks. Fremdeles har han en bitteliten "urenhet" i språket; han uttaler bokstaven l slik de gjør i Halden (vi er innfødte Osloboere). Jeg ser overhodet ikke problemer med dette, han vokser det nok tidsnok av seg. (Er forøvrig skoleflink og tidlig moden ellers)

Jeg tror derfor ikke det er så veldig stor grunn til bekymring pga nevnte femåring. Dessuten er skriftlig vurdering av språkutvikling en del av de nye "rammeplanene" for barnehagene. (Husker ikke så mye om dette, ble vel innført ifjor) Er utviklingen så sen at tiltak bør settes inn, får man nok en pekepinn om dette på foreldresamtaler.

• Liker 1
Gjest Gjest-M-
Skrevet
Det er flere i min sønns klasse (første) som ikke snakker rent. Noen lesper, andre kan ikke si r osv. Gutten min lespet fram til han var rundt seks. Fremdeles har han en bitteliten "urenhet" i språket; han uttaler bokstaven l slik de gjør i Halden (vi er innfødte Osloboere). Jeg ser overhodet ikke problemer med dette, han vokser det nok tidsnok av seg. (Er forøvrig skoleflink og tidlig moden ellers)

Jeg tror derfor ikke det er så veldig stor grunn til bekymring pga nevnte femåring. Dessuten er skriftlig vurdering av språkutvikling en del av de nye "rammeplanene" for barnehagene. (Husker ikke så mye om dette, ble vel innført ifjor) Er utviklingen så sen at tiltak bør settes inn, får man nok en pekepinn om dette på foreldresamtaler.

Lesping er ingen språkvanske, og at det tar lang tid for en del barn å lære å si r, er veldig vanlig. Ingen av disse tingene gir grunn til bekymring.

Tror du skal sette deg litt mer inn i både rammeplan for barnehager og barns språkutvikling før du uttaler deg.

Førskolelærer

Skrevet
Niesen min på 5 år var sent ute med å snakke. Var langt over to år før hun sa sitt første ord (mamma).

Som femåring snakker hun fortsatt urent. Det er vanskelig å forstå hva hun sier og jeg kjenner at jeg lurer litt.

Foreldrene er nok litt i tvil om hun er sent ute, men har bare blitt avfeid med at "alt er normalt" på helsestasjonen.

Hva sier dere? Hva er sent/noe galt???

ville sjekket hørselen hennes jeg..

Gjest Evalina
Skrevet (endret)

Hvis man ikke forstår hva en femåring sier, da er det grunn til bekymring, mener jeg. Eller i hvertfall grunn til tiltak. Synes ikke foreldrene skal slå seg til ro med at dette eventuelt blir tatt tak i etter en foreldresamtale. Jeg synes man skylder barnet å hjelpe det til å snakke forståelig innen det begynner på skolen.

Endret av Evalina
Skrevet

Jeg jobba en sommer i barnehage for flere år siden, da virket dette som et vanlig problem for enkelte unger. Det de gjorde i denne barnehagen var å passe på å ikke gi ungene syltetøy for eksempel hvis de ikke kunne si det "så skikkelig som mulig"...altså, når barna forstod at de måtte skjerpe seg litt gikk det utrolig bra. De visste at hvis de slurva med utalen fikk de ikke det de ville ha.

En annet tiltak var å passe på at hvis de hadde søsken der fikk de beskjed om å snakke "skikkelig" til dem, ikke med baby språk for eksempel, si støvel i steden for stølve hvis barnet sier dette feil selv. Da blir de etterhvert mer bevisst på det, og det betraktes heller ikke som "søtt". Enkelte hører heller ikke at de ikke om de sier det feil, så er viktig å ta dem seriøst. Om barnet skulle ha alvorlige talefeil for å si det slik tror jeg likvel det er for tidlig å vite dette sikkert når de er så unge. Tror dette er nokså normalt.

Gjest Frk.Uhåndterlig
Skrevet (endret)

Men det går fint ann for tanten å råde foreldrene til barnet å ta en telefon til en logoped! Det går liksom ann det da for å bruke ditt språk Piper! Syns du virker litt snerpete i det svaret ditt jeg har sitert og hva gagner det?

Jeg mener det er bekymringsfullt når en 5-åring ikke snakker rent!Som andre sier så kan det være at hun hører dårlig, men det er tydelig at logoped bør kontaktes! Det kan ikke skade det, snarere tvert imot!

Dessuten bør det gjøres noe med snarest før barnet begynner på skolen.

Du er en flink tante og det er så bra at du bryr deg :)

Endret av Frk.Uhåndterlig
Gjest Gjest-M-
Skrevet
Jeg jobba en sommer i barnehage for flere år siden, da virket dette som et vanlig problem for enkelte unger. Det de gjorde i denne barnehagen var å passe på å ikke gi ungene syltetøy for eksempel hvis de ikke kunne si det "så skikkelig som mulig"...altså, når barna forstod at de måtte skjerpe seg litt gikk det utrolig bra. De visste at hvis de slurva med utalen fikk de ikke det de ville ha.

En annet tiltak var å passe på at hvis de hadde søsken der fikk de beskjed om å snakke "skikkelig" til dem, ikke med baby språk for eksempel, si støvel i steden for stølve hvis barnet sier dette feil selv. Da blir de etterhvert mer bevisst på det, og det betraktes heller ikke som "søtt". Enkelte hører heller ikke at de ikke om de sier det feil, så er viktig å ta dem seriøst. Om barnet skulle ha alvorlige talefeil for å si det slik tror jeg likvel det er for tidlig å vite dette sikkert når de er så unge. Tror dette er nokså normalt.

Ja, her var det mye god pedagogikk ute og gikk :ironi:

At barn ikke hører selv at uttalen av ord er feil, er jo en del av språkvansken. Har du dårlig utviklet språk, er det som regel en modningsprosses i hjernen som forsinker den. De aller, aller fleste språkvansker går over når barnet blir større og modnes, men mange trenger hjelp.

Det er utrolig viktig å ta dette på alvor og ikke bare avfeie det med at det er nokså normalt, eller at det går over av seg selv.

Barn med språkvansker, vil også ofte slite på andre områder, da helst i sin sosiale utvikling. Evne til kommunikasjon og samhandling med andre er jo veldig viktig for barnets generelle utvikling, og hvis språket er et hinder, kan hele tilværelsen bli vanskelig.

Jeg syns det er flott at TS er bekymret for niesen sin og ønsker å hjelpe henne. Rette vei å gå, er å få foreldrene til å ta det opp med pedagogisk leder i barnehagen.

Skrevet
Hun går i bhg, har gjort siden hun var 1. Der sier de heller ikke noe på det. Eller, alle svar foreldrene får er dette med alt er normalt.

Jeg synes det virker rart, men vil ikke pushe. Hun kan for eksempel si "bus" istedetfor brus og "es" for hest osv....

Jeg har en datter på 3 år.Hun prater litt dårlig.Der var barnehagen raskt ute med å si at de følger med.Så at barnehagen til denne 5 åringen sier at det er normalt synes jeg er litt merkelig??? :sukk:

Gjest Gjest_Ingunn_*
Skrevet

Den metoden som ble brukt her er helt uakseptabel. Skal barna straffes dersom de har problemer med uttalelsen? Dette er en svært ødleggende metode det du skriver om her.Det disse barna trenger er en pedagog og ikke straff!

Min sønn hadde problemer med språkutviklingen og fikk pedagogisk hjelp i barnehagen allerede da han var 3 år!

Gjest Ingunn igjen
Skrevet
Jeg har en datter på 3 år.Hun prater litt dårlig.Der var barnehagen raskt ute med å si at de følger med.Så at barnehagen til denne 5 åringen sier at det er normalt synes jeg er litt merkelig??? :sukk:

Presis det jeg skrev over her faktisk!

Til trådstarter: Flott at du bryr deg, for tantebarnet ditt trenger hjelp.

Skrevet

Hun kan liksom få et svar fra en sakkyndig om hvordan de skal gå frem angående barnet.

Det kommer frem i første innlegg at foreldrene er bekymret, og når de da ikke får hjelp i barnehagen ville jeg tatt en telefon til logoped for å høre hva som kan gjøres. Hvem som tar den telefonen er revnende likegyldig så lenge barnet får hjelp om det viser seg at barnet trenger hjelp.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...