maren Skrevet 26. mars 2008 #121 Skrevet 26. mars 2008 Tråden er ryddet iht. Kvinneguidens regler. Skya (mod) Var det noen her som ikke klarte å holde seg i skinnet?
mysan Skrevet 26. mars 2008 #122 Skrevet 26. mars 2008 (endret) Jeg gadd ikke å åpne linken, men svarer likevel. Cannabis ER farlig, ikke bare i seg selv, men fordi det ofte fører til at folk havner i uføret og stadig inntar sterkere stoffer. Du burde lese deg opp litt. Dette er feil, og ikke annet enn gamle misforståelser. Misbruk kan selvfølgelig bli farlig, men å røyke en joint i ny og ne, på samme måte som en som drikker et glass vin til maten i ny og ne, er ikke misbruk, og det er ikke skadelig. Hvorfor sammenligner man pest og kolera her? ` Står hasj-vennenes argumenter så svakt at man må påpeke at alkohol også er farlig ? Hasj er et narkotikum for samfunnets avvikere og kommer ALDRI til å bli legalisert. Er dette så vanskelig å godta, eller må alt serveres må bittesmå teskjeer? Ja, dette var jo et strålende argument og et godt bidrag til debatten. Men det er sikkert mindre skadelig å røyke noen jointer i helga framfor å røyke 20 vanlige sigaretter hver dag f.eks. Her er du inne på noe når det gjelder det med at cannabis er mer kreftfremkallende enn vanlig tobakk. De som røyker vanlig tobakk gjør gjerne det daglig, mens "normale" hasjrøykere (ikke misbrukerne) røyker i helgene eller ikke nødvendigvis hver helg heller. man kan ikke sammenligne hasj med alkohol.vin,drinker osv drikker man fordi det smaker godt.hasj smaker dritt og man røyker det ene og alene for å bli rusa,roe seg ned eller kall det hva dere vil.syntes ikke det finnes noen unnskyldnig for og bruke det.det er en grunn for at det er ulovlig.det sies jo at ingen rene stoffer er farlig så lenge man bruker det med måte.skal heroin også bli lovlig da???sånn at de som kan bruke det med måte kan kose seg med en sprøyte i armen på lørdagskvelden isteden for en pils?? Mener du at fjortiser som tar sin første øl gjør det fordi de synes det er godt? Nei, de gjør det fordi det er a: ulovlig b: spennende å bli full. Noen av dem tar den helt ut, og drikker mer og mer og ender opp som alkoholikere. Flere og flere faktisk, men det blir en annen diskusjon. Argumentet ditt med heroin blir bare dumt, da det er sinnsykt vanedannende og gir heftige abstinenser, og ikke er noe man bare kan kutte ut uten hjelp igjen. Litt på samme måte som alkohol. Men, som lovgivende makt er man er jo ikke ute etter å hjelpe de som allerede er avhengige. Det er en annen institusjon sin jobb. Man er jo ute etter å hjelpe de som KAN bli avhenig til å ikke bli det. Og du tror at forbud hjelper? Isåfall skulle vi ikke hatt narkomane her i landet i det hele tatt. Det er jo forbudt. Istedet har vi vel omtrent det største problemet i Europa. Og det med at hasj ofte har vært en vei til sterkere narkotikum, det er mye mulig at dette er sant. Men hvorfor er hasj det som begynner det? Har ikke de fleste som har prøvd hasj også prøvd tobakk eller alkohol? De fleste debuterer i alkoholpåvirket tilstand, både når det gjelder hasj, amfetamin, extacy og sex. Dessuten, hvis cannabis blir legalisert vil holdningene til denne endres også. Du blir ikke en rebell hvis du røyker, du behøver ikke å bevise for noen at du tør osv. Men hva gjør rebellene når det ufarlige stoffet cannabis ikke er ulovlig og rebelsk lenger? Går på de stoffene som fremdeles er ulovlige og mye farligere? Jeg synes at noen folks oppfatning av hasj er veldig onkel-politi og feil i forhold til realitetene. Min oppfatning er at de ivrigste motstanderne har med seg tillærte holdninger hjemmefra uten at de egentlig vet hva de snakker om. Jeg har hørt folk snakke om at "de har hørt om noen som har tatt sprøyter med hasj" også videre, og det sier jo ikke annet enn at de faktisk ikke VET hva de snakker om. Ingen her har sagt akkurat det, men det var en kommentar litt lenger tilbake i tråden om selgere som puttet farlige stoffer i hasjen for å presse prisen. Hva slags stoffer skulle det være? Jeg har også hørt argumenter som at noen smører heroin utenpå hasjen før de selger den for å få folk hekta. Reneste visvas. At politiet ikke har nok ressurser er ingen grunn til å legalisere noe. Kanskje man kunne bli kvitt mye av kriminaliteten ved å få bort en del av denne dritten. Og hvordan skulle det foregå? Det er jo allerede ulovlig, og rekrutteringen vokser som aldri før. Det er ikke i rusmidlene problemene befinner seg. Rusbehovet er kun et symptom på at andre ting er gale. At alkohol er tillatt er desverre beklagelig, men kan får ikke en rett ved å gjøre to urett. Bruk heller energien på å forby alkohol! Og resultatet vil da bli mer smugling, mer hjemmebrenning osv. Mer kriminalitet knyttet til dette også, i tillegg til alt vi har fra før. Du må lese og lære litt. Sånne argumenter er bare kunnskapsløse. Jeg vet ikke klart om jeg er for eller i mot, men jeg vet at vi per i dag har et system som ikke funker. Antakelig heller jeg nok mest for legalisering. Endret 26. mars 2008 av mysan
maren Skrevet 26. mars 2008 #123 Skrevet 26. mars 2008 De fleste debuterer i alkoholpåvirket tilstand, både når det gjelder hasj, amfetamin, extacy og sex. Men hva gjør rebellene når det ufarlige stoffet cannabis ikke er ulovlig og rebelsk lenger? Går på de stoffene som fremdeles er ulovlige og mye farligere? At alkoholpåvirkning er det de fleste debuterer i mener jeg viser mer om normenns drikkekultur enn om narkotika. Hva som vil skje i Norge hvis cannabis blir legalisert er jo litt vanskelig å forutse, men jeg mener å ha lest at legalisering av dette og økning av bruk av andre narkotikum ikke stemte overrens i Nederland. Forresten så er det hyggelig å lese at du mysan er grublende på dette og ikke veldig sterkt på den ene eller andre siden. Noe kanskje jeg er, men vi er jo forskjellige...
mysan Skrevet 26. mars 2008 #124 Skrevet 26. mars 2008 Jeg var nok sterkere på "for"-siden tidligere, Maren, men har blitt litt mer usikker med tiden og grublingen. Jeg grubler aldri for kun å finne argumenter som styrker mitt ståsted skjønner du - jeg leter like gjerne etter motargumenter, og sånt kan man bli forvirret av. Det jeg har lært i senere tid er cannabis i dag ikke kan sammenlignes med cannabis på f.eks. 70-tallet, da plantene er blitt så mye foredlet at stoffet i seg selv er sterkere enn det var tidligere, og jeg lurer på om de ivrigste tilhengerne egentlig har fått med seg dette i sin propaganda. Man hører mer om psykoser etter hasjbruk i dag enn tidligere. Når det er sagt så er jo dette en tråd om alkohol vs. cannabis, og da ser jeg ikke ett eneste godt argument for at ikke også cannabis bør være lovlig på samme måte og under de samme restriksjoner.
Darksun Skrevet 26. mars 2008 #125 Skrevet 26. mars 2008 Oi, balansert innlegg mysan, jeg er imponert. (helt ærlig) For å svare på spørsmålet ditt om jeg tror at et forbud hjelper: ja det tror jeg. Et forbud begrenser kraftig tilgangen og dermed også til en grad mulighetene for å begynne. Vi vil alltid ha narkomane, på lik linje som vi alltid vil ha drapsmenn og andre kriminelle. Men vi har langt ferre narkomane enn vi ville hatt om narkotika var lovlig. Nå blir jo dette veldig satt på spissen, og kanskje tilogmed litt "feil" men: iran (der alkohol er forbudt) har vel langt ferre alkoholikkere enn f.eks Usa? For å svare på hva som blir blandet i hasjen: helt ærlig, har ikke peilig. Jeg vet heroin blandes ut med mye rart (jadajada heroin er ikke hasj jeg vet det). Husker da jeg gikk på videregående for snart en million år siden (:D) hadde vi en rusmissbruker som kom å holdt det der standard: "hold dere unna dop ungdommer"-foredraget. Hvor han fortalte om alt som ble blandet inn i cannabis o.l. "ikke-farlige" stoffer og at om vi ikke synes det å ta dop var så veldig skummelt så burde vi hvertfall tenke på hva som kunne være I dopen.
maren Skrevet 26. mars 2008 #126 Skrevet 26. mars 2008 Oi, balansert innlegg mysan, jeg er imponert. (helt ærlig) For å svare på spørsmålet ditt om jeg tror at et forbud hjelper: ja det tror jeg. Et forbud begrenser kraftig tilgangen og dermed også til en grad mulighetene for å begynne. Vi vil alltid ha narkomane, på lik linje som vi alltid vil ha drapsmenn og andre kriminelle. Men vi har langt ferre narkomane enn vi ville hatt om narkotika var lovlig. Nå blir jo dette veldig satt på spissen, og kanskje tilogmed litt "feil" men: iran (der alkohol er forbudt) har vel langt ferre alkoholikkere enn f.eks Usa? Bare et kort spm. Ser du på den vanlige mann i gata som liker å røyke seg en rev i helgen som en narkoman?
mysan Skrevet 26. mars 2008 #127 Skrevet 26. mars 2008 For å svare på spørsmålet ditt om jeg tror at et forbud hjelper: ja det tror jeg. Et forbud begrenser kraftig tilgangen og dermed også til en grad mulighetene for å begynne. Hvordan kan du mene det? Vi har hatt forbudet i førti år nå, og hele tiden har rekrutteringen økt. Og du mener at det hjelper? Hvordan var det med alkohol i USA i forbudstiden? Ble det mindre drikking? Kanskje for de som ikke drakk så mye i utgangspunktet, for for dem var det ikke noe problem uansett, men mafiaen fikk solide ben og stå på i denne perioden og de står godt ennå. I dag antar jeg de står like støtt på narkosmugling og omsetning der borte. Vi vil alltid ha narkomane, på lik linje som vi alltid vil ha drapsmenn og andre kriminelle. Men vi har langt ferre narkomane enn vi ville hatt om narkotika var lovlig. Dette er kun dine antagelser, Darksun. Dessuten diskuterer vi ikke de tyngre stoffene her, vi diskuterer cannabis som i seg selv er mindre farlig enn alkohol, enten det dreier seg om misbruk eller ikke. Når det gjelder ødeleggende egenskaper for misbrukere så er faktisk alkohol farligere enn heroin. Men tilbake til tema. Nå blir jo dette veldig satt på spissen, og kanskje tilogmed litt "feil" men: iran (der alkohol er forbudt) har vel langt ferre alkoholikkere enn f.eks Usa? Temmelig på spissen ja, og helt uten sammenheng med denne debatten. Hva er straffen for alkoholinntak i Iran? Du kan ikke sammenligne det. For å svare på hva som blir blandet i hasjen: helt ærlig, har ikke peilig. Jeg vet heroin blandes ut med mye rart (jadajada heroin er ikke hasj jeg vet det). Husker da jeg gikk på videregående for snart en million år siden (:D) hadde vi en rusmissbruker som kom å holdt det der standard: "hold dere unna dop ungdommer"-foredraget. Hvor han fortalte om alt som ble blandet inn i cannabis o.l. "ikke-farlige" stoffer og at om vi ikke synes det å ta dop var så veldig skummelt så burde vi hvertfall tenke på hva som kunne være I dopen. Og du er sikker på at han mente at disse stoffene også kunne være blandet i hasjen? Det er ikke jeg så sikker på... Men at heroin til stadighet inneholder rottegift og what not, ja det gjør det.
Darksun Skrevet 26. mars 2008 #128 Skrevet 26. mars 2008 Bare et kort spm. Ser du på den vanlige mann i gata som liker å røyke seg en rev i helgen som en narkoman? Vanskelig spørsmål, men jeg antar at jeg definerer en narkoman som en person som har problemer med å slutte helt eller delevis.
mysan Skrevet 26. mars 2008 #129 Skrevet 26. mars 2008 Vanskelig spørsmål, men jeg antar at jeg definerer en narkoman som en person som har problemer med å slutte helt eller delevis. Definerer man ikke narkomane og alkoholikere utifra samme kriterier? Avhengighet.
Darksun Skrevet 26. mars 2008 #130 Skrevet 26. mars 2008 Hvordan kan du mene det? Vi har hatt forbudet i førti år nå, og hele tiden har rekrutteringen økt. Og du mener at det hjelper? Hvordan var det med alkohol i USA i forbudstiden? Ble det mindre drikking? Kanskje for de som ikke drakk så mye i utgangspunktet, for for dem var det ikke noe problem uansett, men mafiaen fikk solide ben og stå på i denne perioden og de står godt ennå. I dag antar jeg de står like støtt på narkosmugling og omsetning der borte. Vel, når vi "plutselig" innfører et forbud mot noe som blir allmenn sett på som ufarlig stoff, da har det vel liten virkning. Derfor synes jeg USA sammenligningen din blir feil. Cannabis forbudet er ingenting nytt, og ingenting som ble innført veldig plutselig antar jeg. Nå sier jeg ikke at vi skal beholde en lov bare fordi den er der fra før av, men jeg mener at en noe som i utgangspunktet er forbudt og som er forbunnet av mange med store (alt er relativt) skadevirkninger burde forbli forbudt. Mafiaen står vel godt på narkotika smugling ja, men vi kan jo ikke bare lovliggjøre alt fordi folk bryter loven heller? Hvor ender det da? Er neste skritt å lovliggjøre amfetamin? Det er vel neppe SÅ mye farliger enn alkohol det heller? Dette er kun dine antagelser, Darksun. Dessuten diskuterer vi ikke de tyngre stoffene her, vi diskuterer cannabis som i seg selv er mindre farlig enn alkohol, enten det dreier seg om misbruk eller ikke. Når det gjelder ødeleggende egenskaper for misbrukere så er faktisk alkohol farligere enn heroin. Men tilbake til tema. Alle mine innlegg er kun mine antagelser mysan. Akkurat som dine innlegg blir dine antagelser :D Ja, det er mindre farlig, og for all del, jeg samenligner ikke heroin og hasj. Jeg er faktisk villig til å sette et likhetstegn mellom cannabis og alkohol, hvis jeg strekker meg langt. MEN argumentet mitt er, og kommer alltid til å være, at uansett hvordan du vrir og vender på det så er det en gift med langtidsvirkninger, og derfor burde det ikke være lov å kjøpe dette på rimi. At det blir skrevet ut på resept kan jeg være enig i, men jeg synes ikke en gift skulle være så veldig tilgjengelig uten at en kyndig medesinsk vurdering er blitt gjort. Temmelig på spissen ja, og helt uten sammenheng med denne debatten. Hva er straffen for alkoholinntak i Iran? Du kan ikke sammenligne det. Og du er sikker på at han mente at disse stoffene også kunne være blandet i hasjen? Det er ikke jeg så sikker på... Men at heroin til stadighet inneholder rottegift og what not, ja det gjør det. Vel, jeg prøvde å si at et forbud kan begrense tilgangen og derfor også skadevirkningene av et stoff. Jeg sa ikke at forbud var den magiske fasitløsningen som skulle redde oss alle og være svaret på alle våre drømmer. Ja, jeg er sikker på det. Var nok neppe på rottegift-stadiet, men ulumskheter var det likefult.
maren Skrevet 26. mars 2008 #131 Skrevet 26. mars 2008 Dette blir selvfølgelig en påstand, men da vil jeg si at 100% av de som røyker en joint i helgene når de enten vil slappe av eller ha det ekstra gøy kan slutte på dagen hvis de ønsker det. Og ikke ha problemer med dette. Nå er det jo sånn at noen røyker hasj hver dag, og det varierer hvor påvirket man blir fra person til person. Men hvis disse ønsket å slutte er det ikke til å sammenligne som hvis man drikker alkohol hver dag eller tar tyngre stoffer hver dag. Man blir ikke avhengig av hasj i den forstand, man kan kutte ned hvis man ønsker det og det er ikke noe sug i deg etter hasj selv om man røyker mye. Derfor vil jeg aldri kalle en som kun røyker hasj narkoman.
Gjest kenneth Skrevet 26. mars 2008 #132 Skrevet 26. mars 2008 Så langt så virker det som om vi som er for-legalisering er mye mer åpensinnede og fører en mer logisk tankegang enn andre trangsynte her som snakker om norges lover og hvordan narkomane har problemer ved bruk av heroin.Hehe, selvsagt synes du det. Svært få mennesker vil mene de selv er trangsynte og tenker ulogisk. Selvfølgelig er det mange som har problemer med rus, men det er ikke hasj det er snakk om da. Det er sentralstimulerende dop som kan gjøre deg avhengig på et blunk.Vi har vel slått hverandre nok i hodet med dokumentasjon om det ene og det andre. Jeg velger å tro at skadevirkningene av legalisering overgår fordelene. Jeg mener ikke at jeg skal omvende noen her, og heller ikke at en film kan gjøre det men det er denne forbaskede holdningen til folk som liker å kose seg med en joint, at de kun er noen få skritt fra å ligge i rennesteinen og tigge om penger som jeg prøver å få enkelte til å tenke litt nytt på.Greit nok det, men jeg føler du bruker den filmen som ditt sannhetsvitne. Selv om det sitter tre lærde og sier at alkoholen ikke er det "gunstigste" rusmidlet, er det et godt stykke til å si at hasj bør legaliseres. Det er nå mitt syn. Jeg vet det er mange som nyter en joint uten å havne i rennesteinen - på samme måte som det er folk som bøtter innpå med alkohol uten at de (eller omgivelsene) tar skade av det.
maren Skrevet 26. mars 2008 #133 Skrevet 26. mars 2008 Hvis noen bøtter innpå med alkohol vil jo absolutt båden den og dens omgivelser ta skade av det...
mysan Skrevet 26. mars 2008 #134 Skrevet 26. mars 2008 (endret) Hvis man vet at hasj er mindre farlig enn alkohol. Hvorfor er det så vanskelig å skulle legalisere dette i tillegg og/eller som et alternativ til alkoholen? Hva er de beste argumentene i så måte? Jeg tenker - og det er kun min antagelse - at mange som i utgangspunktet starter med alkohol, som er meget vanedannende, ville hatt bedre av å starte med cannabis, som er mindre vanedannende, og dermed kanskje slippe avhengighet...? Forbudet hindrer ingen i å prøve det, og de som liker den rusen vil fortsette. Den verste konsekvensen for disse er kanskje at man kriminaliseres. Jeg lurer også på: Dere som liker å ta et glass vin til god mat eller foran tv'n en lørdagskveld, uten at det er snakk om fyll eller avhengighet. Hvordan kan dere se så ned på de som heller fyrer en joint i samme setting? Noen her kaller jo røykerne nærmest for utskudd. At de som selv er totalavholds mener at all rus burde forbys, kan jeg forsåvidt respektere, men ikke at dere som gjerne nyter vinen, whiskyen eller cognacen deres mener at deres valgte rusmiddel er noe bedre enn andres. Endret 26. mars 2008 av mysan
Gjest Gjest_maren_* Skrevet 27. mars 2008 #135 Skrevet 27. mars 2008 Fordi det står i norges lover at det er ulovlig, mysan. Hilsen maren
LilleCanCan Skrevet 27. mars 2008 #136 Skrevet 27. mars 2008 Nå blir jo dette veldig satt på spissen, og kanskje tilogmed litt "feil" men: iran (der alkohol er forbudt) har vel langt ferre alkoholikkere enn f.eks Usa? De kjøper mer alkohol enn hva det finnes i hele landet her, skal jeg si deg. Mange alkoholikere der. Fordi det er ulovlig! Da frister det mer. Alkohol er et veldig lett stoff å selge, kjøpe eller produsere (og ikke minst smugle) i Iran, fordi det er så utilgjengelig.
Gjest Gjest_john_* Skrevet 28. november 2008 #137 Skrevet 28. november 2008 marijuana hjelper faktisk noen alkoholikere, til å slutte å drikke, hjelper på abstinenser og humør. 100% legalisering vil kanskje ikke være det beste, men frigi det som medisin for de som trenger det, å samtidig avkriminalisere det. blandt politiet i dag foregår det en slags moderne hekse jakt etter de som røyker seg en bønne. straffeutmålingen av å bli tatt for å røyke cannabis er for stor. Det er stoffet tetrahydrocannabinol - bedre kjent som virkestoffet THC i cannabis - som demper betennelser og stimulerer til økt produksjon av hjerneceller - som igjen styrker hukommelsen, ny forskning som har kommet fram nå, Jeg må også spørre hvorfor bruke så mye av skattebetalernes penger på noe så unyttig. skulle heller ønske det ble satt mere resurser på feks voldtekter og vold.
Gjest Skrevet 28. november 2008 #138 Skrevet 28. november 2008 Av egne erfaringer liker jeg det ikke. Kjenner til flere som har drevet med det før og noen som driver med det enda og samtlige av de har et problem på enn eller annen måte. Kanskje feil å dømme og skylde på det også, men det er problemer av typen smålig paranoide, stadig migrene, nedsatt hukomelse. Noen av de er også avhengige av det og blir meget, meget sinte om de ikke får det.
Gjest Gjest_silje_* Skrevet 1. desember 2008 #139 Skrevet 1. desember 2008 Det er stoffet tetrahydrocannabinol - bedre kjent som virkestoffet THC i cannabis - som demper betennelser og stimulerer til økt produksjon av hjerneceller - som igjen styrker hukommelsen
Gjest Anonymous Skrevet 1. mars 2009 #140 Skrevet 1. mars 2009 Hvis vi skal ta utgangspunkt ifra dødstallene i USA (var små vanskelig å finne en liste som dekket verden) Dødstall pr år av Dagligvare "stoffer": Tobakk: 440,000 Alkohol: 150,000 Kaffe/ Koffein: 10,000 Smertestillende: 1,000 Marijuana (verdensdekkende): 0 I'll just leave this here
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå