Gå til innhold

Alkohol VS. Cannabis

Fremhevede innlegg

Skrevet
Det er jo definitivt veien å gå hvis legalisering fører til flere positive enn negative konsekvenser. Noe forskning viser at det gjør.

Men noen er jo mer opptatt av "signalene man sender til ungdom" enn å faktisk hjelpe folk. :roll:

Fint om du kunne ha linket litt til denne forskningen for alt jeg finner da jeg leter er forskning som underbygger det motsatte og sider som trekker bla. nederland frem som skrekkeksempel, samt uttalelser fra nederlandske forskere og politikkere som hevder at legaliseringen har virket sterkt mot sin hendsikt.

Prøver ikke å være krangletet, men vil virklig gjerne se saken fra andre sider enn bare min egen.

Forøvrig ganske så enig med Kenneth

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Lurer på hvor mange forskjellige statistikker det finnes på dette området nå?

Hvilke skal man tro på? Hvem bestemmer hva som er den absolutte sannhet?

Har sett nok stastistikker og hørt nok av leger snakke om dette uten at det blir noen enighet.

Å legalisere hasj for det private markedet mener jeg er feil. At alkohol er lov i dag er en ren feiltakelse og det burde vært forbudt med henging.

At politiet ikke har nok ressurser er ingen grunn til å legalisere noe. Kanskje man kunne bli kvitt mye av kriminaliteten ved å få bort en del av denne dritten.

At man kan benytte narkotiske stoffer i medisinske tilfeller er greit nok. I hvert fall inntil man finner noe som er bedre. Desverre så er det ikke i medisinsk sammenheng at folk vil ha det legalisert i dag. Man vil ha det legalisert av en eneste grunn og det er for å dope seg. Meget enkelt.

At alkohol er tillatt er desverre beklagelig, men kan får ikke en rett ved å gjøre to urett. Bruk heller energien på å forby alkohol!

Hvorfor skal det være så forbanna feil for voksne å dope seg litt på hasj hvis de ønsker det?

Som jeg har sakt tidligere så synes jeg ikke det er riktig for barn og ungom å ruse seg, men hvorfor skal de insistere på at en sånn mild rus som man får av cannabis skal være ulovlig for voksne folk?

De landene hvor cannabis er lovlig slipper man å ha kontakt med kriminelle folk for å få tak i dette og det er ikke sånn at man blir narkoman av å røyke pot eller hasj, bare se på hollenderne. Har de store problemer med rusmisbrukere? NEI!

Ja, man får vekk kriminaliteten ved å legalisere det. Og da snakker jeg om at vanlige folk slipper å ha kontakt med skitne dealere som bare er interresert i å få deg til å prøve dyrere og avhengihetsskapende dop.

Skrevet
Hvorfor skal det være så forbanna feil for voksne å dope seg litt på hasj hvis de ønsker det?

Som jeg har sakt tidligere så synes jeg ikke det er riktig for barn og ungom å ruse seg, men hvorfor skal de insistere på at en sånn mild rus som man får av cannabis skal være ulovlig for voksne folk?

De landene hvor cannabis er lovlig slipper man å ha kontakt med kriminelle folk for å få tak i dette og det er ikke sånn at man blir narkoman av å røyke pot eller hasj, bare se på hollenderne. Har de store problemer med rusmisbrukere? NEI!

Ja, man får vekk kriminaliteten ved å legalisere det. Og da snakker jeg om at vanlige folk slipper å ha kontakt med skitne dealere som bare er interresert i å få deg til å prøve dyrere og avhengihetsskapende dop.

Fordi det er ulovlig, derfor er det feil og dope seg fordi man ønsker det.

Og jeg insisterer på å ikke gi en slik "mild" rus til voksne fordi det er påvist alvorlige skadevirkninger.

Nei, jeg bryr meg ikke om hva rusen gjør med deg eller de ti kompissene dine, det er påvist alvorlige skadevirkninger og det blir derfor etter mitt syn som å spille rusisk rulett, og burde derfor være veldig alvorlig.

Siden du er så glad i å trekke fram nederland skal jeg spille med.

Du hevder at du ikke vil at barn og unge skal ruse seg, mens i nederland har 17% av befolkningen, helt ned til 12 år prøvd hasj.

Har ikke funnet noe tilsvarende tall for Norge, men det var 13% for alderen 20+ så jeg et sted.

Tror du nederlenderene ville hatt den samme stattestikken om cannabis var ulovlig?

Og i amsterdam alene er tallet skremmende 38%, og la meg nok en gang minne om at det er barn helt ned til 12 års alderen vi snakker om.

Tallet på folk som missbruker kokain, ecstasy og amfetamin øker også i Nederland.

Bare fordi det er tolerert betyr ikke det at det ikke er et problem.

Ja du får vekk kriminaliteten, men hvem er vel interesert i det?

Synes dette blir litt som å la det være fri fartsgrense på motorveiene i Norge.

Ja, fru olga som bare hadde det litt travelt i dag slipper å føle seg kriminell.

Men det vil ødelegge så veldig mange liv.

For meg er velferden til et samfunn viktigere enn at en enkeltperson skal slippe å føle seg kriminell.

Skrevet

Og jeg insisterer på å ikke gi en slik "mild" rus til voksne fordi det er påvist alvorlige skadevirkninger.

Nei, jeg bryr meg ikke om hva rusen gjør med deg eller de ti kompissene dine, det er påvist alvorlige skadevirkninger og det blir derfor etter mitt syn som å spille rusisk rulett, og burde derfor være veldig alvorlig.

Siden du er så glad i å trekke fram nederland skal jeg spille med.

Du hevder at du ikke vil at barn og unge skal ruse seg, mens i nederland har 17% av befolkningen, helt ned til 12 år prøvd hasj.

Har ikke funnet noe tilsvarende tall for Norge, men det var 13% for alderen 20+ så jeg et sted.

Tror du nederlenderene ville hatt den samme stattestikken om cannabis var ulovlig?

Og i amsterdam alene er tallet skremmende 38%, og la meg nok en gang minne om at det er barn helt ned til 12 års alderen vi snakker om.

Tallet på folk som missbruker kokain, ecstasy og amfetamin øker også i Nederland.

Bare fordi det er tolerert betyr ikke det at det ikke er et problem.

Ja du får vekk kriminaliteten, men hvem er vel interesert i det?

Synes dette blir litt som å la det være fri fartsgrense på motorveiene i Norge.

Ja, fru olga som bare hadde det litt travelt i dag slipper å føle seg kriminell.

Men det vil ødelegge så veldig mange liv.

For meg er velferden til et samfunn viktigere enn at en enkeltperson skal slippe å føle seg kriminell.

Har du sett på programmet jeg linket til i det første innlegget i denne tråden?

Skrevet

Sånne som darksun er omtrent som religiøse som prøver å bevise adam og eva. De nekter å høre på sunn fornuft, og holder seg til de gamle og umoderne reglene.

Skrevet
Statistikk over narkotikamisbruk i Europa:

http://ar2003.emcdda.europa.eu/no/page018-no.html

Mulig jeg leser dette helt feil, men jeg forstår det som stattestikk over sprøytenarkomane (eller langtidsbrukere av tunge stoffer) og omhandler de som allerede er til behandling.

Jeg ser ikke Cannabis nevnt med et ord i hele den artikkelen.

Skrevet
Sånne som darksun er omtrent som religiøse som prøver å bevise adam og eva. De nekter å høre på sunn fornuft, og holder seg til de gamle og umoderne reglene.

Kjære maren:

Jeg har henvist til flere vitenskapelige undersøkelser i mine argumenter.

Det er mer enn hva jeg kan se at du har gjort.

Om du vil diskutere er jeg veldig med, men vær så snill og hold deg for god til slike uttallelser og prøv heller å overbevis meg om at saken DIN er riktig, og ikke at saken MIN er feil.

Videre vil jeg legge til at ingen kan motbevise teorien om adam og eva heller, men det er en helt annen diskusjon.

Skrevet
Mulig jeg leser dette helt feil, men jeg forstår det som stattestikk over sprøytenarkomane (eller langtidsbrukere av tunge stoffer) og omhandler de som allerede er til behandling.

Jeg ser ikke Cannabis nevnt med et ord i hele den artikkelen.

Riktig, den tar for seg alvorlige narkotikaproblemer i Europeiske land (‘Problematisk bruk av narkotika’ defineres her som ‘injeksjonsbruk av narkotika eller langvarig/regelmessig bruk av opiater, kokain og/eller amfetamin’ ), og det som er interessant er jo nettopp at Nederland som har en liberal cannabispolitikk ikke har høyere tall her enn land med strengere narkotikapolitikk, heller tvert i mot.

Skrevet

Darksun.

Hvis min sak er riktig så er vel din feil. Ser ut til at vi står på hver vår side her.

Og jeg spør som andre her, har du ikke sett filmen TS begynte med? Eller forsto du den ikke på grunn av alle fordommene dine mot rus?

Men jeg må si at noen av de holdningene til andre folk som du har vist så virker det som om du hever deg litt over oss andre som lever litt annerledes enn deg.

Bl.a når du sa at folk trenger beskyttelse mot seg selv. Ikke mye respekt i det der.

Skrevet

Ehh, er det ikke legalisering dere diskuterer her? Å argumentere mot legalisering med at det er ulovlig blir en litt rar form for argumentasjon, spør du meg.

det er påvist alvorlige skadevirkninger og det blir derfor etter mitt syn som å spille rusisk rulett, og burde derfor være veldig alvorlig.

Kan du dokumentere denne påstanden om at det er påvist alvorlige skadevirkninger av cannabisbruk?

Skrevet

Så lenge alkohol fortsatt er lovlig, ser jeg ikke problemet med legalisering av cannabis, spesielt til medisinsk bruk. Da morfin brukes som smertestillende, kan vel cannabis, som er langt mindre avhengighetsskapende, også brukes? Viser til NRK dokumentaren "Siv og Knut - en kjærlighetshistorie", de ble narkomane etter en trafikkulykke med morfinbehandling (så vidt jeg husker).

Jeg kan legge til at jeg nesten ikke drikker alkohol, og jeg har heller aldri prøvd noen form for narkotika, utenom lovlige medisiner til medisinsk bruk.

Gjest kenneth
Skrevet
Og du tror du fremstår mindre religiøs enn Darksun? Ikke er du snauere enn at du omtaler dine meninger og ditt standpunkt som sunn fornuft heller.

Mote er neppe et relevant begrep her. Da ligger Grunnloven tynt an. (Men, hva ofrer man ikke for å være moderne?)

Og jeg spør som andre her, har du ikke sett filmen TS begynte med? Eller forsto du den ikke på grunn av alle fordommene dine mot rus?
Du maser stadig vekk om folk ikke har sett filmen. Mener du at den filmen er et fantastisk vitnesbyrd på at det du mener er riktig? Jeg synes det var en god film, men i mine øyne understreker den mer det store "alkoholparadokset" enn å tale for at hasj skal legaliseres. Det bør kunne gå an å se et TV-program uten å tro at man har "sett lyset".

Når det gjelder Darksuns fordommer, så tror jeg vi trygt kan si at du møter deg selv i døra, igjen (jfr. religiøsitetsmomentet nevnt innledningsvis).

Men jeg må si at noen av de holdningene til andre folk som du har vist så virker det som om du hever deg litt over oss andre som lever litt annerledes enn deg.
Holdninger til andre folk? Hvis man stiller med den rette innstillingen, kan man tydeligvis tolke det meste ut av lite. Selv om du befinner deg på pro hasj-siden, er det ikke dermed sagt at de som er mot hasj mener du er et dårlig menneske.

For hvert usaklig argument du kommer med, må du huske på at du svekker det du forsøker å formidle.

Bl.a når du sa at folk trenger beskyttelse mot seg selv. Ikke mye respekt i det der.
Jeg er 100% enig i at verden/Norge er befolket av MANGE individer som ikke vet sitt eget beste, og som faktisk tjener på at noen legger føringer for de. Eksempler kan du få på forespørsel.

Willy Pedersen har skrevet mye om ungdom og rusmidler, blant annet denne artikkelen.

Skrevet
Her er en annen interessant diskusjonstråd om emnet:

http://www.gaysir.no/artikkel.cfm?cid=1180...art=1#topp_komm

(Er hetero, siden kom opp når jeg googlet ;) )

Fant to interessante linker fra Forbundet mot rusgift i denne diskusjonstråden, som sier litt om skadevirkningene av cannabisrøyking. Å si at disse skadevirkningene er alvorlige vil jeg påstå er en stor overdrivelse.

http://www.fmr.no/index.php?id=73720

http://www.fmr.no/index.php?id=75780

Gjest Gjest_maren_*
Skrevet
Og du tror du fremstår mindre religiøs enn Darksun? Ikke er du snauere enn at du omtaler dine meninger og ditt standpunkt som sunn fornuft heller.

Mote er neppe et relevant begrep her. Da ligger Grunnloven tynt an. (Men, hva ofrer man ikke for å være moderne?)

Du maser stadig vekk om folk ikke har sett filmen. Mener du at den filmen er et fantastisk vitnesbyrd på at det du mener er riktig? Jeg synes det var en god film, men i mine øyne understreker den mer det store "alkoholparadokset" enn å tale for at hasj skal legaliseres. Det bør kunne gå an å se et TV-program uten å tro at man har "sett lyset".

Når det gjelder Darksuns fordommer, så tror jeg vi trygt kan si at du møter deg selv i døra, igjen (jfr. religiøsitetsmomentet nevnt innledningsvis).

Holdninger til andre folk? Hvis man stiller med den rette innstillingen, kan man tydeligvis tolke det meste ut av lite. Selv om du befinner deg på pro hasj-siden, er det ikke dermed sagt at de som er mot hasj mener du er et dårlig menneske.

For hvert usaklig argument du kommer med, må du huske på at du svekker det du forsøker å formidle.

Jeg er 100% enig i at verden/Norge er befolket av MANGE individer som ikke vet sitt eget beste, og som faktisk tjener på at noen legger føringer for de. Eksempler kan du få på forespørsel.

Willy Pedersen har skrevet mye om ungdom og rusmidler, blant annet denne artikkelen.

Så langt så virker det som om vi som er for-legalisering er mye mer åpensinnede og fører en mer logisk tankegang enn andre trangsynte her som snakker om norges lover og hvordan narkomane har problemer ved bruk av heroin.

Når ble det ulovlig å sette spørsmålstegn ved forskrifter? Det er jo ikke til å stikke under en stol at de fleste rusmidlene opprinnelig er ulovlig i dag, fordi det står i bibelen at dette er synd og at det har blitt sett ned på av de "skikkelige" folkene fra gammelt av.

Selvfølgelig er det mange som har problemer med rus, men det er ikke hasj det er snakk om da. Det er sentralstimulerende dop som kan gjøre deg avhengig på et blunk.

Jeg mener ikke at jeg skal omvende noen her, og heller ikke at en film kan gjøre det men det er denne forbaskede holdningen til folk som liker å kose seg med en joint, at de kun er noen få skritt fra å ligge i rennesteinen og tigge om penger som jeg prøver å få enkelte til å tenke litt nytt på.

Ja, jeg skal gledelig innrømme at jeg har fordommer mot religiøse! De fortjener det men sine domsbudskap til andre mennesker. (ser du sammenligningen?)

Man er absolutt ikke et dårlig menneske om man er mot hasj, det er en menneskerett, men det er dårlig av andre å si det at dette trenger du beskyttelse for fordi jeg ikke liker hasj av den grunn av at det er ulovlig i Norge.

Igjen trekkes det fram at barn og ungdom må skånes mot at hasj blir legalisert fordi da er det narkolivet neste for hele hurven, men dette er feil.

Det finnes ingen statistikk over sammenheng ved legalisering av hasj og en høyere bruk av sterkere rusmidler.

Det er ikke en løsere lov mot alvolige narkotika jeg ønsker, men at folk kunne se forskjell på cannabis og f.eks heroin.

Skrevet (endret)
Jeg antar skadevirkningene av rusmidlene er det essensielle her. Videre antar jeg at alkoholen kommer til å være med oss i en god stund fremover. Da ser jeg ikke helt at det å legalisere flere stoffer er veien å gå. Vi trenger neppe flere rusmidler.

Jeg synes ikke "alkoholparadokset" kan brukes som et argument for legalisering av andre stoffer.

Jeg syns det så visst skal legailiseres. I hvertfall prioriteres på lik linje med alkohol. Da får de enten legalisere cannabis, eller ulovliggjøre alkohol. Men hva skjer da? Jo det blir et kaos uten like :ler:

Jeg ser jo her i oslo hvordan det er.

Knivstikking, skyting, prostitusjon, skyting av heroin på åpen gate... alt mulig dritt, men hasjen, den skal de virkelig ta knekken på.

Nei fytti. Syns de skal få bukt på andre ting først.

Mulig det burde andre strategier til utenfor byene, men oslo trenger virkelig å prioritere ande ting... i allefall for øyeblikket syns jeg.

Endret av LilleCanCan

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...