Darksun Skrevet 11. mars 2008 #41 Skrevet 11. mars 2008 Darksun, vet du egentlig hva hasj er? Er det virkelig mulig å spinne opp så mye fordommer og hat mot noe som folk har røyket i tusenvis av år, bare fordi det er ulovlig i det landet man bor i? Og hvorfor sier du at hasj, JA HASJ! er farlig? Hvorfor skal folk nektes å ruse seg på noe som ikke har beviste bivirkninger? Nei, jeg liker best å utale meg om ting jeg ikke helt vet hva er, men om jeg måtte gjette ville jeg tippe at det er en slags sjokolade. Men du har jo rett, når jeg søker på google med "hasj+skadevirkninger" får ikke jeg opp noen resultater iallefall..
Gjest Gjest_Kine_* Skrevet 11. mars 2008 #42 Skrevet 11. mars 2008 Darksun, vet du egentlig hva hasj er? Er det virkelig mulig å spinne opp så mye fordommer og hat mot noe som folk har røyket i tusenvis av år, bare fordi det er ulovlig i det landet man bor i? Og hvorfor sier du at hasj, JA HASJ! er farlig? Hvorfor skal folk nektes å ruse seg på noe som ikke har beviste bivirkninger? Det er enda slik at hvis noe har en virkning - da har det også en bivirkning.
maren Skrevet 11. mars 2008 #43 Skrevet 11. mars 2008 (endret) Nei, jeg liker best å utale meg om ting jeg ikke helt vet hva er, men om jeg måtte gjette ville jeg tippe at det er en slags sjokolade. Men du har jo rett, når jeg søker på google med "hasj+skadevirkninger" får ikke jeg opp noen resultater iallefall.. Du har ivertfall sarkasmen parat må jeg si. Hentet bare litt ut fra wikipedia jeg, da det er greit å lese og ta sin avgjørelse av saker ved å lese seriøse skrifter og ikke random folk på f.eks google. "De medisinske virkningene av cannabis utnyttes til å redusere ubehag ved grønn stær og til å motvirke kvalme og øke matlysten hos AIDS-pasienter. Videre brukes cannabis til å redusere spasmer og smerter hos pasienter med Multipel Sklerose og andre nervelidelser." Cannabis, også kalt hamp, er en gruppe planter som blant annet inneholder den psykoaktive substansen tetrahydrocannabinol (THC). THC har bedøvende/smertelindrende egenskaper selv ved lave doser og medisinsk Cannabis var frem til 1960 tallet tilgjengelig på apotek i Norge." Så henta jeg også litt fra DEA i USA: SHORT-TERM EFFECTS When marijuana is smoked, its effects begin immediately after the drug enters the brain and last from 1 to 3 hours. If marijuana is consumed in food or drink, the short-term effects begin more slowly, usually in 1/2 to 1 hour, and last longer, for as long as 4 hours. Smoking marijuana deposits several times more THC into the blood than does eating or drinking the drug.(4) Resten kan leses her. LONG-TERM EFFECTS Someone who smokes marijuana regularly may have many of the same respiratory problems that tobacco smokers do, such as daily cough and phlegm production, more frequent acute chest illnesses, a heightened risk of lung infections, and a greater tendency toward obstructed airways. Cancer of the respiratory tract and lungs may also be promoted by marijuana smoke. Marijuana has the potential to promote cancer of the lungs and other parts of the respiratory tract because marijuana smoke contains 50 percent to 70 percent more carcinogenic hydrocarbons than does tobacco smoke.(8) Resten kan lese her. Altså, så ser man her at det ikke finnes noen long-term negative sider ved røyking av hasj ved noen få ganger i mnd som jeg har snakket om hele tiden. Grunnen til at man kan føle seg litt deppa en liten stund etter at man har røyket hasj er fordi hjernen har produsert mer dopamin enn den vanligvis ville gjort, og produserer litt mindre i en periode for å komme i den normale balansen igjen. Men det er ikke til å sammenligne som ryktene om at folk har tatt livet sitt pga depresjon etter at de tok f.eks. E en gang. Men selvfølgelig kan hasj brukes alt for mye og da snakker jeg om hver dag over en lengre periode, og da får man dårlig hukommelse, kan bli litt paranoid, få problemer med lungene pga røyken og ikke klare å fungere skikkelig på jobb eller skole. Men da snakker man om misbruk og ikke at man kan kose seg med en joint en dag. Og hasj er ikke så avhengihetsskapende at det er vanskelig å slutte engang. Innlegget er endret iht Kvinneguidens regler. -jolie (mod) Endret 11. mars 2008 av jolie
LilleCanCan Skrevet 11. mars 2008 #44 Skrevet 11. mars 2008 (endret) Jeg er like for legalisering som jeg er for alkohol. Jeg tror cannabis blir legalisert om ikke lenge også. Politiet har verken kapasitet nok, eller viljen til å ta forbrukerne av cannabis. Hvis politiet oppdager noen med en joint på gaten vil de stoppe dem, KUN fordi loven ber de gjøre det, ta deg med til politiet for så å gi deg en bot med forenklet foreloegg (nei har aldri blitt tatt for sånt selv). Jeg vet at politiet selv er for legalisering. Mindre utgifter og større fokus på andre ting (eks: gjengkriminalitet og tung-narkotika). Endret 11. mars 2008 av LilleCanCan
wondergirl Skrevet 11. mars 2008 #45 Skrevet 11. mars 2008 For min del kan de gjerne legalisere hasj, men jeg synes det blir tåpelig å fremstille hasj som nærmest helsebringende, slik som enkelte gjør her (ja, jeg vet at det kan brukes mot enkelte lidelser, men det er ikke det som er poenget med denne diskusjonen). Men det er sikkert mindre skadelig å røyke noen jointer i helga framfor å røyke 20 vanlige sigaretter hver dag f.eks. Problemet med de fleste rusmidler er jo at enkelte mennesker blir avhengige av dem. Så er spørsmålet: Hvordan kan man beskytte enkelte mennesker mot seg selv uten å ta moroa fra de som ikke misbruker? Det ville jo vært interessant å se hvem som ville kaste seg ut på hasjmarkedet i tilfelle full legalisering. Tobakksfirmaene? Hvem skulle få lov til å selge? Hasjmonopolet? Blir det lov å dyrke hjemme? Finnes det steder i verden hvor hasj blir distribuert lovlig? Eller skal det dyrkes i plantasjer her hjemme, á la disse stakkars vietnameser-farmene, bare med lovlig fortegn. I motsatt fall: Hvordan skal man unngå å handle med kriminelle for å få varene hit? For formålet bør jo ikke være å støtte opp om andre lands kriminalitet heller? Hmmm.
Gjest Gjest Skrevet 12. mars 2008 #46 Skrevet 12. mars 2008 man kan ikke sammenligne hasj med alkohol.vin,drinker osv drikker man fordi det smaker godt.hasj smaker dritt og man røyker det ene og alene for å bli rusa,roe seg ned eller kall det hva dere vil.syntes ikke det finnes noen unnskyldnig for og bruke det.det er en grunn for at det er ulovlig.det sies jo at ingen rene stoffer er farlig så lenge man bruker det med måte.skal heroin også bli lovlig da???sånn at de som kan bruke det med måte kan kose seg med en sprøyte i armen på lørdagskvelden isteden for en pils??
2008brud Skrevet 12. mars 2008 #47 Skrevet 12. mars 2008 Hadde ikke gjort noe om det var på resept for disse lidelsene da. Slik som andre beroligende midler.. Men egentlig kan man snu spørsmålet litt og spørre- Hvorfor er det lovlig med alkohol?? Det er så mye dritt som kommer av den alkoholen at det er ikke verdt det en gang..
Gjest Gjest Skrevet 12. mars 2008 #48 Skrevet 12. mars 2008 man kan ikke sammenligne hasj med alkohol.vin,drinker osv drikker man fordi det smaker godt.hasj smaker dritt og man røyker det ene og alene for å bli rusa,roe seg ned eller kall det hva dere vil. Jeg synes cannabis (spesielt marihuana) smaker fortreffelig, jeg. I motsetning til øl, vin og sprit som jeg aldri har likt smaken av. Og ikke kom og si at helgefylla finner sted fordi folk synes alkoholholdige drikker smaker godt; nei, grunnen er at folk liker å ruse seg! Og det er ingenting galt i det. Rus er naturlig for mennesket.
Gjest Gjest Skrevet 12. mars 2008 #49 Skrevet 12. mars 2008 dere som skriver at det ikke er bivirkninger i forbindelse med hasjbruk,vet dere egentlig hva dere snakker om??greit at det er forsket på og sånn men alt kommer faktisk ann på hvert enkelt menneske.noen får STORE problemer i forbindelse med hasjbruk.det har jo til og med åpnet enn egen avusningsklinikk kun for folk som bruker cannabis.dette har blitt gjort nettopp fordi at skadeomfanget faktisk er større enn man først har trodd.og det er derfor det er ulovlig.dere kan argumentere for det så mye dere vil,men dere veit egentlig selv at det ikke er bra.en annen ting er at det kommer aldri til og bli lovlig her i landet,så alle dere som går rundt i hasjmasjen kan bare gi opp,dere ser bare dumme ut.
Gjest Gjest_maren_* Skrevet 12. mars 2008 #50 Skrevet 12. mars 2008 Hva heter denne avrusningsklinikken?
Gjest Måtte bare Skrevet 12. mars 2008 #51 Skrevet 12. mars 2008 Hvordan-delta-i samfunnet-klinikk, spesialavd. for hallusinasjoner og andre vrangforestillinger. Det finnes slike klinikker over hele landet.
Darksun Skrevet 12. mars 2008 #52 Skrevet 12. mars 2008 Maren: alt jeg ser når jeg leser igjennom de siden er at langtidseffekten bare ikke er bevist ennå. Videre hevder de at kreftfaren øker, mens du hevder det ikke er noen alvorlige langtidseffekter. Videre snublet jeg over about.com, som vanligvis er en veldig seriøs side: http://alcoholism.about.com/od/pot/a/bldea050426.htm http://alcoholism.about.com/od/pot/a/effects.htm Står mye mer under "related" Neidaneida, jeg er enig med deg: det er sikkert ikke SÅ farlig som alle skal ha det til, men det er likevel farlig, og etter min mening, farlig nok til å forbys. Videre erkjenner du jo at folk som missbruker dette stoffet får alvorlig helseproblemer, men fortsatt vil du legalisere? Hvordan skal du kontrollere hvem som missbruker og ikke? Synes du vi har god kontroll på hvem som missbruker alkohol eller ikke i Norge?
Gjest Gjest Skrevet 12. mars 2008 #53 Skrevet 12. mars 2008 Neidaneida, jeg er enig med deg: det er sikkert ikke SÅ farlig som alle skal ha det til, men det er likevel farlig, og etter min mening, farlig nok til å forbys. Ville det ikke være mer rasjonelt å forby salg, innførsel, tilvirkning etc, men la kjøp og oppbevaring være tillat? Hvordan kan man egentlig forsvare å straffe dem som man later som man skal beskytte med forbudet? For de aller fleste som røyker hasj er jo politiet det største problemet, ikke skadevirkninger av rusen.
LilleCanCan Skrevet 12. mars 2008 #54 Skrevet 12. mars 2008 (endret) man kan ikke sammenligne hasj med alkohol.vin,drinker osv drikker man fordi det smaker godt.hasj smaker dritt og man røyker det ene og alene for å bli rusa,roe seg ned eller kall det hva dere vil.syntes ikke det finnes noen unnskyldnig for og bruke det.det er en grunn for at det er ulovlig.det sies jo at ingen rene stoffer er farlig så lenge man bruker det med måte.skal heroin også bli lovlig da???sånn at de som kan bruke det med måte kan kose seg med en sprøyte i armen på lørdagskvelden isteden for en pils?? Du mener seriøst ikke at du sammenligner sprøytenarkomaneri med hasjrøyking? Hadde cannabis blitt oppdaget før alkohol hadde det sikkert vært omvendt i dag. Selv om det er ulovlig betyr det ikke nødvendigvis at det er riktig eller sunt? naivitet. Huff. Endret 12. mars 2008 av LilleCanCan
Darksun Skrevet 12. mars 2008 #55 Skrevet 12. mars 2008 Ville det ikke være mer rasjonelt å forby salg, innførsel, tilvirkning etc, men la kjøp og oppbevaring være tillat? Hvordan kan man egentlig forsvare å straffe dem som man later som man skal beskytte med forbudet? For de aller fleste som røyker hasj er jo politiet det største problemet, ikke skadevirkninger av rusen. Jeg kan se fordelen med å bare forby det på enkelte områder, men jeg tror fortsatt at det sender signalet om at dette er noe som er greit og at det vil mangedoble tilgangen. Et forbud beskytter deg på mange måter. Det gjør et eksempel ut av de som bryter det, og dermed advarer andre mot å begynne. Det begrenser miljøene dette utvikler seg i, ved å gjøre noe ulovlig reduseres også tilgangen drastisk. Sikkert mange flere, men det er de jeg synes er de viktigste. At politiet, som gjør jobben sin, er det største "problemet" ditt gjør vel ikke at skadevirkningene forsvinner av den grunn?
Gjest Gjest Skrevet 12. mars 2008 #56 Skrevet 12. mars 2008 Jeg kan se fordelen med å bare forby det på enkelte områder, men jeg tror fortsatt at det sender signalet om at dette er noe som er greit og at det vil mangedoble tilgangen. Et forbud beskytter deg på mange måter. Det gjør et eksempel ut av de som bryter det, og dermed advarer andre mot å begynne. Det begrenser miljøene dette utvikler seg i, ved å gjøre noe ulovlig reduseres også tilgangen drastisk. Sikkert mange flere, men det er de jeg synes er de viktigste. Jeg synes det er forkastelig å forby oppbevaring og kjøp. Det blir som å forby salg av sex. Man kan ikke hundse den man er ute etter å hjelpe, uansett hvor rett man tror man har.
Darksun Skrevet 12. mars 2008 #57 Skrevet 12. mars 2008 Jeg synes det er forkastelig å forby oppbevaring og kjøp. Det blir som å forby salg av sex. Man kan ikke hundse den man er ute etter å hjelpe, uansett hvor rett man tror man har. Men, som lovgivende makt er man er jo ikke ute etter å hjelpe de som allerede er avhengige. Det er en annen institusjon sin jobb. Man er jo ute etter å hjelpe de som KAN bli avhenig til å ikke bli det.
Gjest Gjest Skrevet 12. mars 2008 #58 Skrevet 12. mars 2008 Men, som lovgivende makt er man er jo ikke ute etter å hjelpe de som allerede er avhengige. Det er en annen institusjon sin jobb. Man er jo ute etter å hjelpe de som KAN bli avhenig til å ikke bli det. Men forskning viser jo at avkriminalisering av narkotika til privat bruk ikke fører til høyere forbruk.
Gjest Gjest_maren_* Skrevet 12. mars 2008 #59 Skrevet 12. mars 2008 Maren: alt jeg ser når jeg leser igjennom de siden er at langtidseffekten bare ikke er bevist ennå. Videre hevder de at kreftfaren øker, mens du hevder det ikke er noen alvorlige langtidseffekter. Videre snublet jeg over about.com, som vanligvis er en veldig seriøs side: http://alcoholism.about.com/od/pot/a/bldea050426.htm http://alcoholism.about.com/od/pot/a/effects.htm Står mye mer under "related" Neidaneida, jeg er enig med deg: det er sikkert ikke SÅ farlig som alle skal ha det til, men det er likevel farlig, og etter min mening, farlig nok til å forbys. Videre erkjenner du jo at folk som missbruker dette stoffet får alvorlig helseproblemer, men fortsatt vil du legalisere? Hvordan skal du kontrollere hvem som missbruker og ikke? Synes du vi har god kontroll på hvem som missbruker alkohol eller ikke i Norge? Ok, jeg leste mye at hva det står der og denne dama snakker jo mest om folk under 18 og de mener jeg ikke burde ruse seg på noen ting. Og heller ikke ha lov til det. Men vi vet jo at selv om det er ulovlig så sitter utrolig mange ungdommer å røyker uansett. Men, det er ikke et poeng som støtter noens sak, det vet jeg. Folk som har psykiske problemer som f.eks depresjoner, angst osv må jo bare holde seg unna rusmidler generellt. Men ingen kan hevde at hasjrøyking vil gi deg permanente sykdommer. Tilogmed om du er storrøyker så er det eneste litt dårligere korttidshukommelse og da skal du røyke MYE. Dette med at man kan få økt kreftfare pga den sterke røyken synes jeg er en litt tynn sak når det er mange måter å ruse seg på cannabis, du kan spise det i f.eks kaker, drikke det som te. Hvis jeg hadde røyket så mye at det gikk utover helsa så hadde jeg nok vurdert dette. Og det med at hasj ofte har vært en vei til sterkere narkotikum, det er mye mulig at dette er sant. Men hvorfor er hasj det som begynner det? Har ikke de fleste som har prøvd hasj også prøvd tobakk eller alkohol? Dessuten, hvis cannabis blir legalisert vil holdningene til denne endres også. Du blir ikke en rebell hvis du røyker, du behøver ikke å bevise for noen at du tør osv. Og du trenger ikke å komme inn i denne situasjonen som noen uheldigvis gjør at de tenker at "har jeg først gjort noe ulovlig så kan jeg likesågodt gjøre det som er ett hakk verre også". Som ofte er ungdoms dumhet. Mange ser på hasjrøyking på den samme måten som en narkis som setter en sprøyte i armen. Men dette er feil mener jeg. Vet dere at sprit med 80% alkohol også blir sett på som narkotika i Norge? Hvorfor? Jo fordi det er livsfarlig. En "vanlig styrke" joint kan kanskje sammenlignes med rusen de fleste får av 2-4 glass vin. Jeg synes at noen folks oppfatning av hasj er veldig onkel-politi og feil i forhold til realitetene.
Gjest Gjest Skrevet 12. mars 2008 #60 Skrevet 12. mars 2008 Jeg har selv vært en ganske aktiv hasjrøyker, har vel røyket ca 6 kg hasj totalt i mitt liv. Men likevel er jeg ikke spesielt opptatt av at cannabis må legaliseres. Forbudet har aldri hindret meg i å røyke og jeg har aldri vært spesielt bekymret for å bli tatt av politiet. For meg ville ikke en opphevelse av forbudet spille noen rolle på forbruket mitt, som nå uansett er minimalt i forhold til tidligere.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå