Gjest Gjest_Tina_* Skrevet 6. mars 2008 #21 Skrevet 6. mars 2008 ser mange fine innlegg om legalisering av hasj, bra!!! har selv ved hjelp av leger vært igjennom flere år som pillemissbruker. resultat er alergi mot "alle" medisiner som er smertedempende. for et år siden tok jag min første sneip, og nå feirer jag snart et år pillefri, nesten smertefri og ny jobb!!! ligg unna leger som er kjøpt opp av legemiddelindustrien, de fører naive mennesker rett inn i dødsfella pillemisbruk!! Nå ble jeg nysgjerrig på hva du mener med allergi. Utviklet du faktisk en intoleranse mot smertepreperater , eller kaller du det for allergi siden det ikke hjelper??
Gjest Gjest Skrevet 9. mars 2008 #22 Skrevet 9. mars 2008 Nyere forskning viser at canabis kan føre til kronisk psykose og det faktisk er større sjanse for å få lungekreft av hasj enn av tobakk. Flere aviser og tidsskrift (f.eks. The Guardian) har gått vekk fra sitt pro-legaliseringsstandpunkt etter å ha studert nyere forskning. Man må også spørre seg: trenger virkelig Norge flere lovlige rusmiddler? Tror du at hasj i noen særlig grad vil ta over for alkohol eller vil det komme i tillegg til alkohol?
Darksun Skrevet 9. mars 2008 #23 Skrevet 9. mars 2008 Hasj er forbudt fordi det er et farlig stoff. Så enkelt er det. På Jamaica, der hasj er mye vanligere enn i Norge, er jo hasjpsykose en vanlig diagnose blandt psykiatriske pasienter. Det er påvist at mange endrer personlighet etter jevnlig omgang med hasj, paranoia, mer innesluttet osv. Har også lest intervjuer der folk sier at man må røyke for at hverdagen ikke skal bli helt innholdsløs, også røyker man mer for at hverdagen ikke skal bli mer innholdsløs, osv. For ikke å snakke om at det er et veldig vanlig "gateway-drug", altså et stoff man begynner på for så å bli introdusert til andre sterker stoffer. Det er sant at mye av det samme kan forekomme ved alkohol også. Men da er det vel neppe et argument for å legalisere hasj? Det burde vel heller være et argument for å forby alkohol? Er det ikke slik at hasj skader flere brukere i prosent enn det alkohol gjør? (det var et spørsmål)
Gjest Gjest Skrevet 9. mars 2008 #24 Skrevet 9. mars 2008 Jeg gadd ikke å åpne linken, men svarer likevel. Cannabis ER farlig, ikke bare i seg selv, men fordi det ofte fører til at folk havner i uføret og stadig inntar sterkere stoffer. Å dyrke det er også ulovlig, skjønner ikke at du kan glorifisere det som du gjør
Gjest Gjest Skrevet 9. mars 2008 #25 Skrevet 9. mars 2008 Hasj er forbudt fordi det er et farlig stoff. Så enkelt er det. På Jamaica, der hasj er mye vanligere enn i Norge, er jo hasjpsykose en vanlig diagnose blandt psykiatriske pasienter. Det er påvist at mange endrer personlighet etter jevnlig omgang med hasj, paranoia, mer innesluttet osv. Har også lest intervjuer der folk sier at man må røyke for at hverdagen ikke skal bli helt innholdsløs, også røyker man mer for at hverdagen ikke skal bli mer innholdsløs, osv. For ikke å snakke om at det er et veldig vanlig "gateway-drug", altså et stoff man begynner på for så å bli introdusert til andre sterker stoffer. Gitt at dette er sant (noe jeg ikke nødvendigvis er enig i, men la oss forutsette det for argumentets skyld), er det allikevel ikke noe godt argument for å forby cannabis. Folk er 100 % ansvarlig for sine egne handlinger, også dersom disse handlingene er dumme. Dersom noen røyker bort livet sitt er det ene og alene deres ansvar, og de som klarer å begrense seg skal ikke straffes for svake menneskers dårlige impulskontroll.
Gjest En som hverken hasjer eller drik Skrevet 9. mars 2008 #26 Skrevet 9. mars 2008 Er det ikke slik at hasj skader flere brukere i prosent enn det alkohol gjør? (det var et spørsmål) Tror ikke det. Det finnes i hvert fall ingen tilfeller av dødsfall som kan knyttes direkte til cannabis, og de fleste forskere regner cannabis som et tryggere rusmiddel enn alkohol. Faktisk regnes amfetamin og ecstasy som farligere enn alkohol.
La_Reina Skrevet 9. mars 2008 #27 Skrevet 9. mars 2008 Hasj er forbudt fordi det er et farlig stoff. Så enkelt er det. På Jamaica, der hasj er mye vanligere enn i Norge, er jo hasjpsykose en vanlig diagnose blandt psykiatriske pasienter. Det er påvist at mange endrer personlighet etter jevnlig omgang med hasj, paranoia, mer innesluttet osv. Har også lest intervjuer der folk sier at man må røyke for at hverdagen ikke skal bli helt innholdsløs, også røyker man mer for at hverdagen ikke skal bli mer innholdsløs, osv. For ikke å snakke om at det er et veldig vanlig "gateway-drug", altså et stoff man begynner på for så å bli introdusert til andre sterker stoffer. Hasjpsykose er ingen diagnose. Hasj kan derimot utløse psykose hos mennesker som allerede er disponert for psykose. Et menneske som ikke er disponert, kan ikke få psykose av hasj. Man kan også tenke seg at på Jamaica hvor veldig mange røyker cannabis så vil også de aller fleste psykiatriske pasientar ha røyket cannabis, men dette betyr ikke at cannabis var den utløsende faktoren for alle de psykiatrikse diagnosene. Endring av personlighet finner man heller ikke blant mennesker som røyker hasj. Nå er jo også spørsmålet hvordan måler man endring i personlighet? Derimot har man funnet at det ikke er forskjell i hukommelse mellom mennesker med et moderat hasjbruk og de som aldri har røyket hasj. Hvorfor folk røyker hasj, er like mangesidig som hvorfor folk drikker alkohol eller bruker andre rusmidler. Jeg har vanskelig for å tro at alle som røyker hasj, gjør det for å komme vekk fra en innholdsløs hverdag, akkurat soom jeg har vanskelig for å tro at folk drikker for å komme seg igjennom helga. Jeg har røyket hasj i over 15 år, og har verken vært deprimert, hatt psykose, endret personlighet eller følt at hverdagen er innholdsløs, og slik er det med de fleste andre jeg kjenner også som røyker hasj. Jeg venter og håper på at en dag kommer legaliseringen til Norge også! I mens gror det godt i med Mary Jane i skogen om sommeren!
Gjest Gjest Skrevet 9. mars 2008 #28 Skrevet 9. mars 2008 Hasjpsykose er ingen diagnose. Hasj kan derimot utløse psykose hos mennesker som allerede er disponert for psykose. Et menneske som ikke er disponert, kan ikke få psykose av hasj. Man kan også tenke seg at på Jamaica hvor veldig mange røyker cannabis så vil også de aller fleste psykiatriske pasientar ha røyket cannabis, men dette betyr ikke at cannabis var den utløsende faktoren for alle de psykiatrikse diagnosene. Endring av personlighet finner man heller ikke blant mennesker som røyker hasj. Nå er jo også spørsmålet hvordan måler man endring i personlighet? Derimot har man funnet at det ikke er forskjell i hukommelse mellom mennesker med et moderat hasjbruk og de som aldri har røyket hasj. Hvorfor folk røyker hasj, er like mangesidig som hvorfor folk drikker alkohol eller bruker andre rusmidler. Jeg har vanskelig for å tro at alle som røyker hasj, gjør det for å komme vekk fra en innholdsløs hverdag, akkurat soom jeg har vanskelig for å tro at folk drikker for å komme seg igjennom helga. Jeg har røyket hasj i over 15 år, og har verken vært deprimert, hatt psykose, endret personlighet eller følt at hverdagen er innholdsløs, og slik er det med de fleste andre jeg kjenner også som røyker hasj. Jeg venter og håper på at en dag kommer legaliseringen til Norge også! I mens gror det godt i med Mary Jane i skogen om sommeren! Det er bare døD fisk som flyter med strømmen
Gjest Gjest Skrevet 9. mars 2008 #29 Skrevet 9. mars 2008 Hasjpsykose er ingen diagnose. Hasj kan derimot utløse psykose hos mennesker som allerede er disponert for psykose. Et menneske som ikke er disponert, kan ikke få psykose av hasj. Man kan også tenke seg at på Jamaica hvor veldig mange røyker cannabis så vil også de aller fleste psykiatriske pasientar ha røyket cannabis, men dette betyr ikke at cannabis var den utløsende faktoren for alle de psykiatrikse diagnosene. Endring av personlighet finner man heller ikke blant mennesker som røyker hasj. Nå er jo også spørsmålet hvordan måler man endring i personlighet? Derimot har man funnet at det ikke er forskjell i hukommelse mellom mennesker med et moderat hasjbruk og de som aldri har røyket hasj. Hvorfor folk røyker hasj, er like mangesidig som hvorfor folk drikker alkohol eller bruker andre rusmidler. Jeg har vanskelig for å tro at alle som røyker hasj, gjør det for å komme vekk fra en innholdsløs hverdag, akkurat soom jeg har vanskelig for å tro at folk drikker for å komme seg igjennom helga. Jeg har røyket hasj i over 15 år, og har verken vært deprimert, hatt psykose, endret personlighet eller følt at hverdagen er innholdsløs, og slik er det med de fleste andre jeg kjenner også som røyker hasj. Jeg venter og håper på at en dag kommer legaliseringen til Norge også! I mens gror det godt i med Mary Jane i skogen om sommeren! Mamma har røyket tobakk siden hun var 15 og er 70 nå. Hun har aldri vært syk eller noe på grunn av det. Aldri hatt kreft eller noe. Det betyr ikke at røyk er ufarlig. Hun er nok mest sansynlig en av få som enda ikke har blitt syk av det så mye som hun røyker. Hasj er farlig og har ødelagt mange mennesker. Både brukeren og familien.
maren Skrevet 9. mars 2008 #30 Skrevet 9. mars 2008 Hasj er forbudt fordi det er et farlig stoff. Så enkelt er det. På Jamaica, der hasj er mye vanligere enn i Norge, er jo hasjpsykose en vanlig diagnose blandt psykiatriske pasienter. Det er påvist at mange endrer personlighet etter jevnlig omgang med hasj, paranoia, mer innesluttet osv. Har også lest intervjuer der folk sier at man må røyke for at hverdagen ikke skal bli helt innholdsløs, også røyker man mer for at hverdagen ikke skal bli mer innholdsløs, osv. For ikke å snakke om at det er et veldig vanlig "gateway-drug", altså et stoff man begynner på for så å bli introdusert til andre sterker stoffer. Det er sant at mye av det samme kan forekomme ved alkohol også. Men da er det vel neppe et argument for å legalisere hasj? Det burde vel heller være et argument for å forby alkohol? Er det ikke slik at hasj skader flere brukere i prosent enn det alkohol gjør? (det var et spørsmål) Som det kom fram i dette programmet som jeg håper vi alle her har sett nå så er det jo helt klart at mennesket alltid har hatt et behov for å ruse seg. Å komme og si at vi egentlig burde forby alkohol istedet for å legalisere cannabis er tull. Alkohol er ikke farlig i moderate mengder, faktisk er et glass rødvin noen ganger i uka sunt for oss. Å forby alkohol fører bare med seg kriminalisering av folk og vi får spritmafia som i usa på 20-30-tallet. Mamma har røyket tobakk siden hun var 15 og er 70 nå. Hun har aldri vært syk eller noe på grunn av det. Aldri hatt kreft eller noe. Det betyr ikke at røyk er ufarlig. Hun er nok mest sansynlig en av få som enda ikke har blitt syk av det så mye som hun røyker. Hasj er farlig og har ødelagt mange mennesker. Både brukeren og familien. Hasj kan nok være farlig for noen ja, akkurat som et førerkort til en idiot av en tenåring som setter seg bak rattet, kjører raserbil og dreper kanskje seg selv og andre. Det betyr ikke at alle bak rattet er idioter.
Darksun Skrevet 9. mars 2008 #31 Skrevet 9. mars 2008 Gitt at dette er sant (noe jeg ikke nødvendigvis er enig i, men la oss forutsette det for argumentets skyld), er det allikevel ikke noe godt argument for å forby cannabis. Folk er 100 % ansvarlig for sine egne handlinger, også dersom disse handlingene er dumme. Dersom noen røyker bort livet sitt er det ene og alene deres ansvar, og de som klarer å begrense seg skal ikke straffes for svake menneskers dårlige impulskontroll. Jada jeg ser poenget ditt, men folk må også beskyttes fra seg selv. Om man med det argumentet skulle legalisere alle narkotiske stoffer ville jo hele verden stoppet opp. Om det overhode ikke var noen avhengighetsdannelse så kunne jeg vært enig. I en perfekt verden skal ikke de som kan begrense seg straffes for at enkelte ikke kan begrense seg, det er jeg helt enig i. Men hvordan skal man da løse dette? Må du opp til en "førerprøve" med en sensor for å få lov til å røyke da? En slags hasj-lappen? Noen ganger må man rett og slett ofre litt for å få et samfunn som går Maren: Jeg sa ikke at man burde forby alkohol. Jeg sa bare at argumentet om at hasj er like farlig som alkohol så derfor burde hasj være lovlig også blir galt etter min mening.
Darksun Skrevet 9. mars 2008 #32 Skrevet 9. mars 2008 Hasj kan nok være farlig for noen ja, akkurat som et førerkort til en idiot av en tenåring som setter seg bak rattet, kjører raserbil og dreper kanskje seg selv og andre. Det betyr ikke at alle bak rattet er idioter. Men det betyr jo at vi er nødt til å begrense tilgangen til å kunne kjøre. Derfor er det ulovlig for folk under 18 å kjøre bil. Selv om du er verdens flinkeste bilist får du ikke lov til å kjøre bil før du er 18. Hasj er kanskje ikke farlig for alle, men det betyr ikke at alle burde kunne få tak i det heller.
maren Skrevet 9. mars 2008 #33 Skrevet 9. mars 2008 "Folk trenger beskyttelse fra seg selv", hvem er du siden du så fromt kan hevde dette? Kanskje vi trenger beskyttelse fra sånne som deg? Er ikke rart at folk ruser seg når det finnes sånne holdninger her i landet. Du må huske på at vi her snakker om at mange ønsker å legalisere cannabis. Det er ikke snakk om anarki, det er ikke snakk om å glorifisere narkomane. Det er snakk om å få slippe å føle seg som en kriminell bare fordi man liker den rusen som er lovlig i f.eks. Nederland og flere land i Asia. Og som ikke er i nærheten så skadelig som alkohol. Jo, alle burde ha lov til å skaffe seg hasj hvis de ønsker det fordi det er ikke farlig. Også for de som ikke synes noe om å ruse seg holde seg unna. De kan ikke hindre legalisering av cannabis fordi noen mener at det er en begynnelse til sterkere stoffer, det er jo en forhåndskriminalisering av folk og hører ikke hjemme i et demokrati. Sukker er også avhengihetsskapende og det gjør folk syke, burde vi forby det også kanskje? Eller tobakk? Hva med sovepiller? Eller lykkepiller? Eneste grunnen til at disse finnes er fordi staten tjener penger på det. Jeg er forresten helt for å sette 18 års-grense på cannabis. Synes at barn generellt burde holde seg unna rusmidler.
Gjest Jern Skrevet 9. mars 2008 #34 Skrevet 9. mars 2008 Hvorfor sammenligner man pest og kolera her? ` Står hasj-vennenes argumenter så svakt at man må påpeke at alkohol også er farlig ? Hasj er et narkotikum for samfunnets avvikere og kommer ALDRI til å bli legalisert. Er dette så vanskelig å godta, eller må alt serveres må bittesmå teskjeer?
Gjest Gjest_maren_* Skrevet 10. mars 2008 #35 Skrevet 10. mars 2008 Hvorfor sammenligner man pest og kolera her? ` Står hasj-vennenes argumenter så svakt at man må påpeke at alkohol også er farlig ? Hasj er et narkotikum for samfunnets avvikere og kommer ALDRI til å bli legalisert. Er dette så vanskelig å godta, eller må alt serveres må bittesmå teskjeer? Har du sett filmen? Det er grunnen til at vi her har kommet inn på dette med å sammenligne hasj og alkohol. Dessuten er alkohol et rusmiddel, sammen med hasj som også er det. Er vel ikke så vanskelig å forstå? Hehe, det er nok flere som røyker hasj enn du tror, de må bare holde det skjult for å ikke bli stemplet av sånne som deg.
Darksun Skrevet 11. mars 2008 #36 Skrevet 11. mars 2008 "Folk trenger beskyttelse fra seg selv", hvem er du siden du så fromt kan hevde dette? Kanskje vi trenger beskyttelse fra sånne som deg? Er ikke rart at folk ruser seg når det finnes sånne holdninger her i landet. Jeg kan vel hevde akkurat hva jeg vil, det er et rimlig fritt land. Om vi trenger beskyttelse fra meg? Godt mulig. Få flertall på stortinget mot meg da vel, så skal jeg bøye meg for det. Men akkurat nå er det hasj som har flertallet mot seg, og da må hasj rett og slett respektere det. Folk vil alltid ruse seg, uansett hva slags holdninger man har, det gjør det ikke noe riktigere av den grunn Du må huske på at vi her snakker om at mange ønsker å legalisere cannabis. Det er ikke snakk om anarki, det er ikke snakk om å glorifisere narkomane. Det er snakk om å få slippe å føle seg som en kriminell bare fordi man liker den rusen som er lovlig i f.eks. Nederland og flere land i Asia. Og som ikke er i nærheten så skadelig som alkohol. Og hva så? Er rimlig sikker på at jeg kan finne mange som ønsker mye rart her i landet, men vi kan jo ikke bare legalisere alt "mange" har lyst til det. det må et reelt flertall til. Slippe å føle seg kriminell? Du ER kriminell, og du burde ha følelsen av det. Fordi det er lov i et land betyr ikke det at det er lov i et annet. Seksuell lavalder er vel i mange land 12 år, skal vi senke denne i Norge også da? Så pedofile skal slippe å føle seg kriminelle? Jo, alle burde ha lov til å skaffe seg hasj hvis de ønsker det fordi det er ikke farlig. Også for de som ikke synes noe om å ruse seg holde seg unna. De kan ikke hindre legalisering av cannabis fordi noen mener at det er en begynnelse til sterkere stoffer, det er jo en forhåndskriminalisering av folk og hører ikke hjemme i et demokrati. Det er bevist helseskadelig, du kommer ikke unna det. Det er rett og slett farlig for deg, så enkelt er det Sukker er også avhengihetsskapende og det gjør folk syke, burde vi forby det også kanskje? Eller tobakk? Hva med sovepiller? Eller lykkepiller? Eneste grunnen til at disse finnes er fordi staten tjener penger på det. Jeg er forresten helt for å sette 18 års-grense på cannabis. Synes at barn generellt burde holde seg unna rusmidler. Staten kunne vel likegreit satt skyhøy toll på cannabis og tjent mange milliarder på å legalisere det. Og igjen kommer jo argumentet: "men det andre er lov, vi vill også!!" Ja, det er mye som ikke er bra for deg som er lov, men blir det bedre av at du får NOK en ting å skade deg på? Kjemp heller for å forby alt det andre enn å gi svake mennesker ennå en måte å gå til grunne på. Og JO du skal, må og burde lide for at noen andre ikke klarer å styre seg. Det er rett og slett prisen man betaler for å leve i et samfunn. Om du ikke liker det går det alltids ann å kjøpe seg et lite land og sitte der å lage sine egne lover. Husk å inviter meg på statsbesøk.
Gjest Folket Skrevet 11. mars 2008 #37 Skrevet 11. mars 2008 Jeg spår at cannabis er legalisert i Norge innen 50 år. I alle land i verden ser vi at det er en trend med mildere og mildere straffer for befatning med dette rusmiddelet. I Norge har andelen gram man kan være i besittelse av før man dømmes til fengsel (i stedet for bot) økt de siste årene. Dette er selvsagt en god nyhet for alle oss som liker å nyte en hasjpipe som et alternativ til vin eller øl.
Gjest Gjest_Kine_* Skrevet 11. mars 2008 #38 Skrevet 11. mars 2008 Jeg spår at cannabis er legalisert i Norge innen 50 år. I alle land i verden ser vi at det er en trend med mildere og mildere straffer for befatning med dette rusmiddelet. I Norge har andelen gram man kan være i besittelse av før man dømmes til fengsel (i stedet for bot) økt de siste årene. Dette er selvsagt en god nyhet for alle oss som liker å nyte en hasjpipe som et alternativ til vin eller øl. For å sprekke boblen din med en fritt gjenfortalt kommentar: 100.000000000 fluer liker møkk- blir møkk positivt av den grunn?
maren Skrevet 11. mars 2008 #39 Skrevet 11. mars 2008 Darksun, vet du egentlig hva hasj er? Er det virkelig mulig å spinne opp så mye fordommer og hat mot noe som folk har røyket i tusenvis av år, bare fordi det er ulovlig i det landet man bor i? Og hvorfor sier du at hasj, JA HASJ! er farlig? Hvorfor skal folk nektes å ruse seg på noe som ikke har beviste bivirkninger?
Gjest Gjest_Kine_* Skrevet 11. mars 2008 #40 Skrevet 11. mars 2008 Darksun, vet du egentlig hva hasj er? Er det virkelig mulig å spinne opp så mye fordommer og hat mot noe som folk har røyket i tusenvis av år, bare fordi det er ulovlig i det landet man bor i? Og hvorfor sier du at hasj, JA HASJ! er farlig? Hvorfor skal folk nektes å ruse seg på noe som ikke har beviste bivirkninger? Huff og huff. Jeg må da stille deg akkurat det samme spørsmålet, vet du ikke hvilke konsekvenser hasjbruk medfører? Egenhelse, sinnet, omgivelser og til slutt samfunnet får oppgaven med å rehabilitere seg fra denne "uskyldige rusen". Eller sitter du med den misoppfatningen at "de alltid vil klare seg på et vis "? Dette vil jeg heller kalle en fordom - en fordom mot mennskets sunne fornuft!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå