Gå til innhold

gutten på 3,5 år firtalte at kjæresten til pappa pleier å knipse han på kinnene når han gjør noe galt!

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Nei barnet får et maktmiddel av at moren og faren krangler om oppdragelsen. Barnet har moren "på sin side". Selvfølgelig bruker barn det, de er langt fra dumme!! Selvfølgelig er vold mot barn uakseptabelt!Men nå snakker vi om et knips! Dette er en idiottråd!! Takk for meg!!

Fortsetter under...

Gjest Gjest
Vel, min sønn husker ikke at han ble knipset/klapset/fikk en dask i bakhodet eller på håndbaken. Han var for liten til å kunne huske det. Og i dag er han er lydig, harmonisk og veloppdragen OG LYKKELIG gutt. Og det gjelder vel mange andre også, de husker ikke at de fikk en klaps inntil de lærte seg å høre etter, som gjerne er i tre-fireårsladeren.

Jeg husker. Jeg husker ikke mye fra da jeg var liten, men det husker jeg.

Foreldrene mine gjorde det du sier. De trodde neppe at de mishandlet. De dasket meg over hendene når jeg tok etter ting jeg ikke fikk ta, da jeg begynte å gå. Slike ting. Jeg fikk aldri ris, eller harde slag.

Men jeg husker. Jeg husker skrekken. Faren min, enorm over meg.

Endret av Helen
Jeg er alltid veldig forsiktig med å bedømme andres omsorgsevne og oppdragerstil...

Det er nok mange som tenker slik, og det er egentlig litt synd. Det er barna som lider under dårlige foreldre... skulle ønske folk blandet seg mer, jeg!

Jeg blir også uvel av å lese hvordan folk prøver å legitimere og rettferdiggjøre maktmisbruk. Må komme meg bort....

Gjest Gjest

Jeg ble dasket men det gjør ike noe. jeg dasker også barna mine men skal slutte når de kan snakke tydelig. ikke fordi jeg er redd de skal si noe men fordi de da er gamle nok til å skjønne hva de har lov til å ikke.

Problemet er mishanling, men dasking er ikke mishanling. Mine barn er ikke redde de heller, men de har fått dask sikert hundre ganger hver inntil de ble cirka 3 år. Så jeg synes dere overdriver veeeeeeldig.

Jeg blir helt kald innvendig av at noen overhodet kan bruke som argumentasjon for å slå barna sine at de er så små at de ikke kan huske det......

Slår du en liten valp, så skal jeg love deg at den husker det hele livet, selv om den ikke kan si det til noen. Jeg vil anta at det gjelder barn også.

Jeg kommer aldri, aldri til å legge hånd på min sønn, uansett hvor mye galt han finner på og hvor sint jeg blir. Aldri! Jeg vil ha et barn som respekterer og hører etter foreldrene sine fordi han har blitt forklart, kanskje 102 ganger, hvorfor han skal oppføre seg som vi sier. Ikke en sønn som hører etter meg fordi han er redd for å bli knipset på hånden eller dasket i rumpa.

Gjest Gjest
Vil minne om at det _ikke_er_lov_i Norge å slå barn!!!Vold (ja et klaps er vold!), spesielt mot barn, får meg til å grøsse!

Du tar feil. Det er fortsatt lov å klapse barn i Norge. Helt fram til høsten. Og selv etter det, om du tyder denne lovteksten slik jeg gjør: Her er dagens tekst, og den nye teksten:

"Barnet må ikkje bli utsett for vald eller på anna vis bli handsama slik at den fysiske eller psykiske helsa blir utsett for skade eller fare."

Ordlyden i den nye loven som blir vedtatt til høsten blir som følger:

”Det er forbode å fysisk avstraffe barn. Barnet må ikkje bli utsett for vald eller på anna vis bli handsama slik at den fysiske eller psykiske helsa blir utsett for skade eller fare.”

Så spørsmålet er altså om det skader mine barns fysiske eller psykiske helse å få et klaps? Dersom jeg sier jeg har to veldungerende 4- og seksåringer, mer harmoniske og trygge enn de fleste barn, så hjelper det lite for deg å slå loven i bordet når jeg kan bevise at mine barn ikke har tatt skade av det. Og det vil også helsepersonell være enig i, om de blir bedt om å vurdere det ( er selv lege) Dere må vise litt sunn fornuft! Det går fint an å gi barna et klaps uten at man er en voldelig forelder :-)

Annonse

Til deg som påstår at du er lege; hvorfor skal man klapse til et barn? Selv om det ikke står ordrett i loven at det er forbudt, så ser jeg iallfall ingen grunn til å gjøre det mot mine barn. Det at noe ikke spesifikt er forbudt legitimerer jo ikke at det er etisk riktig å gjøre det...

Gjest Gjest
Du tar feil. Det er fortsatt lov å klapse barn i Norge. Helt fram til høsten. Og selv etter det, om du tyder denne lovteksten slik jeg gjør: Her er dagens tekst, og den nye teksten:

"Barnet må ikkje bli utsett for vald eller på anna vis bli handsama slik at den fysiske eller psykiske helsa blir utsett for skade eller fare."

Ordlyden i den nye loven som blir vedtatt til høsten blir som følger:

”Det er forbode å fysisk avstraffe barn. Barnet må ikkje bli utsett for vald eller på anna vis bli handsama slik at den fysiske eller psykiske helsa blir utsett for skade eller fare.”

Så spørsmålet er altså om det skader mine barns fysiske eller psykiske helse å få et klaps? Dersom jeg sier jeg har to veldungerende 4- og seksåringer, mer harmoniske og trygge enn de fleste barn, så hjelper det lite for deg å slå loven i bordet når jeg kan bevise at mine barn ikke har tatt skade av det. Og det vil også helsepersonell være enig i, om de blir bedt om å vurdere det ( er selv lege) Dere må vise litt sunn fornuft! Det går fint an å gi barna et klaps uten at man er en voldelig forelder :-)

Hvordan du tolker ordlyden i en lovtekst har ingen relevans for hvordan loven håndheves. Om du tolker loven feil har du fremdeles begått et lovbrudd, uansett hvor mye du selv mener du handlet i god tro. Bakgrunnen for det nye lovforslaget er at det i en høyesterettskjennelse i 2005 ble uttalt at det ikke var straffbart for foreldre å gi barn lettere klaps. Denne kjennelsen skapte tvil om hvorvidt fysisk avstraffelse av barn er tillatt, og politikerne ønsker å tydeliggjøre at barn ikke på noen måte skal straffes fysisk, derfor vil de endre lovteksten.

Og - om du er lege bør du vite at traumatiske opplevelser kan gi langtidsvirkninger som f.eks PTSD, så en harmonisk 4- og 6-åring er ingen garanti for at de fremdeles vil være harmoniske når de er 8, 12 eller 22.

Gjest Emera
Hvordan du tolker ordlyden i en lovtekst har ingen relevans for hvordan loven

Og - om du er lege bør du vite at traumatiske opplevelser kan gi langtidsvirkninger som f.eks PTSD, så en harmonisk 4- og 6-åring er ingen garanti for at de fremdeles vil være harmoniske når de er 8, 12 eller 22.

Leger er dessverre ofte blant dem som vet minst om traumatisk stress...

------------------------------------------------

Å daske/klapse/dulte/knipse (eller hva slags unnvikende betegnelser man bruker) barn er hjelpeløst og vitner om mangel på naturlig autoritet som foreldre.

Jeg ble dasket men det gjør ike noe. jeg dasker også barna mine men skal slutte når de kan snakke tydelig. ikke fordi jeg er redd de skal si noe men fordi de da er gamle nok til å skjønne hva de har lov til å ikke.

Problemet er mishanling, men dasking er ikke mishanling. Mine barn er ikke redde de heller, men de har fått dask sikert hundre ganger hver inntil de ble cirka 3 år. Så jeg synes dere overdriver veeeeeeldig.

Så grusomt... :tristbla:

Huff, jeg får vondt inni meg. Det finnes faktisk flere eksempler på at foreldre som dasker har blitt anmeldt. Disse har riktignok blitt frikjent, da det per dags dato dessverre er lovlig, men at noen tar seg bryet med å anmelde slikt, sier endel om samfunnets holdninger til dette.

Har du virkelig dasket barna dine når de var under tre år?? Jeg kan tenke meg at fristelsen til å daske en komplett umulig tenåring midt i det verste opprøret kan være stor, men et lite barn...?

Endret av milla-mor
Å daske/klapse/dulte/knipse (eller hva slags unnvikende betegnelser man bruker) barn er hjelpeløst og vitner om mangel på naturlig autoritet som foreldre.

Svært vel talt.

Annonse

Gjest Gjest
Leger er dessverre ofte blant dem som vet minst om traumatisk stress...

------------------------------------------------

Men det er faktisk det eneste som nytter noen ganger. Ikke alle barn er like.......................

Men det er faktisk det eneste som nytter noen ganger. Ikke alle barn er like.......................

Ikke alle voksne er like heller, men de fleste er enige om at man ikke dasker kjæresten sin.

Kan det kanskje være ulike tolkninger av foreldre-oppgaven som gjør folks oppfatning av dette så sprikende? For meg er det for eksempel ikke et mål å ha et såkalt "lydig" barn. Jeg vil ha et selvstendig barn, som gjør det rette selv om det motsatte ikke innebærer straff.

Gjest Cath.
Men når barna aldri vil høre, hva da? Når treåringer vet at det ikke er noen konsekvenser annet enn å sitte ti time out tre minutter? Hva når du hundre ganger har forklart at det er ikke lov å klatre opp på kjøkkenbenken og kaste glassene i vasken så de knuses. Hva når det er sagt hundre ganger og ungen likevel gjør det hver gang du er ute av syne? Når ungen vet at det kommer konsekvenser? Hva gjør man da?

Da setter man en låsemekanisme på skapet og venter med å ta den bort til barnet har kommet over perioden.

Annonse
Gjest Gjest
Ikke alle voksne er like heller, men de fleste er enige om at man ikke dasker kjæresten sin.

Kan det kanskje være ulike tolkninger av foreldre-oppgaven som gjør folks oppfatning av dette så sprikende? For meg er det for eksempel ikke et mål å ha et såkalt "lydig" barn. Jeg vil ha et selvstendig barn, som gjør det rette selv om det motsatte ikke innebærer straff.

Men jeg vil ha barn som hører etter når jeg gir dem beskjed! Og mine lystrer ;-)

Gjest Gjest
Men jeg vil ha barn som hører etter når jeg gir dem beskjed! Og mine lystrer ;-)

De lystrer fordi du har slått dem. Jeg håper du vet at du er et forferdelig menneske.

Gjest Gjest
De lystrer fordi du har slått dem. Jeg håper du vet at du er et forferdelig menneske.

Fy deg da...... Jeg har aldri slått mine barn! Jeg har bare gitt dem klaps her og der, ingenting som har vært vondt for dem. Skjerp deg litt... Mine barn er blant de mest veltilpassede i barnehage/skole. Jeg er svært pedagogisk, og svært kjærlig. Og tydeligvis uenig med deg, for jeg mener at man kan irettesette barn ved hjelp av små klaps. Og det vil jeg fortsette å mene :-)

Gjest Gjest
Fy deg da...... Jeg har aldri slått mine barn! Jeg har bare gitt dem klaps her og der, ingenting som har vært vondt for dem. Skjerp deg litt... Mine barn er blant de mest veltilpassede i barnehage/skole. Jeg er svært pedagogisk, og svært kjærlig. Og tydeligvis uenig med deg, for jeg mener at man kan irettesette barn ved hjelp av små klaps. Og det vil jeg fortsette å mene :-)

Moren min gjorde det samme med meg og mente at jeg ikke tok skade av det. Det mener hun fremdeles faktisk. Sannheten er at jeg tok skade av det, og jeg bærer fremdeles nag til henne. Håper du er forberedt på at barna dine kan begynne å mislike deg når de blir eldre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...