Gå til innhold

Nunchuck VS sverd

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet
http://en.wikipedia.org/wiki/Nunchuck Det er en nunchuck for de som ikke vet hva det er.

http://en.wikipedia.org/wiki/Katana Katana sverd

Hva synes du er verst av at små barn (rundt 7-8 år) leker med en ekte nunchuck eller et ekte katana sverd?

Hva synes du er verst av at barn (fortsatt rundt 7-8 år) ser på tv at noen bruker et katana sverd eller nunchuck?

Jeg regner med dette var ment som en slags kommentar til tråden om cannabis VS alkohol?

I så fall er det en del viktige faktorer som mangler i problemstillingen, for eksempel at det ene våpenet er fullt lovlig og blir forherliget som et fantastisk.. æh.. våpen, mens det andre kan du få mange års fengsel for å bruke/omsette/importere.

.. og ikke minst at det ene våpenet er livsfarlig mens det andre er mer som en smørkniv å regne.

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg regner med dette var ment som en slags kommentar til tråden om cannabis VS alkohol?

Nei, det var det ikke. Det var heller ment som en komentar til Tenage Mutant Ninja Turtles.

Leonardo bruker to kantana sverd, men Michaelangelo bruker to nunchuks. Da den første tegnefilmen som ble laget i 1987 kom til England så ble alle scener der Michaelangelo bruker sine nunchuks fjernet og serien byttet navn til Teenage Mutant Hero Turtles i england og flere andre land i europa, blant annet Norge. Grunnen var at nunchuks er ulovlig i England (var i hvertfall det i 1987).

TMNT intro

http://youtube.com/watch?v=kMrCSYagLqc TMHT intro

Så spørsmålet er jo da. Er det virkelig verre at barn ser en tegnefilm der en har nunchuks enn at en bruker to store katana sverd?

Leonardi fikk beholde sine katana sverd, Raphael fikk beholde sau kniver, men Michaelangelo fikk ikke beholde sine nunchuck i England.

Hvor er logikken i det?

Det er noe jeg, og en god del andre TMNT-fans har lurt på så derfor tenkte jeg å spørre dere hva dere ser på som verst av at barn ser på.

Gjest javac
Skrevet

Hva som er verst? Dette er våpen og barn skal derfor ikke besitte noen av delene. Men skal jeg svare på spørsmålet ditt, så vil jeg nå likevel si at nunchucks tross alt er et stumpt våpen (på lik linje med en kølle e.l.). Nunchucks krever også en god del teknikk for å kunne håndtere, og sannsynligvis ville den unge, aspirerende ninjaen få såpass mange kuler i panna at han ville legge fra seg dette våpenet rimelig kjapt.

Spør du meg, så er en katana egentlig langt skumlere saker. Dette er et sverd som er spesielt egnet for kutt og hugg; en ekte utgave kan veldig enkelt kutte igjennom både kjøtt og bein på en nærmest kirurgisk måte. Jeg antar at den eneste grunnen til at dette våpenet fortsatt er lovlig å eie og omsette, er at sverdet er ganske sentral i forbindelse med japansk identitet, kultur og historie (først og fremst knyttet til det føydale samurai-samfunnet og Bushido-kodeksen).

En katana er i utgangspunktet ikke noen "smørkniv" - selv om jeg antar at det man får kjøpt som samleobjekter kanskje ikke helt stiller i samme klasse når det gjelder utførelse, brukelighet eller kvalitet:

http://www.youtube.com/watch?v=Nb8U8k4OD7Q

http://www.youtube.com/watch?v=i9txp3AAroI

Uansett. Verken en katana eller en nunchuck er leketøy for barn. Og en ting til: selv om en katana ikke nødvendigvis er så fryktelig kvass, så er et hugg fra en slik likevel potensielt farligere enn en slag med en nunchuck. Det er i grunnen ganske enkel fysikk: energien fra et sverdhugg konsentreres til et veldig lite område, nemlig til eggen. Det betyr at i de tilfeller der et stumpt slag med nunchucks kanskje bare lager et blåmerke, så vil katanaen, altså selv om den er sløv, være i stand til å knuse en knokkel.

Gjest Tang Lung
Skrevet

Nunchaku genererer en kraft på 1600 (en kraft på 6/7 er nok til å slå "hull" på hodet)

Gjest Gjest
Skrevet
Nunchaku genererer en kraft på 1600 (en kraft på 6/7 er nok til å slå "hull" på hodet)

1600 hva?

Skrevet

Jeg så nylig et program på tv der de sammenlignet diverse våpen. Jeg husker dessverre ikke hva programmet het, men jeg tror det gikk på NGC. Men de kom frem til at en person som har nunchucks er farligere enn en person med sverd pga at det fleksible leddet man har i nunchuck'en gjør at man kan slå med en enorm kraft.

Skrevet
Jeg så nylig et program på tv der de sammenlignet diverse våpen. Jeg husker dessverre ikke hva programmet het, men jeg tror det gikk på NGC. Men de kom frem til at en person som har nunchucks er farligere enn en person med sverd pga at det fleksible leddet man har i nunchuck'en gjør at man kan slå med en enorm kraft.

Haha, tulleprogram.

Jeg har trent litt med begge typer våpen i min tid (her snakker vi om ordentlig trening i ordnede former med erfarne instruktører, ikke fjortiser som leker seg i en bakgård) og en nunchaku er i utgangspunktet latterlig vanskelig å bruke. Med mindre man har LANG tids trening i bruken er det antakelig farligere for brukeren selv enn for en halvveis oppegående motstander (det er ufattelig mye lettere å treffe seg sjøl i bakhodet enn å treffe et bevegelig mål man faktisk ønsker å treffe).

Til sammenlikning, så har et sverd skape kanter, lengre rekkevidde, og beveger seg stort sett der man prøver å få det til å bevege seg.

Gjest Gjest
Skrevet

Husker jeg så reklame for de programmene før de begynte, og gledet meg til å se de. Ble utrolig skuffet da det faktisk kom, for de er så amerikaniserte og usaklige at det stort sett bare er flåsete tulle"kunnskap". Skuffa over NGC :(

Et sverd, særlig en katana, er mye farligere i hendene på en nybegynner enn en nunchaku noensinne vil kunne være, og uansett mye dødeligere på langt flere punkter. Samme hvor god en person er så tror jeg ikke man kan dø av å få en nunchaku i låret f.eks. Man trenger ikke være noen muskelbunt for å stikke eller svinge en katana inn i noen, og de er rimelig skarpe.

Gjest Gjest
Skrevet

La oss ikke glemme at en hvilken som helst drittunge kan lage seg en nunchuck-aktig greie på noen minutter med enkle redskaper, og nesten uten omkostninger. Mens et sverd er noe som må kjøpes, og til en ganske høy kostnad, tilogmed der det dreier seg om replikaer som ikke duger til noe.

En ninchuck kan man dessuten stappe under jakka helt til den skal brukes, og ingen vet at du har den.

Om du prøver å gå på trikken med en katana, så tenker jeg at det tar rimelig kort tid før loven finner grunn til å påtale at du vaser rundt i sentrum med en knivlignende gjenstand godt over minstemålet, og uten noen aktverdig begrunnelse. Så det er altså heller liten grunn til å være ngestelig for noen epidemi av katana-realtert vold. Men med nunchucks stiller det seg anderledes. Jeg lagde meg faktisk et par sjøl i sin tid, så jeg vet hvor lett det er.

Skrevet
La oss ikke glemme at en hvilken som helst drittunge kan lage seg en nunchuck-aktig greie på noen minutter med enkle redskaper, og nesten uten omkostninger.

Til sammenlikning kan en hvilken som helst drittunge like gjerne plukke med seg en passe stor kniv, gjemme den under jakka, osv. Og hvis vi ser på nyhetene og politirapportene er det vel først og fremst knivstikkingsepisoder vi hører om når det gjelder våpenbruk, langt oftere enn nunchaku- eller katana-episoder.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...