Cidric Skrevet 1. mars 2008 #1 Del Skrevet 1. mars 2008 Språk har en tendens til å leve sine egne liv, også i stedsnavn. Det blir det en del rare navn av, særlig der flere kulturer har vært involvert. Kommer dere på noen? Min favoritt: Nueva Cartagena (Ny Cartagena) Cartagena er en sammentrekning av Cartago Nova (Ny Cartago) Cartago er det romerske navnet på Qart-hadasht (Ny by) Så...Nye Nye Nyby. Fantasifullt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tigress Skrevet 2. mars 2008 #2 Del Skrevet 2. mars 2008 Nesoddtangen: et nes er en tange er en odde, altså Oddoddodden, Nesnesneset eller TangeTangeTangen... Teit. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trampe Skrevet 2. mars 2008 #3 Del Skrevet 2. mars 2008 Her i nærheten ligger Dalmovikhalstunnelen. Dal-mo-vik-hals. Bare sånn for å være helgardert. Og så ligger det et vann på min gamle hjemplass som heter Hestræva. Det står på kartet det... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Joker'n Skrevet 2. mars 2008 #4 Del Skrevet 2. mars 2008 Og jeg har gått på fjelltur over "Pikkhaugen"... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grissini Skrevet 2. mars 2008 #5 Del Skrevet 2. mars 2008 Jeg klarer ikke å la vær og fnise når vi kjører forbi stedet "Sæd" i Hordaland. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Karmela Skrevet 2. mars 2008 #6 Del Skrevet 2. mars 2008 ølberg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Pet Skrevet 2. mars 2008 #7 Del Skrevet 2. mars 2008 Skinnpungrud i Eidskog kommune. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hjertesukka Skrevet 2. mars 2008 #8 Del Skrevet 2. mars 2008 Jeg og eksen måtte jo stoppe og ta bilder da vi kjørte forbi Knullwald i Dåitsjland. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 2. mars 2008 #9 Del Skrevet 2. mars 2008 Jeg har vært i Kvikkjokk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 2. mars 2008 #10 Del Skrevet 2. mars 2008 Jeg har vært i Kvikkjokk På Finnskogen i Hedmark er det et sted som heter Ronketorpet. Min sønn, den gang 13-14 år, bemerket tørt at der hadde vel ikke folk særlig fritidsproblemer Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 3. mars 2008 #11 Del Skrevet 3. mars 2008 Jeg måtte trekke på smilebåndet da jeg så navnet på "ytre møkkalasset fyr" :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cidric Skrevet 3. mars 2008 Forfatter #12 Del Skrevet 3. mars 2008 På Finnskogen i Hedmark er det et sted som heter Ronketorpet. Min sønn, den gang 13-14 år, bemerket tørt at der hadde vel ikke folk særlig fritidsproblemer Navnet var i bra i seg selv det, men kombinert med den kommentaren... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Raptuza Skrevet 4. mars 2008 #13 Del Skrevet 4. mars 2008 Mannen min huskar godt at vi kjørte forbi eit skilt der det stod Glidbjørg..... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hjertesukka Skrevet 4. mars 2008 #14 Del Skrevet 4. mars 2008 Phorus/Forus betyr "der oksene går over", slik som i Bosporusstredet ,og det samme finnes også i stedsnavnet Forus, litt utenfor Stavanger. (Rart stedsnavn i betydningen interessant!) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest imli Skrevet 4. mars 2008 #15 Del Skrevet 4. mars 2008 Like ved der jeg vokste opp, heter det Klinestad. Mange som smiler når de ser skiltet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Roxie Hart Skrevet 5. mars 2008 #16 Del Skrevet 5. mars 2008 Jeg synes navnet Bergeberget vitner om litt dårlig fantasi.. Nabostedet er litt bedre, det heter Styggberget Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Belladonna_* Skrevet 6. mars 2008 #17 Del Skrevet 6. mars 2008 (endret) Ukens liste til program 1: Norges mest uheldige stedsnavn Suggetjønn (3800 Bø i Telemark). Første program hadde "uheldige stedsnavn" som tema for Ukens liste. Se listen, og en del forslag som ikke kom på skjermen. Innlegget er redigert iht. Kvinneguidens regler. Skya (mod) Endret 6. mars 2008 av Skya Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pastor Knut Skrevet 9. mars 2008 #18 Del Skrevet 9. mars 2008 Språk har en tendens til å leve sine egne liv, også i stedsnavn. Det blir det en del rare navn av, særlig der flere kulturer har vært involvert. Kommer dere på noen? Min favoritt: Nueva Cartagena (Ny Cartagena) Cartagena er en sammentrekning av Cartago Nova (Ny Cartago) Cartago er det romerske navnet på Qart-hadasht (Ny by) Så...Nye Nye Nyby. Fantasifullt Vet ikke om disse stedsnavnene er så dumme, men satt etterhverandre blir de ganske artige. Der jeg vokste opp finnes stedene Hella, Duken og Tørkop. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gummiloppa Skrevet 9. mars 2008 #19 Del Skrevet 9. mars 2008 Ballestad og Mensstad i Skien Ikke minst Helvete (husker ikke helt hvor det ligger) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 9. mars 2008 #20 Del Skrevet 9. mars 2008 Manndalen og Kvinnedalen ligger rett ved siden av hverandre i Troms Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå