Leanne Skrevet 1. mars 2008 #1 Skrevet 1. mars 2008 vi vurderer å selge huset vårt, vi har hatt huset i ca 3 år. På de tre årene har vi pusset opp badet, vaskerommet, soverommene (panel/ tapet), lagt nytt tak og takrenner og satt opp en garasje. Stuen og kjøkkenet er som det var da det ble bygd ca 1980.. Stuen har panel som er blitt ganske gul, og det er lett å se hvor det har hengt bilder... Det er også en ganske stygg/gammel peis i stuen.. Kjøkkenet har samme panel problemer som stuen, kjøkken innredningen er fra huset ble bygd og er igrunn modent for utskiftning... Det vi lurer litt på nå er om vi bør male stua, kjøpe ny peis og evt. pusse opp kjøkkenet før vi selger? Hva ser dere som kjøpere etter når dere er på visning? Er det greit om det er to rom som ikke er helt på topp, når alt annet er ny oppussa? Tror dere vi vil tjene mer på salget hvis vi pusser opp kjøkkenet, maler stua og kjøper ny peis.. eller vil ikke tjene inn igjen de pengene vi vil bruke på denne oppussingen??
Pasha Skrevet 1. mars 2008 #2 Skrevet 1. mars 2008 Jeg ville i allefall ha pusset opp stua. hvis dere bytter ut kjøkkenet vil dere nok lettere få solgt tenker jeg.. men det er ikke sikkert dere tjener på det.. (altså pusser dere opp kjøkkenet for 200 000 kr er det ikke gitt at dere får 200k mer for huset)
Arkana Skrevet 1. mars 2008 #3 Skrevet 1. mars 2008 Vi kjøpte hus i fjor og det viktigste var selvsagt plass og planløsning. Ellers var vi begge enige i at vi ikke orker store oppussingsprosjekter, så vi ville ha et hus hvor i allefall den dyreste og mest tidkrevende oppussingen allerede var gjort. Huset vi kjøpte var sånn sett nesten perfekt. Alle rommene var i god stand, og badene helt nyoppussede. Det eneste var kjøkkenet som ikke er etter min smak (men ikke spesielt gammelt da), men det er greit å fikse selv og koster ikke allverden. Personlig ville vi altså ikke latt oss stoppe av oppussingsbehov på kjøkken og stue (gamle bad derimot vil vi ikke ha), men det er helt klart en bonus om alle rommene er slik vi ønsker det. Det er på en måte helheten som teller. Har huset den størrelsen og planløsningen vi ønsker tar vi oss gjerne av kjøkken/stue selv, liker vi ikke huset hjelper det ikke om du har brukt 200 000 på nytt kjøkken.
Gjest Gjest Skrevet 1. mars 2008 #5 Skrevet 1. mars 2008 Jeg ville malt veggene i stuen og kjøkkenet, evt lagt plater utenpå panelet og malt eller tapetsert disse. Da blir det ikke så uoverkommelig å skifte fronter på kjøkkenet. Jeg ville ikke pusset opp et kjøkken før jeg solgte. Det er en stor kostnad, og kjøper har kanskje ikke samme smak uansett. Da er det viktigere at huset generellt sett er innflyttingsklart, og kan brukes som det står uten for mye arbeid Dere har gjort kjempelurt i å pusse opp bad, tak og bygd garasje, det kommer dere til å tjene masse på. Men ikke legg så mye mer penger i det nå. Det er vel min mening.
Gjest Bond Skrevet 1. mars 2008 #6 Skrevet 1. mars 2008 (endret) Jeg ser etter potensialen og planløsning. Flatene kan jeg male selv, gammelt kjøkken eller bad er ikke noe skremmende heller - egentlig det motsatte. Verste er å se på boliger med fin planløsning men spesielt forferdelig bad som er akkurat nyoppusset! Så jeg hadde kanskje malt over flater i stuen, bare for å gi en litt bedre førsteinntrykk. Peis... ? Jeg vet da ikke hvor stygg den er, men jeg hadde heller ikke brukt allverden for dette. Da det gjelder kjøkken - det er jo så mye avhengig av smak? Jeg synes faktisk det er finere med eldre boliger og mindre pris (hvis det ikke er snakk om stor arbeid), enn alt oppusset, dyrere pris og helt annerledes smak. Dere har allerede pusset opp de relativt nøytrale områder (garasje og tak og egentlig bad og, selv om jeg er litt sær med badene). Det finnes en del som vil bare flytte inn, men jeg personlig bryr meg ikke så mye over dette - ser heller på hva som stedet kunne bli Endret 2. mars 2008 av mrs_bond
Ciara Skrevet 2. mars 2008 #7 Skrevet 2. mars 2008 Skriver under på dette med forferdelige nyoppussede bad. Da vi så etter leilighet sist, var det en leilighet som så perfekt ut helt til jeg så bilde av badet: Store, rosa fliser med mønster innimellom. Nyoppusset, så å røske ut alt sammen føltes som sløsing (og ikke orket vi arbeidet heller). Jeg istemmer med en over her: Mal stua i en lys og nøytral farge, og mal det du kan på kjøkkenet. Kanskje kan innredningen males greit? Kanskje kan du legge noen billige hvite fliser over kjøkkenbenken? Det er mange slike ting som kan gjøres som koster deg tilsammen 10 000, og ikke 100 000. Lykke til
Gjest Tigress Skrevet 2. mars 2008 #8 Skrevet 2. mars 2008 (endret) Eg støttar ideen om å pynte på veggane i stua, kjøkkenet trur eg folk heller ordner sjølv. Ellers ser eg etter bodplass, Tiger og eg treng eigentleg berre ein låve med bad og kjøkken... Endret 2. mars 2008 av Tigress
Gjest Skrevet 2. mars 2008 #9 Skrevet 2. mars 2008 For min del så tels bad og kjøkken mest. For meg så er det gjerne de mest tidskrevende og verste rommene å fikse opp.. Ellers så ser jeg etter hvordan det ser ut og hvor planløsningen er. For min del så har jo nesten alle hus lyse rom over alt, og det er noe jeg uanset kommer til å forandre på, så det trenker jeg ikke mye over..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå